Gå til innhold

Uetisk å kaste mat ved kostholdsendring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å legge om kostholdet. Har en del mat som jeg nå ikke lenger spiser, og som jeg kvier meg litt for å kaste. Det er synd å kaste mat, samtidig er dette noe som jeg ikke kommer til å spise. Det er ikke snakk om mye mat, men noe tørrvarer og frysevarer. Jeg har ingen familie å gi bort dette til, og det finnes ikke noen form for veldedighet her heller. Kan ikke akkurat spør på facebook om noen vil komme å hente frosne rundstykker, spaghetti og en pose frokostblanding..

Anonymkode: 8ae4f...045

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke spare det til en gang du er skikkelig fysen, og likevel kommer til å handle det inn?

Anonymkode: 39d5c...8e2

AnonymBruker
Skrevet

Ta bilde og legg det ut på finn.no/gis bort, eller kontakt fattighus eller felsesarmeen der du bor. Helt unødvendig å kaste. 

Anonymkode: 0fefb...36c

• Liker 2
Skrevet

Spaghetti er jo tørrvare og har nærmest evig holdbarhet. Det er vel ikke sikkert du vil gå på lavkarbo i all fremtid heller, så hvorfor ikke bare ta vare på det en stund? Frokostblandingen har vel begrenset holdbarhet, men det er ikke noen verdenskrise om du kaster den ene posen. Rundstykkene i fryseren kan være reservemat en gang du har kritisk dårlig råd f.eks., eller om du slutter på lavkarbo og kan begynne å spise brødmat igjen (noe i hvert fall).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke spare det til en gang du er skikkelig fysen, og likevel kommer til å handle det inn?

Anonymkode: 39d5c...8e2

Dette er mat jeg ikke spiser lengre. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta bilde og legg det ut på finn.no/gis bort, eller kontakt fattighus eller felsesarmeen der du bor. Helt unødvendig å kaste. 

Anonymkode: 0fefb...36c

Vi har ikke noe fattighus her, og som sagt vil jeg ikke legge ut noen slik annonse. 

9 minutter siden, Million skrev:

Spaghetti er jo tørrvare og har nærmest evig holdbarhet. Det er vel ikke sikkert du vil gå på lavkarbo i all fremtid heller, så hvorfor ikke bare ta vare på det en stund? Frokostblandingen har vel begrenset holdbarhet, men det er ikke noen verdenskrise om du kaster den ene posen. Rundstykkene i fryseren kan være reservemat en gang du har kritisk dårlig råd f.eks., eller om du slutter på lavkarbo og kan begynne å spise brødmat igjen (noe i hvert fall).

Jeg går ikke på lavkarbo. Jeg har byttet ut disse matvarene med andre som erstatter dem, det er derfor de ikke blir spist og ikke kommer til å bli spist heller. Det er ikke mye mat, det bare tar opp plass i kjøkkenskapene og fryseren som det hadde vært greit å fått frigjort. 

Jeg liker virkelig ikke å kaste mat, i alle fall ikke mat som er spiselig. Men føler liksom ikke at jeg kan spise mat som jeg ikke burde spise, bare for å slippe å kaste.. 

Skrevet

Rundstykkene og frokostblandingen kan du jo gi til fuglene :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt det til en venn eller en nabo :)

Anonymkode: 4ec31...560

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i Oslo så vet jeg om noen som gjerne tar i mot :) 

Anonymkode: 5bf4a...394

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Eller bare gi det, som noen har nevnt, til fuglene evt. andre dyr. Spagettien kan jo kokes og gis til endene den også :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Leonetta skrev:

Rundstykkene og frokostblandingen kan du jo gi til fuglene :)

Takk for tips!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gitt det til en venn eller en nabo :)

Som jeg skrev i startinnlegget har jeg ingen å gi maten til. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg bor langt utpå bygda.

AnonymBruker
Skrevet

Om spagettien går i matsøpla er ikke det noe krise altså. Blir kompost av det også.

Anonymkode: 69e5e...370

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Som jeg skrev i startinnlegget har jeg ingen å gi maten til. 

Nei jeg bor langt utpå bygda.

Ja ja :) da kan du mette noen fugler med rundstykkene. Tørket spaghetti og frokostblandinger må du ikke finne på å gi tørt til fugler, da magesekken deres sprenges og de dør dersom de spiser dette da det sveller kraftig opp i magen deres

• Liker 2
Skrevet

Jeg personlig hadde spist opp disse varene. Kostholdsendring kan gå gradvis (med mindre det er snakk om allergier eller intoleranser). Du kan jo f. eks spise 80% nytt kosthold 20% gammelt, til hyllene er tømt? Da hadde jeg personlig følt meg bedre etterpå i alle fall. Jeg er også som deg og kvier meg for å hive mat. Planlegger måltidene mine veldig etter hva som bør spises først osv for å unngå svinn. Så er mulig jeg er enda mer nøye enn deg da.

Men du får løse det som du selv vil. Jeg synes det er synd å kaste mat, men blir det aldri spist så blir det jo aldri spist..

Skrevet

Jeg skjønner problemet, og har du ikke noen å gi det til så har du ikke det. Kast det i søpla hvis du syns det er best. Klart det er trist å kaste mat, men det virker som et engangstilfelle, og det kan være bedre å kaste det enn å ha det liggende og friste det. Og selv syns jeg det hjalp å gjøre et sånt steg, for hvis jeg da har lyst å kjøpe liknende varer igjen (som jeg ikke burde) tenker jeg på at jeg kastet det, og at jeg ikke vil ende opp med å gjøre det igjen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...