AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #21 Skrevet 13. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du spiser for mye karbohydrater og for lite proteiner. Enkelt og greit. Kutt ut frukt og brød + skyr (er masse kalorier i dette), så skal du se vekta går ned. I tillegg bør du ut i skog og mark og gå/jogge, da innetrening blir veldig ensidig. Anonymkode: b005b...e5b Trodde helt ærlig ikke det hadde noe å si hvor kaloriene kom fra, altså om er fra kylling(protein) eller grønnsaker(karbohydrater)? Spiser maks én frukt om dagen. Bær er vel bra og ikke så mye kalorier i? Bor midt i Oslo så litt vanskelig med skog og mark, mye enklere å bare dra på gymmet, men er enig at det er litt ensidig Anonymkode: f32ad...fdc
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #22 Skrevet 13. april 2016 4 timer siden, Hmmmmmm skrev: Du gjør alt riktig, stol på deg selv. Du har forbrent masse. Problemet er at når fettcellene dine har tømt seg så fylles de opp med vann. Spesielt når du trener. Enten så fortsetter du slik du gjør nå så vil du en morgen våkne å kjenne at du har kvittet deg med masse vann. (Swoosh effekten) eller du kan kose deg med en del karbohydrater et par dager. Da vil du tvinge fettcellene til å åpne seg for å ta i mot fettet du har inntatt og da blir vanne tømt. Du velger selv. Lykke til😊 Dette var en fin kommentar å lese, spesielt når jeg føler at jeg gjør alt riktig til tross for at det ikke viser resultater, enda. Har ingen planer om å gi opp heldigivs, til tross for noe dårligere motivasjon. Skal lese litt om denne swoosh effekten, mener å ha hørt om det før Anonymkode: f32ad...fdc 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #23 Skrevet 13. april 2016 Har ikke lest alle svarene men kom over en video. Spiser man for mye salt så holder kroppen på mer vannvekt. Spiser man for lite mat så tviholder kroppen på de kaloriene også og lagrer de bedre. Ikke at jeg kan så mye og er flink å forklare, men om man spiser 1200 kalorier om dagen, som er det en 2åring trenger, så det er nok litt lite. Da kan det være kroppen går inn i et overlevelsesmodus. Vanlig løk, brokkoli, blomkål og gresskar skal hjelpe løse opp vannet i kroppen eller noe slik. Det inneholder potassium. Om du har mye sodium/salt i kroppen så hjelper potassiumet å gi slipp på vannvekten. Er mange flere matvarer som inneholder potassium. Du burde ikke gå sulten. 2 grove skiver vil holde deg mett lengre enn knekkebrød. Det er 156 kalorier tror jeg i en grov skive. Men å spise 400 kalorier til frokost og lunsj, 600 til middag, og 200 kalorier i mellommåltid er jo ikke så ille. 1600 kalorier om dagen. Om du føler deg sulten ofte så kan du heller dele opp måltidene og spise flere måltid. Anonymkode: 78e8b...945
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #24 Skrevet 13. april 2016 Potassium er visst kalium på norsk. Så bare google matvarer med kalium. Banan, bønner og søtpotet inneholder en del. Men husker jeg så på et program på youtube; secret eaters. Der fikk jeg litt sjokk over hvor mye kalorier som var i olje, majones og dressinger. 119 kalorier i en spiseskje olivenolje. Så alltid bruke spiseskje når du heller på en dæsj med sunn olivenolje. Helst kok grønnsaker og slik istedenfor å steke de i olje. Koke egg istedenfor å steke. 119 kalorier ekstra her og der i olje utgjør en god del. Anonymkode: 78e8b...945
Gjest Runforit Skrevet 13. april 2016 #25 Skrevet 13. april 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du spiser for mye karbohydrater og for lite proteiner. Enkelt og greit. Kutt ut frukt og brød + skyr (er masse kalorier i dette), så skal du se vekta går ned. I tillegg bør du ut i skog og mark og gå/jogge, da innetrening blir veldig ensidig. Anonymkode: b005b...e5b Tull. Du legger ikke på deg av karbohydrater om du er i underskudd. Det går imot fysikkens lover.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #26 Skrevet 13. april 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lest alle svarene men kom over en video. Spiser man for mye salt så holder kroppen på mer vannvekt. Spiser man for lite mat så tviholder kroppen på de kaloriene også og lagrer de bedre. Ikke at jeg kan så mye og er flink å forklare, men om man spiser 1200 kalorier om dagen, som er det en 2åring trenger, så det er nok litt lite. Da kan det være kroppen går inn i et overlevelsesmodus. Vanlig løk, brokkoli, blomkål og gresskar skal hjelpe løse opp vannet i kroppen eller noe slik. Det inneholder potassium. Om du har mye sodium/salt i kroppen så hjelper potassiumet å gi slipp på vannvekten. Er mange flere matvarer som inneholder potassium. Du burde ikke gå sulten. 2 grove skiver vil holde deg mett lengre enn knekkebrød. Det er 156 kalorier tror jeg i en grov skive. Men å spise 400 kalorier til frokost og lunsj, 600 til middag, og 200 kalorier i mellommåltid er jo ikke så ille. 1600 kalorier om dagen. Om du føler deg sulten ofte så kan du heller dele opp måltidene og spise flere måltid. Anonymkode: 78e8b...945 Nei, kroppen går ikke i overlevelsesmodus/sparebluss. Jeg er enig i at 1200 kalorier er for lite, men da med tanke på at kroppen ikke får nok næring som den trenger. Anonymkode: ed866...7d3
ajarRun Skrevet 13. april 2016 #27 Skrevet 13. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg steker alt i olivenolje, men overdriver ikke da jeg vet det er svæt mye kalorier i olje. Tar bare en liten dæsj midt i panna. Hvor mye kan jeg tillate meg å bruke? Jeg har regnet ut BMRen min på nettsiden trening.no og fått at jeg ved 1747 kalorier skal gå ned i vekt? Har derfor lagt meg litt under dette. Så det er feil? I tillegg forbrenner jeg vel noen hundre kalorier når jeg har 60 minutter med relativ høy puls på mølla? Grunnen til jeg har denne ene dagen hvor jeg kan spise litt godt er fordi jeg er redd for å sprekke, av tidligere erfaringer hvor jeg har prøvd å slanke meg. Redd det blir vanskelig å kutte helt, men om det må til så får jeg vel bare gjøre det også. Anonymkode: f32ad...fdc Du kan bruke så mye du vil, men det er 100 kalorier i hver spiseskje, disse må du telle. 1747 er det du spiser hvis du vil holde vekten, trekk fra 7.7 per gram du vil gå ned hver dag. Spiser du 1739 går du ned et gram per dag. Spiser du 1670 går du ned 10 gram per dag. Spiser du 1300 går du ned 58 gram per dag. 1747 er nesten det samme tallet som jeg kom med. På 60 minutter kan jeg forbrenne alt fra 350 til 1150 kalorier på mølla. Ikke tell med disse kaloriene, og ikke legg de til. Hvis du etter en uke ser at vekten går ned for fort, kan du vurdere å øke kalorinntaket. Du kan godt ha dagen, men den vil selvsagt gjøre at det tar lengre tid å gå ned i vekt. 1
ajarRun Skrevet 13. april 2016 #28 Skrevet 13. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg steker alt i olivenolje, men overdriver ikke da jeg vet det er svæt mye kalorier i olje. Tar bare en liten dæsj midt i panna. Hvor mye kan jeg tillate meg å bruke? Jeg har regnet ut BMRen min på nettsiden trening.no og fått at jeg ved 1747 kalorier skal gå ned i vekt? Har derfor lagt meg litt under dette. Så det er feil? I tillegg forbrenner jeg vel noen hundre kalorier når jeg har 60 minutter med relativ høy puls på mølla? Grunnen til jeg har denne ene dagen hvor jeg kan spise litt godt er fordi jeg er redd for å sprekke, av tidligere erfaringer hvor jeg har prøvd å slanke meg. Redd det blir vanskelig å kutte helt, men om det må til så får jeg vel bare gjøre det også. Anonymkode: f32ad...fdc Du kan bruke så mye du vil, men det er 100 kalorier i hver spiseskje, disse må du telle. 1747 er det du spiser hvis du vil holde vekten, trekk fra 7.7 per gram du vil gå ned hver dag. Spiser du 1739 går du ned et gram per dag. Spiser du 1670 går du ned 10 gram per dag. Spiser du 1300 går du ned 58 gram per dag. 1747 er nesten det samme tallet som jeg kom med. På 60 minutter kan jeg forbrenne alt fra 350 til 1150 kalorier på mølla. Ikke tell med disse kaloriene, og ikke legg de til. Hvis du etter en uke ser at vekten går ned for fort, kan du vurdere å øke kalorinntaket. Du kan godt ha dagen, men den vil selvsagt gjøre at det tar lengre tid å gå ned i vekt. 1
ajarRun Skrevet 13. april 2016 #29 Skrevet 13. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynner å bli litt lei av at folk råder andre som allerede spiser lite (1200-1600 kcal per dag er ikke mye) til å spise enda mindre, og at "alle" tenker kalorier, kalorier og atter kalorier. Det er ikke alltid så lett som at man raser ned i vekt så lenge man holder seg til et visst antall kalorier - uansett hva man spiser. Kroppen er kompleks og det finnes mange ulike faktorer som spiller inn på vekt. Og selv om vi mennesker har likheter, er vi også ulike på forskjellige områder. Det som funker for én funker ikke nødvendigvis for den andre. Blir du mett av maten du spiser? Det er kjempeviktig for motivasjonen at du faktisk blir mett og ikke hele tiden går rundt og tenker på at du er sulten. Jeg hadde ikke blitt mett av den maten du spiser, og jeg er både lavere og veier mindre enn deg. Hva med å endre fokus? Jeg regner med at du ønsker å oppnå en vekt som du kan holde i mange år fremover. Da er motivasjonen veldig viktig. Jeg har selv regnet på kalorier og det var veldig demotiverende. Jeg ble ikke mett og holdt ikke ut i lengden. Hvis du føler at det er vanskelig å holde motivasjonen opp vil jeg gjerne fremme en alternativ tankegang: * Legg vekk kalorifokuset (eventuelt kan du telle kalorier 1-2 dager i uken, bare for å få et visst overblikk og innsikt i energiinnholdet i maten du spiser) * Legg vekk fokus på raskt vektnedgang og lite mat - ha heller fokus på å spise skikkelig mat uten alle slags tilsetningsstoffer: rent kjøtt og sjømat, egg, grønnsaker, bær, nøtter, frø, frukt og fullkorn (hvis du føler at dette gir deg god metthetsfølelse), naturelle meieriprodukt (ikke lavfettvarianter), rene krydder og urter. * Unngå raske karbohydrater så langt det er mulig - det gir lite næring og metthetsfølelse * Ikke vær redd for fett. Fett har mange viktige funksjoner og gir langvarig metthetsfølelse. * Spis nok av god og næringsrik mat! Det vil ikke funke i lengden hvis du går rundt og sulter deg selv. Spiser du fort lite kan det også være slik at kroppen går i "sparebluss". Jeg har hørt om mange som har opplevd at de ikke går ned i vekt eller at de står fast på et "platå", men når de begynner å spise mer (skikkelig) mat rikker vekten seg. "Hormoner styrer vekten - Derfor går du ikke ned i vekt" http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article700446.ece "Derfor går du ikke ned i vekt"http://www.kk.no/livsstil/derfor-g%C3%A5r-du-ikke-ned-i-vekt-23954 "Energibalansen"http://www.friskogfunksjonell.no/energibalansen/ Oppsummering fra artikkelen over: Energibalanselikningen er mer kompleks enn den ofte fremstilles som. Inntak og forbruk av energi er ikke uavhengige variabler, og endringer i det ene fører til kompensasjoner i det andre. Det er flere faktorer enn energibalansen som påvirker kroppsvekten på kort sikt, blant annet væskebalansen og mengden ufordøyd mat i magesekk og tarm. Vanlige estimater på vektnedgang forutsetter at vektnedgangen utelukkende kommer fra fettvev, noe som sjelden er tilfelle. Du bør fokusere på effekten på kroppssammensetningen, ikke bare tallet på vekten. Bruk derfor målebånd i tillegg for å avgjøre om du har mistet fettvev eller ikke. Du bør fokusere på det store bildet, ikke på inntak eller forbruk isolert sett. Sett sammen kostholdet av matvarer som gir deg god metthet, som tillater deg å redusere det totale energiinntaket, ikke fokuser på energiinnholdet i den enkelte matvaren! En individuell tilpasning er nødvendig for å oppnå gode resultater. Anonymkode: 74eac...fab Kroppen forbrenner BMR selv om du ligger i koma, spiser du mindre enn dette vil ALLE gå ned i vekt, uansett, med mindre de er alvorlig syk. 99% av verdens befolkning kan gå ned i vekt ved å spise færre kalorier enn BMR. At man spiser mat som gir mer metthetsfølelse er selvfølgelig positivt og gjør at man trenger mindre selvdisiplin. Artikkelene i KK og på klikk er ikke verdt papiret de er skrevet på. Friskogfunksjonell bruker fakta på samme måte som Hitler, alt de skriver er åpenbart og sant men når man fremstiller det slik får man inntrykk av at man kan gå ned masse i vekt uten å miste fett, dette er ikke tilfellet dersom man har kaloriunderskudd. Dessuten er det rivende likegyldig om man mister fett, eller vann eller ufordøyd mat i magesekk og tarm. Alle tre tar opp volum, og folk vil jo være tynnere. 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #30 Skrevet 14. april 2016 Den 13.4.2016 at 13.06, ambivalentReaction skrev: Du bør spise mindre og begynne å telle riktig. Du teller feil. Vei alt, alltid. Hvis du ikke veier maten kan du ikke telle kalorier. Hvor lenge har du holdt på? Hvor høy er du? Hvor gammel er du? Hva veier du? Denne dansen her har meg og deg vært igjennom før men jeg ser du ikke lærer. Du har altfor dårlige forutsetninger for å gi råd her inne i disse trådene. Kaloritelling må KUN brukes som et referanse punkt - det hjelper deg IKKE å gå ned i (fett) vekt i det hele tatt. Da et måltid bestående av like mange kalorier essensielt vil og har som regel svært ulik glykemisk belastning. Anonymkode: ba5cf...8a7
ajarRun Skrevet 14. april 2016 #31 Skrevet 14. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Denne dansen her har meg og deg vært igjennom før men jeg ser du ikke lærer. Du har altfor dårlige forutsetninger for å gi råd her inne i disse trådene. Kaloritelling må KUN brukes som et referanse punkt - det hjelper deg IKKE å gå ned i (fett) vekt i det hele tatt. Da et måltid bestående av like mange kalorier essensielt vil og har som regel svært ulik glykemisk belastning. Anonymkode: ba5cf...8a7 Hvis du kan sitere en eneste troverdig kilde skal jeg selvsagt endre mine synspunkt, men du har ikke gjort det. Du klarer ikke engang å redegjøre for årsakssammenhengene. Ja, du spyr ut tilfeldige faktasetninger som en Magic Eight Ball, men du ser ikke sammenhengene. Selvsagt hjelper kaloritelling deg å gå ned i vekt. Selvsagt er det du sier om glykemisk belastning riktig, men det spiller ingen rolle. Du kan gå ned i vekt selv om du kun spiser druesukker, så lenge du har færre kalorier enn du forbrenner. BMR er det beste utgangspunktet for å få et referansepunkt (uten mellomrom i midten). Om vekten du mister er vann, dritt i tarmene eller fett er rivende likegyldig, alle tar jo selvsagt volum, mindre volum betyr at man ser mindre ut. Glykemisk belastning har ingenting å si for hvilken vekt du mister, hvis du vil beskytte musklene spiser du protein og trener styrke. 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #32 Skrevet 14. april 2016 Den 13.4.2016 at 13.01, AnonymBruker skrev: Jeg har den siste måneden lagt om kostholdet og begynt å trene. Jeg er overvektig og har rundt 15-20 kg som må bort for å komme ned i normalvekt. Jeg teller kalorier og har gjort dette tidligere så vet hva jeg driver med, jeg sluntrer ikke unna. Fra å ikke trene eller bevege seg og spise dritt og sjokolade hver dag har jeg begynt å trene 3 dager i uken og bevege meg mer. Når jeg trener har jeg først 35-60 minutters kondisjon enten på ellipsemaskin eller på mølla, hvor jeg får opp pulsen, som regel intervall. Etter dette trener jeg litt styrke. Jeg spiser mellom 1200-1600 kalorier om dagen, og har bare én dag i uken hvor jeg koser meg litt ekstra som sjokolade eller pizza. Da kommer jeg på rundt 2000-2500 kalorier. Totalt har jeg hatt et kaloriunderskudd på omlag 5000 per uke. Så til problemet, vekten har ikke gått ned, så da gjør jeg noe feil? Vekten har faktisk gått opp i stedet for å gå ned og jeg kjenner det tærer litt på motivasjonen. Hva gjør jeg nå? Hva bør jeg endre på? Anonymkode: f32ad...fdc Vedlikeholdet for hver kilo kroppsvekt er (30-35kcal) si 33kcal - så for å finne ut vedlikeholdet på din kroppsvekt så multipliserer du 33 med egen kroppsvekt. Da finner du et grov estimat, iforhold til viktigheten av å telle kalorier så stopper det egentlig der. Du kan fint gå ned i fett% samtidig som du spiser samme antall kalorier som gjør. Du trenger ikke gå veldig i underskudd, da får du motsatt effekt. Det som imidlertid er viktig er hvor fort karbohydratene i maten løser seg opp og blir til sukker i blodet (glukose). Dette har igjen innvirkning på hvor fort blodsukkeret skyter i været og reguleres ned igjen av insulinet som frigjort i kroppen. Det er insulinet som åpner fettcellene og igangsetter fettsyresyntesen. Du vil derfor spise mat som påvirker blodsukkeret så lite som mulig (lav GI) generelt sett. Det er veldig logisk at du har gått opp i vekt ..du får antagelig i deg altfor få kalorier iforhold til referanse antallet du bør ligge på ved din nåværende kroppsvekt. Anonymkode: ba5cf...8a7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #33 Skrevet 14. april 2016 Hei! 57 kilo ned over en periode på tre år her... Og 95% av innsatsen min er gjennom kostholdsendring, resten i endring av aktivitetsnivå. Du har fått gode tips om å bruke app og vekt, være nøye med å veie mat, og kjøpe seg digital kjøkkenvekt er også smart. Jeg vil legge til et par tips: To veiedager i måneden. Bruk målebånd ukentlig, og skriv ned målene du finner. Protein, protein, protein. En skriver at du bør kutte skyr. Jeg er ikke enig. En skyr er min frokost, og 136 kcal er ikke en stor frokost, men det er mye proteiner i en skyr, som gjør at jeg holder meg mett og klarer å ikke småspise frem til lunsj. Lunsj: Grove knekkebrød, og aldri mykt brød. Eller salater. Husk protein. Kjøttpålegg, eller egg. Prior har mye godt pålegg av kylling og kalkun. Igjen, hjelper på mettheten. Dekk tallerken 50% med grønnsaker til middagen. Forsyn deg av fisk og kjøtt, men vær måteholder med ris/potet/brød. Vær også obs på sauser. IKKE DRIKK KALORIER. Aldri. Jeg har alltid elsker kaffe med masse steamet melk, sjokolade, brukt sukker, kanel og nam nam. Men jeg gikk over til svart kaffe og te søtet med suketter. (Jeg orker ikke usøtet te). Også vann. Drikker du brus og saft, pass på at det er sukkerfritt. Bruk hele dagskvota di med kalorier på mat og næring. Kos deg ofte (daglig?), men kos deg sunt. Jeg snoper litt i kjøleskapet hver kveld. Gammel vane, som jeg ikke klarer å snu. Men nå går det i blåbær og gulerøtter. Kålrabi er også veldig godt å knaske på om man skreller og skjærer i stenger. Kos deg også med å spise mat du LIKER. Pass på saltmengde. Jeg kan veie en håndfull potetgull og holde meg godt innenfor kalorikvota mi, og spise to never med potetgull. To dager etterpå veier jeg fortsatt en kilo mer. Den kiloen forsvinner riktignok fort, men gjør at jeg blidemotivert. Juksedager er viktig, men ikke en gang i uka. Juksedager med sjokolade, smash, kake og masse pizza? Ja, takk. Men en gang i måneden. Og registrer og veie alt også på juksedagen. Det gir en wake up call, og kan gjøre at du velger å spise halve stratosen, ikke hele. Pass på alkohol. Jeg drikker gjerne vin til maten til større fester, jobbsammenheng osv, men da hopper jeg over dessertbuffeten og slipper igjen mye potet osv. Til private fester, så velger jeg ofte blandedrinker med sukkerfritt blandevann. Og måtehold. Jeg har 12 kilo igjen til normal BMI. Jeg ser jævlig ut naken, men står på venteliste for å få fjerne hud fra buk, armer og lår. Men et par sprekker har latt meg innse at jeg blir aldri ferdig. Men må alltid passe på. LYKKE TIL! Dette klarer du! Ikke gi deg selv for korte frister til å nå målene, og feire delmål. Ikke feire med kalorier. Altså, ikke unn deg en kake fordi du har gått ned 5 kilo. Men unn deg nye støvletter eller billetter til en konsert. Anonymkode: 727ac...c83 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #34 Skrevet 14. april 2016 27 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvis du kan sitere en eneste troverdig kilde skal jeg selvsagt endre mine synspunkt, men du har ikke gjort det. Du klarer ikke engang å redegjøre for årsakssammenhengene. Ja, du spyr ut tilfeldige faktasetninger som en Magic Eight Ball, men du ser ikke sammenhengene. Selvsagt hjelper kaloritelling deg å gå ned i vekt. Selvsagt er det du sier om glykemisk belastning riktig, men det spiller ingen rolle. Du kan gå ned i vekt selv om du kun spiser druesukker, så lenge du har færre kalorier enn du forbrenner. BMR er det beste utgangspunktet for å få et referansepunkt (uten mellomrom i midten). Om vekten du mister er vann, dritt i tarmene eller fett er rivende likegyldig, alle tar jo selvsagt volum, mindre volum betyr at man ser mindre ut. Glykemisk belastning har ingenting å si for hvilken vekt du mister, hvis du vil beskytte musklene spiser du protein og trener styrke. Skal jeg re-poste alle kildehenvisningene jeg har gitt deg i ca 10 tråder om dette eller er det egentlig nødvendig ? Det du sier er FEIL og det har jeg tungt underbygget LENGE nå - fremdeles så fortsetter du bare i andre tråder som om ingenting har skjedd. Du fabler i vei om BMR og anbefaler folk på 80kg å spise 1588 kcal som knapt er nok til å holde koma pasienter i live. Du aner ikke hva glykemisk indeks og sammenhengen går ut på en gang. Jeg har sagt det til deg før og jeg kommer til å fortsette å arrestere deg. LÆR om emnet så skjønner du hvor på jordet du er. Men jeg mistenker at du ikke kommer til å gjøre det. At det er allmenn "akseptert" at å telle kalorier er måten å gjøre det på forteller hvorfor folk sliter med å gå ned i vekt. Kunnskapsnivået er i utgangspunktet lavt i befolkning, men det hjelper ikke at slike som deg som antagelig er 20+ trener og bygger på helsestudio viderefører det. Så nå må du snart gi deg. Anonymkode: ba5cf...8a7
ajarRun Skrevet 14. april 2016 #35 Skrevet 14. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg re-poste alle kildehenvisningene jeg har gitt deg i ca 10 tråder om dette eller er det egentlig nødvendig ? Det du sier er FEIL og det har jeg tungt underbygget LENGE nå - fremdeles så fortsetter du bare i andre tråder som om ingenting har skjedd. Du fabler i vei om BMR og anbefaler folk på 80kg å spise 1588 kcal som knapt er nok til å holde koma pasienter i live. Du aner ikke hva glykemisk indeks og sammenhengen går ut på en gang. Jeg har sagt det til deg før og jeg kommer til å fortsette å arrestere deg. LÆR om emnet så skjønner du hvor på jordet du er. Men jeg mistenker at du ikke kommer til å gjøre det. At det er allmenn "akseptert" at å telle kalorier er måten å gjøre det på forteller hvorfor folk sliter med å gå ned i vekt. Kunnskapsnivået er i utgangspunktet lavt i befolkning, men det hjelper ikke at slike som deg som antagelig er 20+ trener og bygger på helsestudio viderefører det. Så nå må du snart gi deg. Anonymkode: ba5cf...8a7 Dine dårlige tabloidartikler kan du spare meg for. De underbygger ikke poengene dine og de er vanligvis forfattet av noen som prøver å selge slankedritt. Du sluker det helt. Knapt nok? BMR er nok til å opprettholde vekten hvis du er i koma. Dersom man vil ned i vekt må man spise BMR eller mindre (med mindre man er i ekstremt mye aktivitet, men da ville man ikke vært feit i utgangspunktet). Siden folk konsekvent teller for få kalorier er det hensiktsmessig å starte lavt og så justere oppover dersom man mister vekt for fort. Å ta med kalorier fra trening er en forferdelig dårlig ide, litt fordi det gir en psykologisk effekt som gjør det greit å spise mer og litt fordi man overvurderer hvor mye man forbrenner og undervurderer hvor mye man spiser. Da ender man opp med å få en negativ effekt av trening. Du har ikke arrestert meg en eneste gang. Dine innlegg kan oppsummeres til: "Jeg er uenig men jeg er ute av stand til å underbygge hvorfor. Her har du en artikkel i en tabloisavis/blogg der en person som prøver å selge noe er enig i at man ikke bør telle kalorier. Her er en urelatert faktasetning som ikke har noen relevans og som jeg ikke kommer til å forklare hvorfor jeg inkluderte." Hva skal jeg lære? Jeg baserer meg på nåværende konsensus, mens du baserer deg på dårlige blogger. Du påstår at folk sliter med å gå ned i vekt pga at de teller kalorier, kan du henvise til empiri som underbygger den grunnløse påstanden eller er det bare ennå mer anekdotalt vrøvl? Jeg kan ærlig talt ikke se hvordan at jeg trener på treningsstudio gjør meg mindre egnet til å uttale meg om slanking. At man er gammel er heller ikke en fordel for å lese moderne forskning. 1
ajarRun Skrevet 14. april 2016 #36 Skrevet 14. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vedlikeholdet for hver kilo kroppsvekt er (30-35kcal) si 33kcal - så for å finne ut vedlikeholdet på din kroppsvekt så multipliserer du 33 med egen kroppsvekt. Da finner du et grov estimat, iforhold til viktigheten av å telle kalorier så stopper det egentlig der. Du kan fint gå ned i fett% samtidig som du spiser samme antall kalorier som gjør. Du trenger ikke gå veldig i underskudd, da får du motsatt effekt. Det som imidlertid er viktig er hvor fort karbohydratene i maten løser seg opp og blir til sukker i blodet (glukose). Dette har igjen innvirkning på hvor fort blodsukkeret skyter i været og reguleres ned igjen av insulinet som frigjort i kroppen. Det er insulinet som åpner fettcellene og igangsetter fettsyresyntesen. Du vil derfor spise mat som påvirker blodsukkeret så lite som mulig (lav GI) generelt sett. Det er veldig logisk at du har gått opp i vekt ..du får antagelig i deg altfor få kalorier iforhold til referanse antallet du bør ligge på ved din nåværende kroppsvekt. Anonymkode: ba5cf...8a7 Jeg skjønner nå hvorfor å telle kalorier ikke fungerer for deg. Hvis jeg hadde fulgt dette rådet ville jeg gått opp 545 gram per uke (hvis vi antar at jeg klarer å telle alle kaloriene og klarer å telle de riktig). Tallet ditt korresponderer med noen som trener moderat, og det innebærer mye mer trening enn TS har stipulert. Eneste måten man kan gå ned i fettprosent mens man spiser så mye er dersom man løfter tunge vekter, noe TS heller ikke har nevnt at hun gjør. Jeg trenger en kilde på at man kan gå OPP i fettprosent mens man har kaloriunderskudd. I ditt andre avsnitt blander du fakta og halvsannheter. GI har ingenting å si for vekttap. Men GI har noe å si for lagring av fett, men så lenge du har underskudd vil du gå ned i vekt. Hun får antagelig i seg for mange kalorier, og derfor går hun opp i vekt. Se på sultkatastrofer og lignende, folk blir ikke feit av å sulte, de blir tynn og de blir tynn fort. Du sier også at TS kan gå ned i vekt med nåværende kaloriinntak, og til det vil jeg bare si: De sier at definisjonen på galskap er å gjøre det samme og forvente forskjellige resultat. Hvis TS fortsetter med så mange kalorier, vil vekten fortsette å gå opp.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #37 Skrevet 14. april 2016 Den 13.4.2016 at 16.24, Hmmmmmm skrev: Du gjør alt riktig, stol på deg selv. Du har forbrent masse. Problemet er at når fettcellene dine har tømt seg så fylles de opp med vann. Spesielt når du trener. Enten så fortsetter du slik du gjør nå så vil du en morgen våkne å kjenne at du har kvittet deg med masse vann. (Swoosh effekten) eller du kan kose deg med en del karbohydrater et par dager. Da vil du tvinge fettcellene til å åpne seg for å ta i mot fettet du har inntatt og da blir vanne tømt. Du velger selv. Lykke til😊 Dette er veldig sant. Swoosheffekten er høyst reell. Alt i alt er energiunderskuddet det som teller. Å begynne å dra inn lavkarbo eller alle slags ymse "matreligioner" har ingen hensikt. Men selvfølgelig er det lurt å få i seg nok næring og å velge ting som metter. Anonymkode: 2ea06...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #38 Skrevet 14. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! 57 kilo ned over en periode på tre år her... Og 95% av innsatsen min er gjennom kostholdsendring, resten i endring av aktivitetsnivå. Bra jobba! Måtte bare kommentere her for dette er min erfaring også. Da jeg begynte å slanke meg så trodde jeg at økt treningsmenge skulle hjelpe vektnedgangen. Men jeg lærte ganske fort at nøkkelen lå i kostholdet. Det er nok her mange går på en smell. For meg så har faktisk trening eller ikke trening lite å si på vekten (men trening er selvsagt bra for helsen uansett), jeg går kun ned i vekt om jeg kutter i mengden mat jeg spiser. Jeg har ikke lagt om på hva jeg spiser, noe ts også er opptatt av, men på mengden. Og det eneste som har fungert for meg er å telle kalorier, Anonymkode: 3f83d...5ae 1
ajarRun Skrevet 14. april 2016 #39 Skrevet 14. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er veldig sant. Swoosheffekten er høyst reell. Alt i alt er energiunderskuddet det som teller. Å begynne å dra inn lavkarbo eller alle slags ymse "matreligioner" har ingen hensikt. Men selvfølgelig er det lurt å få i seg nok næring og å velge ting som metter. Anonymkode: 2ea06...b1f Den er reell, men det er ingen "S" i whoosh.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #40 Skrevet 15. april 2016 Den 13.4.2016 at 22.46, ambivalentReaction skrev: Kroppen forbrenner BMR selv om du ligger i koma, spiser du mindre enn dette vil ALLE gå ned i vekt, uansett, med mindre de er alvorlig syk. 99% av verdens befolkning kan gå ned i vekt ved å spise færre kalorier enn BMR. At man spiser mat som gir mer metthetsfølelse er selvfølgelig positivt og gjør at man trenger mindre selvdisiplin. Artikkelene i KK og på klikk er ikke verdt papiret de er skrevet på. Friskogfunksjonell bruker fakta på samme måte som Hitler, alt de skriver er åpenbart og sant men når man fremstiller det slik får man inntrykk av at man kan gå ned masse i vekt uten å miste fett, dette er ikke tilfellet dersom man har kaloriunderskudd. Dessuten er det rivende likegyldig om man mister fett, eller vann eller ufordøyd mat i magesekk og tarm. Alle tre tar opp volum, og folk vil jo være tynnere. Men herlighet, for et tragikomisk syn innleggene dine er. Jeg ser at du får lite motstand fordi mange her kan lite, men kjære vene, du har jo heller ikke peiling. Ikke greier du se forskjell på kilder (artikler av Vegard Lysne, en av våre mer anerkjente ernæringsfysiologer som tar doktorgrad nå), blir beskrevet på en måte som viser at du ikke forstår. Og selv om du tror at du baserer deg på konsensus innen kosthold og ernæring, så har du misforstått så store deler av konsensus at du bommer på minst 50% av påstandene dine. Det virker som om du har et desperat behov for å hevde deg i diskusjoner som dette, og gi andre råd. Jeg vet ikke hvorfor, men du bør slutte. Finn deg et område du forstår bedre, eller les deg litt opp og ro deg litt ned. Anonymkode: bcb9d...96e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå