Gå til innhold

Ta lappen uten å kjøre privat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har eller kjenner noen som har tatt lappen uten å kjøre privat? Har utsatt det for lenge nå, mest fordi jeg ikke har har mulighet til å kjøre privat. Hva tenker trafikkskolene om dette, kan det bli et problem? 

Anonymkode: ab4b9...650

AnonymBruker
Skrevet

Jeg øvelseskjørte to timer privat før jeg kjørte opp. 

Anonymkode: e2a98...248

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte veldig lite privat, ble møkkdyrt (70 000) pga antall kjøretimer, men fikk tatt lappen etter ei stund.

Anonymkode: 68d02...81a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg øvekjørte ikke privat. Kunne så vidt opp ned på pedalene når jeg startet.. Jeg trengte dessverre en del kjøretimer, så brukte mange penger på vanlige time.. (12-14stk)..

Så det er mulig, men om du ikke er et naturtalent, regn med at det vil koste.. Her var det ikke noe problem for skolen. Hadde jo ingen dumme uvaner lært av noen som de måtte få vekk.

Jeg øvekjørte den siste måneden før oppkjøring med en kollega, og jeg merket at det hjalp mye med mengdetrening.

Anonymkode: 0be5c...5f2

Skrevet

Jeg gjorde mer eller mindre det, og det ble kjempedyrt. Mitt tips er å ta sertifikater i én omgang. Ikke øvelseskjør jevnlig i to måneder og så ta en pause, da blir det to steg frem og et tilbake. Det er mye bedre at du heller sparer opp penger i noen måneder (feriepenger?) og så tar sertifikatet, enn at du tuller rundt med én måned på og én måned av og så intensiv kjøring og så opphold fordi det blir for dyrt.

Jeg vil anbefale å ringe en kjøreskole og snakke med dem om det, slik at dere kan legge opp et program for deg. Det gjorde jeg og det hjalp enormt. Ikke kjør med en lærer du har dårlig kjemi med eller en kjøreskole du har dårlig magefølelse på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg øvelseskjørte ikke privat, og savnet det heller ikke. Jeg var 35 år, og det ble 15 timer totalt, inkl. oppkjøring. (Men ikke glattkjøring, det måtte utsettes).

Anonymkode: df3a3...726

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har eller kjenner noen som har tatt lappen uten å kjøre privat? Har utsatt det for lenge nå, mest fordi jeg ikke har har mulighet til å kjøre privat. Hva tenker trafikkskolene om dette, kan det bli et problem? 

Statens Vegvesen anbefaler 100 til 150 timer øvelseskjøring, dette reduserer beviselig risikoen for ulykker, enhver seriøs trafikkskole vil selvsagt anbefale deg å øvelseskjøre så mye som mulig. Med det sagt er det fult mulig å ta lappen uten å kjøre privat, men det kan koste mer, og krever litt mer planlegging. 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjørte veldig lite privat, ble møkkdyrt (70 000) pga antall kjøretimer, men fikk tatt lappen etter ei stund.

Woha, det er mange timer det. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg øvekjørte ikke privat. Kunne så vidt opp ned på pedalene når jeg startet.. Jeg trengte dessverre en del kjøretimer, så brukte mange penger på vanlige time.. (12-14stk)..

Så det er mulig, men om du ikke er et naturtalent, regn med at det vil koste.. Her var det ikke noe problem for skolen. Hadde jo ingen dumme uvaner lært av noen som de måtte få vekk.

Jeg øvekjørte den siste måneden før oppkjøring med en kollega, og jeg merket at det hjalp mye med mengdetrening.

Trikset er å ta trinn 2 hos skolen (lære seg det tekniske) og deretter kjøre privat. Å kjøre i trafikk krever masse øvelse. Å lære seg å håndtere ratt, gir og pedaler feil for så å lære det riktig er knotete. Etter at man har begynt på trinn 3 eller 4 er det bare positivt å øvelseskjøre. 

13 minutter siden, Alice123 skrev:

Jeg gjorde mer eller mindre det, og det ble kjempedyrt. Mitt tips er å ta sertifikater i én omgang. Ikke øvelseskjør jevnlig i to måneder og så ta en pause, da blir det to steg frem og et tilbake. Det er mye bedre at du heller sparer opp penger i noen måneder (feriepenger?) og så tar sertifikatet, enn at du tuller rundt med én måned på og én måned av og så intensiv kjøring og så opphold fordi det blir for dyrt.

Jeg vil anbefale å ringe en kjøreskole og snakke med dem om det, slik at dere kan legge opp et program for deg. Det gjorde jeg og det hjalp enormt. Ikke kjør med en lærer du har dårlig kjemi med eller en kjøreskole du har dårlig magefølelse på.

Dette er jeg helt enig i. Ta en pause på 2 uker og så går du laaangt tilbake. Faktisk vil jeg anbefale å ha timer to ganger i uken dersom man har råd til det.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg øvelseskjørte ikke privat, og savnet det heller ikke. Jeg var 35 år, og det ble 15 timer totalt, inkl. oppkjøring. (Men ikke glattkjøring, det måtte utsettes).

Bare 12-14-15 timer uten å kjøre privat?

Jeg kjører litt privat men har hatt kjøretime nummer ni og ti i dag. Jeg er ikke i nærheten av å kunne bevege meg ut på veien uten noen ved siden av meg - og jeg er ikke helt håpløs på å lære nye ting...Hvordan er det mulig å ha hatt så få timer?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Jeg kjører litt privat men har hatt kjøretime nummer ni og ti i dag. Jeg er ikke i nærheten av å kunne bevege meg ut på veien uten noen ved siden av meg - og jeg er ikke helt håpløs på å lære nye ting...Hvordan er det mulig å ha hatt så få timer?

Det er ikke meg du spør, men jeg svarer allikevel.

Jeg tok et ukeskurs med alt det som var obligatorisk av kjøring. Før dette kjørte jeg et par timer på en parkeringsplass for å lære meg å starte, brems og svinge.

At du ikke kan ta deg ut på veien ennå etter så mange kjøretimer gjør at jeg lurer litt på hva du og kjørelæreren driver på med. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg telte feil, er mange år siden jeg tok lappen, så husket ikke helt. Hadde 6 vanlige kjøretimer som var i en pakke.. Så 12-14 t utenom dette.. Samtidig hadde jeg jo glattkjøring, langkjøring og bykjøring\kartkjøring, det er jo noen timer der og. Hadde to dobbeltimer i uka.

Øvekjørte 4t 2 kvelder i uka den siste måneden før oppkjøring. Hadde nok tatt lengre tid uten mengdetreningen den siste måneden..

Skrevet

Jeg kjørte svært lite privat.  Det tok meg ca 9 måneder og 50.000 å ta lappen (8 år siden).  Jeg kjørt opp første gang etter 5 måneder, man da jeg strøk mistet jeg mye selvtillit og tok ikke noen ny kjøretime på 2 måneder.

Kjøreskolen anbefaler at du kjører så mye som mulig privat, men de ser selvfølgelig ikke ned på elever som ikke har mulighet til dette,

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke kan ta deg ut på veien ennå etter så mange kjøretimer gjør at jeg lurer litt på hva du og kjørelæreren driver på med. 

Ut på veien kommer jeg nok, men kan ikke garantere at jeg ikke kjører ned noen i første veikryss.

Godt mulig jeg er helt håpløs allikevel, når jeg ser hvor lite trening andre trenger... :klo:

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, applestories skrev:

Godt mulig jeg er helt håpløs allikevel, når jeg ser hvor lite trening andre trenger... :klo:

Jeg stiller spørsmål ved kjørelæreren din.

Skrevet
21 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Woha, det er mange timer det. 

40 kjøretimer eller noe slikt. Kunne kanskje unngått noen av de om jeg hadde tort å bytte kjørelærere raskere. Den første evnet ikke å lære bort noe og nr 2 prøvde bevist å gjøre elevene sine redd for trafikken. På nr 3 gikk det brått veldige bedre. 

Jeg hadde ikke kjørt mer enn 2 korte runder på en parkeringsplass før jeg startet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg øvelseskjørte så mye som mulig fra jeg var 15 år, og jeg slapp unna med 9 kjøretimer. 

Anonymkode: 53552...ad6

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, applestories skrev:

Bare 12-14-15 timer uten å kjøre privat?

Jeg hadde jo kjørt litt med traktor og ulovlig med motorsykkel i ungdommen, da. Så å styre og beregne og gire var jeg delvis fortrolig med. Jeg lærer lett, og kunne alle trafikkreglene (feilfri teoriprøve), så reglene behøvde jeg ikke tenke på, bare på hvordan jeg skulle kjøre.
Men du er avhengig av sjåførlæreren. 12 år tidligere hadde jeg hatt 5-6 timer, men der var det ingen progresjon og lappen ville ha tatt en evighet, så det hadde jeg ikke råd til og gav opp.

Skrevet
22 minutter siden, Tekopper skrev:

40 kjøretimer eller noe slikt. Kunne kanskje unngått noen av de om jeg hadde tort å bytte kjørelærere raskere. Den første evnet ikke å lære bort noe og nr 2 prøvde bevist å gjøre elevene sine redd for trafikken. På nr 3 gikk det brått veldige bedre. 

Jeg hadde ikke kjørt mer enn 2 korte runder på en parkeringsplass før jeg startet.

40 dobble timer? 40 enkelttimer blir jo fortsatt ikke mer enn 30 000.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg øvelseskjørte så mye som mulig fra jeg var 15 år, og jeg slapp unna med 9 kjøretimer. 

Anonymkode: 53552...ad6

Snakker du om bil? Du kan ikke øvelseskjøre før du er 16 på bil... Og da mener du vel 9 i tillegg til de obligatoriske timene? 

Skrevet (endret)
11 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

40 dobble timer? 40 enkelttimer blir jo fortsatt ikke mer enn 30 000.

Rundt 40 dobbeltimer. De tilbydde ikke enkelttimer i utgangspunktet.

Det obligatoriske var inkludert i den første summen.

Endret av Tekopper
Skrevet
Den 12.4.2016 at 21.44, AnonymBruker skrev:

Kjøreskolen kommer ikke til å ha noe imot det. De kommer til å gni seg i hendene. Har du virkelig ingen mulighet for å kjøre med noen?

Selv kostet lappen meg 15 000 inkludert oppkjøring. Slapp unna de første obligatoriske timene, fordi kjørelæreren synes jeg kjørte bra og han hadde så mye å gjøre.

Kjørte masse privat. hver gang en av foreldrene mine skulle noe så kjørte jeg. Og tok alltid de vanskligste veiene og parkerte der det var vanskligst. Lærte mest av det.

Skrevet (endret)
Den 12.4.2016 at 21.49, AnonymBruker skrev:

Er grusomt å si det, men takk for at jeg ikke er eneste som har brukt opp mot så mye penger på serfikatet.

Trafikkskolene tjener på at du kun kjører hos dem, for det mengdetrening som gjør at du blir en god sjåfør.

Endret av Stormborn88
Skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...