Gå til innhold

Lavt stoffskifte/erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at jeg har lavt stoffskifte, har mistenkt det en stund nå. 

Finnes det noen der ute med erfaringer om livet før og etter medikamenter/hvordan dere mistenkte at dere hadde dette/hvordan dere gikk frem hos lege etc?

Anonymkode: 4bcce...1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leger er dritenkle. Du bare går inn, sier hva som feiler deg og så tar de en blodprøve, og den viser om du har lavt stoffskifte. 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Leger er dritenkle. Du bare går inn, sier hva som feiler deg og så tar de en blodprøve, og den viser om du har lavt stoffskifte. 

Nei. Ikke så enkelt. 

For meg tok det 3 år hvor jeg byttet lege flere ganger for å få endelig diagnose. 

Men ja, jeg har erfaring. Måtte operere halve kjertelen bort pga svulst, og har gått på Levaxin siden. 

Livet etter ble slettes ikke som ønsket og forventet, men jeg klarer relativt greit full jobb og barn selv om jeg merker jeg absolutt ikke har samme helse som normalt friske. 

Jeg har funnet optimal dose, men har fortsatt endel symptomer igjen som ikke forsvinner. Jeg må velge mellom litt lav eller litt høy, og begge deler gir symptomer. Jeg har brukt endel tid på mestringsteknikker i hverdagen som en lærer seg etter behov.

Noen trenger ingen eller få, andre flere. 

F.eks kan jeg glemme fjelltur eller sykkeltur på mer enn 1-2 timer(med pause), men har klart å venne kroppen til å takle vanlig moderat fysisk aktivitet uten å bli kvalm og dårlig av utmattelse. Det brukte jeg 1-2 år på faktisk, og er avhengig av riktig dosering for å klare det. 

Så lærer man seg og litt om egne optimale verdier- mine er ikke som en annens behov. Få leger virker helt skjønne akkurat det, og tror alle er friske på "normalen". Normalen varierer stort, og mange er enten i god eller svært dårlig form også innenfor normalen. 

Jeg er sykemeldt og arbeidsufør uten mulighet for enkle hverdagslige oppgaver om jeg er i nedre eller øvre del av normal. Endel leger virker anta at man er helt frisk da, og jeg har derfor medisinert meg selv innenfor sakte justering og loggføring av symptomer/prøvesvar. Og selvsagt holdt meg innenfor normalen. Men en T4 på 10 eller 19 er milevis avstand for meg formmessig. Det er snakk om null kapasitet og normal-ish kapasitet. 

Anonymkode: cb193...ea2

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ikke så enkelt. 

For meg tok det 3 år hvor jeg byttet lege flere ganger for å få endelig diagnose. 

Hei,

Kan du utdype det? Jeg har vært to runder med blodprøver og legen bedyrer at jeg er frisk. Men det er jeg ikke! Synes det virker veldig som stoffskifte, men man må liksom stole på legen, hva annet skal man gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må du gå til lege og få tatt blodprøver. Blodprøvene vil vise om du har lavt stoffskifte eller ikke. Det er ingen grunn til at du skal gå rundt og tro at du har lavt stoffskifte hvis blodprøvene viser at du ikke har det. 

Vær klar over at hvis blodverdiene dine ligger i nedre referanseområde, kan du ha symptomer på lavt stoffskifte likevel. De færreste leger skriver ut Levaxin hvis blodprøvene er innenfor referanseområdet. Hvis du likevel har store plager, anbefaler jeg en time på Balderklinikken. 

Anonymkode: e4243...9e6

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen, si symptomene dine og spør om å bli testet for stoffskifte. Det er mye som kan gi lignende symptomer, bla.a mangel på b12, jern eller d-vitamin. Hvis du har lavt stoffskifte vil noen raskt bli bedre på medisiner, men for noen kan det ta år å finne rett dose. Jeg har en vanskelig regulerbar stoffskiftesykdom, og har vært både kjempehøy og superlav. Takket være dyktige spesialister som har fulgt meg godt opp er jeg nå endelig stabil. Jeg har som brukeren over fremdeles noen symptomer, men har lært meg å tilpasse hverdagen så det fungerer greit. Er i full jobb og tilpasser fritiden etter formen.

Anonymkode: b54a1...19e

• Liker 1
Skrevet

Jeg mistenkte også dette i flere år før legen endelig gikk med på at jeg hadde det. Etter en rekke blodprøver selvsagt. Mine blodprøver lå i grenseland hele tiden, men ikke pokker om jeg fikk Levaxin. 

Når jeg først fikk det så merket jeg bedring, men det dabbet av etterhvert. Fikk ikke lov å høyne dosen fordi blodprøvene var fine.

Jeg høyner dosen selv og ble så mye bedre. SÅ skulle jeg fornye resepten etter en stund og måtte ta blodprøve før jeg fikk ny resept. Da ble jammen meg legen sint ja 😜 Han lurte på hva i all verden jeg hadde gjort for blodprøven var helt vill og jeg sa som det var og at jeg nå føler meg fin. Måtte gå ned til legens anbefaling igjen fordi han sa at ved å høyne dosen så kunne hjertet nærmest "eksplodere" og da ville jeg vært ferdig for godt.

Etter en lang stund så kuttet jeg Levaxin helt, de hadde jo uansett ingen virkning på meg. Føler meg ikke noe verre nå 3 år senere. Jeg er kronisk slapp og hukommelse som en gullfisk, men jeg får bare leve med det.

Gjest Krekling
Skrevet

Jeg har prøvd å lese litt om det, men virker som det er veldig varierende hvilke symptomer en har og hvordan en reagerer på medisin.

Selv vet jeg egentlig ikke hvor lenge jeg kan ha hatt det. Men for et år siden fikk jeg barn og til sommeren i fjor var jeg totalt utmattet. Kroppen kjentes ut som den dirret, trøtt hele tiden,svimmel, kvalm,trist,ukonsentrert, likegyldig,og uro i kroppen var noe av symptomene. Dro til vikaren for legen min, fikk beskjed om dårlig søvn,omstillingen med baby og amming var grunnen. Tok prøver. (Legen glemte å fortelle meg at de prøvene viste lavt stoffskifte og D-vitaminmangel)  Følte meg som dårlig mamma som ikke klarte det andre klarer. Holdt hodet over vann til jul. Fikk så vondt i magen, trodde jeg måtte ta visdomstann pga nummenhet i ansiktet(tanngnissing i følge tannlegen).Våknet opp om nettene som at hjertet glemte å slå og våt av svette.  Nye prøver hos ny vikar. Hadde D vitaminmangel og lavt stoffskifte. Vikaren ville ikke jeg skulle starte på medisiner før etter ny prøve 3 mnd frem i tid. Dro til volvat, fikk starte med engang . Fastlegen møtte jeg etter julen, skjønte ikke hvorfor jeg hadde startet med medisiner. 

To måneder på medisiner, følte meg ikke så mye bedre, verker i kroppen, durer, slapp, hodepine, nummen ansikt( mulig pga spenner tenner når jeg er sliten). Vært rar tunge og hals. Ja, så hun på volvat sendte meg videre til nevrolog som sender meg videre for prøver av ME,MS osv.. 

Måtte lese om stoffskifte selv, og jeg utifra hva jeg har lest ligger jeg for lavt på D vitamin og Terrifin. Så da startet jeg med mer D-vitamin og jerntabletter. Spurte en lege i familien om det var greit utifra prøvene mine, da det ikke virker som noen av legene jeg har vært hos har særlig kunnskap om dette og hører etter hva jeg lurer på. Føler det kan ha hjelpt litt på kroppens reaksjon med levaxin. Må ikke legge meg klokka 6 på kvelden lenger..Men går fortsatt opp og ned. Orker såvidt en tur i matbutikken. Nå skal barnet snart starte i barnehage, så håper det hjelper på meg også. Nå gjør det bare vondt i hele kroppen:).

Har møtt flere som har startet på levaxin og blitt som vanlig etter kort tid, og andre det har tatt lengre tid med.

Selv har jeg dårlig erfaring med legene jeg har møtt. Andre har nok vært mer heldige. Det at det har tatt så lang tid før jeg fikk vite om stoffskifte, og bare blir sendt rundt har vel kanskje gitt meg litt psykiske plager med at jeg er redd for hva som egentlig er feil med meg. Humøret er hvertfall litt bedre nå:)

Fremgangsmåten er som de over her, spørr om å få tatt blodprøver:). 

Gjest Krekling
Skrevet

Ser du skriver du har tatt blodprøver? Kan jeg spørre hva tallene for stoffskifte er? Sjekket D-vitamin ?

26 minutter siden, Amber skrev:

Hei,

Kan du utdype det? Jeg har vært to runder med blodprøver og legen bedyrer at jeg er frisk. Men det er jeg ikke! Synes det virker veldig som stoffskifte, men man må liksom stole på legen, hva annet skal man gjøre?

Amber, kan jeg spørre om hva prøvene dine viser?:)

Skrevet
1 minutt siden, Krekling skrev:

Ser du skriver du har tatt blodprøver? Kan jeg spørre hva tallene for stoffskifte er? Sjekket D-vitamin ?

Amber, kan jeg spørre om hva prøvene dine viser?:)

Jeg har fått utskrift, men skjønner jo ikke noe av det :(

Er det der det står T4? eller S-Ferritin? Eller TSH?

Gjest Krekling
Skrevet (endret)

Stoffskifte er TSH,t-3 og t-4, og nå er ikke jeg noen som kan så mye om dette her altså. Bare så det er sagt. Men utifra hva jeg selv har lest så fungerer de med stoffskifteproblemer ofte best et sted med TSH på 0,5-1,5. (Også syns jeg å huske noen sa at en burde ligge i øvre del av referanseområdene på t-3 og t-4. )

Terrifin har med jernet å gjør.

Endret av Krekling
Glemte å skrive denne til Amber
Skrevet (endret)

TSH 1,1       0,20 - 4,0        (ifjor var det 0,59)

T4   12,5       11,0 - 23,0

Ser ut som om verdiene er høye?

Vitamin D var litt lavt... 

Endret av Amber
Gjest Krekling
Skrevet (endret)
6 timer siden, Amber skrev:

TSH 0,20 - 4,0

T4 11,0 - 23,0

Ser ut som om verdiene er høye?

Vitamin D var litt lavt... 

Nå har du bare skrevet referanseområdene uten dine verdier?

Med stoffskifteproblemer har jeg lest D-vitamin bør ligge nærmere 100:). Sist jeg tok prøve etter å ha økt til to tabletter om dagen lå den på 61. Anbefaler deg å søke opp og se litt hva verdier bør ligge på og spør legen om det. :)..  Jeg hadde en annen tråd hvor jeg lurte på dette med stoffskifte. Skal se om jeg finner linken. Ble tipset om flere fine sider der og erfaringer. 

Endret av Krekling
Glemte å skrive D-vitamin
Gjest Krekling
Skrevet

Da jeg spurte om dette fikk jeg en del tips om sider her inne:)

Skrevet
3 minutter siden, Krekling skrev:

Nå har du bare skrevet referanseområdene uten dine verdier?

Med stoffskifteproblemer har jeg lest den bør ligge nærmere 100:). Sist jeg tok prøve etter å ha økt til to tabletter om dagen lå den på 61. Anbefaler deg å søke opp og se litt hva verdier bør ligge på og spør legen om det. :)..  Jeg hadde en annen tråd hvor jeg lurte på dette med stoffskifte. Skal se om jeg finner linken. Ble tipset om flere fine sider der og erfaringer. 

Ja jeg redigerte etterpå :)

Gjest Krekling
Skrevet
6 timer siden, Amber skrev:

Ja jeg redigerte etterpå :)

Hm, ja, selv har jeg gått fra den andre veien. Så jeg har ikke erfaring om så lave tall:). Men om du ikke føler legen hører på deg når du sier du ikke er i form og lurer på om det er stoffskifte, så bør du kanskje høre med en annen lege? Kanskje du kan få mer hjelp der til å finne ut om det er stoffskifte eller noe annet da:). 

Skrevet

forklar legen din hvilke symptomer du har og har du mistenker lavt stoffskifte, så vil nok legen bestille blodpøver som sjekker både stoffskiftet og andre ting som kan gi lignende symptomer.

det er nok ganske omstridt det der om man skal begynne på medisiner eller ikke. jeg har verdier som ligger akkurat over normalgrensen, men har blitt anbefalt å ikke begynne på medisiner på grunn av bivirkninger (dette var en overlege, ikke fastlegen). samtidig har jeg jo hørt om andre som har fått begynne på medisiner selv om de ligger innenfor normalområdet eller i grenseland..

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, fant det ut for rundt 5 år siden.Det var helt tilfeldig at de fant det ut, legen skulle ta blodprøve for noe annet, også hadde han ved et uhell trykket for å sjekke stoffskiftet også. Da hadde jeg en TSH på 51, og hadde fått hørt i mange år at jeg bare var lat og måtte skjerpe meg. Har blitt en del bedre med medisin ( i den forstand at jeg ikke sovner midt i samtaler, og når jeg er på besøk lenger), men er fortsatt alltid sliten, sliter utrolig med hukommelse og konsentrasjon og fryser veldig lett. Har mistet mange venner ettersom jeg ikke orker å gjøre så mye på fritiden, noe som er vanskelig for de å forstå. Nå har jeg vært hos en ny lege som ikke kunne skjønne hva min forrige hadde holdt på med, da jeg var meget underdosert, så håper at ting skal bli bedre nå som jeg har doblet dosen med levaxin. 

Men jeg anbefaler hvert fall å få tatt blodprøver, og sjekk B12, D-vitamin og jern i tillegg som noen over sa. Vet om mange som ikke merker noe til symptomene etter de har begynt på levaxin, men kjenner også til noen som ikke føler seg noe bedre. Så det fungerer litt forskjellig på folk.

• 4 måneder senere...
Skrevet
Den 12.4.2016 at 12.55, AnonymBruker skrev:

Nei. Ikke så enkelt. 

Men ja, jeg har erfaring. Måtte operere halve kjertelen bort pga svulst, og har gått på Levaxin siden. 

Livet etter ble slettes ikke som ønsket og forventet, men jeg klarer relativt greit full jobb og barn selv om jeg merker jeg absolutt ikke har samme helse som normalt friske. 

Jeg har funnet optimal dose, men har fortsatt endel symptomer igjen som ikke forsvinner. Jeg må velge mellom litt lav eller litt høy, og begge deler gir symptomer. Jeg har brukt endel tid på mestringsteknikker i hverdagen som en lærer seg etter behov.

Noen trenger ingen eller få, andre flere. 

F.eks kan jeg glemme fjelltur eller sykkeltur på mer enn 1-2 timer(med pause), men har klart å venne kroppen til å takle vanlig moderat fysisk aktivitet uten å bli kvalm og dårlig av utmattelse. Det brukte jeg 1-2 år på faktisk, og er avhengig av riktig dosering for å klare det. 

Så lærer man seg og litt om egne optimale verdier- mine er ikke som en annens behov. Få leger virker helt skjønne akkurat det, og tror alle er friske på "normalen". Normalen varierer stort, og mange er enten i god eller svært dårlig form også innenfor normalen. 

Jeg er sykemeldt og arbeidsufør uten mulighet for enkle hverdagslige oppgaver om jeg er i nedre eller øvre del av normal. Endel leger virker anta at man er helt frisk da, og jeg har derfor medisinert meg selv innenfor sakte justering og loggføring av symptomer/prøvesvar. Og selvsagt holdt meg innenfor normalen. Men en T4 på 10 eller 19 er milevis avstand for meg formmessig. Det er snakk om null kapasitet og normal-ish kapasitet. 

Du må altså være så snill å ta deg en tur til balderklinikken. Det finnes andre medisiner en levaxin som er som en annen verden, bare at legene må søke om å få skrive det ut. Ikke alle kropper klarer å gjøre om hormonet T4 i levaxin til T3, T2 og T1. I thyroid erfa f.eks. er det naturlig alle 4 hormonene.

Du burde også absolutt ta jodtilskudd, det gjelder alle dere andre med stoffskifteproblemer også. Skjoldbruskkjertelen TRENGER jod for å fungere ordentlig. Den trenger også selen (man kan få det fra 3-4 paranøtter daglig men ikke mer pga det høye selen-innholdet) og zink (som man kan få fra gresskarkjerner).

De stedene i kroppen med høyest forekomst av jod er livmoren og skjoldbruskkjertelen. Det betyr at kroppen må ha jod for å fungere optimalt. Og lavt stoffskifte kan være et SYMPTOM på bla a jodmangel. Kroppen må være i balanse for å fungere og det å behandle stoffskiftet i seg selv uten å se på underliggende årsaker er helt feil. Men...legene er lært opp til å skrive ut medisiner så det ryker etter så da blir resultatet som vi ser idag. Min fastlege nektet for at det finnes noe annet å gjøre enn å starte på levaxin. Dette er FEIL (med mindre man faktisk helt eller delvis mangler skjoldbruskkjertel selvfølgelig).

Det finnes for det første medisiner som fungerer mye bedre enn levaxin for mange (men de står på legenes fy-fy liste fordi de som selger levaxin skal ha enerett i norge tydeligvis. Men legen KAN søke om disse andre medisinene og de er IKKE farlige, systemet er bare korrupt), og mest sannsynligvis trenger man ikke starte på medisiner i det hele tatt hvis man ser på underliggende årsaker, som nevnt. Jeg har fått enestående hjelp på balderklinikken. Det har kostet litt, men forhåpentligvis kan jeg slutte helt med medisiner etterhvert. Og halleluja for det!

Det som er viktig er: gjør din egen research på nettet! Les om andres erfaringer. Søk opp jod og hva skjoldbruskkjertelen trenger (det er ofte mye mer info på engelsk)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...