Gå til innhold

Umulig tenåringshund, hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi har en hannhund som snart er to år, han er stort sett en engel og det verste han gjør er å stjele sokker og slikke på dem, men nå har han kommet inn i en sånn fase der jeg og samboer holder på å klikke litt, for å være helt ærlig. Han er forholdsvis stor og sterk, og hvis han vil noe kan det være litt vanskelig å få kontroll på han. Nå har det blitt sånn at hvis det skjer noe ute på tur som bikkja ikke er enig i (han fikk ikke ta søpla i grøftekanten, han fikk ikke rulle seg i dritt, han vil ikke hjem fra tur) så slår han seg fullstendig vrang og hopper og biter og er helt umulig. Dette var noe han holdt på med da han var rundt 6 mnd gammel også, men da var han litt mindre, så det var lettere å få kontroll over han. Men det er hvertfall utrolig frustrerende, flaut, og ikke minst VONDT. Han finnes ikke aggressiv, han er bare en kødd akkurat nå.

Vi trenger altså noen tips til hva vi kan gjøre med dette? Hvordan vi kan holde oss tålmodige? For jeg skal være helt ærlig, når han holder på sånn er mitt første instinkt å rett og slett forsvare meg selv, ta tak i nakkeskinnet hans eller noe lignende, bare for å få han til å slutte å nappe etter meg. Men når det er sagt har jeg bare tatt han i nakken én gang, og det var fordi han skapte en farlig situasjon i nærheten av veien.

Jeg prøver så godt jeg kan å ignorere han, gjespe, snu ryggen til (selv om han da bare biter meg i rumpa), og holde meg tålmodig. Samboer har en litt annen tilnærmelse, han er ikke på langt nær like tålmodig som meg, og har ved et par ganger rett og slett lagt bikkja (forsiktig!) i bakken og holdt han rolig fast til han har snappet ut av raptusen sin. Han ville aldri gjort noe for å skade bikkja, men han sier at det funker med én gang, og at han så holder seg rolig resten av turen, så det kan jo hende det er noe i det, uten at jeg noensinne ville gjort det selv. 

Men jeg vet altså ikke hva vi kan gjøre her, det hadde jo vært fint om vi kunne vært konsekvente og taklet det på samme måte, men min metode funker over hodet ikke. Og det holder på å klikke for meg. Jeg vet det sikkert snart går over, men frem til da hadde det vært kjekt å ikke være redd for fingrene mine.

Anonymkode: d77c8...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom dere på kurs i hverdagslydighet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Kom dere på kurs i hverdagslydighet. 

Hei, det er 10 mil til nærmeste kurs og vi har ikke bil :) Så det blir litt vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, det er 10 mil til nærmeste kurs og vi har ikke bil :) Så det blir litt vanskelig.

Du virker løsningsorientert. Nettkurs, da.

Anonymkode: ae6d6...33c

• Liker 2
Gjest StripeyPanda
Skrevet

Hjernetrim! Positiv forsterkning, passeringstrening med venner som har hund, begynn med agility.

Hvilken rase er det? Hvordan ser en vanlig dag ut med tanke på tur og rutiner? 

Skrevet

Jeg tenker det kan være bedre å være i forkant enn å forsøke å stopp raptusen når den først er i gang.

Du kan forsøke å trene en del kontakt på tur. Start inne hvis det er vanskelig ute. Så fort han gir deg øyekontakt, si "Bra" og belønn med en godbit. Bruk gjerne litt ekstra gode godbiter ute hvis det er litt vanskelig for ham å konsentrere seg ute.Stopp og tren kontakt flere ganger på tur og belønn med godbit hver gang han tar kontakt med deg av seg selv på tur.

Hvis du nærmer deg noe du vet kan trigge en slik raptus, stå langt nok i fra til at du får kontakt og belønn. Nærm deg gradvis. Ser du at han stresser seg opp, stopp og gå evt litt lenger i fra og fortsett å tren. Jobb til du kan passere hva-det-nå-er med kontakt. Vær raus med belønninger.

Hvis du ikke klarer å unngå det og han får en ny raptus, se om du kan klare å binde ham til et tre også tar du et par steg unna og ignorer han til han roer seg. Så fort han er rolig og gir deg øyekontakt - "Bra" og godbit. Gjenta til han har roet seg og dere kan gå videre.

Kontakttrening er gull fordi det gir deg mer kontroll, du får en hund som følger mer med på deg og hører mer på hva du sier, samt at den type trening også roer ned hvis han begynner å stresse seg opp.

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se om dere finner en instruktør i området da.

Skrevet

Vil bare skyte inn fort at det å legge hunden i bakken og holde den der ved tvang er en av de metodene som flest har opplyst om at kan skape aggressivitet hos hund, så ville vært litt forsiktig med det.

Høres ut som om dere har en hund som trenger å slites ut litt mentalt. Hiv godbiter ut på en gressplen mens dere er på tur, og la hunden søke etter de, eller kjøp aktiviseringsleker etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må lese deg til lederskap, for det har du ikke. Enig med over at det å legge bikkja i bakken ikke er løsningen.

Du skal bare ikke tillate dustete adferd, og det skal hunden vite, men du skal være tydelig og rettferdig samtidig. Søk på alt du kan finne om lederskap og se om du får noe fornuft ut av det. En hund som får lov til å oppføre seg som din gjør nå, har overtatt fullstendig styringen og sliter ikke bare dere ut, den sliter seg selv ut også. Akkurat som tenåringer uten grenser gjør. NEI, er den beste kommandoen å ha, men her er kluet med den. Hunden må forstå at du mener det når du sier det, den må forstå hvorfor du sier det, og den må kunne velge seg fra en påfølgende konsekvens (som feks å bli lagt i bakken), og den må få masse ros når den faktisk responderer på kommando NEI. (Som egentlig er bare en kommando på lik linje med "sitt", den skal læres).

Nei, betyr egentlig STOPP det du driver med, rettled hunden til det du vil, og ros. Det er faktisk en av de viktigste kommandoene som jeg ser det. "Nei", "kom" og "gå å legg deg", er tre kommandoer for et lykkelg hundehold :) 

Anonymkode: bb456...399

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese deg til lederskap, for det har du ikke. Enig med over at det å legge bikkja i bakken ikke er løsningen.

Du skal bare ikke tillate dustete adferd, og det skal hunden vite, men du skal være tydelig og rettferdig samtidig. Søk på alt du kan finne om lederskap og se om du får noe fornuft ut av det. En hund som får lov til å oppføre seg som din gjør nå, har overtatt fullstendig styringen og sliter ikke bare dere ut, den sliter seg selv ut også. Akkurat som tenåringer uten grenser gjør. NEI, er den beste kommandoen å ha, men her er kluet med den. Hunden må forstå at du mener det når du sier det, den må forstå hvorfor du sier det, og den må kunne velge seg fra en påfølgende konsekvens (som feks å bli lagt i bakken), og den må få masse ros når den faktisk responderer på kommando NEI. (Som egentlig er bare en kommando på lik linje med "sitt", den skal læres).

Nei, betyr egentlig STOPP det du driver med, rettled hunden til det du vil, og ros. Det er faktisk en av de viktigste kommandoene som jeg ser det. "Nei", "kom" og "gå å legg deg", er tre kommandoer for et lykkelg hundehold :) 

Anonymkode: bb456...399

Jeg er enig i at det er viktig å lese seg opp om lederskap - fordi det er noe som er svært irrelevant i et hundehold. :) Nyere forskning viser at  for det første er ikke lederskap blant ulver slik vi trodde det var og for det andre så er det uansett ikke relevant fordi hund er en annen art som har en annen oppbygging enn ulver. (Ville hunder har f.eks ofte løse sosiale grupper mer enn en flokk, og har sjelden en definert leder).

Det som er viktig når man skal oppdra og eie en hund er a) å kunne og forstå læringslovene (hvordan hunden lærer og man ønsker å benytte seg belønning/ikke belønning eller ubehag/ikke ubehag). samt b) kunne hundens kroppspråk og vite  - så gidt vi kan per i dag - hva det betyr. 

"Nei" kan fungere som en kommando om man lærer den inn som man gjør med f.eks "sitt", som du nevner. Problemet er at de færreste gjør det. Mange sier "nei" i mange ulike situasjoner (alt fra "ikke tygg på ledningen" til "ikke dra i båndet"), og dermed blir det svært vanskelig å forstå for hunden hva det faktisk betyr. Men om man sier "nei" strengt nok så kan hunden stoppe med det den gjør der og da fordi det blir forfjamset/overrasket/redd, men det er lite læring i det. Dvs - hunden lærer kanskje at det fører til sint eier om den går i sofaen når eier er tilstede, men den lærer også at det går helt fint å være i sofaen når eier ikke er der. "Nei" blir altså knyttet mer til eier enn til situasjonen.

Ros fungerer dårlig som belønning. Ros fungerer som regel som et signal til hunden om at "nå kommer snart belønningen", fordi vi ofte automatisk roser rett før/samtidig som vi gir godbiter eller leke. (Det blir som en klikker). Men ros i seg selv er sjelden noe hunder vil jobbe for, i hvert fall under innlæring. Men hvis alternativene er "NEI" eller ros, så vil jo hunden lære seg at ros betyr "fravær av nei/ubehag". 

Det er veldig lurt å ha en stopp-kommando, der er jeg enig. (Eller enda bedre - en svært god kontaktlyd). Da trenger man ikke "nei". Det man bør være obs på er at det er svært lett for oss mennesker å legge følelser i ordet "nei", det blir ofte sagt på en irritabel og sint måte. Det skjer helt automatisk hos oss mennesker. Hvis ordet da i tillegg ikke er lært inn ordentlig, så vil hunden bare reagere på det sinte tonefallet uten at det er en kommando hunden forstår. Det er derfor mange anbefaler at man bruker et annet ord om man vil ha en stopp-kommando. 

• Liker 5
Skrevet

En ting som hjelper noe voldsomt med vår rampe gutt er å overse han. Når han har vært en dritt på tur og dere kommer inn igjen overse han. Ikke se på han 1 sekund. 

Feks vår hund har det med å begynne å hyle når han så vi kom gående opp veien til huset. Det vi gjorde var å overse han. Han fikk ingen oppmerksomhet i 10 —20minutter og fikk ikke gå ut før etter det. For han pleier å få gå ut med en gang vi kommer hjem. Så han stoppet helt med hylingen. De vet at de ikke har lov å være sånn!! Overse han ffeks en halvtime da dere kommer inn om ikke det hjelper enda lengre! Det er en så bra teknikk. Funker supert på vår hund hvertfall hehe.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med det Tabris skriver. En mulighet om du ikke er i nærheten av noe å binde hunden i, er også å tråkke på båndet. Nok til at han ikke klarer å hoppe og tulle. Viktig med ros når han er rolig og tar kontakt på en ordentlig måte.

En annen ting som funker på min, uansett om det er elg eller denhannhunden han hater mest i hele verden, er kommandoen søk. Altså ikke nei eller et stoppord, men beskjed om å bruke nesen. Da kommer han ut av det han har hengt seg opp i og vi kan jobbe videre med kontakt (men da er man jo avhengig av å ha en hund som elsker å søke, da).

Anonymkode: 33bb2...b8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Tusen takk for alle svar! Vi har tatt det til oss, og passer alltid på å ha med en neve godbiter med oss på tur, og vi har merket stor forskjell på kort tid :)  Vi har aldri brukt særlig med godbiter til annet enn på trene på innkalling, for vi har en hund som stort sett lærer like godt uten, men det har helt klart gjort en vesentlig forskjell den siste tiden. Vi har trent mer på kontakt, hunden følger mye mer med på hva vi gjør nå, og om han prøver seg på en raptus trenger jeg bare å si "sitt" for å få han til å slutte. Da setter han seg ned som et tent lys, og er helt ute av raptus-modusen med en gang :) Da legger jeg ofte en godbit på nesen hans og får han til å sitte og vente på den en liten stund, så jeg vet at han er helt ute av det.  Passeringer har også blitt enklere. Jeg var redd for at godbiter på tur fort ville ende med å belønne den dårlige adferden på et vis, men der tok jeg feil :) Så ja. Det var hvertfall bare en liten oppdatering fra oss. 

Forresten så ble hunden ble kun lagt i bakken den ene gangen, det har aldri skjedd før eller etter. Vi er stort sett veldig milde med bikkja, for han har alltid vært utrolig enkel å ha med å gjøre. Det er derfor vi har vært litt forvirra og dumme med han nå, fordi vi er rett og slett ikke vant til at han oppfører seg dårlig. Men nå virker det som ting straks er tilbake til det vanlige og det er veldig deilig :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så kjekt å høre! :D

Bruk gjerne godbiter ellers i hverdagen også. Det blir en ekstra kjekk motivasjon for hunden å gjøre det dere ber om når han innimellom også får godbit for det. Også gjør det atferden enda sikrere. :)

Endret av Tabris
Skrevet (endret)

Det gikk mengder av godbiter da hunden vår var i umuliusalderen :)

F.eks så heiv hun seg rundt for å bli med alle forbipasserende.. Løsningen var at jeg holdt/gjemte en godbit i bånden sånn at hun fokuserte på hånden min når vi gikk forbi noen. Etterhvert så fikk hun godbiter når vi passerte noen uten at hun hadde reagert, gjemte ikke i hånden. 

Likedan hvis hun prøvde å trekke i båndet: hvis hun trekte fremover så snudde jeg meg og gikk bakover. Da kom hun seg rett og slett ikke frem til det som var så utrolig spennende. Gikk ikke lang tid før hun forsto at det hjalp iallefall ikke å dra i båndet! Fikk hun en raptus så sto vi på stedet hvil til det hadde gitt seg. Ga henne null oppmerksomhet. Tråkket på båndet sånn at hun ikke fikk sjans til å løpe rundt og evt skape farlige situasjoner. Når raptusen ga seg så ble det godord og godbit. 

Edit: Vi har stor hund, 50kg. 

Endret av skruf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...