Gå til innhold

Veldig lite korrupsjon i Norge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Russland er det oppsiktsvekkende mange journalister og opposisjonspolitikere som forsvinner, blir arrestert for "urelaterte ting" eller tar selvmord, just saying. Jeg har selv blitt forsøkt utpresset for penger av politi i øst-europa, opptil flere ganger. Enkelte steder i øst samt i afrika får man ikke gjort noen forretninger i det hele tatt med mindre man betaler en eller annen offentlig tjenestemann. Norge kan faktisk ikke sammenlignes med de tilstandene

Anonymkode: 38830...1f0

Men hva hjelper det oss at det er mer korrupsjon i Russland når det foregår korrupsjon i Norge? Skal vi liksom hvile på våre laurbær?

Anonymkode: 6185f...2e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva hjelper det oss at det er mer korrupsjon i Russland når det foregår korrupsjon i Norge? Skal vi liksom hvile på våre laurbær?

Anonymkode: 6185f...2e5

Jeg kan ikke se at jeg skrev noe i de banene. Posten min var bare ment som en "wake up call" til dem som tror Norge sliter med store mengder korrupsjon

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se at jeg skrev noe i de banene. Posten min var bare ment som en "wake up call" til dem som tror Norge sliter med store mengder korrupsjon.

Bare de eksemplene som er nevnt i denne tråden, er da tilstrekkelig til å vise at også Norge er et gjennomkorrupt samfunn. Et eksempel på korrupsjon som omfatter en hel profesjon, er legene som er fullstendig i lommene på farmakologiske selskaper og produsenter for medisinsk utstyr. Selv om det er innført begrensninger på de mange heisaturene som legene ble lokket med på under dekke av "kongressdeltagelse", mottas fortsatt legemiddel- og utstyrsrepresentanter på legenes arbeidsplasser der de får drive uhemmet reklame i bytte mot bestikkelse i form av luksuriøse lunsjer. Hvor er Økokrim, velger de å lukke øynene for slikt?

Anonymkode: 3432b...cfc

Gjest made4u
Skrevet
Den 12.4.2016 at 11.43, AnonymBruker skrev:

Telenor og Kongsberg-gruppen = Grov korrupsjon.
 DNB og Hydro = Skatteunndragelse i stor stil.
 Yara = Grov korrupsjon, og tre tidligere direktører som har blitt dømt til fengsel.
 Statoil = Minst fleire hundre millioner kroner som har "forsvunnet" - bare de siste par årene.

Og likevel påstår folk at det finnes veldig lite korrupsjon i Norge?

Anonymkode: 2b3c4...485

Ser man på forholdene i resten av verden, så blir det helt korrekt å si at det er veldig lite korrupsjon i Norge, jeg ser ikke noe kontroversielt med det.

Selvfølgelig finnes korrupsjon over alt, man kan også peke på flere saker her i landet, det endrer dog ikke at det blir helt greit å si at vi har veldig lite korrupsjon her i landet.

Visse ser dog mer korrupsjon enn andre, kjenner folk som sier at Norge er blant verdens mest korrupte land, det finnes en diagnose for slik tankegang og det er paranoid å tro at Norge er voldsomt korrupt.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, made4u skrev:

Ser man på forholdene i resten av verden, så blir det helt korrekt å si at det er veldig lite korrupsjon i Norge, jeg ser ikke noe kontroversielt med det.

Selvfølgelig finnes korrupsjon over alt, man kan også peke på flere saker her i landet, det endrer dog ikke at det blir helt greit å si at vi har veldig lite korrupsjon her i landet.

Visse ser dog mer korrupsjon enn andre, kjenner folk som sier at Norge er blant verdens mest korrupte land, det finnes en diagnose for slik tankegang og det er paranoid å tro at Norge er voldsomt korrupt.

Det er da ingen grunn til å anta at korrupsjon er mindre utbredt i Norge enn i andre land. Nordmenn tror alltid at de er bedre enn andre. Nordmenn er åpenbart i verdenstoppen når det gjelder å se andres feil, men å innrømme egne feil sitter langt inne. En illustrasjon på dette er nordmenns fiendtlige holdninger overfor flyktninger og innvandrere.

Gjest made4u
Skrevet
Den 14.4.2016 at 18.46, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen grunn til å anta at korrupsjon er mindre utbredt i Norge enn i andre land. Nordmenn tror alltid at de er bedre enn andre. Nordmenn er åpenbart i verdenstoppen når det gjelder å se andres feil, men å innrømme egne feil sitter langt inne. En illustrasjon på dette er nordmenns fiendtlige holdninger overfor flyktninger og innvandrere.

Ikke glem at korrupsjon er synlig, ser man mot land hvor der er mye korrupsjon så vises jo korrupsjonen i form av at de som er korrupte har et unormalt høyt forbruk. I voldsomt korrupte land bor de korrupte i hus som skiller seg i stor grad fra hva vanlige folk bor i, de kjører biler vanlige mennesker i landene ikke en gang kan drømme om å kjøpe noen gang, de velter seg i penger og ett skyhøyt forbruk - slik er korrupsjonen godt synlig (også på lavere nivåer).

Det ser man ikke her i Norge, rett og slett fordi det er lite korrupsjon her sammenlignet med de fleste land i verden. Og grunnen til det er fordi fordelingen her er bedre, altså er det ikke så stor forskjell på politikerene og folket, eller på snekkeren og politimannen for den saks skyld.

Men selvfølgelig, det finnes jo selvfølgelig korrupsjon alle steder - men det blir vannvittig å hevde at det er noe stort problem i Norge, da det er det jo ikke... Men for all del, det er positivt at korrupsjonssaker avsløres og blir satt i ett søkelys. Dog blir det paranoid å hause det opp til at det er ille her i landet.

Skrevet
Den 12.4.2016 at 11.43, AnonymBruker skrev:

Telenor og Kongsberg-gruppen = Grov korrupsjon.
 DNB og Hydro = Skatteunndragelse i stor stil.
 Yara = Grov korrupsjon, og tre tidligere direktører som har blitt dømt til fengsel.
 Statoil = Minst fleire hundre millioner kroner som har "forsvunnet" - bare de siste par årene.

Og likevel påstår folk at det finnes veldig lite korrupsjon i Norge?

Anonymkode: 2b3c4...485

Jeg vil heller si at det finnes veldig lite synlig korrupsjon i Norge, sammenlignet med andre land hvor det er mer hverdagslig. 

Gjest made4u
Skrevet
18 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg vil heller si at det finnes veldig lite synlig korrupsjon i Norge, sammenlignet med andre land hvor det er mer hverdagslig. 

Korrupsjon er alltid synlig når pengene korrupsjonen genererer benyttes, dessuten er jo ALL korrupsjon forsøkt gjort usynlig, selv i land der korrupsjonen er lett synlig.

Hvis du mener Norge har mye usynlig korrupsjon så er det du som må komme med eksempler for hvordan dette foregår og hvor penger tar veien og ikke minst hvordan pengene benyttes - ekspertisen du i så fall hever deg over (dem sier jo det er lite korrupsjon her) og hvordan korrupsjonsmidlene benyttes er da du som må vise oss...

Jeg ser det slik, dem som ser mye korrupsjon i norge har ett vrangsyn og tankene deres er paranoide...

Skrevet (endret)
Den 12.4.2016 at 12.58, AnonymBruker skrev:

Norge her ikke mye rein korrupsjon. Men vi har kamerater, venner og bekjente. Datteren til din vennine må innom NAV der du er saksbehandler. Så ordner ting seg, ikke regelbrudd men vi strekker det litt lenger. Nevøen til kompisen fra russetiden skal bygge garasje. Kanskje litt stort i forhold til bygningsplanen for området men det ordner seg. Venners venner får litt ekstrarabatt eller ektra god deal også får du låne litt utstyr av kommunen til helga osv osv.

Nettopp derfor er jeg for større kommunder. Mange mener at små kommuner gir nærhet mellom politikere og innbyggere. Min erfaring er at en liten klikk rundt maktpersonene i bygda tjener på dette. For mye maktt folk i privat næringsliv som var på russebuss med lederen for næringsetaten, som igjen er gift med søsteren til lederen for turistheimen osv. Så snakker de sammen på bakrommet.

Større robuste kommuner som opptrer korrekt uten at økonomisjefen kjenner igjen gardsnavnet til søkeren og legger godviljen til. Innflyttere uten historisk sus over etternavnet kan glemme å få samme service.

Anonymkode: 11262...d63

Den 12.4.2016 at 13.37, AnonGangerTo skrev:

Det foregår mye korrupsjon i form av ansettelser basert på kamaraderi og favoritisme. Eneste måten å få seg jobb i Norge på i dagens arbeidsmarked. 

Den 12.4.2016 at 21.28, Vox_populi skrev:

Helt korrekt! Ikke minst er politikken en arena der folk "kjenner hverandre" og bygger nettverk. En beryktet politisk ungdomsorganisasjon er spesielt kjent som tumleplass for ufyselige strebere. 
Jeg bor i en liten kommune, og kan bekrefte at kjennskap og vennskap styrer det meste. En reduksjon i antall politikere til fjerdeparten ville redusere klikkenes makt, men skal det skje må regjeringa gripe inn og slå sammen kommunene med tvang. De lokale politikerne vil aldri frivillig gi slipp på sine privilegier.

korrupsjon er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene. Vennetjenester går vanligvis ikke under det.

Endret av Evilposelos
Skrevet
5 timer siden, made4u skrev:

Korrupsjon er alltid synlig når pengene korrupsjonen genererer benyttes, dessuten er jo ALL korrupsjon forsøkt gjort usynlig, selv i land der korrupsjonen er lett synlig.

Hvis du mener Norge har mye usynlig korrupsjon så er det du som må komme med eksempler for hvordan dette foregår og hvor penger tar veien og ikke minst hvordan pengene benyttes - ekspertisen du i så fall hever deg over (dem sier jo det er lite korrupsjon her) og hvordan korrupsjonsmidlene benyttes er da du som må vise oss...

Jeg ser det slik, dem som ser mye korrupsjon i norge har ett vrangsyn og tankene deres er paranoide...

Jeg mener det jeg skrev - at det finnes veldig lite synlig korrupsjon. Det vil si korrupsjon som offentligheten får vite om uten at noen journalister må grave frem i månedsvis for å avdekke det.

Innlegget ditt er for det meste svada ellers. 

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
3 timer siden, Evilposelos skrev:

korrupsjon er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene. Vennetjenester går vanligvis ikke under det.

Du og mange andre er så naive! Ta og les nøye hva som står i denne artikkelen. 

http://www.konsulentguiden.no/index.cfm?id=180694

Skrevet
2 timer siden, Evilposelos skrev:

Vennetjenester oppfatter jeg som bruk av egen makt for å gi venner fordeler. Ikke nødvendigvis noe galt i det, det avhenger av de nærmere omstendigheter. 
Korrupsjon er misbruk av egen makt for å gi andre fordeler utenom reglene. Om grunnen er mottatte verdier eller at det en gjentjeneste, eller om det skulle være en investering (opparbeidelse av goodwill), spiller ingen rolle. Korrupsjon er det uansett.
Bruker en av egne midler for å gi andre fordeler eller gaver, er helt i sin orden. Det kalles vennetjenester.

Men en som er ansatt eller har tillitsverv har ikke mulighet til å gjøre vennetjenester ved å bruke sin makt og innflytelse i kraft av sin stilling til å gå utenom reglene. En rådmann og en ordfører kan ikke i embets medfør utføre vennetjenester, de er forpliktet til å holde seg til reglene. Slike tjenester er utenfor reglene og blir dermed korrupsjon (ofte i form av nepotisme og favoritisme). Korrupsjon i det offentlige er meget utbredt, både når det gjelder ansettelser, valg av anbud og svar på søknader. Og jo mindre kommunen er, jo større er faren for at folk "kjenner hverandre". Korrupsjon i form av penger er én ting, men her i landet er korrupsjon uten direkte pengeoverføringer et enda større problem.

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
44 minutter siden, Vox_populi skrev:

Vennetjenester oppfatter jeg som bruk av egen makt for å gi venner fordeler. Ikke nødvendigvis noe galt i det, det avhenger av de nærmere omstendigheter. 
Korrupsjon er misbruk av egen makt for å gi andre fordeler utenom reglene. Om grunnen er mottatte verdier eller at det en gjentjeneste, eller om det skulle være en investering (opparbeidelse av goodwill), spiller ingen rolle. Korrupsjon er det uansett.
Bruker en av egne midler for å gi andre fordeler eller gaver, er helt i sin orden. Det kalles vennetjenester.

Men en som er ansatt eller har tillitsverv har ikke mulighet til å gjøre vennetjenester ved å bruke sin makt og innflytelse i kraft av sin stilling til å gå utenom reglene. En rådmann og en ordfører kan ikke i embets medfør utføre vennetjenester, de er forpliktet til å holde seg til reglene. Slike tjenester er utenfor reglene og blir dermed korrupsjon (ofte i form av nepotisme og favoritisme). Korrupsjon i det offentlige er meget utbredt, både når det gjelder ansettelser, valg av anbud og svar på søknader. Og jo mindre kommunen er, jo større er faren for at folk "kjenner hverandre". Korrupsjon i form av penger er én ting, men her i landet er korrupsjon uten direkte pengeoverføringer et enda større problem.

Spot on! 

Det hjelper dessverre ikke å påpeke det, folk gjør det uansett. 

Gjest made4u
Skrevet
6 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg mener det jeg skrev - at det finnes veldig lite synlig korrupsjon. Det vil si korrupsjon som offentligheten får vite om uten at noen journalister må grave frem i månedsvis for å avdekke det.

Innlegget ditt er for det meste svada ellers. 

Men du klarer ikke å eksemplifisere denne korrupsjonen eller vise til hvor pengene denne korrupsjonen genererer benyttes? Det er jo godt synlig i andre land hvor man finner mye korrupsjon.

At gravejournalistikk finner enkeltsaker er ikke ensbetydende med at korrupsjon er mye utbredt i Norge, noe det jo ikke er. Paranoiaen tar dog over for noen, når de hører om enkeltsaker og de ser voldsomt missoppfattet Norge som et veldig korrupt land - men slike følelser egnes heller for å stille diagnoser på pasienter heller enn å forklare at Norge sliter med mye korrupsjon for det gjør vi jo ikke.

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Du og mange andre er så naive! Ta og les nøye hva som står i denne artikkelen. 

http://www.konsulentguiden.no/index.cfm?id=180694

Jeg er da faen ikke naiv, jeg vet hva som foregår, men jeg bare ser ikke på det som korrupsjon, siden de ikke mottar bestikkelser for det og jeg ikke ser på vennepoeng som bestikkelse .

Endret av Evilposelos
Skrevet (endret)

...

Endret av Evilposelos
Skrevet

Korrupsjon eksisterer ikke i nevneverdig grad i Norge.

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
10 minutter siden, Evilposelos skrev:

Jeg er da faen ikke naiv, jeg bare ser ikke på det som korrupsjon, siden det ikke er det. Prøv å ta en venn med makt til retten for å ha gjort deg en tjeneste, kall det korrupsjon og se hva som skjer.

Leste du hva som sto i artikkelen? Spiller ingen rolle hvordan du ser på det. Eksperter ser på det som korrupsjon. Grunnen til at ingen blir dømt er: 1. mange, på lik linje med deg, ser ikke på det som korrupsjon; 2. de fleste dommerne i landet fikk jobben basert på vennetjenester. I tillegg er den så utbredt og åpenlyst praktisert - LinkedIn - at det er blitt normalt og lovlig. 

Skrevet
1 time siden, AnonGangerTo skrev:

Leste du hva som sto i artikkelen? Spiller ingen rolle hvordan du ser på det. Eksperter ser på det som korrupsjon. Grunnen til at ingen blir dømt er: 1. mange, på lik linje med deg, ser ikke på det som korrupsjon; 2. de fleste dommerne i landet fikk jobben basert på vennetjenester. I tillegg er den så utbredt og åpenlyst praktisert - LinkedIn - at det er blitt normalt og lovlig. 

Leser ikke blogger, skummet bare over hva den ene mannen mente. Ja, det er nok fordi det er lovlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...