AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #21 Skrevet 12. april 2016 27 minutter siden, Braah skrev: Jeg er jo bare 18 år, og glemte helt den varen jeg måtte betale for. Regningen jeg fikk er Betalingsoppfordring, Tvistelovens § 5-2. Vi har fått i oppdrag i å inndrive Deres gjeld til ovenevnte kreditor grunnet utbetalt innkassovatsel. Kravet gjelder klader fran bzt fashi. Også står det: Hovedstol - 890kr U Omkost - 335kr Rettslige salærer - 0,0kr Rettsgebyr - 0,0kr Forsinkelsesrenter - 9,78kr = 1278 kr som jeg må betale innen 15.04. Om jeg betaler det 1278 beløpet nå, er jeg ferdig da? Er veldig bekymret nå. Ja. Betaler du er du helt trygg. Anonymkode: 29178...c9e
Million Skrevet 12. april 2016 #22 Skrevet 12. april 2016 (endret) 1 time siden, Braah skrev: Tusen takk! Men du er 100% sikker på at jeg ikke får anmerkning altså? Og at jeg ikke blir mast på mer om jeg betaler hele beløpet jeg skylder de? Det er jeg 100 % sikker på, ja. Loven er slik i Norge at en oppgjort/betalt faktura hos et inkassobyrå, blir anmerkningen slettet, og står ikke som anmerkning lenger. Ingenting å spore på deg mer da. Hvorfor skulle de mase mer på deg etter at de har fått pengene du skylder dem? Da er de ferdige med deg, og bruker energien og tiden sin på å få andre skyldnere til å betale :-) Jeg har aldri hatt en inkassosak på meg selv, men jeg har jobbet innen kredittkortbransjen, så jeg har hatt en del med det å gjøre og jobbet med det i noen år. http://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/ Sitat fra denne siden: " Lar du være å betale, kan du bli registrert som dårlig betaler, men betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. " Endret 12. april 2016 av Million
Braah Skrevet 12. april 2016 #23 Skrevet 12. april 2016 Sånn da var regningen betalt. Men er jo fortsatt litt bekymret selvfølgelig for at de skal komme å sende enda høyere gebyrer som jeg må betale,og kanskje ta saken til retten?
Braah Skrevet 12. april 2016 #24 Skrevet 12. april 2016 28 minutter siden, Million skrev: Det er jeg 100 % sikker på, ja. Loven er slik i Norge at en oppgjort/betalt faktura hos et inkassobyrå, blir anmerkningen slettet, og står ikke som anmerkning lenger. Ingenting å spore på deg mer da. Hvorfor skulle de mase mer på deg etter at de har fått pengene du skylder dem? Da er de ferdige med deg, og bruker energien og tiden sin på å få andre skyldnere til å betale :-) Jeg har aldri hatt en inkassosak på meg selv, men jeg har jobbet innen kredittkortbransjen, så jeg har hatt en del med det å gjøre og jobbet med det i noen år. http://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/ Sitat fra denne siden: " Lar du være å betale, kan du bli registrert som dårlig betaler, men betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. " Takker. Betyr veldig mye. Du var til stor hjelp 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #25 Skrevet 12. april 2016 9 minutter siden, Braah skrev: Sånn da var regningen betalt. Men er jo fortsatt litt bekymret selvfølgelig for at de skal komme å sende enda høyere gebyrer som jeg må betale,og kanskje ta saken til retten? Jar du gjort opp for deg, wå har de ingenting å trekke deg til retten for. Det som er viktig er å åpne post, og kommer det krav du ikke er enig i så sender du et brev/en mail og sier at du ikke er enig i pengekravet. (Bestrider kravet, heter det.) Blir du dratt inn i forliksrådet, så gi din versjon av saken der og skriftlig. Men nå regner jeg med at alt er i den skjønneste orden hos deg, og at du har lært på en dum måte. Anonymkode: 12565...2fc
Million Skrevet 12. april 2016 #26 Skrevet 12. april 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er viktig er å åpne post, og kommer det krav du ikke er enig i så sender du et brev/en mail og sier at du ikke er enig i pengekravet. (Bestrider kravet, heter det.) Anonymkode: 12565...2fc Det der var jo et direkte tåpelig råd. Du villeder jo trådstarter med å si at man bare kan bestride et hvilket som helst inkassokrav! Det er direkte feil. Selvfølgelig kan man ikke bare bestride et inkassokrav uten god og saklig grunn! Det må selvfølgelig ligge en tungtveiende grunn bak. Har man kjøpt varene, som trådstarter har, men rett og slett latt være å betale regningen, så går den til inkasso og man har ikke noe grunnlag for å bestride regningen. MAN HAR IKKE BETALT, og det er grunnen til at det går til inkasso. En inkassoregning må man ha en god og seriøs grunn for bestride! For eksempel at man betalte innen fristen til firmaet man kjøpte tingene hos, man har kvittering på det, men mottaker av pengene har rotet i regnskapet sitt og ikke ført innbetalingen riktig. Eller at tingen man kjøpte gikk i stykker etter en uke, og at man da klaget til firmaet og nekter å betale regningen før man har fått en ny vare som virker. Sender firmaet da regningen til inkasso likevel, selv om man har en pågående klagesak med godt grunnlag, så kan man bestride saken overfor inkassobyrået og vise til kommunikasjon mellom seg selv og firmaet (derfor er det viktig å ta vare på alle eposter osv). Endret 12. april 2016 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #27 Skrevet 12. april 2016 1 minutt siden, Million skrev: Det der var jo et direkte tåpelig råd. Du villeder jo trådstarter med å si at man bare kan bestride et hvilket som helst inkassokrav! Det er direkte feil. Selvfølgelig kan man ikke bare bestride et inkassokrav uten god og saklig grunn! Det må selvfølgelig ligge en tungtveiende grunn bak. Har man kjøpt varene, som trådstarter har, men rett og slett latt være å betale regningen, så går den til inkasso og man har ikke noe grunnlag for å bestride regningen.MAN HAR IKKE BETALT. En bestridt regning må ha en god og seriøs grunn! Les en gang til det jeg skrev. Er man ikke e n i g i kravet. Men skal man krangle på alt, så bør man se og tenke etter om man har et indre behov for å krangel på alt, eller en saklig grunn for å krangle eller være uenig. Anonymkode: 12565...2fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå