Gå til innhold

Staten raner meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Endelig er jeg ferdig med kjedelige skolen og Ivar Åsen og har startet i jobb, og hva venter meg? Jeg blir ranet. Nesten 40% av lønna er svidd av før den engang kommer inn på konto. Rart mange foretrekker å nave?

Anonymkode: bfa13...4a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skulle lest litt samfunnsøkonomi?

Anonymkode: ca1b3...3c5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nesten 40% er borte før det har kommet på konto. Da sitter jeg igjen med bare litt over 60%. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nesten 40% er borte før det har kommet på konto. Da sitter jeg igjen med bare litt over 60%. 

Men så har du fått gratis skolegang, gratis tannlege frem til myndighetsalder, gratis helsetjenester og veier å kjøre på. Blant annet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Insinuerer du at Ts har høyere etterspørsel etter inntekt enn arbeidsgiveren har tilbud om inntekt? Frekt.

Tolker det dithen at TS tar ut lønna i kontanter, i poser med dollartegn, men får deng og trusler om verre av staten på vei til banken. Da er det ikke noe valg, man må gi det man har. Før det har kommet inn på konto til og med.

Anonymkode: d1ab6...cb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enig i at staten har en del ordninger som burde kuttes (som kan resultere i lavere skatt), men skatt i seg selv  burde betales uansett. Det mest viktigste for økonomien er at politiet er tilstede og lovene blir håndholdt (for da må folket respektere hverandres eiendomsrettigheter, osv), og det koster penger. Det neste blir vel et militært forsvar, slik at andre land må respektere at våre lover gjelder på vårt territorium. Etterhvert kommer man til infrastruktur og diverse andre ting, som er litt mer subjektivt med tanke på om det er nødvendig for hele samfunnet eller kun en liten brøkdel.

Om man skulle "nave" så burde man vite at man kun vil få nok til det grunnleggende livet har å tilby, du kommer ikke langt i livet med mindre du jobber eller skaper jobber.

Anonymkode: 4489f...864

Gjest AryaKillie
Skrevet

Betaler du for mye vil du få det igjen. Hvis ikke så må du dessverre ta til takke med gratis operasjoner, sykehus, lege, skole og utdanning til dine barn, ytelser fra nav i den grad du måtte trenge det, subsidierte medisiner bl.a. Dette er jo helt forferdelig.

Skrevet

Sånn er livet og sånn skal det også være 😊

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endelig er jeg ferdig med kjedelige skolen og Ivar Åsen og har startet i jobb, og hva venter meg? Jeg blir ranet. Nesten 40% av lønna er svidd av før den engang kommer inn på konto. Rart mange foretrekker å nave?

Du hadde aldri fått gått på den kjedelige skolen slik at du kunne fått jobben som gir deg 60% utbetalt uten at andre stakkarer før deg også hadde betalt skatt! :P

Skrevet

Hvis du har 40 % skattetrekk er det enten for høyt, eller så tjener du svært mye.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat kommet ut fra et sykehusopphold som nok hadde kostet en million eller så om jeg hadde måttet betale det selv. Er sinnsykt glad for at jeg har betalt skatt isteden! 

Anonymkode: 99fae...70f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se litt rundt hva ting egentlig koster, hva helse koster foreksempel. 

Har to fødsler bak meg, disse koster vel gjerne rundt 30.000 pr stk. Det var 60.000 kr det. Så kommer oppfølging i ettertid, helsekontroller og tannhelse. Bare der alene er vi nok oppe i 20.000-25.000 pr barn. Hvis det så skjer noe ekstra spinner tusenlappen fort på seg.

Så er det barnehage, utdanning, veier, eldreomsorg, kollektivtransport, sykelønn, uføretrygd osv. Jeg betaler gladelig skatt for å ha disse tingene. 

Har en bekjent med en sykdom som krever medisiner til 50.000 kr/mnd. Hadde ikke det vært for systemet vi har i Norge hadde nok ikke hun fått leve opp.

Anonymkode: bb9bf...a02

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det mest viktigste for økonomien er at politiet er tilstede og lovene blir håndholdt (for da må folket respektere hverandres eiendomsrettigheter, osv), og det koster penger.

Hvorfor burde det være slik egentlig? Folk er jo stort sett høfligere og snillere i stammesamfunn. Det er nok fordi man blir drept om man er er en frekk jævel. Uten eiendomsrett er heller ikke mennesket istand til å ødelegge jordens miljø. Maktforholdene er også selv om de ikke er helt flate mye jevnere i stammesamfunn. I stammesamfunn bruker også folk mindre andel av sin tid på å jobbe. Eiendomsretten og andre rettigheter fører også til ufrihet da de gjør mennesker så avhengige av hverandre. Det er ikke alt med eiendomsretten som er positivt. 

Skrevet

Alle ønsker seg lavere skatt, og det er sikkert ting som kunne vært gjort. Men skatt er en forutsetning for at ikke samfunnet skal smuldre opp fullstendig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...