Gå til innhold

5 retters meny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en 5 retters middag til mine veninner. Har dere noen forslag til meny?

Lyst til at det skal være gourmet, men også en del som kan gjøres på forhånd, sånn at jeg og kan kose meg med maten.

Vi er 6 personer. Tenkte den fjerde retten kunne være ost. Hva slags ost skal jeg velge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi oi postet feil. Kan noen flytte posten ?

Skrevet

Slik har hvertfall jeg lært at en meny skal settes sammen korrekt:

Forrett: suppe, kan lages på forhånd, og varmes opp.

Mellomrett: Liten rett. Kald/delvis kald, hvis suppen er varm, fisk hvis hovedretten skal være kjøtt, og omvendt. Enkelt med noe marinert (carpaccio f.eks.) med litt salat og dressing til.

Hovedrett: Kutt alt av grønnsaker dagen før, så sparer du tid. Nå på høsten er det vel godt med vilt, og en god saus er jo det viktigste av alt!

Ost: Gå i en osteforretning og få forslag til gode oster. Behøver ikke ha så spesielle oster, men tilbehøret kan jo være litt mer spesielt enn bare druer og paprika. F.eks: sharon-frukt, valnøtter, dadler.

Dessert: Bør ikke vær for kraftig etter en sånn middag! Hva med å lage en liten frukt drink? F.eks frosne jordbær i en blender, litt ananas juice, lime, og eventuelt litt malibu/rom/vodka. :sikle:

Nøyaktig hva menyen skal bestå av må du jo bestemme selv, etter lommeboken og smak og behag. En god idè kan være å servere alt i porsjoner på tallerknene. Er kjedelig hvis noen spiser seg mette allerede ved hovedretten fordi det sto så mye mat på bordet!

Håper det blir dere får en fin kveld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...