Gå til innhold

Finner lommebok / finner-lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg finner en lommebok eller noen bank-kort, får man finnerlønn dersom man leverer dette til politi / en bank-filial?

Får eier av lommebok / bank-kort opplyst om navn på den personen som leverte tilbake lommeboken / bank-kortet?

Anonymkode: 94509...740

Skrevet

Man har vist "krav" på noe finnerlønn. 
Selv hadde jeg aldri forventet å få noe igjen! 
Og må vel innrømme at om jeg hadde mistet lommeboka mi og fått den tilbake så hadde jeg ikke tenkt på finnerlønn :P
Hadde bare blitt glad for at det finnes ærlige mennesker der ute. Men du hadde altså hatt det i bakhodet? Å få noe igjen for å leve tilbake noe som ikke var ditt...

• Liker 1
Skrevet

Ikke forvent noe igjen, men et ord som takk bør oppstå for den som får den tilbake.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge loven om hittegods har du krav på finnerlønn. Se f.eks. her: http://www.dinside.no/368857/slik-faar-du-finnerlonn.

Om det derimot er moralsk riktig å kreve det, er en helt annen sak. Jeg ville selv aldri gjort det, og det hadde nok ikke falt meg inn å gi finnerlønn til noen som kom igjen med min ting heller. Jeg synes man er utrolig kjip om man krever betaling for å levere tilbake en ting en annen har mistet. 

Anonymkode: 3968f...94c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man finner ett mistet bank-kort, og leverer dette til nærmeste bank - får eier av bank-kortet opplyst hvem som fant igjen bank-kortet da?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man finner ett mistet bank-kort, og leverer dette til nærmeste bank - får eier av bank-kortet opplyst hvem som fant igjen bank-kortet da?

Du trenger da ikke legitimere deg for å levere inn et bankkort? Hvordan skal de vite hvem du er?

Skrevet

drit i finnerlønn, lever den og vær fornøyd med deg selv og sett pris på den gangen du mister din lommebok og noen er grei å leverer den tilbake uten å "flå" seg for penger (eventuelt stjele hele greia)

= ) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg finner en lommebok eller noen bank-kort, får man finnerlønn dersom man leverer dette til politi / en bank-filial?

Får eier av lommebok / bank-kort opplyst om navn på den personen som leverte tilbake lommeboken / bank-kortet?

Et bankkort har ingen verdi, så ingen finnerlønn :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...