Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg er ei jente på 17 år som har planer om å bli sykepleier.. Men jeg lurer litt på hvilke praktiske prosedyrer man gjennomgår i sykepleien (sprøytestikk, PVK, CRP, skift av kateter osv)? Når dere har forelesninger, hva handler de om? Med andre ord; hva lærer dere på sykepleierskolen?

Hvis du er under utdanning eller er ferdigutdanna så opplys meg gjerne om hvilken skole du studerte på, hvordan miljøet der var og om du trivdes :) 

Håper på svar! :D 

AnonymBruker
Skrevet

Vi lærer mye om kommunikasjon og sykepleieteoretikere som Virginia Henderson, Joyce Travelbee osv. Første året er det også mye om eldre og hvordan kroppen forfaller når man er eldre. Vi har også en del om anatomi og hygiene og mikrobiologi :) Vi har også en del PBL-møter, der vi har en gruppe med ca. 10 studenter der vi møtes og får en pasientbeskrivelse, og så skal vi samle data, og gå gjennom hva vi finner ut.

Det er lite om praktiske prosedyrer. Det går vi gjennom i løpet av en dag på ferdighetslab ;) Og så blir det terping i praksis. Når vi har om PVK, intramuskulær- og subkutane injeksjoner har vi en obligatorisk forelesning i forbindelse med dette. 

Anonymkode: d4006...887

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vi lærer mye om kommunikasjon og sykepleieteoretikere som Virginia Henderson, Joyce Travelbee osv. Første året er det også mye om eldre og hvordan kroppen forfaller når man er eldre. Vi har også en del om anatomi og hygiene og mikrobiologi :) Vi har også en del PBL-møter, der vi har en gruppe med ca. 10 studenter der vi møtes og får en pasientbeskrivelse, og så skal vi samle data, og gå gjennom hva vi finner ut.

Det er lite om praktiske prosedyrer. Det går vi gjennom i løpet av en dag på ferdighetslab ;) Og så blir det terping i praksis. Når vi har om PVK, intramuskulær- og subkutane injeksjoner har vi en obligatorisk forelesning i forbindelse med dette. 

Jeg studerte ved HIST. Dårlig miljø og dårlige forelesere (min erfaring), skolen seiler på at mange søker inn på grunn av byen .

AnonymBruker
Skrevet

Prosedyrer er en ganske liten del av faget. Først og fremst fordi de fleste av dem enkelt og greit handler om øvelse, mye av den regnes det med at man tilegner seg i praksis og etter endt utdannelse. Når det er sagt regner jeg med at de fleste sykepleiestudiene i landet går igjennom ting som stell, sengeskift, forflytning, kateterisering (steril og usteril), blodprøvetaking, PVK, HLR og førstehjelp i timene på ferdighetslab. Injeksjonsteknikk for subcutane og intramuskulære injeksjoner gåes nok gjennom rundt samme tidsrom som blodprøver og pvk, men teoretisk. I mange av prosedyrene er det et fokus på å lære inn god teknikk for steril oppdekning, da det går igjen i mye av det du ikke får øvd på i studiet, men vil kunne møte senere og. Prinsippene er de samme. CRP-måling er nok de fleste borti gjennom praksis, det er tross alt en veldig enkel prosedyre. Ellers forventes nok at man kan blande antibiotika, stelle CVK, betjene ymse pumper for sondeernæring, EKG, blodtrykksmålinger, stell av døde og mye mer. Alt dette er, nok en gang, praktiske ferdigheter, og i stor grad avhengig av hva du kommer borti i praksis. Praksisperioder utgjør ca 50% av studietiden.

Forelesningenes innhold varier ut i fra faget. Typiske førsteklassefag er sykepleie (år 1, surprise!), anatomi/fysiologi og mikrobiologi og hygiene. Typisk andreklasse er sykdomslære, farmakologi og .... sykepleie. Typisk tredje år er organisasjonskompetanse og sykepleie igjen. Fagene er for omfattende til at jeg skal prøve å gjengi dem i sin helhet her :)

Studerte i Trondheim selv. Stort kull, så det er nok mange av de jeg har studert med jeg ikke ville kjent igjen om jeg møtte dem, langt mindre husket navnet på. Ble derimot godt kjent med PBL-gruppa (gruppe vi løste diskusjonsoppgaver og gruppearbeid med) og faddergruppa. 

Hvilket læringsutbytte du sitter igjen med etter studiet vil nok i stor grad avhenge av hvordan du griper det an. God studieteknikk er alfa og omega. Hvis du går inn i det med engasjement, leser godt og holder på troa på deg selv ute i praksis, så burde du kunne gjøre det godt og få veldig mye ut av studiene, samme hvor du går.

Anbefaler veldig å engasjere deg i NSF Student hvis du ender opp med sykepleien, f.eks. ved å delta på årsmøtet. Det er engasjerende å jobbe for fagets fremtid og å bli kjent med yrkesidentiteten på en annen måte.

Bare husk, prosedyrer er ikke alt. Gode observasjoner er det som skiller en god sykepleier fra en dårlig.

Anonymkode: a486a...804

• Liker 2
Skrevet

Tusentakk for respons! Dette skal jeg notere meg. Typisk at Trondheim ikke skal være noe å anbefale når det er der jeg har lyst å studere... :/ 

AnonymBruker
Skrevet

Det heter høyskole, ikke sykepleierskole! ;)

Du lærer typisk anatomi, fysiologi, farmakologi, kommunikasjon, patologi, psykiatri, klinisk sykepleie, samfunnsmedisin, humanistiske fag (etikk og moral), forskning og mye annet. 

Hvis du tar feks biologi og kjemi som valgfag på vgs får du veldig god start på sykepleieutdanningen.

Anonymkode: 5e174...a5b

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre her at de praktiske prosedyrene og det kliniske blikk er noe du lærer deg i praksis og når du starter å jobbe på egenhånd. Det er det teoretiske som læres på skolen. Det de prioriterer i praktisk læring er hygiene, og det er kjempeviktig. 

Anonymkode: 77c27...651

AnonymBruker
Skrevet

Trondheim ambefales ikke. Dårlige lærere, dårlig utbytte av læringen, og helt elendig opplegg samt dårlig miljø

Anonymkode: f12ce...79b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer ved en av NTNU-campusene. Trives veldig godt. 
Vi har selvsagt praktiske prosedyrer, men det er ikke det vi har mest av og det er ikke det vi fokuserer mest på. Husker at første semester var veldig mye prosedyrer, men nå har vi bare to dager på øvingsavd og en ferdighetstest. Det er jo bare en del av sykepleiefaget, så det er ikke så mye sånt før man er i praksis. 
Under sykepleieutdanningen får du et vitenskapelig grunnlag som handler om kroppen (anatomi), sykdomslære, patologi og patofysiologi, mikrobiologi, smittevern, et samfunnsvitenskapelig grunnlag som handler om organisatorisk kompetanse (altså hvordan institusjonene er oppbygd, ledelse, økonomi osv), sosiologi og kommunikasjon og dette sykepleiefaget  som handler om sykepleiehistorie, geriatrisk og klinisk sykepleie, sykepleietiltak og disse prosedyrene. 

Anonymkode: 53b21...0ce

• 1 måned senere...
Skrevet

Eg går på høgskulen i Førde. I tillegg til alt det teoretiske vi lærer(som nemnt over) brukar vi veldig mykje tid på å øve på praktiske ting og ulike prosedyrar som du nemnte ++. Vi har praktiske testar for å vise lærarane at vi faktisk kan det vi skal, før vi går ut i praksis. Førde har eit godt rykte på seg på dette, som gjer at fleire arbeidsplassar vil ha studentar frå Førde nettopp pga dette :-) Veldig bra skule med flinke lærarar! Det er ein liten skule med litt under 100 i kvart kull som gjer at lærarane har lettare for å veilede oss og følge oss gjennom studiet! No er eg straks ferdig med 1.år, og vi har gått gjennom anatomi/mikrobiologi/fysiologi/biokjemi, sjukdomslære, grunnleggande sjukepleie(inneber mykje praktisk + lære om korleis å behandle eldre, og lære kva ein skal observere klinisk. + å lære korleis ein skal kartlegge behov til pasienten, og skrive pleieplan). I tillegg har vi medikamentrekning og etikk/juss/psykologi :-) 

Skrevet

Gikk på HiOA, alt du lærer der er basically fuckings Kari Martinsen. Praktiske prosedyrer og viktige ting hadde de liksom ikke tid til å lære oss. Det eneste jeg lærte der var at det å tenke etisk for en sykepleier er mye viktigere enn å kunne utføre sykepleie, for sånn var visst sykepleien på 30-tallet da disse sure uglene ble ferdig utlærte. Jævla drittskole, pardon my French.

Det ble nå sykepleier av meg likevel, men ikke takket være høyskolen :rolleyes:

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Cashbah skrev:

Gikk på HiOA, alt du lærer der er basically fuckings Kari Martinsen. Praktiske prosedyrer og viktige ting hadde de liksom ikke tid til å lære oss. Det eneste jeg lærte der var at det å tenke etisk for en sykepleier er mye viktigere enn å kunne utføre sykepleie, for sånn var visst sykepleien på 30-tallet da disse sure uglene ble ferdig utlærte. Jævla drittskole, pardon my French.

Det ble nå sykepleier av meg likevel, men ikke takket være høyskolen :rolleyes:

Mæhaha! Treffende beskrivelse 😂 Blir kaldsvette på ryggen bare jeg hører navnet Kari Martinsen. Lenge siden du gikk der? Hadde en del trening når jeg gikk der, hvis ikke hukommelsen har glattet over ting. Men ordet sykepleieteori får de fleste til å ynke seg, og jeg er intet unntak.

Ts: Ikke bli motløs. Det er mye teoretisk dill i utdanningen, men yrket er spennende 😊

Skrevet
1 time siden, Crow skrev:

Mæhaha! Treffende beskrivelse 😂 Blir kaldsvette på ryggen bare jeg hører navnet Kari Martinsen. Lenge siden du gikk der? Hadde en del trening når jeg gikk der, hvis ikke hukommelsen har glattet over ting. Men ordet sykepleieteori får de fleste til å ynke seg, og jeg er intet unntak.

Ts: Ikke bli motløs. Det er mye teoretisk dill i utdanningen, men yrket er spennende 😊

Ikke så lenge siden, nei. Vi hadde trening på SF-enheten vi og, men ofte ble deler av undervisningen avlyst fordi lærerne hadde dårlig tid, eller vi var for mange til at alle fikk prøve alt. Noen ganger hadde vi ikke lærer i det hele tatt, og måtte bruke PPS på egen hånd. Husker til og med at noen ble sendt hjem igjen fordi de hadde glemt deler av uniformen hjemme. Det var bare en av tusen ting som fikk meg til å se rødt! :angry: Makan til pirkete gamle megger skal du lete lenge etter. Jeg ønsker den skolen dit pepper'n gror, og jeg tviler sterkt på at jeg er den eneste :dry: Heldigvis var jeg heldig og hadde fantastiske praksisplasser. Det er de som har lært meg alt jeg kan. Og jeg var heldig nok til å få en fantastisk jobb, så det løste seg. Men jeg advarer alle som tenker på å ta sykepleierutdanningen mot å søke seg til HiOA i Oslo, der lærerne straffer elevene for sin egen inkompetanse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte også i Trondheim, men kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsene til de over her. Hvertfall ikke dette med dårlig miljø!

Jeg synes miljøet på sykepleierutdanningen og i Trondheim generelt var helt supert! Trondheim er en helt fantastisk by å være student i. Så bra er det, at det er veldig vanskelig å forklare med ord til noen som aldri har studert der.

Når det gjelder selve utdanningen vil jeg si den var..helt grei? Vi hadde enkelte forelesere som var utrolig dyktige, engasjerende, og flinke til å lære bort. Mens andre var mindre engasjerende. Slik vil jeg imidlertid tro det er ved de aller fleste utdanninger. HiST (som det het den gangen) er kanskje kjent for å like å "leke litt" med eksamensformene, noe også mitt kull fikk erfare. Eksamensform, fagkoder og -innhold ble hyppig skiftet ut, til fordel for nye og "bedre" løsninger. Dette gjorde det utfordrende for studenter som ønsket å avlegge eksamen flere ganger for å forsøke å forbedre karakterene.

Som fersk sykepleierstudent blir man gjerne fortalt at det har mye å si hvilken skole man velger. Man hører gjerne at man vil være mer attraktiv for en fremtidig arbeidsgiver hvis man har vitnemål fra f.eks. Lovisenberg eller Levanger. Beklager (til Lovisenberg og Levanger), men dette er bare tøys. Jeg har jobbet med mange sykepleiere fra forskjellige høgskoler, og jeg merker ingen forskjell på oss relatert til hvilken skole vi gikk på. Det er arbeidserfaringen, hvilken type avdeling man har jobbet ved osv. som utgjør forskjellen. For det er først når man begynner å jobbe at den virkelige læringen starter!

Lykke til med valget når den tid kommer, TS! :) 

Dersom det er Trondheim du ønsker kan det anbefales på det varmeste, ikke la noen fortelle deg noe annet ;)

Anonymkode: 3157c...2af

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, RockyRose skrev:

Eg går på høgskulen i Førde. I tillegg til alt det teoretiske vi lærer(som nemnt over) brukar vi veldig mykje tid på å øve på praktiske ting og ulike prosedyrar som du nemnte ++. Vi har praktiske testar for å vise lærarane at vi faktisk kan det vi skal, før vi går ut i praksis. Førde har eit godt rykte på seg på dette, som gjer at fleire arbeidsplassar vil ha studentar frå Førde nettopp pga dette :-) Veldig bra skule med flinke lærarar! Det er ein liten skule med litt under 100 i kvart kull som gjer at lærarane har lettare for å veilede oss og følge oss gjennom studiet! No er eg straks ferdig med 1.år, og vi har gått gjennom anatomi/mikrobiologi/fysiologi/biokjemi, sjukdomslære, grunnleggande sjukepleie(inneber mykje praktisk + lære om korleis å behandle eldre, og lære kva ein skal observere klinisk. + å lære korleis ein skal kartlegge behov til pasienten, og skrive pleieplan). I tillegg har vi medikamentrekning og etikk/juss/psykologi :-) 

Vi går nok i samme kull x)

Signerer den! Førde har et unikt opplegg som gjør at studentene er svært ettertraktet. I tillegg et miljøet utrolig bra!

Anonymkode: 876d8...ee9

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gått i Førde selv, men har hørt så mye bra om den skolen at den ville vært mitt førstevalg i dag. Selv gikk jeg på Haraldsplass i Bergen. Ja, studentene der blir ofte veldig flinke (de som klarer seg gjennom hele løpet, det er stort frafall), men det er veldig prestasjonspress der, toppkarakterene henger altfor høyt og jeg synes de kjører studentene altfor hardt i perioder (ikke bare min mening). Utenom det er jeg forsåvidt fornøyd. Vi hadde stort fokus på prosedyrer og enda større fokus på teori, men jeg synes det blir feil at toppkarakterene skal henge så høyt. Studenter som egentlig er faglig sterke i nasjonal målestokk får ikke uttelling for det og må kjempe om videreutdanningsplasser med et dårligere karaktergrunnlag enn de fortjener. Arbeidsgivere vet derimot at studentene fra Haraldsplass ofte er dyktige og har gode verdier, så det er jo fordelen. Vil du ha det kjekt og stresse mindre under studiet, så er sikkert Førde et bedre valg. 😉

Anonymkode: a2ad4...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Studerte i Danmark jeg og det var noe av det beste jeg har gjort i livet. Den gang var studietiden 3 år og 9 måneder hvor de 9 siste var lønnet arbeid.

1 år var kun teori.

2 år var 6 mnd teori og 6 mnd praksis ( 6 mnd i eldreomsorgen)

3 år var 6 mnd teori og 6 mnd praksis (var heldig og fikk 6 mnd på akutten)

Som 3 år student fkk man også ta vakter med lønn.

Bodde på skolen g betalte litt over DK 1000 pr måned.

Godkjent studie og fikk autorisasjon med en gang jeg returnerte til Norge.

Anonymkode: e3453...409

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...