Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste nettopp om han som er tidligere leiesoldat, blitt ufør, og som nå deltar i frivillig bistandsarbeid. Jeg fikk en aha opplevelse som bekreftet for meg selv at det er frivillighetsarbeid jeg ønsker å bidra med, om og når det lar seg gjøre med min helse. Jeg er altså 100% ufør, med flere diagnoser som gjør at jeg ikke kan utføre ordinær jobb dag ut og dag inn. Intet psykisk, bare fysisk. Men frivillighetsarbeid hvor jeg kan bidra den perioden kroppen er klar til det, kunne jeg absolutt tenkt meg.

Er det flere uføre som driver med frivillighetsarbeid, og hva gjør dere? Hvor kan jeg evt henvende meg? Hvilke bistandsorganisasjoner/ hjelpeorganisasjoner er seriøse? Og må jeg avklare dette med nav pensjon?

Erfaringer å dele? Er det noe jeg bør tenke over før jeg evt tar steget? Hvordan finne den type hjelpearbeid hvor jeg kan bruke mine evner?

Anonymkode: 7cd63...4de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags type frivillig arbeid liker du/kan du tenke deg?

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med frivillighetssentralen?

Anonymkode: 9976b...572

• Liker 3
Skrevet

Så flott at du vil jobbe frivillig! :)

Det er mange steder som kan trenge deg så det er lurt at du tenker igjennom hva du liker å bruke tid på. Eldre, barn, ungdom, dyr? Har du lappen? Er du handy?

Frivillighetssentralen er nevnt. Besøksvenn eller flyktningguide for Røde Kors. Du kan hjelpe til på nærmeste sykehjem eller demensdagtilbud om du liker å omgås eldre. Du kan bli avlaster/besøkshjem for barn og ungdom i kommunen din, det får du lønn for, det er ikke godt betalt, men veldig givende. :) Du kan bli verge for en mindreårig flyktning - de trengs det mange av. Om du er glad i dyr så finnes det kanskje en organisasjon i nærheten som trenger frivillige, du kan fostre hjemløse katter f.eks.

Om du har en spesifikk sykdom/diagnose finnes det sikkert en pasientorganisajon for den og de trenger alltid frivillige. 

Det er utrolig givende å jobbe som frivillig. Lykke til! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Iforhold til NAV kan du tjene inntil 40% av grunnbeløpet før det trekkes trygd, så ettersom frivillig arbeid er per definisjon ulønnet, trenger du ikke si noe der. Det er flere måter å jobbe frivillig på, noen mer forpliktende enn andre. Hvis du f eks jobber frivillig i en kafe som driftes av Kirkens Bymisjon, er jo de avhengig av at du møter opp. Å være støttekontakt kan være veldig hyggelig - gå turer, lage mat sammen osv. Fordi om arbeidet er frivillig eller lavt lønnet, så er det  slik at det forventes at en stiller opp til det en har avtalt. Så begynn i det små og se hva kropp og helse klarer, og øk på etterhvert hvis du føler for det.

Anonymkode: 4171d...9e1

Skrevet (endret)

Du kan jo henvende deg til FOD gården (Foreningen for omplassering av dyr), og si at du vil bidra med frivillig arbeide. Hva de har å tilby, er usikkert, men det kan f.eks. være å gå lufteturer med hunder som står oppstallet, rengjøre burene deres og fôre dyrene de har. Slike ting.

Et annet bidrag, om enn veldig lite men betydningsfullt for de dyrene det gjelder, er å melde seg som fosterhjem for f.eks. katter som venter på omplassering. Da tar du inn en katt eller to og behandler dem som dine egne, inntil de en vakker dag blir omplassert til et varig hjem og flytter. Når de er flyttet, er hjemmet ditt ledig for neste fosterhjems-dyr som venter på familie.

Det trenger ikke være katter du er fosterhjem for heller, det kan være f.eks.kaniner eller marsvin også.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På www.frivillig.no er det mange organisasjoner i hele landet som søker frivillige til smått og stort. Der får du litt inntrykk av det store spekteret organisasjoner og jobber, så du kan grave litt videre.

Anonymkode: 3fcba...56f

Skrevet

Har jobbet litt frivillig for dyrebeskyttelsen her. Bare gjort småting som rengjøring osv av lokaler slik at dersom jeg ikke orker så er det ikke noe krise. Så tar andre seg av fast stell av dyr. Eneste er at om jeg har ork til det så hender det jeg setter meg inne hos noen av kattene og koser med dem

Har også jobbet litt frivillig for en kennel. Da har jeg gått turer med hundene som har vært på besøk der

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tips og forslag. Jeg skal undersøke dette mer. 

Dere som jobber som frivillig, hvordan vil dere si effekten av å jobbe frivillig er på humør, helse osv. ?  Jeg har til tider følt meg lettere traumatisert av kommentarer jeg har fått fra noen tidligere, som selvfølgelig blander ufør inn i "naver" begrepet. Hvordan reagerer andre på å få vite at dere er ufør og jobber som frivillig? 

Anonymkode: 7cd63...4de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...