Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

MEN tror dere de fleste som er "dumme" er republikanere? 

Anonymkode: 7dd2b...4bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ta ett par video-klipp fra youtube som bevis på samtlige amerikanere er komplette idioter.....

Anonymkode: ef253...f58

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dem er veldig smarte faktisk. De fleste skjønner at de oppfører seg sånn av en grunn. Så nei, de er ikke dumme. Ikke i det hele tatt. :)

Snakkesalige er de også. Den kulturen er jo ekstremt åpen og dønn ærlige. Og så hater dem urettferdighet. 

Anonymkode: 627e6...fbe

Amerikanere? Hater urettferdighet? Seriøst?

Anonymkode: 2e215...716

AnonymBruker
Skrevet

Vi er opplært av NRK og vennene deres siden vietnamkrigen at USA er slemme, dumme.. Og sosialistisk venstrelent journalistik har bombardert oss med negative vinklinger i 40 år. Og nordmenns oppfatning av USA gjennspeiler det.  Hvorfor har vi uttrykk som "helt texas" , "amerikanske tilstander", "dollarglis", "imperialisme".osv osv. Alle veit hva som menes og det er alltid negativt.

Finner ingen andre generellt nedsettende og allmenn kjente  uttryk som brukes negativt om andre folkeslag eller nasjoner.. 

Prøv å bruke Burkina faso, Sør afrika, Thailand , Iran i samme negative  ordelagt. folk vil ikke forstå hva de mener og tror du er rasist. Men trashe USA er ok, til og med forventet.

At den lille klikken med nordmenn sitter på steinrøysa og skuer utover fordi vi er dønn avhengig av de rundt oss er naturlig. Selv vikinger måtte reise ut pga av nød og armod. Derfor har vi mye kunnskap om resten av verden. Det er viktig for oss. For den jevne amerikaner så kan han stå på ski, dykke etter haier, overnatte i ørkenen og drive med fjellklatring, bo i bushen uten noensinne å forlate landet. Landet er så stort og mangfoldig at de trenger ikke reise utenlands. De har alt hjemme. Så hvorfor skulle de pugge hovedstden i Mongolia, Slovenia eller Jemen. Er de dumme fordi de ikke har samme fokus som oss??

Tror desverre mange her aldri har vært i USA. har ikke sittet sammen med en gjennomsnittlig familie og diskutert hverdagslige ting. Hvilket fokus de har og hva de frykter ol.

Ofte så glemmer man at USA er befolket med flyktninger fra religiøs trakasering, undertrykkelse osv. De kommer til det "land of the free". Så det sitter i ryggmargen at statlig styring, formynderi eller andre begrensninger på valgfriheten vil bli stemt ned. Fokuset i Norge er derimot Hva skal men med 12 våpen da, de får ikke brukt alle på en gang. etterfulgt av overlegen fliring over hvor dumme de er. De misser poenget.

Anonymkode: 26c74...42f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk bodd i USA. Jeg vet at det er et stort land med mage mennesker, men jeg kan ærlig si at jeg aldri har blitt spurt så mange dumme spørsmål eller hørt så mange dumme kommentarer. Ble advart før jeg dro dit, men trodde da at det var tull. Dro dit med tanken om at de var som oss. Hadde ingen fordommer før jeg dro. 

Men jeg må innrømme at jeg ble meget overrasket. Nå dro jeg til en stat som gjennomsnittlig har lavere iq enn andre stater, men samtidig så vil jeg si problemet var ofte  ignoranse ikke dumhet. Av og til en blanding, men for det meste mangel på kunnskap. 

Poenget mitt er at mine tanker om USA ommer ikke fra av å hørt hvor dumme de er og et trang til å føle seg bedre en dem. Mine tanker om Amerikanere kommer fra å ha levd blant dem. Men for all del, jeg erkjenner at jeg har møtt veldig intelligente mennesker der også. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dummere og dummere. Jeg tror nok ikke de nødvendigvis er dårligere utstyrt rent kognitivt, eller at de står tilbake for andre i logisk-matematisk evnenivå, men jeg tror det er en del ting vi oppfatter som allmennkunnskap som bryr mange amerikanere midt på ryggen. Du finner folk i Norge også som ikke har forlatt Norge noen gang eller bryr seg en dritt om andre steder enn egen kommune, men det er nok langt vanligere i USA enn i Norge å være fullstendig uinteressert i og kunnskapsløs om annet enn det som direkte påvirker en selv.

Jeg har bodd i USA en periode selv, og jeg er enig med TS i at jeg aldri har fått så mange dumme spørsmål. Men det var kunnskapsløshet mer enn ren dumskap. Vi kommer fra et lite land og preges og påvirkes av andre land hele tiden, mens mange amerikanere godt kan leve hele livet uten å gløtte til så mange andre enn egne landsmenn. Samtidig har jeg også møtt ekstremt mange oppegående amerikanere, så det er lite i veien med toppene, selv om bunnene virker både lavere og hyppigere. Og de er vennlige og hyggelige folk, sånn på privaten, samme hva man måtte mene om USA som global maktfaktor.

Anonymkode: a164d...d69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i USA i flere år, og er gift med en amerikaner. Jeg vet ikke om jeg klarer å svare på spørsmålet på en god måte. For å påpeke noen forskjeller, som kan ha ekstremt stor innvirkning på hvordan vi oppfatter amerikanere:

Skolesystemet der er et helt annet enn vi har i Norge. Foreldre har ingen krav på seg at barna deres må gå på vanlig skole, de kan bli "home schooled" og de kan gå på små private skoler som ofte er religiøse. Jeg har møtt mange mennesker i 20-åra som har sett på meg i vantro når temaet evolusjon blir tatt opp. De er ofte fra veldig små steder, og har gått på skole hjemme hos en annen i bygda, og har der blitt fortalt at enhver som snakker om evulosjon er sendt av djevelen for å prøve å lure dem. Dette har de hørt på alle hold fra de var små til de begynner på eventuell høyere utdanning. De har levd i et samfun hvor dette er sannheten. Å skulle komme ut av den bobla er sikkert ikke så veldig lett, og jeg kan forstå at folk sliter med å ta inn over seg hva som er sant og ikke. Dette gjelder jo generelt alle temaer som blir lært på skolen. Enhver som tar på seg å lære opp barn vil jo kunne påvirke dem på hvilken som helst måte. Når det ikke er noe regelverk for hva slags skole barna må gå på, kan det jo være ekstremt varierende kvalitet på utdanningen.

For å få godkjent fullført videregående må en elev som har blitt "home schooled" eller gått på en alternativ skole ta GED, også er de ferdig med videregående. Mange har ikke råd til å ta seg utdanning, så de får ikke noe mer skolegang enn det de har fått av en litt forskrudd prest i en liten by i Idaho. Da er det kanskje ikke så rart at man har en litt pussig oppfatning av verden. 

USA er et land som er større enn Europa. Å dra på ferie utenfor USA er veldig dyrt. De fleste reiser innenfor landet, da de har alle mulige slags klimaer innenfor landegrensene. Det er også kulturforskjeller fra sted til sted i USA; selvfølgelig ikke like store forskjeller som på Norge vs Italia, men fremdeles... De fleste i verden vet mye om USA, fordi USA's kultur har spredd seg over de fleste landegrenser. De er et stort land med mange mennesker, og mange synes USA er ganske så kult. Hvilke andre land i verden ser verden opp til på samme måte? Hvor mye vet det gjennomsnittlige nordmann om andre verdensdeler? Tror du man hadde klart å finne 10 nordmenn på gata som ikke kan svare på hva hovedstaden i Vietnam og Kongo er? Det tror jeg. Det er lett å lage YouTubevideoer for å få folk til å se dumme ut.

Vi får USA trøkt i trynet on the daily. Vi kjører fordi McD, vi ser på amerikansk sitcom, vi hører på amerikansk musikk. Hvor ofte tror du den gjennomsnittlige amerikaner ser på Fransk/Spansk/Italiensk tv? Eller hører på musikk på norsk/svensk/dansk?

Jeg vet ikke. Kanskje er de dummere. Dette tror jeg isåfall skyldes at de har et ekstremt merkelig utdanningstilbud. De er også kultuelt mye mindre opplyste om Europa enn det Europa er om dem, men det er kanskje ikke så veldig rart?

Anonymkode: 74202...192

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får USA trøkt i trynet on the daily. Vi kjører fordi McD, vi ser på amerikansk sitcom, vi hører på amerikansk musikk. Hvor ofte tror du den gjennomsnittlige amerikaner ser på Fransk/Spansk/Italiensk tv? Eller hører på musikk på norsk/svensk/dansk?

Jeg vet ikke. Kanskje er de dummere. Dette tror jeg isåfall skyldes at de har et ekstremt merkelig utdanningstilbud. De er også kultuelt mye mindre opplyste om Europa enn det Europa er om dem, men det er kanskje ikke så veldig rart?

Det er kanskje ikke så veldig mye utenlandske filmer og TV-serier som blir sendt på amerikansk TV heller? Dersom ett eller annet kommer fra utlandet som noen amerikanere får høre om, så lager de heller en amerikansk versjon (bare for amerikanere) av den aktuelle TV-serien / filmen.

Anonymkode: ef253...f58

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i USA i flere år, og er gift med en amerikaner. Jeg vet ikke om jeg klarer å svare på spørsmålet på en god måte. For å påpeke noen forskjeller, som kan ha ekstremt stor innvirkning på hvordan vi oppfatter amerikanere (...)

Jeg er enig i det du sier. Spesielt om det med utdannelse. :enig:

Jeg bodde i Tennessee og da var det to stykker som jeg kjente som ville være hjemme med sånn "home schooling" istedenfor å gå på skolen. De var heldigvis veldig flinke elever, men de trivdes ikke på skolen. Hun ene var gravid og ble mobbet for det og hun andre var sint på skolen fordi de utviste storebroren hennes for noe veldig urettferdig.

Begge kom fra familier hvor ingen noen gang hadde gått ut av high school. Moren til hun som var gravid hadde giftet seg da hun var 14!

Det området jeg bodde i virket svært fattig, og mange av barna måtte få gratis lunsj på skolen fordi foreldrene ikke hadde råd. De bodde i trailers, men ikke sånne fine, de så ut som blikkbokser langs veien. 

Jeg bodde med en jente fra Brasil og folk trodde hun bodde i jungelen. :klaske: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...