Gå til innhold

Når femåringen foretrekker "barnetv" for eldre barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på fem år er ikke spesielt glad i å se på barne-tv. Det florerer av fine barnefilmer på netflix, men når hun får inn på netflix så går det i "Barbie". Dette er vel mer for litt eldre barn. Men det er nå så, det er ikke så ille. Men serien "jenter" på NRK-super er helt klart en favoritt. Jeg vet ikke aldersgrense, men det er jo tydelig at dette er for litt større barn.. Nå er det slik at jeg lar henne få lov til å se på det. Det er jo mye snakk om kyssing, klining, pubertert, mobbing osv, og jeg var veldig skeptisk i starten. Men når hun går rundt og gleder seg til nye episoder, sesonger osv så er det vanskelig å nekte henne.. Hun og broren på åtte er tilhengere og følger med sammen..

Hva tenker dere om dette? Hun ser på annen barne-tv også, Lodde og Linn er en av favorittene, og alt det som går på nrk-super er underholdende. Det er bare når hun får velge selv på internett at vi ender opp der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er lurt for deg å følge på og snakke med barnet etterpå om det dere har sett. Du har ansvar for å passe på at seriene ikke blir upassende eller skadelige for barnet på et vis. Det hjelper mye med å sette ord på det dere har sett.

Jeg tenker også at hun kanskje syns de andre programmene er litt lite stimulerende? Som 5 åring har hun kanskje allerede utviklet mye språk og forståelse for verden, kanskje hun ligger litt foran i utviklingen? Det kan også være ekstra gøy for henne å ha et felles program å se på med storebroren.

Det er også ganske vanlig at barn med storesøsken blir fortere modne enn ditt første barn. De tar jo etter den eldste i flokken. :)

• Liker 1
Skrevet

barn må jo selv få velge å se hva de liker best.

Skrevet

Takk for svar! :) Hun er på et kognitivt nivå med en 2.-3.-klassing, så jeg forstår at hun trenger noe som kanskje er mer stimulerende. Hun er litt vel oppdatert på dette med pubertet, sex osv, hun er interessert i program som omhandler kroppens utvikling. Vi snakker alltid om det de ser på tv, og jeg er ekstra påpasselig når hun ser på den slags underholdning. 

Det gikk alt for langt her om dagen da ungene satt å så på tv, og jeg oppdaget at de nesten hadde sett en hel episode med "Skam". Der går grensen, og jeg sa at vi skulle bytte kanal. De ble hysteriske begge to, så jeg satte meg ned og så siste rest sammen med dem. Forklarte etterpå at det ikke var greit at de så dette, da det var for ungdommer. Jeg sitter jo her og gleder meg til neste episode kommer :blush: Dette er ikke noe de tar skade av, tenker jeg. Men det som er litt bekymringsverdig er jo rett og slett at hun går glipp av viktige faser i livet, litt skummelt å hoppe direkte fra barnehage til ungdomsskole-stadiet. 

Støtter meg på at hun elsker å leke med dukker, barbie, petshops osv :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jenter syns jeg ikke er noe ille å se på. Det er en serie med god moral, selv om det tar opp ting som krangling og mobbing og sånt. Til syvende og sist lærer disse jentene av det, og finner en løsning. Så jeg tror ikke jeg ville bekymret meg for den serien. 

Skam er jo litt verre for en 5-åring da. Den handler jo om sex, alkohol, røyking osv osv, som et så lite barn heller burde lære om innenfor mer kontrollerte rammer. Det er jo ikke krise om hun har fått med seg en episode, men jeg ville ikke gjort det til en vane å se på Skam.

Husk at det er du som setter grensene. Barna VIL protestere når du forbyr de å se på noe de syns er interessant, slik som Skam. Men det er jo opp til deg å bestemme. Ikke diskuter med de. Bare si nei, og la de heller velge mellom noen andre serier.

Anonymkode: 18b13...111

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun er opptatt av kroppen, så er det veldig mye bra om det på YouTube; Newton:Line

et eksempel her, er mange fler videoer :) 

Gjest GulSol
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun er opptatt av kroppen, så er det veldig mye bra om det på YouTube; Newton:Line

et eksempel her, er mange fler videoer :) 

Newton finner man også på NRKSuper appen, så slipper man å la barna svirre rundt på YouTube! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jenter syns jeg ikke er noe ille å se på. Det er en serie med god moral, selv om det tar opp ting som krangling og mobbing og sånt. Til syvende og sist lærer disse jentene av det, og finner en løsning. Så jeg tror ikke jeg ville bekymret meg for den serien. 

Skam er jo litt verre for en 5-åring da. Den handler jo om sex, alkohol, røyking osv osv, som et så lite barn heller burde lære om innenfor mer kontrollerte rammer. Det er jo ikke krise om hun har fått med seg en episode, men jeg ville ikke gjort det til en vane å se på Skam.

Husk at det er du som setter grensene. Barna VIL protestere når du forbyr de å se på noe de syns er interessant, slik som Skam. Men det er jo opp til deg å bestemme. Ikke diskuter med de. Bare si nei, og la de heller velge mellom noen andre serier.

Jeg er helt enig med deg, det er utrolig mye fint å lære av disse jentene. Fokuset som rettes mot mobbingen er en fin ting, her får ungene se ting fra ulike perspektiver, og det kommer veldig fint frem hva som er rett og hva som er galt :) 

Denne Skam-episoden ble visst sånn denne gangen. De kosa seg sånn der de satt, og siden jeg hadde sett episoden før så visste jeg at de få minuttene som var igjen var veldig uskyldig. Men de vet at de ikke har lov til å se på den serien, så jeg kommer ikke til å la de se den igjen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøker å bremse det, her er Hotell 13 populært, og jeg ser ikke læringsverdien. Serier som Dyrevenn, Den magiske kroppen og Newton er jo flotte hvis hun er så moden og interessert? Ellers så ønsker 7-åringen å se Jenter osv, men koser seg fint med vanlig NRKsuper  sammen med lillesøster allikevel, og da er tv-tiden brukt opp syns vi. De blir tidsnok store og får nok skjermtid som det er i løpet av barndommen. Netflix måtte vi slette, det var bare Barbie, Winx og Midnight High i timevis. Vi gikk på kino her om dagen alle sammen og så Gråtass, og selv fireåringen mente på forhånd at den var altfor "Guttete, barnslig og kjedelig" men både hun og 7-åringen storkoste seg hele filmen, endelig noe som IKKE gikk over hodene på dem og bare var ren underholdning tilpasset aldersgruppen.

Anonymkode: d9b53...c08

Skrevet

Jeg syns det er greit at barn ser på serier om kroppen, det er jo bare fint. Men jeg hadde ikke latt en 5-åring se på serier som inneholdt temaer som sex. Jeg syns barnehagebarn skal få være litt "uskyldige" en god stund til. Og det er jo vi som må styre dette. Min 4-åring elsker å se på nyhetene, men det er jo en del på nyhetene som ikke egner seg for barn. Så han får se noen ganger, men da sitter vi klar med fjernkontrollen når vi skjønner at det kommer innslag som ikke egner seg.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns det er greit at barn ser på serier om kroppen, det er jo bare fint. Men jeg hadde ikke latt en 5-åring se på serier som inneholdt temaer som sex. Jeg syns barnehagebarn skal få være litt "uskyldige" en god stund til. Og det er jo vi som må styre dette. Min 4-åring elsker å se på nyhetene, men det er jo en del på nyhetene som ikke egner seg for barn. Så han får se noen ganger, men da sitter vi klar med fjernkontrollen når vi skjønner at det kommer innslag som ikke egner seg.

Hva med supernytt? 

Anonymkode: 71aa0...8ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...