Gå til innhold

Boliglån og EK...frustrert!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mer enn ek som teller, bl.a betalingsevne, om dere har barn eller bil, arbeidstrygghet, utsikter til lønnsvelst osv. Jeg er en person, tjener 700 000, 250 000 i studielån, ingen barn eller bil, og har 2,2 i lån. Sitter trygt i jobben, kommer aldri til å mangle jobb.

Anonymkode: 3a497...17c

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mer enn ek som teller, bl.a betalingsevne, om dere har barn eller bil, arbeidstrygghet, utsikter til lønnsvelst osv. Jeg er en person, tjener 700 000, 250 000 i studielån, ingen barn eller bil, og har 2,2 i lån. Sitter trygt i jobben, kommer aldri til å mangle jobb.

Anonymkode: 3a497...17c

Hvor mye mindre får man hvis man har barn?

Anonymkode: fc9fc...381

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye mindre får man hvis man har barn?

Anonymkode: fc9fc...381

Noen banker trekker 100 000 fra årslønna pr barn...

Anonymkode: aef6b...9f0

AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes jo litt rart ut.
Jeg og samboeren fikk lån på 3,2 mill i oktober i fjor med 330 000 i EK.
Vi har samtidig billån og studielån.

Det er selvfølgelig mulig at banker rundt om har skrudd igjen kranen hva gjelder boliglån pga et oppblåst boligmarked.

Anonymkode: b879b...98f

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge banken så kan vi låne 2,1mill til sammen. Vi har en samlet inntekt på 860.000, studiegjelde 200k og et lite boliglån på 700k. Vi har EK på 450K. Banken mente at, uavhengig av lånene vi har nå, så kan vi kun låne 2,1. 450K er ikke 15% av 2,1!! I teorioen så skulle vi ha kunne kjøpt for 3mill med 450K i EK. Right? Hater banken akkurat nå...

Anonymkode: ad88f...bc4

Vi har 800 000 til sammen. Og fikk ikke mer enn 1,8 i lån.

Anonymkode: f5000...5fd

Skrevet

Som flere andre nevner så har ikke egenkapital noe med hvor mye lån man får. Man kan ha 3 millioner i EK og likevel ikke få en krone i lån faktisk.

AnonymBruker
Skrevet

What?? Vi har relativt god inntekt (men ikke fast) på ca 1,2 mill. Vi kunne låne opp til 6 mill på den inntekten. Vi har 2 barn, begge gikk i bhg/sfo. Om man har barn trekker de gjerne fra opp mot 1 mill i lån. Om jeg var alenemor kunne jeg låne ca 2,5 mill på min inntekt (ca 800 000 pr år)

Anonymkode: ab80d...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...