Kli Skrevet 12. april 2016 #1 Skrevet 12. april 2016 I mai har jeg og mannen vært prøvere i ett år. Jeg tenker derfor det er på tide å begynne å tenke at vi nok vil trenge hjelp har noen spm til dere som kanskje har vært gjennom dette før, eller som vet noe om hvordan slikt funker: 1. Jeg har privat helseforsikring gjennom jobben. Vil den kunne dekke noe slikt? Skjønner det kanskje ikke er så lett å svare på, men kanskje du har opplevd at du eller andre har kunnet det? Har tidligere fått time på dagen hos privatpraktiserende lege via denne forsikringen. Hadde vært veldig praktisk, men samtidig føles det veldig feil og uetisk i forhold til jobben min. 2. Hører noen si de går til gynekolog, mens andre går til klinikker? Er det lege som har henvist eller har dere funnet frem og bestilt time selv? Er det noen som er flinke og som kan anbefales i Oslo-området? 3. Mannen har ikke testet svømmerne sine ennå. Ville dere gjort det med det samme, eller eventuelt vente og ta en full sjekk av oss begge? Tror mannen gruer seg litt for dette, for at det skal være noe galt med ham. Jeg vil derfor ikke presse ham. 4. Jeg har en ganske travel jobb der det ikke er naturlig å være mye borte. Ser for meg at det kan være mange legebesøk i forbindelse med sjekk av fertilitet, og at disse må skje til bestemte tidspunkt i syklusen. Stemmer det? 5. var hos legen i forrige uke. Jeg fortalte da at jeg og mannen prøver. Hun sa vi ikke måtte stresse med det, det kom til å skje naturlig, men at vi kunne ta en ny time og prate om det i juni. Ville dere ventet eller oppsøkt privat hjelp på egenhånd? relevant info: jeg er 30 år, aldri vært gravid, stabil syklus, gått (ganske sammenhengende) på p-piller fra jeg var 16 til for ett år siden.
stan Skrevet 12. april 2016 #2 Skrevet 12. april 2016 Det enkleste er å kontakte fastlegen. Så vil legen henvise til videre undersøkelser. Både for deg og mannen din. Jeg ville absolutt sjekket sædkvaliteten først. Det er en av de enkleste undersøkelsene og det går raskt å få resultatet. Omfanget av undersøkelsene kommer litt an på hva de finner. Dette er noe du kan diskutere med dem, og lage en plan. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #3 Skrevet 12. april 2016 Etter å ha prøvd i ett år så kan dere få en utredning. Gå til fastlegen og be om en henvisning. Det er vanligst at "vanlige" gynekologer utreder og at man blir henvist videre for behandling på en fertilitetsklinikk. De kan også utrede altså. Å sjekke kvinnen er tidkrevende og når du har regelmessige sykluser så bør mannen sjekkes fort. Det er ikke noe verre for han enn for deg vel? Anonymkode: 7b81d...5f8
FlyBabe Skrevet 12. april 2016 #4 Skrevet 12. april 2016 Ta kontakt med fastlegen først, da blir du/dere evt. henvist videre. Jeg synes ikke jeg har vært så veldig mye borte fra jobb, men selvsagt blir jo det litt. Dette kommer også an på hvor dere bor i forhold til lege/sykehus/klinikk. Jeg skjønner ikke helt hva du tror forsikringen gjennom jobb skal dekke?
Gjest Sisti Skrevet 13. april 2016 #5 Skrevet 13. april 2016 Hvorvidt dere skal kontakte private med en gang kommer an på hvor utålmodige dere er, og hvor lang ventetid det er i det offentlige. Enkelte steder tar det 6 mnd etter henvisning til gynekolog til man faktisk får time. I min by er det 2 mnd. Så hva med å kontakte fastlege først, og så vurdere hva dere gjør etter dere har fått tildelt time? Og dere bør begge utredes, med en gang det er i gang. Å utrede mannen er jo kjempeenkelt, så det bør dere hvertfall ikke drøye lenge eller grue dere til. Han trenger ikke nødvendigvis kontakte egen lege, hos oss var det min gynekolog som tok imot prøven hans. Men den første gynekologen jeg gikk til i 7 mnd ville ikke teste han, fordi vi visste at jeg var problemet. Når vi etter 7 mnd fant "mitt" problem og endelig kunne begynne behandling fant vi ut at mannens sædkvalitet var så dårlig at vi måtte ha prøverør uansett... Hadde vi testet han med en gang utredningen startet hadde vi spart 7 mnd! Så vær streng på dette - dere skal begge utredes. Vi gikk altså til offentlig gynekolog de første 7 mnd, men byttet til privat da den offentlige var så treg. Da skjedde ting slag i slag. Men vi hadde hastverk da, pga alder. Husk også at private kan henvise videre til det offentlige, så om man starter i privat betyr det ikke at man må gjøre alt i det private. Men uansett, tenker at fastlegen er et greit sted å begynne!
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #6 Skrevet 13. april 2016 Hvis du er 30 og har prøvd i ett år, må dere komme dere inn i utredningskøen så fort som mulig. Som alt annet i helsenorge, tar ting tid! Dere burde ikle vente. Begynn med å teste svømmerne, det tar som nevnt minst tid og går raskest. Dra til fastlegen og krev henvisning NÅ, ikke i Juni. Borte fra jobb blir du nok noen ganger, men det er bare å bli vant med det med engang, for når kidden kommer blir du ikke akkurat mindre borte... Anonymkode: ab43b...811
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #7 Skrevet 14. april 2016 Den 12.4.2016 at 21.24, Kli skrev: I mai har jeg og mannen vært prøvere i ett år. Jeg tenker derfor det er på tide å begynne å tenke at vi nok vil trenge hjelp har noen spm til dere som kanskje har vært gjennom dette før, eller som vet noe om hvordan slikt funker: 1. Jeg har privat helseforsikring gjennom jobben. Vil den kunne dekke noe slikt? Skjønner det kanskje ikke er så lett å svare på, men kanskje du har opplevd at du eller andre har kunnet det? Har tidligere fått time på dagen hos privatpraktiserende lege via denne forsikringen. Hadde vært veldig praktisk, men samtidig føles det veldig feil og uetisk i forhold til jobben min. 2. Hører noen si de går til gynekolog, mens andre går til klinikker? Er det lege som har henvist eller har dere funnet frem og bestilt time selv? Er det noen som er flinke og som kan anbefales i Oslo-området? 3. Mannen har ikke testet svømmerne sine ennå. Ville dere gjort det med det samme, eller eventuelt vente og ta en full sjekk av oss begge? Tror mannen gruer seg litt for dette, for at det skal være noe galt med ham. Jeg vil derfor ikke presse ham. 4. Jeg har en ganske travel jobb der det ikke er naturlig å være mye borte. Ser for meg at det kan være mange legebesøk i forbindelse med sjekk av fertilitet, og at disse må skje til bestemte tidspunkt i syklusen. Stemmer det? 5. var hos legen i forrige uke. Jeg fortalte da at jeg og mannen prøver. Hun sa vi ikke måtte stresse med det, det kom til å skje naturlig, men at vi kunne ta en ny time og prate om det i juni. Ville dere ventet eller oppsøkt privat hjelp på egenhånd? relevant info: jeg er 30 år, aldri vært gravid, stabil syklus, gått (ganske sammenhengende) på p-piller fra jeg var 16 til for ett år siden. 1. Enten er det privat eller offentlig. Forsikring dekker ikke barnløshet på lik linje som den ikke dekker silikonpupper. 2. Kontakt fastlegen din og be han sende henvisning. 3. Mannen må sjekke svømmerne sine. Enten på klinikken eller før. 4. Ja du vil være mye borte. Jeg var borte ca 2 ganger i måneden. I starten under utredningen var jeg mere borte siden blodprøver osv skal taes på spesielle dager i syklusen. 5. Oppsøk gjerne privat hjelp, men du kommer ikke fortere inn på en fertilitetsklinikk av den grunn. Ventelister er ventelister. Om du har veldig fleksibel jobb kan du sette deg på ringeliste. Noen kommer fortere inn pga det. Anonymkode: 84cd1...733 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #8 Skrevet 14. april 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er 30 og har prøvd i ett år, må dere komme dere inn i utredningskøen så fort som mulig. Som alt annet i helsenorge, tar ting tid! Dere burde ikle vente. Begynn med å teste svømmerne, det tar som nevnt minst tid og går raskest. Dra til fastlegen og krev henvisning NÅ, ikke i Juni. Borte fra jobb blir du nok noen ganger, men det er bare å bli vant med det med engang, for når kidden kommer blir du ikke akkurat mindre borte... Anonymkode: ab43b...811 Ho kan IKKE kreve henvisning nå. Regelen er at man må være aktiv prøver i ett år før man får henvisning. Anonymkode: 84cd1...733
Gjest Sisti Skrevet 14. april 2016 #9 Skrevet 14. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Enten er det privat eller offentlig. Forsikring dekker ikke barnløshet på lik linje som den ikke dekker silikonpupper. 2. Kontakt fastlegen din og be han sende henvisning. 3. Mannen må sjekke svømmerne sine. Enten på klinikken eller før. 4. Ja du vil være mye borte. Jeg var borte ca 2 ganger i måneden. I starten under utredningen var jeg mere borte siden blodprøver osv skal taes på spesielle dager i syklusen. 5. Oppsøk gjerne privat hjelp, men du kommer ikke fortere inn på en fertilitetsklinikk av den grunn. Ventelister er ventelister. Om du har veldig fleksibel jobb kan du sette deg på ringeliste. Noen kommer fortere inn pga det. Anonymkode: 84cd1...733 Sitatkrøll
Gjest Sisti Skrevet 14. april 2016 #10 Skrevet 14. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Enten er det privat eller offentlig. Forsikring dekker ikke barnløshet på lik linje som den ikke dekker silikonpupper. 2. Kontakt fastlegen din og be han sende henvisning. 3. Mannen må sjekke svømmerne sine. Enten på klinikken eller før. 4. Ja du vil være mye borte. Jeg var borte ca 2 ganger i måneden. I starten under utredningen var jeg mere borte siden blodprøver osv skal taes på spesielle dager i syklusen. 5. Oppsøk gjerne privat hjelp, men du kommer ikke fortere inn på en fertilitetsklinikk av den grunn. Ventelister er ventelister. Om du har veldig fleksibel jobb kan du sette deg på ringeliste. Noen kommer fortere inn pga det. Anonymkode: 84cd1...733 Angående punkt 5: det finnes private fertilitetsklinikker, og der er det ikke ventetid. Men det koster, jo.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #11 Skrevet 14. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ho kan IKKE kreve henvisning nå. Regelen er at man må være aktiv prøver i ett år før man får henvisning. Anonymkode: 84cd1...733 I Mai er det ett år. Det er NÅ i helsenorges øyne. Anonymkode: ab43b...811
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #12 Skrevet 14. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: I Mai er det ett år. Det er NÅ i helsenorges øyne. Anonymkode: ab43b...811 Med tanke på ventetid mener jeg. Da er det gått ett år før de i det hele tatt havner i bunken til køen til de som vil i kø for henvisning. Anonymkode: ab43b...811
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #13 Skrevet 14. april 2016 2 timer siden, Sisti skrev: Angående punkt 5: det finnes private fertilitetsklinikker, og der er det ikke ventetid. Men det koster, jo. Ja selvsagt. Men da må TS betale dyre dommer. Slik som jeg tolket det så ville hun inn på privat for å komme fortere frem i offentlig. Anonymkode: 84cd1...733
AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #14 Skrevet 14. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: I Mai er det ett år. Det er NÅ i helsenorges øyne. Anonymkode: ab43b...811 Det er ikke nå. Nå er det april. Anonymkode: 84cd1...733
Gjest Sisti Skrevet 15. april 2016 #15 Skrevet 15. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja selvsagt. Men da må TS betale dyre dommer. Slik som jeg tolket det så ville hun inn på privat for å komme fortere frem i offentlig. Anonymkode: 84cd1...733 Ja jeg forstod det, det var bare en tilleggsopplysning, ettersom vi valgte å betale i dyre dommer privat fordi det offentlige var så innihampen tregt. Men man blir jo heller ikke nødvendigvis henvist til fertilitetsklinikk med en gang, det er jo ofte vanlig gynekolog som starter utredning, og dette kan gå fortere privat enn offentlig, og er ikke sååå mye dyrere. Men det varierer altså fra sted til sted, og hvor heldig man er med gynekologen man får. Og de private kan altså henvise til offentlig klinikk hvis man ser at det blir for dyrt privat. Har man det ikke veldig travelt er det uansett ikke nødvendig å starte hos det private med en gang.
Mizzyy Skrevet 16. april 2016 #16 Skrevet 16. april 2016 Jeg dro til gynekolog hos Oslo Medisinske Senter etter å ha vært hos offentlig gynekolog først. Den offentlige var jeg veldig misfornøyd med siden hun ikke hørte på det jeg hadde å si. Men hos Oslo Medisinske Senter var de utrolig flinke og hyggelige. Fikk den hjelpen jeg trengte og føler at noe endelig skjer. Koster litt, men for meg var det verdt det. Lykke til
Kli Skrevet 16. april 2016 Forfatter #17 Skrevet 16. april 2016 1 time siden, Mizzyy skrev: Jeg dro til gynekolog hos Oslo Medisinske Senter etter å ha vært hos offentlig gynekolog først. Den offentlige var jeg veldig misfornøyd med siden hun ikke hørte på det jeg hadde å si. Men hos Oslo Medisinske Senter var de utrolig flinke og hyggelige. Fikk den hjelpen jeg trengte og føler at noe endelig skjer. Koster litt, men for meg var det verdt det. Lykke til Har hørt det at det tar lang tid å komme til offentlig gynekolog, og tenker kanskje det er like greit å komme til privat med en gang for å få tatt de første prøvene så raskt som mulig. fikk du henvisning eller kontaktet du Oslo medisinske direkte selv? takk
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #18 Skrevet 16. april 2016 Kan si litt om min situasjon. Kontaktet fastlegen og fikk henvisning til gyn. Fikk et brev fra gyn med rekvisisjon til blodprøver som skulle tas i to ganger under syklusen. Samboer fikk rekvisisjon til blodprøver+sædprøve. Han måtte bestille time som vi måtte vente noen uker på. Tror ikke det er sånn alle steder. Jeg fikk time til underlivssjekk etter at blodprøvene var tatt. Alt så bra ut, men gyn ønsket å ta en blodprøve til i tilfelle vi måtte få hjelp( prøverør,etc). Gikk et par uker og det viste seg at det ikke var så bra med meg som gyn sa. Hun trodde det var så ille at det ikke var noe håp faktisk. Så måtte vi vente på timen til samboer slik at han fikk tatt de prøvene han skulle. Fikk rett før denne timen beskjed om at det skulle sendes henvisning til riksen. Dette ble etter hvert gjort og etter ganske lang tid kom det innkalling til time i juni. Så nå er det bare å vente og se:) Magefølelsen er dessverre veldig dårlig, men et lite håp har jeg jo:) Anonymkode: ab934...9b1
Chrissy22 Skrevet 17. april 2016 #19 Skrevet 17. april 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan si litt om min situasjon. Kontaktet fastlegen og fikk henvisning til gyn. Fikk et brev fra gyn med rekvisisjon til blodprøver som skulle tas i to ganger under syklusen. Samboer fikk rekvisisjon til blodprøver+sædprøve. Han måtte bestille time som vi måtte vente noen uker på. Tror ikke det er sånn alle steder. Jeg fikk time til underlivssjekk etter at blodprøvene var tatt. Alt så bra ut, men gyn ønsket å ta en blodprøve til i tilfelle vi måtte få hjelp( prøverør,etc). Gikk et par uker og det viste seg at det ikke var så bra med meg som gyn sa. Hun trodde det var så ille at det ikke var noe håp faktisk. Så måtte vi vente på timen til samboer slik at han fikk tatt de prøvene han skulle. Fikk rett før denne timen beskjed om at det skulle sendes henvisning til riksen. Dette ble etter hvert gjort og etter ganske lang tid kom det innkalling til time i juni. Så nå er det bare å vente og se:) Magefølelsen er dessverre veldig dårlig, men et lite håp har jeg jo:) Anonymkode: ab934...9b1 Kan jeg spørre om hva gynekolog fant som var galt? Og var dette på blodprøvene?
Mizzyy Skrevet 17. april 2016 #20 Skrevet 17. april 2016 17 timer siden, Kli skrev: Har hørt det at det tar lang tid å komme til offentlig gynekolog, og tenker kanskje det er like greit å komme til privat med en gang for å få tatt de første prøvene så raskt som mulig. fikk du henvisning eller kontaktet du Oslo medisinske direkte selv? takk Jeg ble henvist til Ahus, melder var så lang ventetid så jeg kontaktet Oslo Medisinske selv. Du trenger ikke henvisning, og du kan få time på dagen. Kan bestille time på nett eller ringe inn. Jeg valgte å ta med journalen min så gynekologen fikk sett resultatene av blodprøver og hva den andre gynekologen hadde skrevet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå