Gå til innhold

Er det av oppfatning hos den gemene hop at valper ikke kan være hjemme alene det første leveåret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig. Ja - de første ukene bør den tilpasse seg hjemmet sammen med eieren, men alene-hjemme-trening bør starte umiddelbart og jeg mener at folk som arbeider også kan ha valp. Valper er ikke kun for uføretrygdede.

Anonymkode: 3dbd4...dce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Virker som om bare hjemmeværende kan ha hunder jo...

Anonymkode: 0657f...289

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig at en hund kan være alene hjemme og at hjemmealene treningen kan starte fort. De fleste har jobb, og har ikke mulighet til å ha hundepass, eller hundebarnehage hver dag. (mange steder finnes det jo ikke... ) Hund er for alle, ikke bare hjemmeværende. (I tillegg er jo en hund svinedyrt, og man må nesten ha fulltidsjobb for å ha råd til en, ifølge andre tråder her, og i hundeforum.. Vis meg den personen som er hjemme 24\7, og tjener mye...)

men jeg tror man må starte treningen i det små, og følge hundens tempo.. Da vil man etter hvert få en trygg hund som kan være alene hjemme en normal arbeidsdag. Og legge mye arbeid i selve treningen.

Anonymkode: 6448c...fce

• Liker 2
Skrevet

Treningen kan starte fort, men man kan ikke forvente at en valp er alene hjemme en hel arbeidsdag. Noen valper takler riktignok det fint, men mange trenger modning.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som mener at en hund ikke kan være hjemme alene det første leveåret.

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig at en hund kan være alene hjemme og at hjemmealene treningen kan starte fort. De fleste har jobb, og har ikke mulighet til å ha hundepass, eller hundebarnehage hver dag. (mange steder finnes det jo ikke... ) Hund er for alle, ikke bare hjemmeværende. (I tillegg er jo en hund svinedyrt, og man må nesten ha fulltidsjobb for å ha råd til en, ifølge andre tråder her, og i hundeforum.. Vis meg den personen som er hjemme 24\7, og tjener mye...)

men jeg tror man må starte treningen i det små, og følge hundens tempo.. Da vil man etter hvert få en trygg hund som kan være alene hjemme en normal arbeidsdag. Og legge mye arbeid i selve treningen.

Anonymkode: 6448c...fce

Har uthevet det jeg er uenig i...

Ellers er jeg stort sett enig med deg, men kunne selv ikke tenke meg å ha et hundehold det hunden ikke kunne enten være med på jobb, eller ha mulighet til å bli luftet i lunsjen.

Hos oss har vi en time reise til og fra jobb, det hadde blitt 10 timer alene for hunden, og det synes jeg er for mye, i hvert fall hver dag. Har man hunden innestengt i et bur i tillegg synes jeg det er et dårlig hundehold.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg som spurte i tidligere tråd her inne om hvordan folk har utført denne hjemme alene treningen, for jeg er av samme oppfatning som deg, at folk ikke lar dem være alene hjemme før de er maaaange mnd gamle, og jeg lurer så fælt på hvordan de egentlig løser det hvis de har jobb? 

Jeg kan for mitt bare liv ikke forstå annet enn at det må bli fryktelig vanskelig å starte denne treningen når de er et år gamle! 

Godt å lese noen andre som mener det samme for meg, så får jeg ikke så dårlig samvittighet når jeg må på skolen i fire timer! 

Anonymkode: 308da...4ad

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du bl.a. har lest mine svar og jeg har ganske riktig skrevet at jeg mener at hunder bør være nærmere ett år gamle før de er hjemme alene hele dagen fem dager i uken. MEN jeg har aldri skrevet, eller ment, at man ikke skal starte treningen før hunden er ett år gammel. Tvert i mot bør man starte tidlig og ta det sakte og forsiktig. Man begynner med å gå fra den 8 - 9 uker gamle valpen mens den sover og lar den våkne alene samtidig som man følger med og passer på at det ikke skjer noe som skremmer den. Så går man på do, ut med søppel osv. I det hele tatt gjøremål som tar ett minutt eller to. Og så utvider man sakte og gradvis.

Her jobber vi 100% begge to, men vi har likevel fått til at valpene vi har hatt har fått god tid på seg. Valpekjøpene er planlagt, så vi har spart opp ferie og valgt kull som er født til tider på året da levering er sammenfallende med tider da det er enkelt å få ferie. Og så har vi byttet på å ta ferie i til sammen tre måneder. Etter det har vi hatt med valp på jobb, vi har hatt med valp i bilen og luftet ofte og vi har hatt valpepassere.

P.t. har vi tre voksne hunder som går fritt rundt i huset mens vi er på jobb, men fremdeles er det ytterst sjelden at de er alene 40 timer i uken. Vi har fleksitid og bytter på å reise tidlig hjemmefra og å komme hjem sent og selvfølgelig kan vi aldri gjøre noe etter jobb uten å planlegge først. Men det føles ikke som noe offer! Vi elsker hundene våre og når vi først har anskaffet dem, så fortjener de å ha det best mulig.

Å ha hund er ikke for alle, men det har kanskje blitt langt mer populært enn det som er bra. Hundehold er krevende i den grad at det er, eller i hvert fall bør være, noe i nærheten av en livsstil enten man er uføretrygdet og hjemme 24/7 eller i 100% jobb. Det er rett og slett ingen menneskerett å ha hund.

Hvis du har en valp i huset kan det godt hende du bør ha dårlig samvittighet for å dra på skolen i fire timer. Det kan også være at det går helt fint. Hunder/valper er veldig forskjellige. Her har vi en som ganske sikkert hadde kunnet sove seg gjennom åtte timers arbeidsdag i fred og ro fra han var ti uker og en annen som kanskje ikke hadde taklet det før han var to år.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er oppvokst med hunder og i disse dager er det 41 år siden jeg håndterte valper for første gang... Men jeg har selvfølgelig ikke peiling...

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man er i full jobb har man jo ferier og avspasering man kan ta ut den første tiden. Har aldri hørt noen mene at valper ikke kan være alene det første året, men man forlater selvfølgelig ikke en nyinnflyttet valp i flere timer fra dag én.

Anonymkode: 167ca...45f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...