Gå til innhold

Treningsmerking av mat - lurt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Synes det er en forferdelig dårlig idé. Hvor mange kalorier man forbrenner på forskjellige aktiviteter er veldig individuelt, avhengig av kjønn, alder, vekt, fysisk form, intensitet og teknikk. Det er allerede mer enn nok "informasjon" både foran og bak på matforpakninger. De som er interessert i helse og vekt, vet at de ikke kan proppe seg med sjokolade. De som ikke bryr seg eller ikke klarer å la være, vil ikke la seg stoppe av enda et piktogram. Og de som er eller er i ferd med å bli spiseforstyrret, kan lett komme til å tenke at de må trene enda mer og spise enda mindre, for å unngå å legge på seg. Vi brenner kalorier hele døgnet. Skal det være slik merking på alle matvarer? Hvis ikke, hvor skal grensa gå og hvem skal bestemme det? Jeg sier et bastant NEI.

Endret av Pringle
  • Liker 5
Skrevet

Jeg synes vi burde ha kostholdslære på skolen. Ikke sånt piss vi har nå, men kalorier inn - kalorier ut == vektforskjell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt delt, på en side er jeg redd for å kategorisere trening som en "straff" for å spise helt vanlig mat, og jeg er redd for at det kan helle bensin på bålet hos de som allerede har et anstrengt forhold til mat. Samtidig ser jeg at veldig mange mennesker ikke aner hva maten de spiser faktisk inneholder, både mtp næring men også rene kalorier. Og det er velkjent at mange (alle?) overvurderer effekten av trening når det kommer til å forbrenne kalorier. Sånn sett kan det være nyttig å få en veldig enkel måte å se dette på når man er i butikken. Hvis man ser svart på hvitt at man må jogge i en time for å forbrenne en sjokolade er det kanskje enklere å la den ligge og heller kjøpe gulrøtter?

Anonymkode: 1c86e...90a

• Liker 1
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Det er helt sprøtt, synes jeg, at det i det hele tatt går angående å vurdere det. Ja, mange nordmenn er overvektige. Ja, mange har mangelfull kunnskap om ernæring. Nei, treningsmerking av maten er ikke veien å gå!

Antakelig vil dette være noe som treffer dem som allerede har et anstrengt forhold til mat, mens de som overspiser høyst sannsynlig vil fortsette med det. Og for de som faktisk ønsker å gå ned i vekt, eller som får en oppvekker av dette, frykter jeg at resultatet kan være et for lavt matinntak. 

Jeg er ikke i tvil om at folket trenger opplysning om man og ernæring, men dette er virkelig ikke veien å gå!

AnonymBruker
Skrevet

Min tanke er at dette ikke skal gjelde all slags mat, bare typisk "overflødig" mat som godteri, potetgull, kaker og brus. 

Anonymkode: 1c86e...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen har godt av en realitetssjekk men for mange kan det være farlig også. 

Anonymkode: 7484f...065

Skrevet

Enig med @Pringle, men jeg synes produsentene kan bli mye flinkere til å oppgi kalorier per skive, porsjon, bit, boks osv., både når det gjelder sunne og usunne matvarer. For eksempel er det gørrkjedelig å veie skivet pålegg, eller telle antall skiver, for så å ta frem kalkulatoren for å finne ut hvor mange kalorier det er i en skive. Det kan fort føre til at folk gir opp å kontrollere kaloriinntaket, fordi det blir for mye styr, eller fordi man sliter med regnestykkene. Ja, det er kjekt å vite hvor mange kalorier det er i 100 gram av <sjokolade>, men det hadde vært mer praktisk og lettvint å se: "så mange kalorier inneholder denne <sjokoladen> på 53 gram".

Det hadde også gjort seg med "kalorier per bit" i smågodthyllene, så man enkelt kan regne sammen mens man kjøper, samtidig som man evt. kan velge biter med færre kalorier. I tillegg tror jeg mange ville fått seg et lite sjokk av å se hvor mange kalorier det faktisk kan være i en liten bit. Jeg er ikke motstander av usunne og/eller kaloririke varer, men veldig for at det skal være så lett som mulig å vite hvor mange kalorier man får i seg, for de som ønsker å holde oversikt.

• Liker 4
Gjest Runforit
Skrevet

Enig med å heller merke bedre i forhold til antall kalorier per skive, porsjon etc.

Å "treningsmerke" mat tror jeg bare vil gjøre folk enda mer stresset og gi dårlig samvittighet slik at de enten klikker og tvangstrener eller kanskje begynner å droppe å spise i det hele tatt/skippe måltider etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes igrunn det er en veldig god ide :) Jeg vil iallefall spise mindre drittmat pga det fordi jeg er kronisk lat

Anonymkode: 089b6...111

Skrevet

Det hadde ført til at jeg ikke spiste noe som helst i den tiden jeg allerede nesten ikke spiste, i hvert fall. Tror det er mer egna for å gjøre de spiseforstyrra mer sjuke enn de tjukke slankere. En skikkelig dårlig idé! 

• Liker 2
Skrevet

Enig med @Pringle og @Antlers. Trening kan være så mye forskjellig så det ville jo uansett blitt en smørbrødliste lang som flere vonde år. Men kalorimerking kunne gjerne vært bedre på en del ting. Så mye ferdig oppkuttet eller oppdelt som man får kjøpt i dag så kunne gjerne en del av merkingen gått på enheter. F.eks. antall kalorier i en osteskive i pakker med ferdigskårete skiver. Selvsagt kan man veie og regne ut fra "kcal/100g" som mesteparten er merket med, men enhetsmerking hadde gjort det så mye mer lettvint. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...