Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er relativt ny her, og samboer og jeg skal prøve å få en liten spire fra sensommeren av.
Jeg lider av generalisert angst, og trenger derfor alltid å være i forkant av ting for å unngå å bekymre meg for mye. Derfor sluttet jeg på p-piller i slutten av oktober for å bytte til kobberspiral slik at jeg kunne få kommet i gang med eggløsning igjen før høsten, da jeg vet at flere sliter en del med dette etter ppillebruk. Jeg har gått på pilla i 11 år. 
Kobberspiralen har dessverre gitt meg en del bivirkninger som jeg ikke orker å leve med lenger (mellomblødninger, mensensmerter som er uutholdelige), og har derfor bestemt meg for å fjerne denne. Men da jeg var hos fastlegen så fant han den ikke, eller, han mente den lå kilt fast et sted han ikke fikk tak i den og jeg ble henvist til gyn- og skal dit om en uke. Så derfor blir det kondom frem til vi bestemmer oss for å sette i gang prøvingen.

Jeg har de siste to månedene prøvd å finne eggløsningen min. Jeg har hatt ganske stabile sykluser siden pilleslutt- mellom 27-31 dager, med tre perioder der jeg har vært på 28. Dette bør indikere at jeg har eggløsning, eller hva? 
Problemet er nå at jeg prøvde å finne eggløsningen min sist måned med tester, men fant den aldri. Mensen kom også sent, på dag 31. Jeg stresset da jeg ikke fant eggløsningen- kan det ha påvirket den? Nå skal det sies at jeg ikke testet på optimale tider og dager, så det kan hende at jeg har misset toppen (mest sansynlig). Derfor prøver jeg denne måneden å tempe- men eggløsningen lar seg vente. Er på CD 16, fortsatt ingenting. Og for hver dag som går, så blir jeg mer og mer stresset. 
I går kjøpte jeg Dong Quai for å se om det kan fungere, etter å ha lest litt på nettet. 
Men det jeg lurer på er: 
- Kan spiralen, selv om det er en kobberspiral, tulle til eggløsningen min? Den ligger jo tydeligvis ikke riktig på plass, så kan dette ha noe å si?
- Jeg har som nevnt angst, og da er det vanskelig å komme seg ut av tankegangen og negative tanker slik jeg har nå, om at jeg ikke kan bli gravid. Vil dette kunne påvirke eggløsningen, realistisk sett?
- Jeg har gått mange år på piller, så tenker jo at det kan påvirke eggløsningen. Men jeg fikk jo rimelig kjapt tilbake mensen etter pillestopp, og den har holdt seg "regelmessig" frem til nå. Hva tenker dere?

Uff, de sier at man ikke skal stresse- og her er jeg allerede FØR vi starter, og klarer ikke tenke på annet! Bare jeg hadde fått bekreftet at alt er greit, så tror jeg at jeg skulle kunne slappet mer av- men den forbanna temperaturen min vil jo ikke gå opp!! 

Takker for råd og vink  :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg aldri tempet selv, men er det ikke sånn med temping at man må ha holdt på med det en stund før man kan se et mønster? Altså kan det være vanskelig å tolke resultatene den første syklusen? Mener å ha lest noe om det. 

Ellers tenker jeg at spiralens plassering sikkert ikke påvirker eggløsningen. Eggløsningen skjer jo i eggstokkene, og spiralen kan jo umulig ha kommet seg helt opp dit uten at du har merket det.. Regner med det ville gjort skrekkelig vondt :fnise:  

Som du sier selv - stress hjelper vel ikke på. Det har i alle fall ikke positiv påvirkning tenker jeg. Og hvis du allerede er så stresset før dere har begynt prøvingen på ordentlig, så kan du jo potensielt sett få det litt tøft framover. Husk at det er helt vanlig å bruke opptil et år eller to på å få det til på vanlig måte. Og når du først blir gravid, får et barn osv, så har du ikke akkurat mindre å stresse over da heller... Særlig den første tiden av et svangerskap går du jo egentlig rundt med null kontroll og uten å vite noen ting i 3-4 mnd - DA kan man bli stresset da. Nå har du jo i alle fall en viss kontroll over situasjonen :) 

Når du skal teste etter eggløsning sies det at det er lurt å teste både morgen og kveld. LH-toppen kommer gjerne mot kvelden. Kan jo være et tips. Når det er sagt så KAN det jo skje at man får mensen selv om man ikke har hatt eggløsning, men da vil man gjerne merke det på f.eks mengde, smerter osv, og dette forekommer nok gjerne oftest for kvinner som har f.eks pco. 

Du er nok mest sannsynlig helt normal og trenger ikke bekymre deg. Vet at det er lettere sagt enn gjort, og jeg har ikke hatt angstlidelser selv, men hvis du skal stresse og tenke så mye over ting allerede nå før prosessen egentlig er i gang, så blir det tøft å være prøver / gå gravid / ha barn etc. Prøv å slipp kontrollen litt. Du er jo bevisst på tankemønstrene dine, prøv å lag et lite mantra eller noe som du kan si til deg selv når du kjenner at stresset holder på å ta overhånd. 

Regelmessig mens så kjapt etter pilleslutt er et BRA tegn! Og de aller, aller fleste er i stand til å få barn. Ergo er det ingen grunn til at DU ikke skal få det til :) Og bare et lite tips hvis dere skulle få problemer (det betyr altså om dere ikke har lyktes innen et år), så skjekk mannen også. Det er mye lettere enn å sjekke deg, og et evt problem kan jo like gjerne ligge der. 

Masse lykke til med prøvingen! 

Anonymkode: ae8ac...50d

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så langt og utfyllende :-) Det roer meg en del ned dette du skriver, og jeg setter stor pris på det :)  Jeg skal skrive ned en del av disse tankene for å tvinge meg selv til å tenke annerledes (noe jeg har lært av terapaut). I dag hadde temperaturen min gått opp fra 36,20 i går (da hadde den falt en del) opp til 36,55 i dag. Krysser fingrene for at tempen holder seg høy nå, for da senkes nok skuldrene betraktelig ;)

AnonymBruker
Skrevet
Den 14.4.2016 at 11.36, Nasken skrev:

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så langt og utfyllende :-) Det roer meg en del ned dette du skriver, og jeg setter stor pris på det :)  Jeg skal skrive ned en del av disse tankene for å tvinge meg selv til å tenke annerledes (noe jeg har lært av terapaut). I dag hadde temperaturen min gått opp fra 36,20 i går (da hadde den falt en del) opp til 36,55 i dag. Krysser fingrene for at tempen holder seg høy nå, for da senkes nok skuldrene betraktelig ;)

Bare hyggelig! :) Og jeg er sikker på at du har mye mindre å bekymre deg for enn det du tror! 

Ønsker deg masse lykke til fremover - spennende tider! :) 

Hilsen samme AB som over her. 

Anonymkode: ae8ac...50d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...