AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #1 Skrevet 12. april 2016 Har en valp på 14 uker som klarer å være alene hjemme 1 time og 20 minutter. Det går helt fint da hun bare sover, men etter dette begynner hun å ule og pipe. Hun virker litt sånn "hysterisk" i 2-3 minutter, så legger hun seg ned i 1-2 minutter, så hyler i 2-3 minutter, og sånn fortsetter det. (Har latt henne holde på i 15 minutter en gang, bare for å se om det var noen endring, det var det ikke). Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Har prøvd å gi henne lang tur på forhånd så hun blir helt utslitt, forskjellige leker, grisehale, forskjellige tider på døgnet (har ikke prøvd fra morningen av, så det skal jeg prøve i morgen). Det jeg gjør når hun er alene er å gi henne mat og lufte henne først (eventuelt en lang tur), så setter jeg henne i et stoooooort bur som hun er vandt til (vil ikke ha en burdiskusjon her). Deretter går jeg rolig ut av døra når jeg ser at hun er rolig og nesten har sovnet. Bare så det er sagt, så er jeg student og har folk rundt meg som hjelper med å passe henne døgnet rundt, og kan gjøre det i flere måneder til. Så det er i teorien ikke noe hast, men vil gjerne at hun skal klare å være alene litt lenger enn den timen... :/ Anonymkode: e91e2...11e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #2 Skrevet 12. april 2016 Jeg tror du forklarer problemet og løsningen i overskriften..! Hun er en valp! Hun vil ha nærhet og trygghet. En time er jo kjempebra. Jeg ville kanskje prøvd å øke tiden litt og litt. Jeg tror tiden vil bli lengre og lengre jo eldre hun blir, og når du øker litt og litt. Anonymkode: 6df73...f9b 1
Tekopper Skrevet 12. april 2016 #3 Skrevet 12. april 2016 Ikke forvent noe mer av valpen før den er vesentlig mer voksen. I mellomtiden kan du trene med å la valpen være alene korte perioder, som gradvis økes. Trikset er at alenetiden avbrytes før valpen begynner å stresse. Så siden den nå klarer 1t og 20 min, lar du den ikke være alene i mer enn 1t 10 min. Så drøyer du 10 min ekstra hver gang. Det kan hjelpe å gi en kong fylt med frossent våtfor når du går også, så forbinder valpen det at du går med noe positivt + blir distrahert og får brukt hodet litt, noe som er slitsomt for bikkjer så de blir slitne etterpå. Dessuten er tygging og slikking beroligende for de fleste hunder. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #4 Skrevet 12. april 2016 Hun er fortsatt ung. Ta det litt med ro. 1 time er mye for en så ung valp. Husk at for noen knappe uker siden var hun med kullsøsken og moren sin, dag inn og dag ut. Plutselig er hun hos en fremmed, og alene. Og hva er greia med bur? Mange hunder blir mer stresset å usikre av å være i bur. De fleste sover for det meste. Så går de en runde og investigerer huset, også legger de seg igjen. Mens de i bur kan ikke det, som gjør at de blir usikre og stresset. Ikke alle er slik, mange blir roligere fordi de får ikke den trangen til å måtte sjekke huset nå og da. Men, mange blir mer stresset, bråker, ødelegger ting i buret etc av å være innelåst i et bur. Bur er et fristed, ikke et sted du skal sperre inn hunden. Det skal kun brukes som fristed, og sikkerhet i bil. Ingenting annet. På dagtid kan buret stå en fast plass, med døren åpen. Lukk dører til bad, soverom etc. Steder hunden ikke skal ha tilgang til. Vanskeligere er det ikke. Prøv uten bur, så får du se om valpen blir rolig. Du gjør jo alt bak frem. Du skal ikke vente på at hunden roer seg. Du skal gjøre ditt (ordne deg, ta på deg sko etc) også gå. Uten noe styr, ikke si noe, ikke gjør noe. Men det er etter at hunden er vant til å være alene i lengre enn 1 time! Du kan gi hjernetrim som f.eks en fylt kong. Grisehaler, bein og slikt skal du ikke gi til en valp uten at du er til stedet. De kan få det i halsen, tro meg, har opplevd det selv. Han var heldigvis ikke alene da det skjedde. Har du i det hele tatt øvd på lå hun være alene, uten å forsvinne i en time helt utav det blå? Få med deg venn eller noe, for å låne mobil. Sett på video samtale. Gå ut og vent til hunden er stille - da går du inn og gir ros. Det er viktig å gå inn når hunden er rolig og stille, ikke når hunden uler eller syter. Gjør dette om å om igjen. Etterhvert kan du begynne å la hun være alene i 5 min, 10 min, 15 min etc. Dette skulle du ha gjort før du forlot hunden i 1 time. Skal du ut med søpla; legg igjen mobil og sett på lydopptak. Skal du på nærbutikken; legg igjen mobil og sett på lydopptak. Det tar ikke 4 uker å lære hund å være alene så lenge. Det tar lengre tid. Anonymkode: fa5a0...e33 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #5 Skrevet 12. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er fortsatt ung. Ta det litt med ro. 1 time er mye for en så ung valp. Husk at for noen knappe uker siden var hun med kullsøsken og moren sin, dag inn og dag ut. Plutselig er hun hos en fremmed, og alene. Og hva er greia med bur? Mange hunder blir mer stresset å usikre av å være i bur. De fleste sover for det meste. Så går de en runde og investigerer huset, også legger de seg igjen. Mens de i bur kan ikke det, som gjør at de blir usikre og stresset. Ikke alle er slik, mange blir roligere fordi de får ikke den trangen til å måtte sjekke huset nå og da. Men, mange blir mer stresset, bråker, ødelegger ting i buret etc av å være innelåst i et bur. Bur er et fristed, ikke et sted du skal sperre inn hunden. Det skal kun brukes som fristed, og sikkerhet i bil. Ingenting annet. På dagtid kan buret stå en fast plass, med døren åpen. Lukk dører til bad, soverom etc. Steder hunden ikke skal ha tilgang til. Vanskeligere er det ikke. Prøv uten bur, så får du se om valpen blir rolig. Du gjør jo alt bak frem. Du skal ikke vente på at hunden roer seg. Du skal gjøre ditt (ordne deg, ta på deg sko etc) også gå. Uten noe styr, ikke si noe, ikke gjør noe. Men det er etter at hunden er vant til å være alene i lengre enn 1 time! Du kan gi hjernetrim som f.eks en fylt kong. Grisehaler, bein og slikt skal du ikke gi til en valp uten at du er til stedet. De kan få det i halsen, tro meg, har opplevd det selv. Han var heldigvis ikke alene da det skjedde. Har du i det hele tatt øvd på lå hun være alene, uten å forsvinne i en time helt utav det blå? Få med deg venn eller noe, for å låne mobil. Sett på video samtale. Gå ut og vent til hunden er stille - da går du inn og gir ros. Det er viktig å gå inn når hunden er rolig og stille, ikke når hunden uler eller syter. Gjør dette om å om igjen. Etterhvert kan du begynne å la hun være alene i 5 min, 10 min, 15 min etc. Dette skulle du ha gjort før du forlot hunden i 1 time. Skal du ut med søpla; legg igjen mobil og sett på lydopptak. Skal du på nærbutikken; legg igjen mobil og sett på lydopptak. Det tar ikke 4 uker å lære hund å være alene så lenge. Det tar lengre tid. Anonymkode: fa5a0...e33 Burdiskusjon gidder jeg ikke. Og hva mener du med bak fram? Jeg har selvfølgelig startet med noen sekunder og jobbet meg oppover. Har ikke bare kastet henne i buret i en time. Har øvd nesten hver dag og tatt det gradvis. Har forresten kamera som jeg filmer henne med og kan se fra mobilen hele tiden, så jeg vet når hun begynner å pipe og vet hva hun gjør til enhver tid. TS Anonymkode: e91e2...11e
Tabris Skrevet 12. april 2016 #6 Skrevet 12. april 2016 Jeg ville forsøkt uten bur og sett om det hjalp. Du kan gjerne dele av et rom med f.eks kompostgrinder hvis det er ting du vil beskytte som valpen ikke skal tygge på. Så ville jeg kommet tilbake etter 1 t og 15 min, så jobbet meg opp lenger og lenger med bare noen få minutter om gangen. 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #7 Skrevet 13. april 2016 Trikset var å gjøre det tidligere på dagen, i dag klarte hun to timer TS Anonymkode: e91e2...11e
Sirah Skrevet 13. april 2016 #8 Skrevet 13. april 2016 Husk at valpen bare er en baby enda TS Hun er flink om hun klarer to timer Bare slapp helt av, dette kommer. Hvilken app bruker du for å filme hunden? Det hørtes spennende ut :D Skulle likt å vite hva min bedriver tiden med når den er alene hjemme 😂 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #9 Skrevet 13. april 2016 Har kjøpt et kamera som heter dlink og bruker en app som heter "mydlink lite". Fungerer utmerket, så det er absolutt å anbefale 👍🏻 Anonymkode: e91e2...11e 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #10 Skrevet 13. april 2016 Vil ikke ha noen burdiskusjon?? Om buret er årsaken til problemet (noe det mest sannsynlig er, for ingen, hverken dyr eller mennsker, er skapt for å sitte i bur 70% av tiden), skjønner jeg ikke hvorfor du spør om råd, når du tydeligvis ikke er åpen for råd som faktisk kommer til å fungere. Anonymkode: 50bda...05b 4
Leo Skrevet 13. april 2016 #11 Skrevet 13. april 2016 Så unge valper bør etter min mening ikke være hjemme alene noe særlig mer enn en time. Min erfaring er dessuten at det virker som om det er mye enklere å trene hunder til å være hjemme alene når man ikke bruker bur. (Jeg har hatt flere valper og har aldri hatt noen problemer, mens de jeg kjenner som har brukt bur har slitt mye med å få hunden/valpen til å roe seg). Jeg støtter med andre ord @Tabris sitt forslag til fremgangsmåte! Lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #12 Skrevet 13. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke ha noen burdiskusjon?? Om buret er årsaken til problemet (noe det mest sannsynlig er, for ingen, hverken dyr eller mennsker, er skapt for å sitte i bur 70% av tiden), skjønner jeg ikke hvorfor du spør om råd, når du tydeligvis ikke er åpen for råd som faktisk kommer til å fungere. Anonymkode: 50bda...05b Du kjenner ikke min hund og har ingen forutsetning for å si at det fungerer bedre uten bur. Dessuten lurer jeg veldig på hvor du har fått 70% fra? Her er det snakk om 2 timer, som er i underkant av 10% i forhold til et døgn... Jeg vil ikke ha en burdiskusjon fordi jeg har valgt å bruke bur og mener det fungerer best. Jeg har nå funnet ut at det fungerer best å dra tidlig på dagen, fordi det er da hun er mest trøtt. Nå trenger hun uansett ikke å være alene enda da det alltid er folk i huset, så vi er som regel rett i nærheten når vi øver på dette og vi filmer henne til enhver tid, så vi er kjapt på stedet hvis det skulle være noe. Skjønner jo også at hun er en liten valp, og jeg vil ikke presse henne for hardt. Men stusser litt over at folk mener at mer enn en time er for mye. Har lest og hørt masse om valper som er alene hjemme flere timer etter bare to uker (altså når de er 10 uker). Er jo mange som har valper, men som må jobbe. TS Anonymkode: e91e2...11e
Leo Skrevet 13. april 2016 #13 Skrevet 13. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kjenner ikke min hund og har ingen forutsetning for å si at det fungerer bedre uten bur. Dessuten lurer jeg veldig på hvor du har fått 70% fra? Her er det snakk om 2 timer, som er i underkant av 10% i forhold til et døgn... Jeg vil ikke ha en burdiskusjon fordi jeg har valgt å bruke bur og mener det fungerer best. Jeg har nå funnet ut at det fungerer best å dra tidlig på dagen, fordi det er da hun er mest trøtt. Nå trenger hun uansett ikke å være alene enda da det alltid er folk i huset, så vi er som regel rett i nærheten når vi øver på dette og vi filmer henne til enhver tid, så vi er kjapt på stedet hvis det skulle være noe. Skjønner jo også at hun er en liten valp, og jeg vil ikke presse henne for hardt. Men stusser litt over at folk mener at mer enn en time er for mye. Har lest og hørt masse om valper som er alene hjemme flere timer etter bare to uker (altså når de er 10 uker). Er jo mange som har valper, men som må jobbe. TS Anonymkode: e91e2...11e Du kjenner vel strengt tatt heller ikke din hund. Det er vel en valp på 14 uker det er snakk om og du har med andre ord hatt valpen i maksimalt seks uker. Jeg forstår heller ikke hvordan du kan si at bur fungerer best siden du åpenbart ikke har prøvd uten. Når det gjelder hvor mye valper er alene hjemme så er det en ting hva folk gjør og noe helt annet hva som er bra for valpen. Mange som har valper tilrettelegger slik at de har spart opp ferie og tar ut ferie etter hverandre hvis det er flere i familien evt. har mulighet til å ta med seg valpen på jobb eller skaffer en valpepasser. Det er mange muligheter for å unngå at valpen må være alene hjemme. Da har man også mulighet til å starte treningen på å være alene hjemme i ro og mak og kan ta det mer i valpens tempo. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå