AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #1 Skrevet 13. april 2016 Jeg er fadder på datteren til en venninne av meg, som nå skal konfirmeres. Hvor mye er vanlig å gi da? Økonomien er ingen hindring, men vil gjerne gi "riktig" beløp. Anonymkode: 87595...271
Veslefrikk Skrevet 13. april 2016 #3 Skrevet 13. april 2016 Jeg er fadder til tre stykker og de to som hittil er konfirmerte fikk kr 1000,- hver. De andre fadderne ga også det samme i kontanter eller gave til omtrent samme verdi, så jeg tror det er ganske vanlig sum.
Ulven Skrevet 13. april 2016 #4 Skrevet 13. april 2016 Det finnes ikke noe riktig beløp. Noen gir 200, mens andre gir 5000. Mellom 500 og 1000 kroner må det være veldig bra. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #5 Skrevet 13. april 2016 1 minutt siden, Ulven skrev: Det finnes ikke noe riktig beløp. Noen gir 200, mens andre gir 5000. Mellom 500 og 1000 kroner må det være veldig bra. Det er vel ingen som gir 200,- hvis man er fadderen til konfirmanten. Der jeg har vært så har de fått 1000,- av fadderne sine. Anonymkode: bcfae...7ef
Ulven Skrevet 13. april 2016 #6 Skrevet 13. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ingen som gir 200,- hvis man er fadderen til konfirmanten. Der jeg har vært så har de fått 1000,- av fadderne sine. Anonymkode: bcfae...7ef Har man ikke økonomisk mulighet til mer, er 200 mer enn bra nok. Er det ikke tanken som teller ved enhver gave da?? 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #7 Skrevet 13. april 2016 1 minutt siden, Ulven skrev: Har man ikke økonomisk mulighet til mer, er 200 mer enn bra nok. Er det ikke tanken som teller ved enhver gave da?? Skulle ønske det var tanken som teller, men i praksis så viser det seg dessverre at det ikke er sånn. Jeg har servert i mange konfirmasjoner og hører dessverre ofte at hva som blir gitt i gaver og hvem som har gitt hva, blir diskutert blandt foreldrene og konfirmanten på "bakrommet". Trist å høre på. Anonymkode: bcfae...7ef
Ulven Skrevet 13. april 2016 #8 Skrevet 13. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Skulle ønske det var tanken som teller, men i praksis så viser det seg dessverre at det ikke er sånn. Jeg har servert i mange konfirmasjoner og hører dessverre ofte at hva som blir gitt i gaver og hvem som har gitt hva, blir diskutert blandt foreldrene og konfirmanten på "bakrommet". Trist å høre på. Anonymkode: bcfae...7ef Dette er en forferdelig trist utvikling, og fordi man ikke ønsker å være den det snakkes om på bakrommet, gir man i bøtter og spann til konfirmanten selv om man kanskje ikke har økonomisk mulighet til dette. Men det er et merkelig fenomen at så lenge det er snakk om en konfirmasjonsgave er man gjerrig/har ikke spart/gnien etc hvis man holder seg til en lav sum på gaven, mens hvis man drister seg til å klage på julegaven man fikk til 250 kroner, får man klar beskjed om at det er tanken som teller. 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #9 Skrevet 13. april 2016 1000kr er det jeg har sett mest av selv og som jeg tenker er normalt for en fadder. Jeg ville likevel forhørt meg med den jeg kjenner best i familien, for å finne ut hva som er vanlig å gi i deres tilfelle. F. eks. hvis bestemor og bestefar har tenkt å gi 500kr, kan du sette dem i et dårlig lys. Videre kan du ta i betraktning din egen økonomiske situasjon og ditt forhold til konfirmanten og familien. Anonymkode: e0f2f...68c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #10 Skrevet 13. april 2016 16 minutter siden, Ulven skrev: Dette er en forferdelig trist utvikling, og fordi man ikke ønsker å være den det snakkes om på bakrommet, gir man i bøtter og spann til konfirmanten selv om man kanskje ikke har økonomisk mulighet til dette. Men det er et merkelig fenomen at så lenge det er snakk om en konfirmasjonsgave er man gjerrig/har ikke spart/gnien etc hvis man holder seg til en lav sum på gaven, mens hvis man drister seg til å klage på julegaven man fikk til 250 kroner, får man klar beskjed om at det er tanken som teller. Ja det er veldig trist. Personlig har jeg sluttet å gi penger og kjøper heller en liten personlig ting som de ikke kan vite prisen på ved første øyekast. Anonymkode: bcfae...7ef 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #11 Skrevet 14. april 2016 Gir samme sum til fadderbarn og nieser/nevøer, nemlig 1500kr. Da jeg ble konfirmert for 20 år siden, fikk jeg gaver i størrelsesorden 1000kr, og bruker man konsumprisindeksen til å regne det om dagens verdi, tilsvarer det ca 1500kr i dagens kroneverdi. Anonymkode: b7fc3...67d
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #12 Skrevet 14. april 2016 Nok en stor fordel med å være ateist... Anonymkode: 778bb...def
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #13 Skrevet 14. april 2016 Det kommer jo, åpenbart, an på. 500 kr fra en student er en helt super gave. 500 kr fra milionærtante Hilde? Det er kipt. Så gi etter evne. Og ta høyde for din venninnes økonomi: ikke noe er mer pinlig enn å uanmeldt gi mer enn den nærmeste familie. Og: ikke gi et kipt smykke bare fordi konfirmanten er jente, det er diskriminerende. Om du vil gi noe: byttelapp. Anonymkode: b38ac...cb3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #14 Skrevet 14. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nok enadoptertr fordel med å være ateist... Anon ymkode: 778bb...def Fordi? Overgangsriter er ikke religiøse. De er adoptert av religioner, men ikke i opphav relatert til religion. Anonymkode: b38ac...cb3
atropos Skrevet 14. april 2016 #15 Skrevet 14. april 2016 Jeg ga 500 til mitt fadderbarn. Syntes det var et greit beløp. Familien der er heller ikke en familie der pengene flyter, så ville ikke overgi heller. (Tanter/onkler skal få mulighet til å gi mer enn meg)
Rosa Sitron Skrevet 14. april 2016 #16 Skrevet 14. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi? Overgangsriter er ikke religiøse. De er adoptert av religioner, men ikke i opphav relatert til religion. Anonymkode: b38ac...cb3 Tror personen mente at man da slapp å være fadder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå