RompeRusk Skrevet 12. april 2016 #21 Skrevet 12. april 2016 Jeg er en av de som prøver å spare så mye som mulig! Får et kick av å se sparekontoen vokse, av å se boliglånet bli mindre og mindre. For meg handler det om økonomisk trygghet - både fordi jeg snart er ferdigutdannet og ikke kan regne med å få 100 % jobb med en gang, men også fordi de gode vanene jeg har nå vil fortsette videre. I tillegg sparer jeg på å betale ned boliglånet mest mulig fordi jeg slipper unna de verste rentene etterhvert. Jeg er ikke av den typen som ikke blir med på noe sosialt, kjøper brukte gaver etc, men jeg kjøper vogner og barneutstyr brukt, fører regnskap og har budsjett jeg prøver å holde meg noenlunde innenfor. Har som mål å komme under 2 million i boliglån i år, ligger godt an
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #22 Skrevet 12. april 2016 Jeg sparer mesteparten av inntekten min i vinterhalvåret. Jeg føler ikke at jeg forsaker noe, da jeg bruker oppsparte midler på å reise i sommerhalvåret. Å spare bare for å spare, skjønner jeg ikke vitsen med. Det er ikke lommer i likskjorta. Anonymkode: 8d972...3ce
prt90 Skrevet 12. april 2016 #23 Skrevet 12. april 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har et spørsmål til dere som sparer ekstremt mye, typen 1/3 av inntekten deres, er det verdt det? Det er en bruker her inne som har blitt helt asosial grunnet sparingen, er det virkelig verdt det? Jeg sparer jeg også, men velger å sette av 2500 kr til mat i måneden og 1500 kr til klær, fritid og shopping. Jeg sparer ca. 3500 - 5000 kr i måneden. Jeg har allerede en buffer. Det er viktig å spare og ha en god of trygg økonomi, men sparingen bør ikke gå på helsa løs. Hvor mye sparer dere? Hvor må dere "ofre" ? Er det verdt det? Anonymkode: 3c838...049 Å spare 1/3 av inntekten er ikke nødvendigvis noe stort offer da. For meg dreier det seg bare om litt planlegging og fornuftige økonomiske valg av typen: - Bo i sentrum fremfor å ha bil - NSB fremfor Flytoget ut til flyplassen - Sørge for å ha god rente i banken - Handle basis-varer på Rema fremfor meny - Kjøpe sportsutstyr på tilbud (utenom sesong) - Ikke pusse opp kjøkkenet hvert 2. år Føler ikke at noen av disse valgene går noe særlig utover min livskvalitet akkurat. Det gir jo også en viss trygghetsfølelse å ha noen årslønner på sparekonto i tilfelle dårlige tider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå