Gå til innhold

Mine og dine barn, trenger litt råd...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært sammen og gift i mange år, nå er min 14 og hans 16. Har hele tiden trodd vi har hatt samme syn på oppdragelse, men nå kommer forskjellene tydelig frem.

Han på 16 snuser/røyker og drikker av og til. Dette tar ikke far tak i. Det er greit for far at han snuser hjemme, hverken det eller festing får konsekvenser.

Hvordan gjør jeg det med min? Han har begynt å legge merke til dette han også, forklarer han at han aldri hadde fått lov av meg til å snuse, og at jeg da feks ikke vil bidra til lappen, og han mister lommepenger. 

Noen tips til å være litt føre var med min tenåring? Jeg kan ikke møte mannen på dette føler jeg :( 

Anonymkode: f280e...56a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er gift, kan ikke du gi konsekvenser til han eldste og si at det ikke er greit ? 
Søsknene mine snuset og røyket på den alderen de også, og de fikk ikke lov og mamma og pappa sa at da fikk de ikke lappen osv, men de gjorde det alikevel. Drikke fikk vi lov til hjemme ( ta ett glass vin til maten osv) og foreldrene våre kjøpte også drikke til oss ved spesielle anledninger fra vi ble konfirmert. Nå roter jeg meg litt bort, men det jeg tenker er at du må tenke på hva som er viktigst for deg. Hvis ikke mannen din vil at han skal få konsekvenser for det så må du velge om du syns det er verst at din snuser, røyker osv eller at det blir forskjellsbehandling. (Vi er blitt helt fine vi altså, i en alder av 18-26). Jeg tror jeg selv hadde valgt å bare si at "jeg er moren din og da gjelder disse reglene for deg, mens faren og moren til X syns det er greit, så er det ikke noe jeg syns er greit" sånn eksempelvis. Helsa først :) 
Vet ikke hvor godt det funker på tenåringer, og ikke noe som er utprøvd på noe annet enn min 7 åring i forhold til leggetider så er vanskelig å si. Men tror jeg ville stått på mitt uansett :) 
Kanskje ha ett familiemøte der du sier at de som ikke røyker og drikker får noe spesielt når de fyller 18. Eller bare kaste snusen og røyken i do og kjøre 16åring rundt mer, sette ned foten litt selv. Vanskelig å si. :P 

Anonymkode: c3d7d...e62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får vel bare kjøre min greie, og forklare så godt som mulig. Det må vel bare bli veldig forskjellsbehandling, jeg føler ikke at jeg kan si til min tenåring at det ikke gjør meg noe om han snuser/røyker/drikker. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får vel bare kjøre min greie, og forklare så godt som mulig. Det må vel bare bli veldig forskjellsbehandling, jeg føler ikke at jeg kan si til min tenåring at det ikke gjør meg noe om han snuser/røyker/drikker. 

Eller uttrykke til min tenåring... 

AnonymBruker
Skrevet

At en 16 åring fester litt og snuser er jo veldig normalt. Du må holde på dine regler uavhengig av hva de andre gjør.

Men: Jeg tenker også at det er greit å erfare sin egen 16-åring før man selv vet hvilken kamper man vil ta og ikke. For noen vil snusing være en stor sak. Hos andre vil det brått være lavest på listen over årsaker til bekymring. Det er jo individuelt vordan folk takler pubertet, sosialt press osv

I mellomtiden er det kun holdningsskapende samtaler som vil hjelpe.

Anonymkode: 07547...134

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...