Gå til innhold

Eie eller leie, flytte til ny jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier for øyeblikket i Trondheim hvor jeg studer sivilingeniør. Jeg er ferdig utdannet om under 2 månder og driver derfor å søker mye forskjellige jobber rundt om i landet. Jobbmarkedet er jo veldig vanskelig for ingeniører for tiden, men jeg har fått noen svar og har nå ganske stor sansynnlighet for at jeg ender opp hos en bedrift ca. 30min kjøriing fra Oslo. Jeg har derfor så smått begynt å tenke bolig for tiden fremover, men er veldig usikker på om jeg bør leie eller kjøpe. Jeg har ikke nok egenkapital til å kjøpe noe helt selv, men tror jeg kan få help av mine foreldre til sikkerhet for lånet om jeg spør dem. Om jeg får jobben jeg håper på, så vet jeg jo at jeg har en prøvetid på sånn 6 månder. Og jeg er rett og slett redd for at de skal finne ut at jeg ikke var riktig for stillingen deres likevel og si meg opp etter prøvetiden også sitter jeg i saksen med nykjøpt bolig og et vanskelig arbeidsmarked. Jeg har jo vært helt ærlig på intervjuene om utdannelsen min og de har sett karakterene mine og alt sånn, men jeg er likevel redd for å gjøre en dårlig jobb (det er kanskje ikke så uvanlig å føle på for første jobb etter utdannelse?). Jeg vet ikke hvor vanlig det er at man blir sagt opp etter en prøveperiode, kanskje det er veldig liten sansynlighet for det og at jeg beskymrer meg for ingenting. Men til det egentlig spørsmålet mitt: Bør man leie eller kjøpe? Om jeg leier bilr nok månedsleien oppunder 10 000 kr etter hva jeg har sett ligger på FINN som jeg kan tenke meg å leie. Jeg ønsker jo helst å kjøpe, da jeg har leid i 5 år her i Trondheim og har veldig lyst på noe eget. Men jeg er altså litt usikker på dette med ny jobb og å binde seg til stedet ved å kjøpe bolig. Det er jo ikke bare bare å selge etter kort tid om det skulle skjære seg helt. Har tenkt på muligheten til å leie i starten også kjøpe når jeg føler meg sikkrere på jobben, men jeg ønsker helst ikke å måtte flytte 2 ganger så kjapt etter hverandre og flere av leilighetene jeg har sett blir leid ut gjennom forskjellige byråd og mange har 12 månder minimum på leiekontrakten. Det skal også sies at jeg egentlig ønsker meg til en annen by på sikt, men tror i det minste jeg blir i denne jobben i 3-4 år og om jeg trives så blir jeg nok en del lengre. 

En annen ting jeg stusset veldig på med leie var dette som sto i en leiekontrakt, som går på vilkår om leierens vedlikeholdsplikt:

" Leieren skal for egen regning forestå det sedvanemessige indre vedlikehold av boligen og av ytre rom som tilhører boligen. Leieren skal vedlikeholde bl.a maling, tapeter, gulvbelegg, innvendige dører samt den innvendige delen av utgangsdører, ildsteder, låser og nøkler, sikringer, ledninger, ruter, kraner, brytere, kontakter, brannvarslings- og slukningsutstyr og lignende forbruksmateriell. Leieren skal forestå vedlikehold, herunder oppstaking av rør til og med vannlås og sluk. For møblerte leieforhold omfattes også vedlikehold av møblene av leierens vedlikeholdsplikt."

Dette var en del av leiekontrakten til et av disse utleiebyrådene. Men jeg stusser veldig på det, er det virkelig normalt at man skal drive å male og slikt når man leier? Selvsagt skal man gjøre opp for seg om man ødlegger noe, men normal slitasje trodde jeg virkelig at utleier måtte ta på sin kappe.

Anonymkode: 85467...17b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg å eie fremfor å leie, om man har råd til det. 

Hvis dine foreldre kan hjelpe deg med å kjøpe noe som også kan leies ut. Med utleie har du enda en inntekt. Med dagens lave renter skal du ha veldig dårlig inntekt for å ikke kunne betjene rentene. 

Alt du får betalt ned på lånet betaler du jo til deg selv. 

Prøvetid er mest for bedriften å bli bedre kjent med deg. Så gjør en god innsats så går nok det bra. 

Når det gjelder leie og vilkår sjekk forbrukerrådet sin standardkontrakt. Hvis du velger å leie kan en strategi være å leie noe for en kort periode, mens du leter etter noe enda bedre. 

Skrevet

Tror nok du må gjøre mye ugang for å få fyken etter prøvetiden. Ikke bekymre deg for det :)

Skrevet

Det skader jo ikke å leie en periode. Finn ut om du liker jobben og byen før du kjøper noe :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått til banken og avklart hvor mye du kan låne for. Deretter sjekker du det lokale boligmarkedet og sammenligner kostnaden mellom å leie og eie.

Anonymkode: 7f7f5...712

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville leid i prøveperioden, just in case. Så ville jeg kjøpt etterpå. Kjipt å finne ut at man ikke får jobben/trives i jobben og være stuck med leilighet.

Anonymkode: 7f344...a29

AnonymBruker
Skrevet

Lei først, og finn ut hvor du vil bo. Hva som blir viktig for deg med tanke på å kombinere jobb og sosialt liv. 

Anonymkode: 570c0...393

AnonymBruker
Skrevet

Hvor trygg er jobben da? Jeg hadde vært mer bekymret for eventuelle nedskjæringer enn at jeg skulle fått fyken i prøvetiden. 

Anonymkode: 59fb8...9bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...