Gå til innhold

Føler selv jeg har unormalt høy puls under trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Hvor høyt ligger du når du varmer opp, kjører langkjøring eller intervall?

Selv er jeg ei jente på 20 år i militæret som er i relativt god form, men sliter veldig på cardio-biten. Selv om jeg har forsøkt å bedre meg i cardio på en periode over 3 år er forbedringen minimal. Føler selv jeg ligger veldig høyt i puls for veldig liten innsats. F.eks ligger jeg lett på 160 ved å gå på flat mark med en fart på 6 km/t. Tidligere i dag forsøkte jeg meg på langkjøring med en snittfart på 8 km/t, noe som er ganske lavt. Etter 3-4 minutter lå pulsen på ca 180. Holdt på i ca 15 min før jeg måtte avbryte rett og slett fordi jeg føler det blir uutholdelig. Hadde da tatt ca 3-4 10-sekunders pauser. Finner dette veldig frustrerende.

Tok en 10 minutters pause hvor jeg gikk og trente litt annet før jeg satt meg på ergometersykkelen og begynte å tråkke. På under minuttet var pulsen tilbake på 180-190 og jeg merket jeg sleit skikkelig. Ekstremt lett motstand.

Er det noen som har noen ide her? Veldig frustrerende.

Anonymkode: c8473...ca2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde dette.  Hadde 90 i puls før jeg i det hele tatt hadde begynt å løpe. Viste seg at jeg hadde høyt stoffskifte.

Skrevet

Mener huske jeg leste noe om dette en gang, var noe med genetisk.... Altså at noen har veldig veldig liten respons på cardio, selv om de trener mye og rett.

Jeg er også en av de med skyhøy puls veldig kjapt!

http://forskning.no/mat-trening/2014/01/gener-bestemmer-effekten-av-diett-og-trening

http://www.nrk.no/livsstil/genene-dine-avgjor-treningseffekt-1.11522359

"– Det er godt kjent at personer responderer forskjellig på både trening og dietter, avhengig av deres arvemateriale, sier Bye til NRK.no. Hun legger til:

– Ved å kjenne hvilke gener den enkelte har kan man i fremtiden lage personlige og tilpassede trenings- og kostholdsprogrammer til hver enkelt, sier Bye til NRK.no.

Det finnes nemlig noen av oss som ikke responderer på trening i form av at vi ikke oppnår bedre kondisjon.

Bye mener at hvis man i fremtiden kan identifisere disse med en gensignatur, så vil disse personene ha mye større utbytte av et godt sammensatt diettprogram. Men det er også viktig å trene noe ved siden av."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...