AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #1 Del Skrevet 12. april 2016 Har førerkortet, men det er lenge siden jeg har kjørt bil og føler meg dermed ikke trygg på kjøringen i det hele tatt. Føler meg mer på samme nivå som de som øvelseskjører, og trenger å ha en person ved siden av meg når jeg kjører. Er det lov å bruke L'n selv om jeg har førerkort? Hvordan burde jeg gå videre fra nå for at jeg skal komme tilbake til å kunne kjøre bil igjen? Anonymkode: f76a2...892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 12. april 2016 #2 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg kan ikke se noen grunn til at du ikke kan bruke L'en men jeg vil anbefale deg å ikke bruke den. Jeg tror den virker mot sin hensikt egentlig, folk viser ikke mer hensyn til den. Har sett helt idiotiske forbikjøringer fordi man har L'en bak. Hvis du ikke vil ta noen kjøretimer kan du jo starte slik som man gjør med øvelseskjøring. Finn et sted med lite folk og lite trafikk og start på et tidspunkt der det skjer lite. Hvis det går bra kan du kjøre mer utfordrende sted og tidspunkt. Husk å gå gradvis og ta pauser dersom du blir sliten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #3 Del Skrevet 12. april 2016 Du skal i alle fall ikke kjøre bil alene når du ikke føler deg trygg. Om du bør levere inn førerkortet fordi du ikke fyller veitrafikklovens bestemmelse om å ha førerkortet er en diskusjon du får ta med andre. Kjører du med L og blir stoppet av politi eller vegvesen, så får du et problem når du er registrert med førerkort. Uten førerkort kan du kjøre med L i årevis. Anonymkode: 612b1...a41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 12. april 2016 #4 Del Skrevet 12. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal i alle fall ikke kjøre bil alene når du ikke føler deg trygg. Om du bør levere inn førerkortet fordi du ikke fyller veitrafikklovens bestemmelse om å ha førerkortet er en diskusjon du får ta med andre. Kjører du med L og blir stoppet av politi eller vegvesen, så får du et problem når du er registrert med førerkort. Uten førerkort kan du kjøre med L i årevis. Anonymkode: 612b1...a41 Så du mener det er et forbud mot å øvingskjøre når man har lappen? Det forbudet har jeg aldri sett. Vi har jo skoleskiltet på selv om eleven har førekort, sånn hvis de skal lære økonomikjøring eller er over 65 og skal oppfriske. De må bare huske å oppfylle alle krav for øvingskjøring, L, førekort 5 år, og ekstra speil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #5 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg vet ikke hvem av dere som har rett, om det er lov med L på bilen eller ikke. Du har kanskje rett i det at det ikke blir tatt mer hensyn om man har en L bak på bilen. Har jo også opplevd at folk nesten ble mer utålmodige, så kanskje jeg bare skal droppe det. Skal i hvert fall passe på å øve når det er mindre trafikk, ja. Mange ganger, helt til jeg er trygg. Og, nei, jeg har ikke tenkt å levere inn førerkortet, jeg kjører forsiktig og overholder alle regler, trenger bare å bli tryggere på kjøringen. Og, ja, jeg har en person ved siden av meg slik at jeg kan dobbeltsjekke alt jeg gjør med han. Anonymkode: f76a2...892 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RompeRusk Skrevet 12. april 2016 #6 Del Skrevet 12. april 2016 Hva med å ta noen kjøretimer for å bli tryggere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #7 Del Skrevet 12. april 2016 2 minutter siden, RompeRusk skrev: Hva med å ta noen kjøretimer for å bli tryggere? Jo, det er mulig, men da blir det jo rett ut i trafikken på dagtid, midt i byen. Det blir alt for stressende med så mye som skjer samtidig, og i tillegg en kjørelærer ved siden av som jeg blir enda mer stresset av. Synes vel egentlig det er litt pinlig at jeg trenger kjøretimer når jeg har førerkort. Dessuten koster det en god del, og jeg føler vel jeg har betalt nok for det førerkortet jeg allerede har. Men, det er absolutt et godt tips. Anonymkode: f76a2...892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #8 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg er faktisk i samme situasjon som deg TS. Har tenkt mye på dette i dag. Nesten litt komisk dette. Jeg har overhodet ingen interesse av å kjøre bil, men ser på det som en nødvendighet så må vel bare begynne å ta meg noen småturer på kvelden. Lykke til! Anonymkode: 3aee4...808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #9 Del Skrevet 13. april 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk i samme situasjon som deg TS. Har tenkt mye på dette i dag. Nesten litt komisk dette. Jeg har overhodet ingen interesse av å kjøre bil, men ser på det som en nødvendighet så må vel bare begynne å ta meg noen småturer på kvelden. Lykke til! Anonymkode: 3aee4...808 Åh! Tusen takk for det. Er helt enig med deg, har ingen interesse, men bilen er en nødvendighet. Man blir jo så avhengig av andre når man ikke kan kjøre bil, så her er det bare å komme seg i øvingen. Masse lykke til til deg også. Anonymkode: f76a2...892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 13. april 2016 #10 Del Skrevet 13. april 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er mulig, men da blir det jo rett ut i trafikken på dagtid, midt i byen. Det blir alt for stressende med så mye som skjer samtidig, og i tillegg en kjørelærer ved siden av som jeg blir enda mer stresset av. Synes vel egentlig det er litt pinlig at jeg trenger kjøretimer når jeg har førerkort. Dessuten koster det en god del, og jeg føler vel jeg har betalt nok for det førerkortet jeg allerede har. Men, det er absolutt et godt tips. Anonymkode: f76a2...892 Nei da. Det er ikke så uvanlig. Så sjåførlæreren vil tilpasse etter ditt nivå. Men også utfordre deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 14. april 2016 #11 Del Skrevet 14. april 2016 Den 12. april 2016 at 23.52, AnonymBruker skrev: Du skal i alle fall ikke kjøre bil alene når du ikke føler deg trygg. Om du bør levere inn førerkortet fordi du ikke fyller veitrafikklovens bestemmelse om å ha førerkortet er en diskusjon du får ta med andre. Kjører du med L og blir stoppet av politi eller vegvesen, så får du et problem når du er registrert med førerkort. Uten førerkort kan du kjøre med L i årevis. Anonymkode: 612b1...a41 TS kan bestille noen oppfriskningstimer med en flink kjørelærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #12 Del Skrevet 14. april 2016 Den 12. april 2016 at 23.48, AnonymBruker skrev: Har førerkortet, men det er lenge siden jeg har kjørt bil og føler meg dermed ikke trygg på kjøringen i det hele tatt. Føler meg mer på samme nivå som de som øvelseskjører, og trenger å ha en person ved siden av meg når jeg kjører. Er det lov å bruke L'n selv om jeg har førerkort? Hvordan burde jeg gå videre fra nå for at jeg skal komme tilbake til å kunne kjøre bil igjen? Anonymkode: f76a2...892 Hvis du skal ha en L bak på bilen så må du ihvertfall ha med deg noen. Hvis ikke så vil du nok bli stoppet av den første politibilen som får øye på deg. Er jo ikke lov å øvelseskjøre alene 😅. Anonymkode: 221d6...287 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 14. april 2016 #13 Del Skrevet 14. april 2016 Jeg anbefaler ikke L'en bak. Da jeg øvelseskjørte var det ikke alltid jeg gadd å ta den bort mellom hver gang. Mannen min (som da hadde hatt lappen i 10 år) sa han merket stor forskjell på når han kjørte med og uten L. Folk kjørte mye mer agresivt og tok mange flere farlige forbikjøringer med L enn uten. Kjørelærere er vant med problemstillingen, og ingen vil synes det er rart om du bestiller et par timer for å få oppfrisking. Ellers kan du gjøre som andre sier, å øvelseskjøre på egenhånd i rolige gater, tomme parkeringsplasser eller liknende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 15. april 2016 #14 Del Skrevet 15. april 2016 Jeg hadde samme problem. Begynte å kjøre igjen etter en del år, alltid med noen, og nå har det gått seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #15 Del Skrevet 31. oktober 2021 Fant denne noe gamle tråden - er på jakt etter en flink kjørelærer sentralt i Oslo (gjerne dame)Er det noen som har noen tips? Takk!! Anonymkode: cd8c2...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #16 Del Skrevet 2. november 2021 Hæ?? Jeg er som ts og er rusten, og har en L på min bil. Opplever at folk er veldig agressive på de som nøler i trafikken. Med L tar ihvertfall de med empati hensyn. Anonymkode: f2e52...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #17 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hæ?? Jeg er som ts og er rusten, og har en L på min bil. Opplever at folk er veldig agressive på de som nøler i trafikken. Med L tar ihvertfall de med empati hensyn. Anonymkode: f2e52...67c Hvis jeg ser en L tuter jeg som en gal og kjører vilt forbi. Jeg har viktigere steder å være. Anonymkode: 71ce3...0d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #18 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hæ?? Jeg er som ts og er rusten, og har en L på min bil. Opplever at folk er veldig agressive på de som nøler i trafikken. Med L tar ihvertfall de med empati hensyn. Anonymkode: f2e52...67c Du bryter loven. Anonymkode: c9e2f...b5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #19 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Du bryter loven. Anonymkode: c9e2f...b5d Hæ?? Men jeg kjører ikke alene med L Anonymkode: f2e52...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #20 Del Skrevet 2. november 2021 Nå har ikke jeg lest alle svarene her, men er det mulig du har i overkant lite tro på deg selv? Tenker du bare trenger å komme igang igjen og huske hvordan det er å kjøre. Med en trygg person på sida, på vanlig vei, men såklart ikke i verste rushet. Ikke med L, ikke med kjøreskolelærer. Men den som skal sitte på kan jo godt forklare og vise diverse ting så det føles ok å faktisk starte👍 Anonymkode: 9fa3d...25e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå