AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #1 Skrevet 13. april 2016 Jeg er en varm, kjærlig, men streng person. Jeg setter grenser, men jeg er en tilhenger av positiv forsterkning ift hundeoppdragelse/lydighet. Jeg mener at det er essensielt at man har klare grenser og tydelig beskjed av hva som forventes, men at det samtidig skal være en munter tone og et hyggelig og harmonisk samspill hund og eier imellom. Jeg tror ikke jeg klarer å ha valp, selvom siste hunden jeg hadde hadde søsken som var ganske like ham tross forskjellig familie og forskjellig oppdragelse (var egentlig en lettelse å høre at Jørgen og Shika også var like vanskelige - tross at vi ikke hadde hatt noe med dem å gjøre før hundene ble voksne), så var han kjempevanskelig. Han hadde problemer. Bjeffet minimalt og mot de han kjente var han kjærlig, rolig og god. For å si det sånn så var han den best likte hunden i familien/slekta - nettopp fordi han var god mot de han kjente, men var skeptisk mot fremmede. Ikke god med barn, bortsett fra mitt eget barn. Kunne ikke hilse på fremmede faktisk! Han fremstod de første 8 sekundene som ivrig og snill, men kunne snu om på sekundet og true og knurre, uansett hvor rolig den andre personen satt. Han var kronisk skeptisk og aggressiv, han sa ifra med å glefse uten å være nær hånden etc, men han hadde aldri opplevd noe traumatiserende. Vi jobbet mye med ham, leste og leste og leste. Kindereggmetode etc. Jeg vet om det. Han ble syk i hodet, fikk hjerneskade, ble aggressiv og fikk anfall hyppigere og hyppigere så måtte dessverre avlives til slutt. Så jeg mistet troen på meg selv ift å oppdra en valp. Jeg har i bakhodet at han var en vanskelig hund, faren hans var også skeptisk av natur, men ikke i den graden. Jeg valgte feil hunderase tror jeg, selvom det skal være en hund som "alle" kan ha. Jeg trenger litt hjelp her.. jeg tror at jeg trenger en "mild hund". Ikke terriere med veldig fremtredende stahet f.eks. Og av størrelse må den være liten. Pels spiller ingen rolle. Som sagt, jeg er vant til å måtte være synlig og en sterk leder/veileder for hunden, men det er ikke sånn at jeg ønsker det. Jeg ønsker å ha et harmonisk hundehold, og ha en hund som er eierorientert og som det er lett å få kontakt med (jada, vet at man må trene kontakt, men det er jo åpenbart at det er lettere når hunden, av natur, er en type som ønsker å være eierorientert og ikke er egenrådig og helst vil gå egne veier fremfor å få godbit og følge fot). Så kommer individualiteten inn, alle hunder er forskjellige med sin egne personlighet innen alle raser. Men det kan jeg ikke gå etter, jeg må ha en pekepinn rasemessig. For å være litt positiv Jeg kan tilby mye oppmerksomhet, tross i at jeg har barn som krever sitt. Jeg kan tilby mange skogsturer og at hunden alltid "får være med". Om det er på land eller strand. Jeg er ikke den som reiser på ferier, jeg trives best i Norge, og jeg trives godt i eget selskap med hund ved min side. Jeg er dedikert og omsorgsfull, og opptatt av å gjøre det rette; jeg har en sterk moral og hadde aldri latt en hund (eller et annet kjæledyr) "i stikken". Det hender jeg er syk, men da har jeg en samboer som kan lufte og stelle. Jeg er morsom, leken, rettferdig og empatisk. Jeg har aldri forsøkt agility etc, så det jeg kan tilby kort fortalt er normale lufteturer, sporsøk og annen mentaltrening på normalt nivå, skogsturer i langline og det å få være en del av en familie. Jeg ser for meg en hund som er relativt rolig, men som kan ta en god runde med lek og løping i langline utendørs. Jeg har hage, men ikke inngjerdet, men det er et jorde der mange slipper hundene sine i nærheten. Jeg går tur, men jeg går ikke 5-timers. Jeg ønsker ikke en hyperaktiv og "gal" hund som aldri finner roen, og som ikke har noen av-knapp. Men som sagt, jeg klarer ikke å vite hvilken hund som passer oss. Jeg har vært innom (i tankene) disse rasene: Langhåret collie, shetland sheepdog, dverg,- toy- og mellompuddel, kleinspitz, pomeranian, chihuahua, tibetansk spaniel, papillon, japansk spisshund, jack russell terrier (en roligere linje). Også labrador og golden, men jeg har ikke svær nok bil dessverre. (Der faller non collie ut og, men jeg tør bare ikke innrømme det siden det er yndlingsrasen min ) Er det noen hyggelige og snille som vil hjelpe meg med valg av rase? Anonymkode: b6b0d...72e
Tabris Skrevet 13. april 2016 #2 Skrevet 13. april 2016 Du virker reflektert over hvordan du selv er og hva du kan tilby. Jeg vil likevel si at du ikke trenger å fokusere noe særlig på å være "streng" eller være "leder", det er ting som er temmelig irrelevant og egentlig bare ødeleggende når man skal bygge tillit og et godt forhold med en hund. Collie, Shetland sheepdog og japansks spisshund har en del pelsstell, noe jeg regner med du er klar over. Av de tre rasene vil jeg si at sistnevnte (som jeg selv har) er den som er mest selvstendig og minst førerorientert. Men det er likevel ingen raser som gjør det eier sier fordi den vil "gjøre eier glad". Alle hunder jobber for å oppnå belønning eller unngå ubehag. Jeg håper du ønsker å oppdra din hund slik at den gjør det du ønsker for å oppnå et gode, ikke fordi det er en trussel om ubehag. Japansk spisshund, pomeranien og spitzene er spisshunder som er mer selvstendige og som også har lav terskel for å bjeffe. Tibetansk spaniel kan være noe vanskelig å motivere når man trener og JRT er jo ganske så krevende og må ha en del fysisk og mentalt. De kan også være offensive og skarpe. Puddel kan være bra valg, bare vær obs på pelsstellet. Jeg tenker shetland sheepdog, det var faktisk en rase jeg tenkte på da jeg leste innlegget ditt før jeg kom til listen over raser du ønsket. Uansett hvilken rase du velger, så håper jeg du vil lese deg opp på moderne hundetrening (anbefaler f.eks boken "100% positiv hverdagslydighet", samt gå et kurs hos noen som også er oppdaterte i sine treningsmetoder. 3
Xavana Skrevet 13. april 2016 #3 Skrevet 13. april 2016 En type spaniel, da? Cavalier, for eksempel De er supre familiehunder, glade og lekne, liker i tur, men trenger ikke mer enn du selv orker/vil. Familiekjære, men vanligvis uproblematisk med barn, fremmede eller nye steder.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #4 Skrevet 13. april 2016 2 timer siden, Tabris skrev: Du virker reflektert over hvordan du selv er og hva du kan tilby. Jeg vil likevel si at du ikke trenger å fokusere noe særlig på å være "streng" eller være "leder", det er ting som er temmelig irrelevant og egentlig bare ødeleggende når man skal bygge tillit og et godt forhold med en hund. Collie, Shetland sheepdog og japansks spisshund har en del pelsstell, noe jeg regner med du er klar over. Av de tre rasene vil jeg si at sistnevnte (som jeg selv har) er den som er mest selvstendig og minst førerorientert. Men det er likevel ingen raser som gjør det eier sier fordi den vil "gjøre eier glad". Alle hunder jobber for å oppnå belønning eller unngå ubehag. Jeg håper du ønsker å oppdra din hund slik at den gjør det du ønsker for å oppnå et gode, ikke fordi det er en trussel om ubehag. Japansk spisshund, pomeranien og spitzene er spisshunder som er mer selvstendige og som også har lav terskel for å bjeffe. Tibetansk spaniel kan være noe vanskelig å motivere når man trener og JRT er jo ganske så krevende og må ha en del fysisk og mentalt. De kan også være offensive og skarpe. Puddel kan være bra valg, bare vær obs på pelsstellet. Jeg tenker shetland sheepdog, det var faktisk en rase jeg tenkte på da jeg leste innlegget ditt før jeg kom til listen over raser du ønsket. Uansett hvilken rase du velger, så håper jeg du vil lese deg opp på moderne hundetrening (anbefaler f.eks boken "100% positiv hverdagslydighet", samt gå et kurs hos noen som også er oppdaterte i sine treningsmetoder. Takk, men tror du jeg vil takle en shetland sheepdog valp? Jeg har mulighet til høsten/august. Jeg har vært i prat med oppdrettere og beskrivelsen av rasen høres ut som den kunne passet meg. Pelsstell er ikke noe problem, jeg er vant til det Anonymkode: b6b0d...72e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #5 Skrevet 13. april 2016 12 minutter siden, Xavana skrev: En type spaniel, da? Cavalier, for eksempel De er supre familiehunder, glade og lekne, liker i tur, men trenger ikke mer enn du selv orker/vil. Familiekjære, men vanligvis uproblematisk med barn, fremmede eller nye steder. Kanskje, men de er så syke. Jeg vil velge en frisk rase denne gang, forrige hunden måtte som sagt avlives pga sykdom og det var mye sykdom i bildet. De ser veldig fine ut da Anonymkode: b6b0d...72e 1
Tabris Skrevet 13. april 2016 #6 Skrevet 13. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, men tror du jeg vil takle en shetland sheepdog valp? Jeg har mulighet til høsten/august. Jeg har vært i prat med oppdrettere og beskrivelsen av rasen høres ut som den kunne passet meg. Pelsstell er ikke noe problem, jeg er vant til det Anonymkode: b6b0d...72e Det er vanskelig for meg å si om du vil kunne takle en valp, det kjenner du best på selv. Valp er jo mye jobb uansett rase. Men da får du også forme valpen selv og gjøre alt du kan for at valpen skal få best mulig utgangspunkt med tanke på f.eks sosialisering, miljøtrening og gode vaner. Du kan jo gjerne heler overta en voksen hund om du ønsker det, bare vær obs på at de kan ha litt "bagasje" og sjekk at du ikke får deg en hund med masse issues og problematferd.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #7 Skrevet 13. april 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje, men de er så syke. Jeg vil velge en frisk rase denne gang, forrige hunden måtte som sagt avlives pga sykdom og det var mye sykdom i bildet. De ser veldig fine ut da Anonymkode: b6b0d...72e Jeg anbefaler så absolutt Cavalier king Charles spaniel! Min har vært frisk og rask i nesten 13 år :-) Anonymkode: fb063...7f5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #8 Skrevet 13. april 2016 Men vil en shetland sheepdog slite med gjeting? Så dogs 101 og de kan gjete barn osv! :o Anonymkode: b6b0d...72e
Tabris Skrevet 13. april 2016 #9 Skrevet 13. april 2016 Jeg ville ikke hørt så mye på Dogs 101 når det gjelder raser, fordi mange raser er ganske så annerledes i USA enn de er i Europa/Norge. Jeg har ikke hørt noe om at en SS vil gjete noe særlig, men hør gjerne med oppdrettere om dette er noe som forekommer.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #10 Skrevet 13. april 2016 6 timer siden, Tabris skrev: Det er vanskelig for meg å si om du vil kunne takle en valp, det kjenner du best på selv. Valp er jo mye jobb uansett rase. Men da får du også forme valpen selv og gjøre alt du kan for at valpen skal få best mulig utgangspunkt med tanke på f.eks sosialisering, miljøtrening og gode vaner. Du kan jo gjerne heler overta en voksen hund om du ønsker det, bare vær obs på at de kan ha litt "bagasje" og sjekk at du ikke får deg en hund med masse issues og problematferd. Ja, har lett og lett og lett, men finner ingen voksne hunder. Det var en, som hadde en, men han markerer inne. Og noen som vil ha forvertavtale som skal ha tispen hos seg i 4 måneder av gangen - for meg er det for lenge. Eller hannhundavtaler som skal gjelde i 6 år. Kan jo ikke flytte engang omtrent. Så det letteste å få tak i er valp. Sikkert lettest å forme og, om jeg velger en rase som passer meg. Shetland frister! Shetland og puddel. Men jeg må bare vite at jeg ikke oppdrar en liten rakker som gjeter barna mine og syklister, og blir et problem istedet for en positiv ting. Anonymkode: b6b0d...72e
Atea Skrevet 13. april 2016 #11 Skrevet 13. april 2016 Det er mange raser å velge mellom. Finsk lapphund for eksempel eller islandsk fårehund. En lapphund krever mindre mental aktivisering enn en collie har jeg hørt, men er litt usikker. Det finnes rene linjer på lapphunder med lite sykdom.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #12 Skrevet 13. april 2016 Jeg liker pudler, aldri møtt en sur en Anonymkode: 9f734...2c6
^littletoomuch Skrevet 13. april 2016 #13 Skrevet 13. april 2016 Når jeg leste innlegget ditt, så tenkte jeg automatisk på Stabyhoun! Den rasen passer nok perfekt til deg og din familie
nurcos Skrevet 13. april 2016 #14 Skrevet 13. april 2016 (endret) Hva med dvergscgnauzer? Fin familiehund, generelt sett glad i barn og fremmede, frisk rase og fin å ha med seg stort sett over alt! Blir ofte beskrevet som en "stor hund i liten kropp". Eneste minuset er at de har et ganske stort vaktinnstinkt, så bjeffing kan bli et problem hvis du ikke starter med trening tidlig. Beklager, fikk ikke med meg at terriere ikke var interessant! Endret 13. april 2016 av nurcos Fikk ikke med meg alt i teksten
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #15 Skrevet 13. april 2016 30 minutter siden, Atea skrev: Det er mange raser å velge mellom. Finsk lapphund for eksempel eller islandsk fårehund. En lapphund krever mindre mental aktivisering enn en collie har jeg hørt, men er litt usikker. Det finnes rene linjer på lapphunder med lite sykdom. Lapphunder er spisshunder. Ønsker man en hund som er førerorientert og lettvint, så velger man ikke det. Jeg stiller meg også skeptisk til at en lapphund, som er en brukshund opprinnelig og hvor man har beholdt mye av dette i moderne avl, krever mindre enn en collie, stiller jeg meg også tvilende til. Annerledes, kanskje, men neppe mindre. Anonymkode: a5167...3da
Atea Skrevet 13. april 2016 #16 Skrevet 13. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lapphunder er spisshunder. Ønsker man en hund som er førerorientert og lettvint, så velger man ikke det. Jeg stiller meg også skeptisk til at en lapphund, som er en brukshund opprinnelig og hvor man har beholdt mye av dette i moderne avl, krever mindre enn en collie, stiller jeg meg også tvilende til. Annerledes, kanskje, men neppe mindre. Anonymkode: a5167...3da Har ikke egen erfaring, har møtt noen og har hørt at de stort sett er rolige. Men alle hunder krever aktivisering.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #17 Skrevet 13. april 2016 Storpuddel blir for stort? Synes de ofte er hakket mer rolige i hodet, men mellompuddel er ikke noe dårlig valg det heller. Velg bare fra noen linjer uten innavl. Anonymkode: 1d3f2...89a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #18 Skrevet 13. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Storpuddel blir for stort? Synes de ofte er hakket mer rolige i hodet, men mellompuddel er ikke noe dårlig valg det heller. Velg bare fra noen linjer uten innavl. Anonymkode: 1d3f2...89a Jeg kunne godt tenkt meg stor hund, men bilen sier nei gitt. Får bli når en er pensjonist. Anonymkode: b6b0d...72e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #19 Skrevet 13. april 2016 2 timer siden, Atea skrev: Har ikke egen erfaring, har møtt noen og har hørt at de stort sett er rolige. Men alle hunder krever aktivisering. Jeg har møtt 2-3 stk og samtlige bjeffer veldig mye pene å se på er de da, men jeg og lapphund tror jeg hadde blitt litt krasj. Anonymkode: b6b0d...72e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #20 Skrevet 13. april 2016 2 timer siden, nurcos skrev: Hva med dvergscgnauzer? Fin familiehund, generelt sett glad i barn og fremmede, frisk rase og fin å ha med seg stort sett over alt! Blir ofte beskrevet som en "stor hund i liten kropp". Eneste minuset er at de har et ganske stort vaktinnstinkt, så bjeffing kan bli et problem hvis du ikke starter med trening tidlig. Beklager, fikk ikke med meg at terriere ikke var interessant! Jeg synes de er tøffe, men tror ikke terrier er veien å gå (med ) Anonymkode: b6b0d...72e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå