Gå til innhold

Bleieslutt gutt 3,5

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår på 3,5 sluttet med bleie i fjor sommer, rett før han fylte tre. Dette har gikk veldig kjapt og greit, i løpet av et par uker var han helt bleiefri både dag og natt, og hadde sjelden uhell.

Nå etter jul begynte han imidlertid plutselig å stadig oftere nekte å gå på do. Vi ser at han tydelig må tisse (holder seg på tissen) eller promper mye (tegn på at han må bæsje). Men når vi sier at han må gå på do, bare nekter han. Hjemme skjer dette kanskje et par ganger i uka, de andre gangene han må på do, går han selv på do på eget initiativ.

Når han går inn i "nekte-modus" ender det ofte med at vi  bare bærer han inn på badet og setter han på doen. Men samme hvor lenge han sitter der, nekter han å tisse/bæsje. Så, når han får gå ut fra badet igjen, går det ofte maks ett minutt, så tisser eller bæsjer han på seg. Føler vi har prøvd omtrent alt for å motivere han til å tisse/bæsje på do, vi tilbyr oss å sitte på badet sammen med han, eller gå ut hvis han foretrekker det. Han får ha med seg leker, bok, eller til og med iPad noen ganger, han er likevel ikke villig til å gå på do når han først har fått det for seg at han ikke skal.

Barnehagen begynner å bli ganske sure/fortvilte over dette, for der har han nå begynt å nekte fullstendig å gå på do. Spesielt gjelder dette bæsjing, tissing gjør han fortsatt som oftest på do også i barnehagen (Hjemme skjer dette med donekten som sagt bare et par ganger i uken) Dette medfører selvsagt at han bæsjer og tisser på seg i barnehagen hver dag, noe som gir dem masse ekstra jobb. Dette har vedvart i snart fire uker(!) 

De siste dagene har vi derfor sagt til han om morgenen at han bare MÅ ha på bleie i barnehagen, siden han jo nekter å gå på do der. Men da blir han fullstendig hysterisk, hyler og skriker "jeg har sluttet med bleie, jeg har sluttet med bleie!!!" Da føler jeg det nærmest blir et overgrep å tvinge på han bleia. Altså fortsetter vi å sende han i bhg med truse- men vet da at dette medfører en liten "skjennepreken" fra barnehagen når vi kommer for å hente :rolleyes: (Og vi er jo faktisk også litt lei av at det, hver eneste dag, ligger mellom 1 og 3 utbæsjede truser og venter på oss i barnehagen...!)

Vi har spurt han om det er noen grunn til at han ikke vil gå på do, men han svarer da at det kun er "fordi jeg ikke vil". Barnehagen kan heller ikke forstå hvorfor han plutselig har låst seg fullstendig i forhold til dette.

Noen som har noen tips?? Synes dere at vi bare skal tvinge på han bleia om morgenen? Eller skal han bare få lov til å fortsette nekten, og dermed bruke trusa som bleie ?? Er litt i villrede nå..!!

Anonymkode: 72858...6ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd bestikkelser/belønning, klistremerker hver dag når han går greit på do, og etter 10 dager, en premie.

Anonymkode: 63519...26f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere prøvd bestikkelser/belønning, klistremerker hver dag når han går greit på do, og etter 10 dager, en premie.

Ja, det har vi også prøvd.. Det fungerte litt da han begynte med denne donekten i januar, men nå bryr han seg absolutt ikke om det.

Vi prøver å friste med alt mulig som han liker, klistremerker, tatoveringer, har til og med prøvd med godteri eller med tur til lekeland. Men han er så vanvittig sta, når han først har bestemt seg, så har han bestemt seg. Da kan ikke ti ville hester rikke han :rolleyes:

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi hadde en periode der hun sa hun bare skulle noe istedenfor å si hun skulle på do. Så gikk det over til å bare si hun skulle tisse når hun måtte nr2.

nå skriker hun ut før hun går "jeg må bæsje bare jeg!!!" Tja vet ikke hva som rr verst 😂😂

haha neida men poenget er at han kanskje synes det er litt flaut. Har dere prøv å ikke si noe? Ikke mase, presse, kommentere osv? Har dere potte så han kan gå selv på en enklere måte enn på do. Eller feks en skammel så han Klater lettere? Min jente er og 3,5 og hun har gått alene siden hun sluttet helt i sommer. Hun roper "pip" når vi må komme å tørke da.

Om dere ikke har potte/skammel etc kan dere jo kjøpe, sette dere med han å si "nå har vi skaffet denne her bare til deg! Da kan du gå på do helt alene om du vil det! Og hvis du vil ha hjelp eller vi skal komme å tørke deg så roper du bare på oss! Og hvis du vil gjøre det selv, da gjør du det selv! Nå er du stor gutt så dette tror mamma og pappa at du klarer helt på egen hånd!"

Eller lignende..... 🙈

Anonymkode: 0f18a...3e3

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min presterte å rope ut på båten når vi var på ferie, onkeeeel jeg har bæsja kjempestore bæsj, i det vi kommer fra toalettet:fnise: 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke uvanlig når det skjer endringer i livet som barnet ikke forstår el. Barn med forstoppelse/ treg mage kannog opptre som beskrevet i hi. 

Skjenneprekener hjelper neppe. 

Helsestasjonene har psykologer som skal være lavterskeltilbud og er gratis. Når bhg ikke får dettet til heller, så ville jeg prøvd helsestasjonspsykologen før problemet blir frustrasjoner på et høyere plan. 

Er der kommet nytt barn, hjemme? Andre endringer? Har gutten blitt plaget eller skremt mens ha har vært på do i bhg? 

Anonymkode: d2171...4e9

Gjest Spiderman
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når han går inn i "nekte-modus" ender det ofte med at vi  bare bærer han inn på badet og setter han på doen

Ikke gjør dette.

Kan fort ende med at han utvikler et anstrengt forhold til å gå på do. Man må kunne slappe av for å gjøre fra seg :)

Endret av Plaskebrus
AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd å bare "ignorere" det når vi ser at han må på do også, for de fleste gangene (i hvert fall hjemme) går han jo som sagt uansett på do på eget initiativ. Men dersom han først har bestemt seg for å nekte så bæsjer/tisser han heller i trusa enn å gå på do (uavhengig av om vi ber han gå på do eller ikke).

Han har både potte og doring (men bruker egentlig kun sistnevnte), og han har en krakk stående ved siden av doen som han kan klatre opp på for å komme opp på doringen. I barnehagen har han også alle disse tre tingene tilgjengelig.

Det har heller ikke skjedd noe spesielt "opprivende" i livet hans i det siste, han ble storebror før bleieslutten i det hele tatt startet, og ellers er det aller meste som det alltid har vært.

Har heller ikke inntrykk av at han har treg mage. Han bæsjer som oftest i løpet av 5-10 minutter etter at vi har begynt å se tegnene til at han må på do. Det er også alltid "normal" konsistens og mengde på bæsjen hans.

Barnehagen skjønner som sagt heller ikke hvor denne veldige nekten kommer fra, såvidt de vet har det aldri skjedd noe skremmende eller traumatisk for han mens han har vært på do. Skjennepreknen kommer forøvrig (som nevnt) heller ikke fra oss til sønnen vår, men fra de barnehageansatte til oss foreldre. Vi kjefter eller blir aldri sure når han bæsjer på seg, og det har vi heller aldri gjort. Har heller ikke inntrykk av at barnehagen kjefter på han for dette.

Men vi må kanskje kontakte helsestasjonen, ja, vi begynner som sagt å bli litt frustrerte og rådville nå :sukk:

TS

Gjest Spiderman
Skrevet (endret)

La han bruke up and go så han kan velge om han vil gå på do eller ikke. Det er et kompromiss som gjør at han kan gå på do selv og hvis ikke blir det opp på stellebordet;) Det sparer dere for klesvask.

Legg ekstra vekt på at det er trusebleie hvis han blir sur.

Endret av Plaskebrus
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Plaskebrus skrev:

La han bruke up and go så han kan velge om han vil gå på do eller ikke. Det er et kompromiss som gjør at han kan gå på do selv og hvis ikke blir det opp på stellebordet;) Det sparer dere for klesvask.

Legg ekstra vekt på at det er trusebleie hvis han blir sur.

Up & Go har han brukt siden han rundet året, så for han er det det som er "bleie" ;) Men ellers takk for tipset :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det som skal inn og ut av kroppen er gjerne det eneste barn i den alderen har som maktmiddel og derfor utnytter de det til det ytterste. Ikke lag noe styr ut av det for da oppnår han det han (bevisst/ubevisst) prøver på. Med seks barn så har jeg vært igjennom noen sånne faser og det kan sette den mest tålmodige på en kraftig prøve. Velger dere å sette på bleie så gjør det uten for mye diskusjoner, og velger dere å la han gå uten så ikke fokuser veldig på konsekvenser. Bare la det være en periode som ikke får noen oppmerksomhet så går det nok snart over. 

Anonymkode: 9aeaf...5c5

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som skal inn og ut av kroppen er gjerne det eneste barn i den alderen har som maktmiddel og derfor utnytter de det til det ytterste. Ikke lag noe styr ut av det for da oppnår han det han (bevisst/ubevisst) prøver på. Med seks barn så har jeg vært igjennom noen sånne faser og det kan sette den mest tålmodige på en kraftig prøve. Velger dere å sette på bleie så gjør det uten for mye diskusjoner, og velger dere å la han gå uten så ikke fokuser veldig på konsekvenser. Bare la det være en periode som ikke får noen oppmerksomhet så går det nok snart over. 

Ja, vi føler også at han bruker dette som et maktmiddel. Det virker som at den eneste grunnen til at han nekter er for å vise oss at dette er noe han faktisk kan nekte på. 

Vi får kanskje bare dra på han bleie i barnehagen på tross av de intense protestene, da. Vi føler som sagt egentlig at det er litt "feil" å tvinge han til noe han motsetter seg så ekstremt. Men samtidig er vi vanvittig lei av å få "tilsnakk" i barnehagen hver dag, og vi er lei av den evinnelige mengden utbæsjede og uttissede truser og bukser hver eneste dag...

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi føler også at han bruker dette som et maktmiddel. Det virker som at den eneste grunnen til at han nekter er for å vise oss at dette er noe han faktisk kan nekte på. 

Vi får kanskje bare dra på han bleie i barnehagen på tross av de intense protestene, da. Vi føler som sagt egentlig at det er litt "feil" å tvinge han til noe han motsetter seg så ekstremt. Men samtidig er vi vanvittig lei av å få "tilsnakk" i barnehagen hver dag, og vi er lei av den evinnelige mengden utbæsjede og uttissede truser og bukser hver eneste dag...

TS

Ja, jeg hadde ihvertfall satt på bleie. Men uten å lage noen diskusjon eller å ha noe fokus på det. Bare fortell han hvorfor, men ikke i kampens hete. Forklar helt utenfor situasjonen. Dere vet jo at han kan hvis han vil og da hadde jeg droppet alle diskusjoner og latt han gå med bleie. Tar nok ikke mange dagene før hans ikke syns det er kult med bleie igjen. Og det tærer jo veldig på humøret med alt det nedgrisede tøyet, så det ville jeg gjort mye for å unngå. 

Og nå er det jo snart sommer igjen og da blir jo alt enklere med mindre klær igjen og de fleste blir jo renslige i løpet av sommermånedene. 

Når han er bare 3,5 så er det ingen grunn til å sette igang et stort apparat med lege, helsesøster osv, for da er det en naturlig del av utviklingen og noen ganger har de et tilbakefall. Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som sønnen min på snart 4.. Han sluttet med bleie hjemme rett etter han hadde fylt 3 og i barnehagen noen uker senere. I begynnelsen gikk det bra, men så ble det mer og mer uhell (inkludert bæsjing, noe han aldri har gjort hjemme etter vi sluttet med bleier). Jeg tror det varte 4-5 uker med uhell hver eneste dag i barnehagen før de satte på ham bleie igjen der.

I en periode ble det veldig mye styr med uhellene hans, vi prøvde klistremerker, ros, han ble tatt med på do ofte osv, men det ble bare verre og verre. Han kunne bli satt på doen i barnehagen, og 5 min senere bæsjet han på seg. Tror han gikk helt i vranglås av alt styret, og tilslutt begynte han å ha uhell hjemme innimellom og (men bare tissing).

Min så ikke poenget med bleieslutt i det hele tatt da, tror han syntes det er praktisk med bleie for da slipper han å ta pause i det han holder på med for å gå på do. Et halvår senere har han fortsatt tisseuhell hjemme innimellom, noen ganger tror jeg han bare ikke gidder å gå på do, andre ganger er det i forbindelse med krangling. Det jeg syntes har hjulpet er å ikke gi noe som helst oppmerksomhet, hverken ris eller ros, til uhell og dogåing, bare be han om å gå og skifte klær hvis han har blitt våt, og at han selv må finne klær og kle av og på seg uten at noen blir med han.

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å forklare sønnen  at så lenge han ikke går på do i barnehagen må han ha på bleie, og hvis han ikke vil må han vise dere at han klarer å gå på do. Forhåpentligvis finner han ut at det er bedre å gå på do, worst case er han som min og syntes det er helt ok, men da slipper dere iallfall all klesvasken, og kan gi han den tiden han trenger før dere prøver på nytt.

Anonymkode: 7d423...a0f

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som sønnen min på snart 4.. Han sluttet med bleie hjemme rett etter han hadde fylt 3 og i barnehagen noen uker senere. I begynnelsen gikk det bra, men så ble det mer og mer uhell (inkludert bæsjing, noe han aldri har gjort hjemme etter vi sluttet med bleier). Jeg tror det varte 4-5 uker med uhell hver eneste dag i barnehagen før de satte på ham bleie igjen der.

I en periode ble det veldig mye styr med uhellene hans, vi prøvde klistremerker, ros, han ble tatt med på do ofte osv, men det ble bare verre og verre. Han kunne bli satt på doen i barnehagen, og 5 min senere bæsjet han på seg. Tror han gikk helt i vranglås av alt styret, og tilslutt begynte han å ha uhell hjemme innimellom og (men bare tissing).

Min så ikke poenget med bleieslutt i det hele tatt da, tror han syntes det er praktisk med bleie for da slipper han å ta pause i det han holder på med for å gå på do. Et halvår senere har han fortsatt tisseuhell hjemme innimellom, noen ganger tror jeg han bare ikke gidder å gå på do, andre ganger er det i forbindelse med krangling. Det jeg syntes har hjulpet er å ikke gi noe som helst oppmerksomhet, hverken ris eller ros, til uhell og dogåing, bare be han om å gå og skifte klær hvis han har blitt våt, og at han selv må finne klær og kle av og på seg uten at noen blir med han.

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å forklare sønnen  at så lenge han ikke går på do i barnehagen må han ha på bleie, og hvis han ikke vil må han vise dere at han klarer å gå på do. Forhåpentligvis finner han ut at det er bedre å gå på do, worst case er han som min og syntes det er helt ok, men da slipper dere iallfall all klesvasken, og kan gi han den tiden han trenger før dere prøver på nytt.

Anonymkode: 7d423...a0f

Takk for langt svar, godt å se at vi i det minste ikke er alene om å slite med bleieslutten :)

Vi har prøvd å forklare at han må ha på bleie så lenge han nekter å gå på do. Eksemplifiserer til og med med at "jeg og pappa bruker truse, og vi går jo alltid på do" :ler: Og han synes som sagt IKKE at bleie er helt OK, som sagt blir han fullstendig hysterisk bare vi nevner muligheten for å ta den på..!

Men jeg tror vi har landet på at han bare MÅ ha på bleia i morgen samme hvor mye han protesterer, vi kan jo faktisk ikke bare la dette fortsette sånn det har holdt på den siste måneden. Håper bare det ikke blir alt for lenge til han selv finner ut at det er greit å gå på do igjen!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner dere noen barn som han ser opp til, som kanskje er litt større? Så kan de leke, og når det andre barnet bå bæsje, kan gutten deres bli med, og kanskje bli inspirert, når han ser kameraten gjør det? Barna våre hører i allefall ikke på formaninger fra meg, men de er snare til å ta etter andre barn.

Vi har en på snart 4 som nylig har begynt å tisse i buksa igjen. HVER DAG i det siste! Grunnen er at vi har fått opp trampolina, og det går an å være ute i hagen (snøen er endelig borte), og da er det så morsomt å være ute at han ikke vil gå inn og tisse :-(

Anonymkode: f07d3...5d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...