Gå til innhold

Zagreb, Beograd og Sarajevo. Noen tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har lyst til å besøke Sarajevo denne sommeren, og ser også på mulighetene til å besøke andre byer i "nærheten" som Beograd eller Zagreb. Er det noen som har vært i disse byene og har noen gode tips til hvor man bør spise, og hva man bør se og oppleve? Andre byer man heller bør vurdere? Vi planlegger en uke i sommerferien.

Jeg er 28 år og planlegger å dra sammen med kjæresten min. Vi liker kunst- og kultur, foto, musikk, gode matopplevelser, gatemote, historie og gode gåturer i byterreng. Det er noe av det jeg kommer på i farten. 

Vi har reist litt og noen av våre favorittbyer er Jerusalem, Brussel, Glasgow, Wien, Budapest, Madrid og Roma.

Håper noen er ute har noen gode tips. Vi blir veldig glade og takknemlige☺

Anonymkode: 5cfcf...311

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har bare vært i Beograd av de tre byene du nevner, og Beograd er vel verdt et besøk! Det er 10-12 år siden jeg var der, så jeg har ingen spesifikke tips ang restauranter etc. Vi reiste dit via Kroatia og Montenegro, og Beograd var HELT annerledes enn spesielt Kroatia, veldig spennende. 

Jeg ville ikke besøkt mer enn to av de byene hvis dere har bare en uke til rådighet. Jeg synes det er bedre å ha litt tid på hvert sted, og kanskje heller ta en utflukt/dagstur til mindre steder i nærheten. Hører mye bra om Sarajevo. Jeg har reist mye i Kroatia (men aldri vært i Zagreb), men etter det jeg har hørt er ikke Zagreb så ulik flere av byene du allerede har vært i, så jeg ville gått for Sarajevo og Beograd.

Ljubljana er forresten en nydelig by også. 👍🏽

Anonymkode: 4290f...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS her. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare.Vi heller mest mot Sarajevo og Beograd, selv om Ljubljana plutselig frister det også;)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, TS her. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare.Vi heller mest mot Sarajevo og Beograd, selv om Ljubljana plutselig frister det også;)

Jeg tenkte mer på en senere anledning, ikke at dere skulle dra dit nå. Masse spennende å oppleve i denne regionen, ha en flott tur! 

Anonymkode: 4290f...a4e

Skrevet

Jeg har vært i Beograd og Zagreb, og jeg likte nok Beograd best av de to. Jeg synes ikke det er like mye å gjøre i Zagreb, men om du liker Wien så har jo Zagreb ganske lik arkitektur. Om dere drar innom Zagreb så må dere få med Gornij Gard, som er gamlebyen. Den er sentrert rundt katedralen, som er veldig vakker, og det er trange smug med morsomme butikker rundt i området. Rett over gaten for katedralen lå en fin bakgårdsrestaurant den gang jeg var der, men det er noen år siden nå så jeg kan ikke garantere at den fortsatt er der. Ellers husker jeg Zagreb som veldig fin og ryddig, og med mye liv i sentrum.

I Beograd er det mye å se og gjøre. For dere som er interessert i historie tenker jeg kanskje at Kalemegdan, det etnografiske museet og det kulturhistoriske museet kan være av interesse. Dere bør også dra ut til Zemun, som tidligere var en egen landsby, men som nå er en del av Beograd, der ser det helt annerledes ut enn inne i sentrum. Rundt om kring i hele byen ligger flere små gallerier som har ulike utstillinger, og øverst i gågaten kan man kjøpe brukskunst av lokale kunstnere. Det er så lenge siden jeg har vært der at spisesteder husker jeg ikke så mye av, men det er gode og billige restauranter over hele byen så det er ikke noe problem å finne noe å spise.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 4/14/2016 at 23.54, Skogkatten skrev:

Jeg har vært i Beograd og Zagreb, og jeg likte nok Beograd best av de to. Jeg synes ikke det er like mye å gjøre i Zagreb, men om du liker Wien så har jo Zagreb ganske lik arkitektur. Om dere drar innom Zagreb så må dere få med Gornij Gard, som er gamlebyen. Den er sentrert rundt katedralen, som er veldig vakker, og det er trange smug med morsomme butikker rundt i området. Rett over gaten for katedralen lå en fin bakgårdsrestaurant den gang jeg var der, men det er noen år siden nå så jeg kan ikke garantere at den fortsatt er der. Ellers husker jeg Zagreb som veldig fin og ryddig, og med mye liv i sentrum.

I Beograd er det mye å se og gjøre. For dere som er interessert i historie tenker jeg kanskje at Kalemegdan, det etnografiske museet og det kulturhistoriske museet kan være av interesse. Dere bør også dra ut til Zemun, som tidligere var en egen landsby, men som nå er en del av Beograd, der ser det helt annerledes ut enn inne i sentrum. Rundt om kring i hele byen ligger flere små gallerier som har ulike utstillinger, og øverst i gågaten kan man kjøpe brukskunst av lokale kunstnere. Det er så lenge siden jeg har vært der at spisesteder husker jeg ikke så mye av, men det er gode og billige restauranter over hele byen så det er ikke noe problem å finne noe å spise.

TS, her. Tusen takk for gode tips☺ Valget falt på Beorgrad, så nå gleder vi oss veldig til avreise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...