Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ved en tilfeldighet oppdaget at min mann har overført fra barnas (små barn) kontoer til sin egen. Dette har foregått med ujevne mellomrom over en toårsperiode. Det er kontoer hvor jeg har satt inn barnetrygd, bursdagspenger, sparepenger osv. Tilsammen mangler det nesten 40000 kr , han sier han har brukt pengene til regninger (???) men vi betaler regninger sammen så det kan jeg ikke skjønne. Han er litt uforsiktig med penger, og siden jeg selv kommer fra en familie med ekstremt dårlig råd ville jeg at ungene skulle ha litt å starte med når de trenger det.. Er så skuffet og lei meg! Har sagt at han (vi) må betale tilbake pengene, men det virker som det ikke er nøye for ham siden ungene ikke vet om kontoene, men jeg mistenker at det er her penger til ny PC, ny Apple TV, div fancy hipsterøl og gutteturer har kommet fra 😔

Faan altså!!! Er det mulig å sperre  kontoene for foreldre å ta ut fra? Eller noe? Vet ikke hvor jeg vil med dette. Ble bare så skuffet og lei meg! 

Anonymkode: d708c...91a

Videoannonse
Annonse
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

40 000 er mye penger. Er de blitt brukt på regninger, så er det fordi dere ikke har råd til å spare så mye. Er det pga unødvendige ting, er det helt utrolig dårlig gjort. Han må uansett sette tilbake pengene. Banken ser også overføringene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, vil bare sende deg en god hilsen og håper det ordner seg. For en flink mamma du er!

:dagens-rose:

Anonymkode: b465f...a61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

dump han

Anonymkode: ba80d...bde

• Liker 10
Skrevet

Forstår godt at du blir lei deg for dette. Hadde ikke reagert om dere hadde kontoer hvor dere sparte til barna sammen (ikke bursdagspenger og slik selvfølgelig) og måtte bruke fra dem til dårlige tider, men dette er noe annet. 

Ett alternativ blir for deg å ha egne underkontoer til barna. Altså bare sparekontoer i ditt navn hvor han ikke har tilgang. Kan det være noe? 

Selv har vi begge deler. Egne kontoer til ungene der penger som er deres kommer. Dvs. bursdagspenger, sparebøsse m.m. Det er her de får kort etterhvert og kan disponere selv. I tillegg har jeg kontoer til alle hvor vi sparer innimellom til konfirmasjon, lappen og setter over penger når vi har endel ekstra. Disse har jeg derimot ingen problemer med å bruke av/ikke sette inn penger i perioder om vi ikke har så mye til overs. Ungene vet ikke om disse kontorene og vil aldri se beløpene da de bare er "mine". 

Skrevet

Kontakt banken. Der får du svar om hva dere kan gjøre for å sperre han ute fra å forsyne seg av barnas penger.

Sånn ellers, for en drittsekk!!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ved en tilfeldighet oppdaget at min mann har overført fra barnas (små barn) kontoer til sin egen. Dette har foregått med ujevne mellomrom over en toårsperiode. Det er kontoer hvor jeg har satt inn barnetrygd, bursdagspenger, sparepenger osv. Tilsammen mangler det nesten 40000 kr , han sier han har brukt pengene til regninger (???) men vi betaler regninger sammen så det kan jeg ikke skjønne. Han er litt uforsiktig med penger, og siden jeg selv kommer fra en familie med ekstremt dårlig råd ville jeg at ungene skulle ha litt å starte med når de trenger det.. Er så skuffet og lei meg! Har sagt at han (vi) må betale tilbake pengene, men det virker som det ikke er nøye for ham siden ungene ikke vet om kontoene, men jeg mistenker at det er her penger til ny PC, ny Apple TV, div fancy hipsterøl og gutteturer har kommet fra 😔

Faan altså!!! Er det mulig å sperre  kontoene for foreldre å ta ut fra? Eller noe? Vet ikke hvor jeg vil med dette. Ble bare så skuffet og lei meg! 

Det er mulig å opprette bankkonto i barnas navn der det ikke kan tas ut penger uten at begge foreldrene går i banken og signerer for uttak. Slike kontoer er ofte slik at barnet kan ta ut penger etter fylte 18 år eller 16(?)

Anonymkode: d0d5b...06d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg faktisk ville ha bedt han å vise meg regnskapet hans over de siste 5 år og hvis det viser at han har slåst bort penge ville jeg gitt han en sjans og sette alt tilbake ellers blir det løppemarked med alle sakene hans. 

Anonymkode: 39349...7c8

• Liker 5
Gjest AryaKillie
Skrevet

Dette er grunnen til at mine barns kontoer er sperret og vi begge må møte i banken om det skal tas ut noe!!

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt banken. Er en enkel innstilling som må gjøres for at uttak kun kan skje i fellesskap av dere begge, frem til barnet er 18 år. 

Anonymkode: d712c...d7f

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er dårlig på penger, så hos oss har vi valgt å ikke åpne for overføring via kontoene. Vi kan ta ut penger i bank i butikk (da kontoen er tenkt til å dekke bilsete/ sykkel og andre store utgifter). Hvis det er kun sparekonto som ikke skal røres, kan den sperres fullstendig. 

Jeg hadde kjølhala gubben hvis han hadde gjort noe sånt. Stjele fra sine egne unger... Jævla lavmål...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at du er lei deg. Jeg hadde vært lei meg, skuffet, men ikke minst rasende og han hadde fått høre det. Min tillit ville vært sterkt svekket til en sånn mann for alltid, for alltid. Hvis dere ikke har råd til å spare så mye burde han kommunisert med deg, ikke bare forsynt seg med penger. 

Anonymkode: d1f00...32b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at du er lei deg. Jeg hadde vært lei meg, skuffet, men ikke minst rasende og han hadde fått høre det. Min tillit ville vært sterkt svekket til en sånn mann for alltid, for alltid. Hvis dere ikke har råd til å spare så mye burde han kommunisert med deg, ikke bare forsynt seg med penger. 

Anonymkode: d1f00...32b

Det er jo naturlig at de sparer ungenes bursdagspenger/dåpsgave/konfirmasjon/generelle pengegaver da, uten at faren skal ha rett til å tappe ungene sine kontoer for penger. 

Da jeg var lita så sparte farmoren min penger til broren min og meg på sånn postens gullbok, viste seg at mamma hadde tømt sparepengene våre da dagen kom og vi skulle få tilgang til pengene... Skikkelig kjipt, og ikke noe å gjøre med. 

ts: sperr kontoene på den måten at hvis det skal skje uttak så skal både du og mannen din skrive under. Sperr for overføring i nettbank. Og fortsett å spare. Mannen din bør og over tid føre pengene tilbake.

Anonymkode: e546a...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er økonomisk utroskap, for min del ville det vært kroken på døra fordi jeg kommer fra et hjem med foreldre som er økonomiske rotehuer og jeg har stor kontrollbehov for pengene våre.

Anonymkode: bfcef...969

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stjele fra barna sine er utrolig lavmål. Krev at han betaler tilbake hvert øre.

Anonymkode: 082b4...87b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så skuffet og lei meg! 

Du må ta ansvar for de valgene du har gjort i livet, også når det gjelder livspartner. Han høres ut som en overflatisk type som ikke bryr seg så mye om framtiden til ungene sine. Er det slik du vil ha det?

Anonymkode: b3809...f6c

AnonymBruker
Skrevet

Her er det vel ikke så mye å gjøre unntatt å be mannen om å føre tilbake pengene. Fra nå av ville jeg ha spart til barna på en konto i eget navn, som mannen ikke har tilgang til. Dette er forsåvidt ikke så dumt uansett, da barn får tilgang til egne konti når de er 16, og da forsvinner pengene lett på tant og fjas. Har du kontoen i ditt navn kan du gi barna pengene til fornuftige kjøp som førerkort, egenandel til bolig osv. 

Anonymkode: e0ee6...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Sperr banken. :)

Anonymkode: b000a...1dc

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Opprett egen sparekonto i ditt navn og overfør alt til det. Da kan ikke mannen din ta ut mer. 

Og fortsett å sette inn på den.

Om du skal ene og alene ha råderett over dine barn kontoer, må din mann skrive under på at du skal ha det alene.

Det måtte faren til mitt barn gjøre for at jeg skulle ha tilgang alene til mitt barns konto.,

Skrevet (endret)
Den 13.4.2016 at 17.22, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å sperre  kontoene for foreldre å ta ut fra?

Ja. Du kan velge at kun du har disposisjonsrett over kontoene til barna.

Jeg er i ferd med å skille meg fra en økonomisk ødeland, sløsekopp og taper selv, en som bare bruker og bruker penger, og når hans egen konto er tom, setter han seg i gjeld og bruker kredittkort. Han har to hundre tusen i forbruksgjeld nå. (jeg har aldri hatt felles økonomi med han og har alltid hatt mine egne kontoer han ikke har innsyn eller tilgang til, klokelig nok!)

Hadde han hatt tilgang til guttungens konto, er jeg sikker på at den hadde blitt tappet til null. Så da jeg opprettet en egen bankkonto til guttungen, satte jeg opp at kun JEG skulle ha disposisjonsrett over kontoen. Det er jeg som fører penger over til den, sparer litt fra barnetrygd og setter inn bursdagspenger osv.

Dette kan du også ordne. Ta en telefon til banken og forhør deg om du må komme og signere papirer for dette, eller om det holder at de endrer det over telefon eller email. Mannen din har jo helt klart vist at han ikke er tilliten verdig, så den disposisjonsretten hadde jeg gladelig røsket fra han så fort som fy. Stjele fra sine egne unger... jeg finner ikke ord!

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...