Gå til innhold

Overheter når jeg spiller :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Packard bell laptop, den er ca. 5 år. Jeg har brukt den til å spille The Sims 3 og 4, har aldri vært noe problem. Den har overhetet da også, men da var den direkte på bordet. Jeg pleier å ha den på et sånt brett med vifte i, men jeg tror ledningen er ødelagt nå fordi viften går aldri. Men jeg oppfatter det slik at det er bedre at den står på det brettet fordi der er hull i, mens når den ligger direkte på bordet så blir den mye fortere varm.

MEN her er problemet. Den overheter når jeg spiller spill jeg har kjøpt på Steam. Jeg har forsøkt med  Alice Madness Returns og jeg har forsøkt med Ori and The Blind Forest. Da overheter den... jeg kan spille i kanskje ti-femten minutter. 

Jeg forstår jo at jeg har en gammel datamaskin, men vil ikke kjøpe ny så lenge den virker ganske bra. Den slår seg aldri av når jeg bruker den vanligvis, det er bare når jeg vil spille disse spillene som jeg kjøpte på Steam. De krever jo kanskje litt mer enn The Sims 4, men datamaskinen min skal kunne spille dem.

Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre det? 

Anonymkode: 9c7cd...472

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fem år gammel - støvsug forsiktig bakpå i åpningene mens PCen er slått av. Bli fascinert av hybelkaninene som plopper ut og nyt en kaldere PC etterpå.

Du kan også laste ned HWmonitor gratis og sjekke ut temperaturen. Hvor varm blir den egtl?

Anonymkode: 2d0bf...10e

Skrevet

Problemet ligger nok lengre inn i pc enn å støvsuge bak eller på siden. Må nok inni, og plukke ut et lite kjøleregister og rengjøre det. Har vært borti samme problem sjøl, gjorde rent alt som syntes utenfra, men hjalp ikke.

Skrevet

Har den vært daglig brukt i 5 år uten større vedlikehold og rengjøring, må man nok gjøre mye mer enn bare støvsuge viftene.

Her er en liten guide som kan hjelpe:

Last ned temperaturmåler for prosessor og grafikkort. Prosessor: http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Grafikkort: http://www.gputemp.com/

Om temperaturene overstiger 60 grader celsius ved normal bruk (surfing, streaming, online spilling), betyr det at det er på tide med skikkelig rengjøring. Dvs. du må skru den fra hverandre og rense skikkelig inne, samt bytte kjølepasta på prosessor og grafikken.

For en som ikke er så datakyndig kan det høres ut som en umulig oppgave, men det finnes mange videoguider på Youtube der de viser alt dette steg for steg. Jeg var også veldig nervøs når jeg skulle gjøre dette første gangen på min laptop, men vha forundersøkelser og forberedelser, gikk det nesten helt fint (klarte bare å knekke en liten feste, men fikset det raskt), og maskinen fikk merkbart bedre ytelse etterpå.

Om du skriver modellen som som det er gjengitt på lappen under (Windows-klistremerket), kan vi se om det finnes noen gode guider ute.

Skrevet

Å åpne en Packard Bell laptop er en håpløs oppgave. Datamaskiner til konsumentmarkedet er søppel. Hvis den var noen måneder yngre kunne du reklamert og fått verkstedet til å fikse den, men nå er det for sent.

Det er helt umulig å rengjøre mange laptoper uten å ødelegge noe.

Skrevet
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Å åpne en Packard Bell laptop er en håpløs oppgave. Datamaskiner til konsumentmarkedet er søppel. Hvis den var noen måneder yngre kunne du reklamert og fått verkstedet til å fikse den, men nå er det for sent.

Det er helt umulig å rengjøre mange laptoper uten å ødelegge noe.

Det er jo ikke sant! Jeg, teknisk dum som et brød, har da klart å rengjøre tre forskjellige laptoper uten å ødelegge noe som helst. En dell, en HP og en Acer. Tok tid og YouTube til hjelp, og det gikk altså helt fint. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Rosaboble15 skrev:

Det er jo ikke sant! Jeg, teknisk dum som et brød, har da klart å rengjøre tre forskjellige laptoper uten å ødelegge noe som helst. En dell, en HP og en Acer. Tok tid og YouTube til hjelp, og det gikk altså helt fint. 

Mange av dem har plasten satt sammen, det er gørrvanskelig å åpne uten å knekke noe. Jeg ville ikke anbefalt det til noen som ikke har råd til ny pc. 

Gode Thinkpad eller Dell sine bedriftsmaskiner er lette å åpne og rengjøre. Men mange er fryktelig vanskelig å åpne. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Mange av dem har plasten satt sammen, det er gørrvanskelig å åpne uten å knekke noe. Jeg ville ikke anbefalt det til noen som ikke har råd til ny pc. 

Gode Thinkpad eller Dell sine bedriftsmaskiner er lette å åpne og rengjøre. Men mange er fryktelig vanskelig å åpne. 

Det må hun jo selvfølgelig sjekke på forhånd, men det ser hun jo eventuelt på YouTube-videoen.

Skrevet

Nå blir det litt avsporing, men jeg er både enig og uenig. Enig at noen produsenter bruker lavkvalitet på ting og tang, og kan skape vanskeligheter iblant, men uenig at intern rengjøring og oppgradering er umulig og forbeholdt verksteder. Maskinene blir ikke laget for engangsbruk (unntak av Apple selvsagt). Er man litt teknisk dreven, så klarer man fint å skru opp maskinen og gjøre det som trengs, med bruk av guider.

Har en ASUS G73 spillmaskin og den er veldig enkel å skru fra hverandre, fant jeg ut etter å ha sett på guiden noen ganger.

Men som sagt, gir TS oss modellnavnet, kan vi veilede henne bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Devilheart skrev:

Om temperaturene overstiger 60 grader celsius ved normal bruk (surfing, streaming, online spilling), betyr det at det er på tide med skikkelig rengjøring. Dvs. du må skru den fra hverandre og rense skikkelig inne, samt bytte kjølepasta på prosessor og grafikken.

Dette er jo ikke sant - kommer vel an på prosessortypen? Jeg har akkurat kjøpt en bærbar HP og den kommer fort opp i 60 grader - ny og ren som den er.

Anonymkode: 2d0bf...10e

• Liker 1
Skrevet

Ja, glemte å skrive at det kommer an på prosessortypen selvsagt. Men hvertfall fra 70 og opp, bør man ta en vurdering på ytelsen og handle deretter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd. Jeg skal prøve å støvsuge fra utsiden, og sjekke ut hvordan jeg kan åpne den. Håper det er enkelt.

Jeg må ha ny pc en dag, og jeg har hatt denne lenge så jeg er egentlig ikke så bekymret for den.

Skrevet

Fjern batteriet fra laptopen din, hvis du ikke allerede har gjort det.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, nurcos skrev:

Fjern batteriet fra laptopen din, hvis du ikke allerede har gjort det.

Du mener når jeg spiller? Jeg vet noen bare bruker ledning. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du mener når jeg spiller? Jeg vet noen bare bruker ledning. 

Jepp, fjern batteriet og ha den koblet i hele tiden. Det bør hjelpe endel hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støvsugde den og fikk ut en god dott med støv.

Jeg prøvde også å åpne den, men det var ikke like lett. Alle skruene passet til samme skrujern, men jeg fikk ikke av underdelen av maskinen. Jeg kunne åpne en sprekk her og der, men blir vanskelig å få hele av. Jeg greide ikke åpne noe i nærheten av viften slik at jeg kunne rense den. Jeg kan se at den har en lag med støv på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, nurcos skrev:

Jepp, fjern batteriet og ha den koblet i hele tiden. Det bør hjelpe endel hvertfall.

Takk. Det skal jeg prøve i kveld. :)  Kanskje det er løsningen.

AnonymBruker
Skrevet

Yes! Nå har jeg spilt lenge uten at noe har skjedd! Takk for gode råd. :skya:

• Liker 2
Skrevet

Det er godt å høre. Har du installert de programmene jeg foreslo? Sjekk gjerne hva temperaturene ligger på etter langtidsspilling. :)

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Devilheart skrev:

Det er godt å høre. Har du installert de programmene jeg foreslo? Sjekk gjerne hva temperaturene ligger på etter langtidsspilling. :)

Nei, men jeg tenkte å gjøre det slik at jeg kan sjekke temperaturen. Men den blir ikke noe varm etter jeg tok ut batteriet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...