Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det sies at man skal gi og ikke forvente noe igjen...

men merker at jeg er litt forundret og litt irritert egentlig.

De siste månedene har jeg hatt flere"jubileum", altså hendelser som for min del er naturlig å markere blant venner og kollegaer. Jeg ser jo nå at det alltid er jeg som drar igang slike feiringer- finner på morsomme gaver, lager sanger, lager gaver osv. For når det var "min tur" å bli feiret.....ja da var det lite og ingenting organisert. 

Kjente jeg ble litt lei meg og litt barnslig.... Skuffet tror jeg heller er riktig ord. Får komme over denne siste "forglemmelsen" og fortsette å gjøre andre glad...

😓

Anonymkode: 45a4f...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer litt på, uten å helt forstå situasjonen, hvis ikke du gjør den ekstra instansen for andre, er det sånn at ingenting blir gjort?

Du sier at du "drar igang", men da lurer jeg på om du er stikkordet her. Og tar man deg ut av regnestykke så blir ingenting gjort. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja helt ærlig så tror jeg ingenting hadde blitt gjort om ikke jeg dro igang. Men har ikke sett dette selv før jeg sto der selv, med forventninger om noe "GØY"...... 

😁😬 jaja.... 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende det bare er du som føler det er naturlig å feire slike ting. I tillegg kan det være at de andre setter pris på at du gjør det, men at de selv ikke synes det er viktig, og hadde synes det var helt greit om begivenheten fikk gå forbi i stillhet. 

Jeg er en sånn som ikke liker feiringer, og taler og sanger og slikt er sånt jeg virkelig hater (jeg er sånn som plutselig må på do når det ser ut som om det er tid for taling/synging..). Jeg ville ikke selv arrangert noe slikt. Om en venn/kollega hadde invitert, hadde jeg nok blitt med, delvis av plikt, men det er ikke nødvendigvis slik at jeg hadde synes det var noe særlig moro. Jeg kjenner folk som absolutt skal tale og synge og feire det som for meg føles som alt mulig rart, og selv om jeg kanskje høflig takker ja til å bli med, betyr ikke det at jeg noen sinne selv ville stått for et slik arrangement. 

Så det kan rett og slett være at du har ulike feire-preferanser i forhold til dem du omgås. 

Du må nok også tenke på at å gjøre noe hyggelig for andre er noe man skal gjøre nettopp for å være hyggelig - ikke for å få noe igjen for det. 

Jeg kan skjønne at du ble lei deg, om du hadde veldig lyst til å bli feiret, og det var viktig for deg. Men det betyr ikke at vennene/kollegaene dine ikke bryr seg om deg, det betyr nok bare at slike ting ikke er så viktige for dem, og at de ikke er klar over hvor viktig det er for deg. De mener nok ikke å såre deg. 

Anonymkode: 81ffd...d7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende det bare er du som føler det er naturlig å feire slike ting. I tillegg kan det være at de andre setter pris på at du gjør det, men at de selv ikke synes det er viktig, og hadde synes det var helt greit om begivenheten fikk gå forbi i stillhet. 

Jeg er en sånn som ikke liker feiringer, og taler og sanger og slikt er sånt jeg virkelig hater (jeg er sånn som plutselig må på do når det ser ut som om det er tid for taling/synging..). Jeg ville ikke selv arrangert noe slikt. Om en venn/kollega hadde invitert, hadde jeg nok blitt med, delvis av plikt, men det er ikke nødvendigvis slik at jeg hadde synes det var noe særlig moro. Jeg kjenner folk som absolutt skal tale og synge og feire det som for meg føles som alt mulig rart, og selv om jeg kanskje høflig takker ja til å bli med, betyr ikke det at jeg noen sinne selv ville stått for et slik arrangement. 

Så det kan rett og slett være at du har ulike feire-preferanser i forhold til dem du omgås. 

Du må nok også tenke på at å gjøre noe hyggelig for andre er noe man skal gjøre nettopp for å være hyggelig - ikke for å få noe igjen for det. 

Jeg kan skjønne at du ble lei deg, om du hadde veldig lyst til å bli feiret, og det var viktig for deg. Men det betyr ikke at vennene/kollegaene dine ikke bryr seg om deg, det betyr nok bare at slike ting ikke er så viktige for dem, og at de ikke er klar over hvor viktig det er for deg. De mener nok ikke å såre deg. 

Det var fint skrevet- og du har nok rett...

misforstå meg rett- jeg er IKKE en av de som elsker å høre min egen stemme i tide og utide 😂 Dette er settinger som (jeg føler!) er naturlig å feire, fødselspermisjon, runde tall og ny jobb...

men du har rett, godt å se det fra andre perspektiv også... 😀

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var fint skrevet- og du har nok rett...

misforstå meg rett- jeg er IKKE en av de som elsker å høre min egen stemme i tide og utide 😂 Dette er settinger som (jeg føler!) er naturlig å feire, fødselspermisjon, runde tall og ny jobb...

men du har rett, godt å se det fra andre perspektiv også... 😀

På min jobb er det kun 50- og 60-årsdager som feires, og knapt nok det. Ledelsen i en annen by har bestemt at disse dagene skal feires, men siden det er avdelingslederen som har som jobb å arrangere det, har det på min avdeling stort sett ikke blitt noe av det heller. Jeg vet det er flere som har hatt runde dager på avdelingen, men det har gjerne vært fordi de selv har sagt i en bisetning at de må hjem og vaske for de skal ha besøk i helgen. Så nærmeste feiring de får på jobben er et "gratulerer med dagen". Fødselspermisjoner og slikt blir ikke feiret i det hele tatt, det ville for meg vært veldig unaturlig (og jeg har ikke hørt om noen andre som feirer slikt?). 

Så det er nok bare det at du har større feirebehov enn andre. Jeg sier ikke at det er galt, altså :) . Men jeg sier at det heller ikke er galt å ikke synes det er behov for å feire denslags, det er faktisk ganske vanlig ette rmin erfaring. Så det at de på jobben ikke lager feiring for deg betyr ikke at du ikke blir satt pris på.

Til vanlig er det jo den som har dag som inviterer til fest og feiring, med tanke på slekt og venner. Jeg tror aldri jeg har vært med å en slik feiring som ikke er stelt i stand av bursdagsbarnet selv. Så om du har for vane å stelle i stand fest for slekt og venner på eget initiativ, er det nok du som er uvanlig der også. (og igjen; ikke noe negativt ment i det hele tatt, det kan hende folk blir veldig glade for det, bare at de ikke er typen som vil arrangere ting selv). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt du er skuffet jeg. Selv om man ikke kan forvente så mye, så regner man jo med at noen ordner istand noe for deg også, siden du er flink til å sette pris på andre på den måten.

Anonymkode: 6f24c...d3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...