Maria95 Skrevet 13. april 2016 #1 Del Skrevet 13. april 2016 Hei! tenkte å søke sykepleier til neste år, men er litt bekymret når det gjelder matte delen av studiet. Hvilken type matte oppgaver er det snakk om? og er det ekstremt vanskelig eller helt overkommelig viss du øver? Får du mye tid og hjelp med dette på studiet? Takk for både tips og svar!:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #2 Del Skrevet 13. april 2016 Det er barneskolematte, pluss, minus, gange og dele. Vi hadde vel 1 eller 2 dager med forelesning, så er det et hefte med øvingsoppgaver. Du får ikke mye tid og hjelp, det er elementær matematikk, øvelse gjør mester hvis du har svake kunnskaper. Se for øvrig eksempler her https://www.yumpu.com/no/document/view/29410049/test-ny-medikamentregning Anonymkode: ca55d...e27 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #3 Del Skrevet 13. april 2016 Du bør kunne sette opp en formel. Kan du det, så holder det lenge. Vil dermed si at det er på ungdomsskolenivå, men type tidlig. Følg med i forelesningene i det, og gå gjennom boka oppgave for oppgave, så er det bare å ta det rolig på eksamen, ikke stresse, men gå metodisk gjennom, så løser det seg. Anonymkode: e36ad...7bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria95 Skrevet 13. april 2016 Forfatter #4 Del Skrevet 13. april 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er barneskolematte, pluss, minus, gange og dele. Vi hadde vel 1 eller 2 dager med forelesning, så er det et hefte med øvingsoppgaver. Du får ikke mye tid og hjelp, det er elementær matematikk, øvelse gjør mester hvis du har svake kunnskaper. Se for øvrig eksempler her https://www.yumpu.com/no/document/view/29410049/test-ny-medikamentregning Anonymkode: ca55d...e27 Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria95 Skrevet 13. april 2016 Forfatter #5 Del Skrevet 13. april 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør kunne sette opp en formel. Kan du det, så holder det lenge. Vil dermed si at det er på ungdomsskolenivå, men type tidlig. Følg med i forelesningene i det, og gå gjennom boka oppgave for oppgave, så er det bare å ta det rolig på eksamen, ikke stresse, men gå metodisk gjennom, så løser det seg. Anonymkode: e36ad...7bf Tusen takk! Ble litt redd når jeg leste at det var en veldig mange som strøk i medikamentregning. At jeg tenkte at det måtte være SYKT vanskelig eller noe, men det ser ut som noe jeg kan klare med litt innsats:) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Klarer-ikke-a-regne-ut-riktig-dose-6932566.html Har ikke hvert borti i det før, men det ser enklere ut enn det jeg hadde på videregående. Så jeg kommer meg sikkert forhåpentlig vis igjennom dette å;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #6 Del Skrevet 13. april 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er barneskolematte, pluss, minus, gange og dele. Vi hadde vel 1 eller 2 dager med forelesning, så er det et hefte med øvingsoppgaver. Du får ikke mye tid og hjelp, det er elementær matematikk, øvelse gjør mester hvis du har svake kunnskaper. Se for øvrig eksempler her https://www.yumpu.com/no/document/view/29410049/test-ny-medikamentregning Anonymkode: ca55d...e27 Nei, det er ikke barneskolematte. Jeg håper virkelig ingen på barneskolen lærer hvor mye medikament det skal være i en sprøyte. Men TS: Jeg synes medikamentregningen har vært det enkleste faget. Men det handler om å kunne se for seg ting. Det folk gjør mest feil er ikke selve gange eller delestykket som er til slutt, men at de blander dose og mengde. Anonymkode: e8b96...3ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #7 Del Skrevet 13. april 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke barneskolematte. Jeg håper virkelig ingen på barneskolen lærer hvor mye medikament det skal være i en sprøyte. Anonymkode: e8b96...3ce Er du helt blåst? Utregningsmetoden er den samme om du regner ut hvor mange gram smør Kari skal ha pr eple i kaken (barneskolen) eller hvor mange mg medisin en pasient skal ha pr kilo kroppsvekt. Det er bare benevningen som er ulik. Du forstår ikke det? Virkelig? På barneskolen lærer man grunnleggende mattekunskaper som å legge sammen, trekke fra, gange og dele. Medikamentregning består av de samme elementene, det er ikke hokus pokus. Men kompliserer du det slik du gjør, så kan jeg jo forstp at folk blir forvirret. Det grunnleggende er dog det samme. Anonymkode: ca55d...e27 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #8 Del Skrevet 13. april 2016 37 minutter siden, Maria95 skrev: det ser enklere ut enn det jeg hadde på videregående Selvfølgelig er det det. Som en annen her sier, det er barneskolematte. Det er ikke uten grunn at så mange sykepleiere klarer å feilmedisinere mennesker, siden sykepleien er en enkel bachelor for de skolesvake. Anonymkode: eb1eb...bc7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ventilator Skrevet 13. april 2016 #9 Del Skrevet 13. april 2016 Det er i grunn veldig enkelt, men krever at man er konsentrert. Grunnen til at mange stryker tror jeg først og fremst er at de ikke leser oppgavene godt nok, og ikke er nok oppmerksom på benevningene. Alle oppgavene på være 100% riktig på eksamen, og da skal det ikke mer til enn et komma på feil plass eller at det regnes med f.eks mg. i stedet for gram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 13. april 2016 #10 Del Skrevet 13. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er barneskolematte, pluss, minus, gange og dele. Vi hadde vel 1 eller 2 dager med forelesning, så er det et hefte med øvingsoppgaver. Du får ikke mye tid og hjelp, det er elementær matematikk, øvelse gjør mester hvis du har svake kunnskaper. Se for øvrig eksempler her https://www.yumpu.com/no/document/view/29410049/test-ny-medikamentregning Anonymkode: ca55d...e27 Oppgavene var ikke veldig vanskelige. Jeg har riktig nok ikke fasiten, men tror jeg klarte alle i hodet, uten å ha lært noe spesielt om medikamentregning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria95 Skrevet 13. april 2016 Forfatter #11 Del Skrevet 13. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør kunne sette opp en formel. Kan du det, så holder det lenge. Vil dermed si at det er på ungdomsskolenivå, men type tidlig. Følg med i forelesningene i det, og gå gjennom boka oppgave for oppgave, så er det bare å ta det rolig på eksamen, ikke stresse, men gå metodisk gjennom, så løser det seg. Anonymkode: e36ad...7bf Tusen takk! Ble litt redd når jeg leste at det var en veldig mange som strøk i medikamentregning. At jeg tenkte at det måtte være SYKT vanskelig eller noe, men det ser ut som noe jeg kan klare med litt innsats:) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Klarer-ikke-a-regne-ut-riktig-dose-6932566.html Har ikke hvert borti i det før, men det ser enklere ut enn det jeg hadde på videregående. Så jeg kommer meg sikkert forhåpentlig vis igjennom dette å;) 1 time siden, ventilator skrev: Det er i grunn veldig enkelt, men krever at man er konsentrert. Grunnen til at mange stryker tror jeg først og fremst er at de ikke leser oppgavene godt nok, og ikke er nok oppmerksom på benevningene. Alle oppgavene på være 100% riktig på eksamen, og da skal det ikke mer til enn et komma på feil plass eller at det regnes med f.eks mg. i stedet for gram. Er de virkelig så strenge!? Gud hjelpes... Er de det på alle studier? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #12 Del Skrevet 13. april 2016 Ligninger med 17 ukjente Anonymkode: e8649...e22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 13. april 2016 #13 Del Skrevet 13. april 2016 (endret) Barneskole matte av typen. Kari, Per, Ola, Siri skal dele 100 kr. Hvor mye blir det på hver? = 25 kr Per skal ha 100 mg medisin, mikstur er på 50 mg/ml. Hvor mange ml skal Per ha? = 2 ml Veldig enkel formel, bare den sitter. Kan nesten ta det i søvn. Og det er som andre sier, får du feil, så har du rett og slett ikke lest oppgaven din ordentlig. Enkelte beregninger kan være vanskeligere, spesielt om man skal beregne infusjon osv, men der gjør øvelse også mester. Alle medisinene skal dobbeltsjekkes, så om man har gjort feil så fanges det opp. Vet ikke hvordan det er andre plasser, men hos oss (sykehus), så skal ikke du beregne dosen selv ift vekta på pasienten. Dvs legen donerer eksakt hvor mye du skal gi. Endret 13. april 2016 av sonush 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria95 Skrevet 13. april 2016 Forfatter #14 Del Skrevet 13. april 2016 1 minutt siden, sonush skrev: Barneskole matte av typen. Kari, Per, Ola, Siri skal dele 100 kr. Hvor mye blir det på hver? = 25 kr Per skal ha 100 mg medisin, mikstur er på 50 mg/ml. Hvor mange ml skal Per ha? = 2 ml Veldig enkel formel, bare den sitter. Kan nesten ta det i søvn. Og det er som andre sier, får du feil, så har du rett og slett ikke lest oppgaven min ordentlig. Enkelte beregninger kan være vanskeligere, spesielt om man skal beregne infusjon osv, men der gjør også mester. Alle medisinene skal dobbeltsjekkes, så om man har gjort feil så fanges det opp. Vet ikke hvordan det er andre plasser, men hos oss (sykehus), så skal ikke du beregne dosen selv ift vekta på pasienten. Dvs legen donerer eksakt hvor mye du skal gi. Tusen takk for svar^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 13. april 2016 #15 Del Skrevet 13. april 2016 5 minutter siden, Maria95 skrev: Tusen takk! Ble litt redd når jeg leste at det var en veldig mange som strøk i medikamentregning. At jeg tenkte at det måtte være SYKT vanskelig eller noe, men det ser ut som noe jeg kan klare med litt innsats:) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Klarer-ikke-a-regne-ut-riktig-dose-6932566.html Har ikke hvert borti i det før, men det ser enklere ut enn det jeg hadde på videregående. Så jeg kommer meg sikkert forhåpentlig vis igjennom dette å;) Er de virkelig så strenge!? Gud hjelpes... Er de det på alle studier? Medikament test skal være 100% rett, en feil, og du har feilmedisinert pasienten. Dette gjelder dog kun den praktiske delen av testen, på den teoretiske delen kan du ha noe feil. Da jeg mener jeg spørsmål av typen: Hva betyr halveringstiden på en medisin? Osv... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria95 Skrevet 13. april 2016 Forfatter #16 Del Skrevet 13. april 2016 1 minutt siden, sonush skrev: Medikament test skal være 100% rett, en feil, og du har feilmedisinert pasienten. Dette gjelder dog kun den praktiske delen av testen, på den teoretiske delen kan du ha noe feil. Da jeg mener jeg spørsmål av typen: Hva betyr halveringstiden på en medisin? Osv... okay, takk for rask respons:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #17 Del Skrevet 14. april 2016 Det er veldig enkel matte. Grunnen til at så mange stryker, er at man må ha 100 % rett på eksamen for å bestå. Om man slurver med komma eller antall desimaler er det stryk. Men oppgavene presiserer ofte hvor mange desimaler det skal være i svaret. Det gjelder å holde tunga rett i munnen og ikke stresse. Gjerne regn om eksamenen noen ganger før du leverer, så går det som regel helt fint Anonymkode: 6f391...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria95 Skrevet 14. april 2016 Forfatter #18 Del Skrevet 14. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig enkel matte. Grunnen til at så mange stryker, er at man må ha 100 % rett på eksamen for å bestå. Om man slurver med komma eller antall desimaler er det stryk. Men oppgavene presiserer ofte hvor mange desimaler det skal være i svaret. Det gjelder å holde tunga rett i munnen og ikke stresse. Gjerne regn om eksamenen noen ganger før du leverer, så går det som regel helt fint Anonymkode: 6f391...80f Takk for responsen! Bare lurer på en ting... Hvor mange ganger kan man ta opp eksamen, viss man stryker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #19 Del Skrevet 14. april 2016 38 minutter siden, Maria95 skrev: Takk for responsen! Bare lurer på en ting... Hvor mange ganger kan man ta opp eksamen, viss man stryker? Sjekk aktuelle høyskole, mener det er 1 eksamen og videre 2 konter Anonymkode: 3af62...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maria95 Skrevet 14. april 2016 Forfatter #20 Del Skrevet 14. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk aktuelle høyskole, mener det er 1 eksamen og videre 2 konter Anonymkode: 3af62...5a7 Takk for infoen:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå