Gå til innhold

Hvordan få barn til å stå opp selv...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn som har veldig vanskeligheter med å stå opp på hverdager.

De er 10 og 13 år gamle.

De legger seg tidlig , så nok søvn er ikke en grunn til at de er trøtte.

Det virker rett og slett som de ikke gidder å stå opp, og vi må mase mange ganger for å få de ut av sengen... Noen ganger dra de ut av sengen.

De MÅ stå opp og rekke buss, så vi starter alltid litt før vi MÅ, nettopp fordi de bruker så fryktelig lang tid... 

Hvordan skal vi motivere de til å stå opp når klokka ringer? Noen tips?

Anonymkode: 4c6ff...40c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi det konsekvenser hvis de kommer for sent på skolen?

Det gjør vi her hjemme. Kommer du for sent, må du tidligere i seng/ikke leke med venner den dagen etc..

Skrevet

Kan jo være de faktisk har kontroll og det er dere som maser på at de skal stå opp før de faktisk må stå opp for å rekke skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Jens skrev:

Gi det konsekvenser hvis de kommer for sent på skolen?

Det gjør vi her hjemme. Kommer du for sent, må du tidligere i seng/ikke leke med venner den dagen etc..

Ja, dette har vi gjort. Vi har sagt at de må legge seg en halvtime før , om de ikke står opp.. Men virker ikke som de bryr seg nevneverdig.. (Og ja, vi utfører det også)

Men konsekvenser med venner har jeg ikke tenkt på.. :)

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Summers skrev:

Kan jo være de faktisk har kontroll og det er dere som maser på at de skal stå opp før de faktisk må stå opp for å rekke skolen.

Nei, det er ikke helt rett.. De har overhode ikke kontroll.. Vi har jo levd med dem en stund nå.. For meg virker det bare som de er "late".. Om det er lov å si det om egne barn.. :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke helt rett.. De har overhode ikke kontroll.. Vi har jo levd med dem en stund nå.. For meg virker det bare som de er "late".. Om det er lov å si det om egne barn.. :)

Har du gitt dem en sjanse? Ikke mast på dem og sett om de drar tidsnok hjemmefra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var tenåring og nektet å stå opp hadde pappa en fin løsning. Han hadde en sprayflaske med vann. Om han måtte snakke til oss mere enn en gang så kom sprayflasken frem. Ganske effektivt.

Anonymkode: 88ce4...f33

• Liker 6
Skrevet

Min sønn er også ekstremt treig om morgenen. Det vi gjør nå er at jeg ikke gidder å mase mer. Han går hjemme ifra kl 0825 og står opp 0810. da rekker han kun å ordne sleiken og kle seg og pusse tenner. Frokost rekker han ikke lenger, og det har jeg latt bli hans problem. Men, konsekvenser hvis han kommer for sent gjør at han faktisk rekker skolen hver dag. Før var det mas hver morgen, for jeg var sååå opptatt av at han skulle spise. Men, han fungerer uten frokosten. Jeg er egentlig veldig lik selv, og sover heller 15 min lenger kontra lang frokost.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Summers skrev:

Har du gitt dem en sjanse? Ikke mast på dem og sett om de drar tidsnok hjemmefra?

Ja.. Det har jeg.. Da ringer de bare til bestefar, og han kjører dem..

Altså: De syntes det er HELT greit å forsove seg, fordi det ordner seg liksom allikevel...  Jeg kan vel ikke la vær å få de på skolen OM de forsover seg? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på hva dere mener altså.. for de kan sove leeenge uten problemer, og rett og slett blåse i skolen.. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var tenåring og nektet å stå opp hadde pappa en fin løsning. Han hadde en sprayflaske med vann. Om han måtte snakke til oss mere enn en gang så kom sprayflasken frem. Ganske effektivt.

Anonymkode: 88ce4...f33

Denne likte jeg! :)

Skrevet
4 minutter siden, Jens skrev:

Min sønn er også ekstremt treig om morgenen. Det vi gjør nå er at jeg ikke gidder å mase mer. Han går hjemme ifra kl 0825 og står opp 0810. da rekker han kun å ordne sleiken og kle seg og pusse tenner. Frokost rekker han ikke lenger, og det har jeg latt bli hans problem. Men, konsekvenser hvis han kommer for sent gjør at han faktisk rekker skolen hver dag. Før var det mas hver morgen, for jeg var sååå opptatt av at han skulle spise. Men, han fungerer uten frokosten. Jeg er egentlig veldig lik selv, og sover heller 15 min lenger kontra lang frokost.

Det samme gjorde jeg og i tennårene. Fungerte fint uten frokost frem til lunsj. Det var viktigere for meg å ligge litt ekstra i sengen ;) 

Jeg tror nok ikke det er så unormalt at barna er skolelei i den alderen, og heller ønsker å bli i senga. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver fra da jeg var ung. Men det er selvfølgelig ikke greit å ikke bry seg om å komme tidsnok på skolen. Ser du har fått mange gode forslag her, den med sprayflaske og vann ville jeg nok ha prøvd ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Husker når jeg var mindre. Mamma måtte slite meg opp hver morgen.
Til slutt så brukte hun internett som et pressmiddel. Om jeg ikke kom tidsnok så røk nettet. Funket fjell.

Anonymkode: 57184...264

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en manglende motivasjon på å stå opp. Altså lite skolemotivert. Masing nytter ikke, men å ta vekk goder (slik som internett) kan være en måte. Bestefar skal IKKE kjøre dersom de ikke rekker bussen. De har lagt seg til en uvane og tenker at det ikke er krise hvis de ikke rekker bussen, for da har de bestefar. Ikke gi dem dette alternativet. 

Anonymkode: 0ffc1...978

AnonymBruker
Skrevet

Kast vann på dem. ;)

Anonymkode: 3aefe...4e1

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to barn som har veldig vanskeligheter med å stå opp på hverdager.

De er 10 og 13 år gamle.

De legger seg tidlig , så nok søvn er ikke en grunn til at de er trøtte.

Det virker rett og slett som de ikke gidder å stå opp, og vi må mase mange ganger for å få de ut av sengen... Noen ganger dra de ut av sengen.

De MÅ stå opp og rekke buss, så vi starter alltid litt før vi MÅ, nettopp fordi de bruker så fryktelig lang tid... 

Hvordan skal vi motivere de til å stå opp når klokka ringer? Noen tips?

Dersom de generelt er lite selvstendige og ansvarsbevisste ville jeg jobbet intensivt med dette på flere områder.

Jeg mener det ofte er der slike problemer ligger; de er bortskjemte og overlater til foreldrene å se til at de får gjort det de skal.

Det er jo en klassisk foreldrefelle å gå i . Man server dem helt til de er så gamle og så tror man de skal lære av seg selv hvor grensen går.

Vet ikke om dette gjelder hos TS, men det er mine tanker rundt slike problemstillinger.

AnonymBruker
Skrevet

10 og 13?  Da er de sikkert ganske ivrig med begge tlf sin og dataspill/playstation.  Bruker det selv.  Ta bort disse så lover jeg med henden på hjertet at de kommer rasende ut av sengen med engang du be dem å våkne.  Skjer det mer en en gang si at de får spillefri i helgen også.  Funker som bare det :)

Anonymkode: 94e58...58b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...