Gå til innhold

Urinsyregikt - noen råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått mitt andre anfall av urinsyregikt. Jeg har ofte verk i tomler og storetær, men hatt et stort anfall med skulder.
Nå har jeg bare fått råd av legen til å unngå belastning på foten jeg har fått anfall i, kne, og bruke Voltaren.

Noen med erfaring som kan gi råd?

Anonymkode: cf245...e9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en hel rekke matvarer du skal unngå, og en egen medisin mot urinsyregikt, denne pleier man å få ved andre gangs utbrudd. Sitter på mobil, så kan ikke komme med mer info nå, men Google urinsyregikt. 

Anonymkode: 70141...50f

• Liker 1
Skrevet

Du skal vel unngå en del mat ja, men jeg har også lest at mange har suksess med å prøve å redusere betennelsesstimulerende mat, som planteoljer med høyt innhold av OMEGA-6, og å øke inntaket av fet fisk og grønnsaker. Autoimmune paleo diett gir noen fine pekepinner, så kan du jo teste ut litt hva som funker for deg og ikke. Det er imidlertid litt arbeid å legge om kosthold for å regulere sånt, så det er bare noe å se på hvis du er virkelig motivert og føler at du har bruk for det. 

God bedring.

• Liker 1
Skrevet

Bruk voltaren som forskrevet, ikke ta f.eks bare 1 om du skal ta 3 daglig fordi du ikke har vondt senere på dagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutt reker og rødvin fra kosten din. 

Anonymkode: d1b8b...c04

AnonymBruker
Skrevet

Etter føste anfall eller for å forebygge anfall, er det vanlig å få tabletter for å forebygge. Det er og vanlig å kontrollere urinsyre ved blodprøver. Sure matvarer, rødt kjøtt og alkohol kan bidra til å fremprovosere nye anfall.

Anonymkode: 880d7...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Forebyggende: spise kirsebær eller drikke kirsebærsaft

Anonymkode: 92d8a...d5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...