AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #1 Skrevet 12. april 2016 Jeg er deltidsansatt, og i kontrakten min står det at arbeidstiden varierer gjennom året. Jeg har altså ikke noe krav på minimum et visst antall timer i uken/måneden etc. Hvordan er rettighetene og kravene til deltidsansatte angående jobbing i ferier? Tenker feks. sommerferien. Har jeg krav på et visst antall dager/uker med ferie? Eller kan sjefen kreve at jeg jobber det han setter meg opp på, siden jeg ikke har noen bestemte antall timer? Vet at det er vanlig at alle sier ifra når de ønsker ferie og at sjefen setter opp timeliste som passer best for alle parter, men jeg tenker sånn rent teoretisk hvis slike ting ikke snakkes om i forkant av ferien. Anonymkode: 36abb...15f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #2 Skrevet 12. april 2016 Om du ikke har krav på et minimum med antall timer, kan han heller ikke kreve at du skal jobbe et visst antall timer. Det går begge veier. Det betyr at arbeidsgiveren egentlig må avklare med deg om du ønsker å jobbe i ferien, og i så fall hvor mye. Anonymkode: e81df...0e5 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #3 Skrevet 12. april 2016 Du har naturligvis ikke krav på mer enn det som står i kontrakten selv om det er ferie. Anonymkode: 5aaf0...83e 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #4 Skrevet 12. april 2016 Man har de samme rettighetene som en fulltidsansatt, men ferien blir noe kortere, osv. Anonymkode: 20467...57c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #5 Skrevet 12. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke har krav på et minimum med antall timer, kan han heller ikke kreve at du skal jobbe et visst antall timer. Det går begge veier. Det betyr at arbeidsgiveren egentlig må avklare med deg om du ønsker å jobbe i ferien, og i så fall hvor mye. Anonymkode: e81df...0e5 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har naturligvis ikke krav på mer enn det som står i kontrakten selv om det er ferie. Anonymkode: 5aaf0...83e Okei, skjønner at jeg ikke har krav på mer, men det er jo gjerne slik at deltidsansatte jobber mer i sommerferien siden de som er fast skal ha ferien sin osv. Men bare lurte på om sjefen kan sette meg opp og kreve at jeg jobber disse dagene. Det står jo i kontrakten at arbeidstiden kan variere etter behov, og i sommerferien er det jo mer behov for deltidsansatte. Kan det da tolkes som at jeg er pliktig til å jobbe mer i sommerferien siden det da er en periode hvor behovet er større enn ellers? Anonymkode: 36abb...15f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #6 Skrevet 12. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har de samme rettighetene som en fulltidsansatt, men ferien blir noe kortere, osv. Anonymkode: 20467...57c Hvordan da? At ferien blir kortere? Anonymkode: 36abb...15f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #7 Skrevet 12. april 2016 Hvis du ikke har antall timer / prosent stilling i kontrakta, så kan du i teorien si nei til vakter som ikke passer deg/ gi beskjed om det er dager du ikke kan ta vakter. I praksis kan det å si nei til mange vakter bety at du ikke får noen vakter overhodet. Så jeg ville snakket med sjefen din og hørt hva han/hun hadde sett for seg at du jobbet i ferien, og om det er mulighet for å få fri "den og den" datoen om det er noe spesifikt du skal, eller hvilke uke det kan passe at du tar noe ferie så sjefen får planlagt med andre ansatte og ført det i kalenderen. I teorien skal vel ferieønsker og lignende være inne hos sjefen innen 1 mai for å kunne avvikle ferien best mulig for alle parter. Anonymkode: 8422b...399 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #8 Skrevet 12. april 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke har antall timer / prosent stilling i kontrakta, så kan du i teorien si nei til vakter som ikke passer deg/ gi beskjed om det er dager du ikke kan ta vakter. I praksis kan det å si nei til mange vakter bety at du ikke får noen vakter overhodet. Så jeg ville snakket med sjefen din og hørt hva han/hun hadde sett for seg at du jobbet i ferien, og om det er mulighet for å få fri "den og den" datoen om det er noe spesifikt du skal, eller hvilke uke det kan passe at du tar noe ferie så sjefen får planlagt med andre ansatte og ført det i kalenderen. I teorien skal vel ferieønsker og lignende være inne hos sjefen innen 1 mai for å kunne avvikle ferien best mulig for alle parter. Anonymkode: 8422b...399 Jeg har ikke jobbet der så lenge, men hittil har jeg fått inntrykk av at ting går litt tregere enn det egentlig skal gå. Derfor tror jeg nok at jobbing i ferien ikke blir klarlagt før lenge etter 1. mai. Jeg tenker at jobbing i ferien er jo noe sjefen bør ta opp med alle sine ansatte, og få alle til å gi ønsker for ferie. Det skal jo ikke være slik at hver og en ansatt selv må ringe/sende melding til sjefen for å høre om når i sommerferien man skal jobbe? Anonymkode: 36abb...15f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #9 Skrevet 12. april 2016 Ferie kan man glemme i Norge i mange bransjer/bedrifter. Har ikke hatt det på fem år nå selv, og siden jeg er den eneste med "mine" oppgaver hos oss blir det vel knapt med det i år også :/ Anonymkode: f78f6...bdc
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #10 Skrevet 12. april 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ferie kan man glemme i Norge i mange bransjer/bedrifter. Har ikke hatt det på fem år nå selv, og siden jeg er den eneste med "mine" oppgaver hos oss blir det vel knapt med det i år også :/ Anonymkode: f78f6...bdc Der jeg jobber er alle deltidansatte likestilte, og alle utfører de samme oppgavene når de er på jobb, bortsett fra sjefen, som har flere oppgaver enn oss andre. Anonymkode: 36abb...15f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #11 Skrevet 12. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, skjønner at jeg ikke har krav på mer, men det er jo gjerne slik at deltidsansatte jobber mer i sommerferien siden de som er fast skal ha ferien sin osv. Men bare lurte på om sjefen kan sette meg opp og kreve at jeg jobber disse dagene. Det står jo i kontrakten at arbeidstiden kan variere etter behov, og i sommerferien er det jo mer behov for deltidsansatte. Kan det da tolkes som at jeg er pliktig til å jobbe mer i sommerferien siden det da er en periode hvor behovet er større enn ellers? Anonymkode: 36abb...15f Som sagt går det begge veier. Du har ikke krav på noe, og sjefen kan ikke kreve noe av deg. Han kan altså ikke sette deg opp og kreve at du jobber. At det står i kontrakten at arbeidstiden kan variere etter behov - og at det er vanlig at mange deltidsansatte jobber mer i ferien - er greit nok, men en er likevel ikke pliktig til å jobbe. Kan du absolutt ikke, så er det bare å si i fra. Det kan selvsagt (uheldigvis) påvirke en eventuell referanse, men du kan si i fra om at du ikke kan jobbe uten at det går utover deg. Anonymkode: e81df...0e5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #12 Skrevet 13. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt går det begge veier. Du har ikke krav på noe, og sjefen kan ikke kreve noe av deg. Han kan altså ikke sette deg opp og kreve at du jobber. At det står i kontrakten at arbeidstiden kan variere etter behov - og at det er vanlig at mange deltidsansatte jobber mer i ferien - er greit nok, men en er likevel ikke pliktig til å jobbe. Kan du absolutt ikke, så er det bare å si i fra. Det kan selvsagt (uheldigvis) påvirke en eventuell referanse, men du kan si i fra om at du ikke kan jobbe uten at det går utover deg. Anonymkode: e81df...0e5 Skjønner Jeg kan jo jobbe litt i sommer, men jeg har dessverre ikke mulighet til å jobbe feks. hver dag (mandag-fredag) på samme uke. Jeg kan jobbe noen dager, feks. mandag, onsdag, torsdag i samme uke, og kanskje mandag, fredag uka etter, men ikke HVER dag i strekk. I tillegg har jeg bestilt en 2-ukers ferietur, og er avhengig av å ha helt fri i denne perioden. Bare spør fordi sjefen ikke har spurt oss om jobbing i sommer ennå, og jeg tviler på at han kommer til å ordne dette noe særlig lang tid før sommeren. Hele systemet der er så utrolig treigt (vi fikk liksom turnusen for april tilsendt den 4. april!?), og det er alltid sånne unnskyldninger som at "det er usikkert hvordan det blir ennå", eller "jeg skal se på det, men midlertidig kan du gå ut i fra det og det, med forbehold om endringer" osv. Jeg vil jo unngå å måtte jobbe feks. hver dag over én eller flere uker, eller jobbe i den perioden jeg skal på ferie. Men siden sjefen ikke kan kreve noe av meg, med forbehold om at han ikke kan kreve at jeg jobber mer i sommerferien selv om det er behov for flere da, så bør jeg vel ikke bekymre meg? Og jeg vet at det "bare" er å spørre sjefen om dette, men det er utrolig vanskelig når han aldri vet opp ned på seg selv en gang, og jeg orker ikke å mase. Maser nok fra før Anonymkode: 36abb...15f
Vox_populi Skrevet 13. april 2016 #13 Skrevet 13. april 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Man har de samme rettighetene som en fulltidsansatt, men ferien blir noe kortere, osv. Ferien følger ferieloven og er akkurat like lang uansett om du er full- eller deltidsansatt. Feriepenger er en helt annen skål. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #14 Skrevet 13. april 2016 13 minutter siden, Vox_populi skrev: Ferien følger ferieloven og er akkurat like lang uansett om du er full- eller deltidsansatt. Feriepenger er en helt annen skål. Men hvilke rettigheter har jeg på ferie i sommer, jeg som er deltidsansatt? Anonymkode: 36abb...15f
alabaster Skrevet 13. april 2016 #15 Skrevet 13. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ferie kan man glemme i Norge i mange bransjer/bedrifter. Har ikke hatt det på fem år nå selv, og siden jeg er den eneste med "mine" oppgaver hos oss blir det vel knapt med det i år også :/ Anonymkode: f78f6...bdc Høres ut som du burde ta en telefon til Arbeidstilsynet. Med mindre du er selvstendig næringsdrivende har arbeidsgiver plikt til å sørge for at du tar ut ferie.
Kara W Skrevet 13. april 2016 #16 Skrevet 13. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ferie kan man glemme i Norge i mange bransjer/bedrifter. Har ikke hatt det på fem år nå selv, og siden jeg er den eneste med "mine" oppgaver hos oss blir det vel knapt med det i år også :/ Anonymkode: f78f6...bdc At du velger å ikke ta ut din ferie er nå en ting. Alle i Norge har samme rett på ferie. TS: alle har rett på 4 uker og en dag ferie (noen har rett på mer, men dette er minimum). Av dette kan du kreve at tre av ukene blir lagt til sommeren, hvorav minst to er sammenhengende. Sjefen er den som har rett til å bestemme når de ansatte skal ha ferie, men det skal helst skje i dialog med den enkelte ansatte. Pass på at ev avtalt ferie er skriftlig. Har du ført fått innvilget ferie kan ikke sjefen ta dette tilbake.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #17 Skrevet 13. april 2016 7 minutter siden, Kara W skrev: At du velger å ikke ta ut din ferie er nå en ting. Alle i Norge har samme rett på ferie. TS: alle har rett på 4 uker og en dag ferie (noen har rett på mer, men dette er minimum). Av dette kan du kreve at tre av ukene blir lagt til sommeren, hvorav minst to er sammenhengende. Sjefen er den som har rett til å bestemme når de ansatte skal ha ferie, men det skal helst skje i dialog med den enkelte ansatte. Pass på at ev avtalt ferie er skriftlig. Har du ført fått innvilget ferie kan ikke sjefen ta dette tilbake. Har ferieloven blitt endret? Man har vel krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden? http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Anonymkode: 0917f...457
Kara W Skrevet 13. april 2016 #18 Skrevet 13. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ferieloven blitt endret? Man har vel krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden? http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Anonymkode: 0917f...457 Jeg ser at Arbeidstilsynet nå skriver tre uker sammenhengende, men finner ingenting i selve loven om at ferien skal være sammenhengende i det hele tatt, så nå ble jeg faktisk veldig usikker. Det er ihvertfall 3 uker totalt i løpet av sommeren.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #19 Skrevet 13. april 2016 46 minutter siden, Kara W skrev: At du velger å ikke ta ut din ferie er nå en ting. Alle i Norge har samme rett på ferie. TS: alle har rett på 4 uker og en dag ferie (noen har rett på mer, men dette er minimum). Av dette kan du kreve at tre av ukene blir lagt til sommeren, hvorav minst to er sammenhengende. Sjefen er den som har rett til å bestemme når de ansatte skal ha ferie, men det skal helst skje i dialog med den enkelte ansatte. Pass på at ev avtalt ferie er skriftlig. Har du ført fått innvilget ferie kan ikke sjefen ta dette tilbake. 32 minutter siden, Kara W skrev: Jeg ser at Arbeidstilsynet nå skriver tre uker sammenhengende, men finner ingenting i selve loven om at ferien skal være sammenhengende i det hele tatt, så nå ble jeg faktisk veldig usikker. Det er ihvertfall 3 uker totalt i løpet av sommeren. Men jeg synes det virker så rart... Jeg har rett på tre uker ferie i løpet av sommeren, MEN sjefen kan ikke kreve at jeg jobber det han setter meg opp på, siden jeg ikke har faste timer i kontrakten? Så hvis han setter meg opp hver dag hele sommeren, bortsett fra tre uker sammenhengende, så kan jeg nekte det, selv om jeg får den ferien jeg har krav på? Anonymkode: 36abb...15f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #20 Skrevet 13. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men jeg synes det virker så rart... Jeg har rett på tre uker ferie i løpet av sommeren, MEN sjefen kan ikke kreve at jeg jobber det han setter meg opp på, siden jeg ikke har faste timer i kontrakten? Så hvis han setter meg opp hver dag hele sommeren, bortsett fra tre uker sammenhengende, så kan jeg nekte det, selv om jeg får den ferien jeg har krav på? Anonymkode: 36abb...15f Her er det to forskjellige temaer. Det ene er at du i praksis er tilkallingsvakt når du ikke har et minimum av antall timer du skal jobbe eller en prosentsats i det hele tatt. 0 faste timer (0%) blir da en "ringevaktkontrakt", så da må han jo avklare med deg om du kan jobbe. Det andre er ferie, som er det samme som alle arbeidstakere uansett hvor mye eller lite du jobber, altså 4 uker + 1 dag (Gro dagen) i følge lovverket, evt. 5. tariffestede uker. 3 av disse skal man kunne ta sammenhengende. Ferieloven gjelder uavhengig av hva slags kontrakt du har og gjelder alle arbeidstakere med mindre annet er tariffestet, men da er det stort sett litt mer ferie (som den ekstra ferieuka slik at man har 5). Det mange tar feil av er å forveksle rett på ferie og rett på betalt ferie. Det siste styres av hva du tjente i fjor, slik at hvis du ikke tjente opp fullt med feriepenger i fjor så kan du spørre om å redusere ferien i år for å ikke tape penger. Men du har like fullt rett på 4+1 dag eller fem uker ferie inneværende år, selv om ikke alt er betalt fra i fjor. Hvor lurt det i praksis er å være veldig vrang når det gjelder foreslåtte timer fra arbeidsgiver er en annen sak. Jeg syntes ikke ha*n kan forvente at du kan jobber absolutt når som helst, men du bør heller ikke være for restriktiv. Finn en mellomting slik at han ikke unngår å bruke deg som arbeidstaker. Om han setter deg opp hele sommeren bortsett fra tre uker så får du jo tre uker ferie, så kan du nekte det gitt at du har en 0% kontrakt, men jeg ser ikke vitsen i å nekte. Det er jo heller ingen andre arbeidstakere som har rett på mer enn tre uker sammenhengende ferie. Da er det ingen vits i å være vrang. Anonymkode: f78f6...bdc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå