AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Hei, jeg har et spørsmål til dere som sparer ekstremt mye, typen 1/3 av inntekten deres, er det verdt det? Det er en bruker her inne som har blitt helt asosial grunnet sparingen, er det virkelig verdt det? Jeg sparer jeg også, men velger å sette av 2500 kr til mat i måneden og 1500 kr til klær, fritid og shopping. Jeg sparer ca. 3500 - 5000 kr i måneden. Jeg har allerede en buffer. Det er viktig å spare og ha en god of trygg økonomi, men sparingen bør ikke gå på helsa løs. Hvor mye sparer dere? Hvor må dere "ofre" ? Er det verdt det? Anonymkode: 3c838...049 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Trekker 50 fra kontoen inn til BSU hver gang jeg trekker kortet. Blir en del i mnd skal jeg si deg! Anonymkode: 56884...dd3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trekker 50 fra kontoen inn til BSU hver gang jeg trekker kortet. Blir en del i mnd skal jeg si deg! Anonymkode: 56884...dd3 Hvordan gjør man det? Ikke dumt👏🏼 Anonymkode: dab2d...08d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har et spørsmål til dere som sparer ekstremt mye, typen 1/3 av inntekten deres, er det verdt det? Det er en bruker her inne som har blitt helt asosial grunnet sparingen, er det virkelig verdt det? Jeg sparer jeg også, men velger å sette av 2500 kr til mat i måneden og 1500 kr til klær, fritid og shopping. Jeg sparer ca. 3500 - 5000 kr i måneden. Jeg har allerede en buffer. Det er viktig å spare og ha en god of trygg økonomi, men sparingen bør ikke gå på helsa løs. Hvor mye sparer dere? Hvor må dere "ofre" ? Er det verdt det? Anonymkode: 3c838...049 Sparer for å kunne bytte bolig men sparer ikke meg til fant. Anonymkode: 220b7...25d
Cuntzilla Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 Jeg tror de som sparer ekstremt mye også har en mye større glede i å se tallene på en konto enn oss som ikke sparer så mye. For meg er tall på en konto nettopp bare det - tall på en konto. Jeg har jo en buffer og liker å ha det trygt økonomisk, men utover det så har ikke penger en verdi for meg før jeg bruker dem på noe som har en verdi for meg. Jeg kan spare til en ferie, men det er bare fordi jeg gleder meg intenst til å blåse alle pengene bort. Jeg hater når feriekontoen bare står der og ikke skal røres. Mens andre tror jeg kjenner en type mestringsfølelse og stor glede bare av å se sparekonto vokse. Litt sånn Onkel Skrue som bader i pengebingen. Poenget mitt er altså at de som sparer ekstremt mye vil synes det er verdt det, det er jo nettopp derfor de sparer ekstremt mye 11
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 Jeg sparte 75-85% og nå har jeg pensjonert meg. Det var helt klart verd det for meg. Målet var ikke mange penger men friheten som økonomisk selvstendighet gir. Anonymkode: 8c0d0...c8d 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #7 Skrevet 12. april 2016 Sparte ekstremt mye når mine medstudenter og venner var ute og festet. Siden jeg ikke kom til å tjene så mye med min lønn, måtte jeg gjøre det for å kunne ha litt mer økonomisk frihet nå og det føler jeg har nådd. Jeg bor i enebolig som snart er nedbetalt mens mine venner fortsatt bor i leilighet i samme område og må vente noen år til de får råd til større bolig. Nå som jeg har nådd målet mitt kan jeg ta igjen det tapte. Jeg syns ikke jeg har gått glipp av noe ved å kutte bort festing eller gutter i 20-årene. I år har vi hittil booket 7 utenlandsturer, alt fra storby og spa med venninner og annen fornøyelsestur. Jobber mindre for å kunne leve livet og likevel ha romslig økonomi. Anonymkode: 8d8dd...094 1
Torelli Skrevet 12. april 2016 #8 Skrevet 12. april 2016 sparer mye pga jeg har råd til det, sparer til enebolig i utkanten av Oslo, man trenger kapital da. Føler ikke jeg forsaker noe spesielt, men jeg kunne nok brukt mer penger på klær/shopping, men det er ikke min interesse.
Anglofil Skrevet 12. april 2016 #9 Skrevet 12. april 2016 (endret) Jeg liker å spare fordi jeg har helt konkrete mål. Jo, det er gøy å se tallene, og jeg elsker å føre budsjett og regnskap, men stort sett sparer jeg fordi det er et mål ved det. Jeg sparer en del ved å betale ned boliglån siden jeg ønsker å ha mest mulig økonomisk frihet uten å slippe å tenke på lån hvis noe skulle skje, f.eks hvis min samboer eller jeg skulle miste jobben, bli syke osv. I tillegg har jeg feriesparing, sparing til buffer, samt at jeg også har spart opp en god slump til behandling. Det gir meg økonomisk trygghet som gjør at jeg kan unne meg andre ting, det føles rett og slett som en stor trygghet for meg i hverdagen. Mvh Yvonne Endret 12. april 2016 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #10 Skrevet 12. april 2016 Historie fra en gammel mann: Han jobbet hele livet sitt, opptjente seg en god pensjon og gledet seg til frihet og nyte livet. Dessverre ble det ikke slikt, planen om bobil og reise rundt i verden raste i grus, kona døde relativt tidlig alder etter blodforgiftning, han mistet retten til C1 førekortet etter helsetesten. Han fikk derimot beholde B klassen, men bobilen krever C1. Han solgte bilen for å kjøpe en mindre bobil som kan kjøres av B klassen, men innen da fikk han hjerteproblemer og måtte begynne på medisiner. Legen vurderte han ustabil pga hjertet og tok fra han førekortet til B, men håpet var fremdeles ikke over! Han la over til fly reiser og leve godt i utlandet. Dessverre fikk han ikke lov til det pga medisiner og fly, også nektes han å få utskrevet medisiner i utlandet... Sist jeg møtte han, tørket jeg rumpa hannes på sykehjemmet, men hallo? fyren har jo bra pensjon i allefall, som går til staten. Oppsummert: Hvorfor risikere dine beste år? Anonymkode: b691a...ccb 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #11 Skrevet 12. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har et spørsmål til dere som sparer ekstremt mye, typen 1/3 av inntekten deres, er det verdt det? Det er en bruker her inne som har blitt helt asosial grunnet sparingen, er det virkelig verdt det? Jeg sparer jeg også, men velger å sette av 2500 kr til mat i måneden og 1500 kr til klær, fritid og shopping. Jeg sparer ca. 3500 - 5000 kr i måneden. Jeg har allerede en buffer. Det er viktig å spare og ha en god of trygg økonomi, men sparingen bør ikke gå på helsa løs. Hvor mye sparer dere? Hvor må dere "ofre" ? Er det verdt det? Anonymkode: 3c838...049 Sparer for å bli raskest mulig gjeldfri ..det er dyrt å være fattig. Anonymkode: 3b01d...fee
Tibbie Skrevet 12. april 2016 #12 Skrevet 12. april 2016 Har ei venninne som er helt Onkel Skrue! Sikkert greit for henne med penger på konto, men det er veldig slitsomt for oss som henger med henne Når vi er på restaurant kjøper hun alltid det billigste på menyen og et glass vann, mens vi andre koser oss med en del øl og annen god drikke, sånn at det blir en kveld ut av det. Når vi skal på byen drar vi aldri på de bra utsestedene siden hun nekter å dra steder med inngang (hallo, det er 50 kroner, liksom). Kjøper alltid kjipe bursdags- og julegaver. Type som man gjorde til sine 100 venninner da man gikk på barneskolen. Noe billig drit bare for å gi noe. For eksempel pynteting som er på salg på Nille eller noe annet unødvendig tull Hun har det eldste av alt på markedet, kjøper nye klær aldri mer en annen hver mnd, og da er det ALLTID på salg. Å se på orginalpriser er ikke en gang et alternativ. Drikker seg helt kanon på vors for å slippe å bruke penger på byen... Vel, hun oppfører seg som om hun ennå er på et trangt studentbudsjett, og det er noen år siden. Hun tjener ganske bra nå. Jeg er en sånn som bruker det jeg har, men bør nok bli flinkere til å spare. 200 på BSU i mnd er litt for dårlig. En miks av venninna mi og jeg ville vært perfekt. 2
Torelli Skrevet 12. april 2016 #13 Skrevet 12. april 2016 4 minutter siden, Tibbie skrev: Har ei venninne som er helt Onkel Skrue! Sikkert greit for henne med penger på konto, men det er veldig slitsomt for oss som henger med henne Når vi er på restaurant kjøper hun alltid det billigste på menyen og et glass vann, mens vi andre koser oss med en del øl og annen god drikke, sånn at det blir en kveld ut av det. Når vi skal på byen drar vi aldri på de bra utsestedene siden hun nekter å dra steder med inngang (hallo, det er 50 kroner, liksom). Kjøper alltid kjipe bursdags- og julegaver. Type som man gjorde til sine 100 venninner da man gikk på barneskolen. Noe billig drit bare for å gi noe. For eksempel pynteting som er på salg på Nille eller noe annet unødvendig tull Hun har det eldste av alt på markedet, kjøper nye klær aldri mer en annen hver mnd, og da er det ALLTID på salg. Å se på orginalpriser er ikke en gang et alternativ. Drikker seg helt kanon på vors for å slippe å bruke penger på byen... Vel, hun oppfører seg som om hun ennå er på et trangt studentbudsjett, og det er noen år siden. Hun tjener ganske bra nå. Jeg er en sånn som bruker det jeg har, men bør nok bli flinkere til å spare. 200 på BSU i mnd er litt for dårlig. En miks av venninna mi og jeg ville vært perfekt. Man sliter da ikke ut klær annen hver måned?! Jeg shopper kanskje 2-3 ganger i året... 4
Anglofil Skrevet 12. april 2016 #14 Skrevet 12. april 2016 2 minutter siden, Tibbie skrev: Har ei venninne som er helt Onkel Skrue! Sikkert greit for henne med penger på konto, men det er veldig slitsomt for oss som henger med henne Når vi er på restaurant kjøper hun alltid det billigste på menyen og et glass vann, mens vi andre koser oss med en del øl og annen god drikke, sånn at det blir en kveld ut av det. Når vi skal på byen drar vi aldri på de bra utsestedene siden hun nekter å dra steder med inngang (hallo, det er 50 kroner, liksom). Kjøper alltid kjipe bursdags- og julegaver. Type som man gjorde til sine 100 venninner da man gikk på barneskolen. Noe billig drit bare for å gi noe. For eksempel pynteting som er på salg på Nille eller noe annet unødvendig tull Hun har det eldste av alt på markedet, kjøper nye klær aldri mer en annen hver mnd, og da er det ALLTID på salg. Å se på orginalpriser er ikke en gang et alternativ. Drikker seg helt kanon på vors for å slippe å bruke penger på byen... Vel, hun oppfører seg som om hun ennå er på et trangt studentbudsjett, og det er noen år siden. Hun tjener ganske bra nå. Jeg er en sånn som bruker det jeg har, men bør nok bli flinkere til å spare. 200 på BSU i mnd er litt for dårlig. En miks av venninna mi og jeg ville vært perfekt. Nå drikker ikke jeg alkohol, så det kan jeg ikke relatere meg til, og jeg tror jeg er ganske generøs ift gaver, men det uthevde klarer jeg ikke å se problemet med. Jeg ser virkelig ikke vitsen med å kjøpe noe til fullpris når man stort sett kan finne det på salg. Så lenge hun går med klær hun trives med så er vel ikke dette et nevneverdig problem? Og handler man virkelig så ofte klær? Jeg sparer heller opp og storhandler 1-2 ganger i året (unntaket er klær jeg virkelig har lyst på som kjøpes innimellom). Kanskje hun heller velger å unne seg andre ting? Og nå kjøper jeg meg brus på restaurant, men jeg liker heller ikke å velge det dyreste på menyen, rett og slett fordi jeg ofte ikke føler at det er verdt det. Da må det være noe helt spesielt. Mvh Yvonne 1
Tibbie Skrevet 12. april 2016 #15 Skrevet 12. april 2016 Den 12.4.2016 at 11.24, Torelli skrev: Man sliter da ikke ut klær annen hver måned?! Jeg shopper kanskje 2-3 ganger i året... Det handler ikke om å slite ut klær når man er interessert i klær. Klær er ikke der for å være praktisk for oss. Det er der for moro skyld. Resten av svaret under Yvonnes sitat Den 12.4.2016 at 11.27, Yvonne skrev: Nå drikker ikke jeg alkohol, så det kan jeg ikke relatere meg til, og jeg tror jeg er ganske generøs ift gaver, men det uthevde klarer jeg ikke å se problemet med. Jeg ser virkelig ikke vitsen med å kjøpe noe til fullpris når man stort sett kan finne det på salg. Så lenge hun går med klær hun trives med så er vel ikke dette et nevneverdig problem? Og handler man virkelig så ofte klær? Jeg sparer heller opp og storhandler 1-2 ganger i året (unntaket er klær jeg virkelig har lyst på som kjøpes innimellom). Kanskje hun heller velger å unne seg andre ting? Og nå kjøper jeg meg brus på restaurant, men jeg liker heller ikke å velge det dyreste på menyen, rett og slett fordi jeg ofte ikke føler at det er verdt det. Da må det være noe helt spesielt. Mvh Yvonne Dette er snakk om ei jente som interesserer seg for klær og alltid klager på at hun ikke har noe, hvor hun ender med å alltid hente klær i våre klesskap. Jeg har ikke noe imot å dele klærne mine, men hun er den eneste av venninnene mine jeg ikke kan byttelåne klær med siden hun ikke kan bidra med noe. Og når hun har en interesse for klær og syter over at hun ikke har noe fint, så er det ganske gjerrig å nekte å bruke penger på det. Det koster ikke så mye for jenteklær, liksom. Hun unner seg ingenting Det er litt greia med gjerrigknarkopplegget. 1
Anglofil Skrevet 12. april 2016 #16 Skrevet 12. april 2016 1 minutt siden, Tibbie skrev: Det handler ikke om å slite ut klær når man er interessert i klær. Klær er ikke der for å være praktisk for oss. Det er der for moro skyld. Resten av svaret under Yvonnes sitat Dette er snakk om ei jente som interesserer seg for klær og alltid klager på at hun ikke har noe, hvor hun ender med å alltid hente klær i våre klesskap. Jeg har ikke noe imot å dele klærne mine, men hun er den eneste av venninnene mine jeg ikke kan byttelåne klær med siden hun ikke kan bidra med noe. Og når hun har en interesse for klær og syter over at hun ikke har noe fint, så er det ganske gjerrig å nekte å bruke penger på det. Det koster ikke så mye for jenteklær, liksom. Hun unner seg ingenting Det er litt greia med gjerrigknarkopplegget. Ah, okay, ja, da er det klart saken blir en annen. Merkelig å klage over slikt når det er ens eget valg. Mvh Yvonne 1
Gjest chisandra Skrevet 12. april 2016 #17 Skrevet 12. april 2016 Jeg har en liten buffer, utover det lever jeg livet mitt og koser meg. Som ordtaket sier: "Alle disse dagene som kom og gikk – ikke visste jeg at de var livet"
Torelli Skrevet 12. april 2016 #18 Skrevet 12. april 2016 1 minutt siden, Tibbie skrev: Det handler ikke om å slite ut klær når man er interessert i klær. Klær er ikke der for å være praktisk for oss. Det er der for moro skyld. Resten av svaret under Yvonnes sitat Dette er snakk om ei jente som interesserer seg for klær og alltid klager på at hun ikke har noe, hvor hun ender med å alltid hente klær i våre klesskap. Jeg har ikke noe imot å dele klærne mine, men hun er den eneste av venninnene mine jeg ikke kan byttelåne klær med siden hun ikke kan bidra med noe. Og når hun har en interesse for klær og syter over at hun ikke har noe fint, så er det ganske gjerrig å nekte å bruke penger på det. Det koster ikke så mye for jenteklær, liksom. Hun unner seg ingenting Det er litt greia med gjerrigknarkopplegget. Skjønner bedre da. Jeg syns folk gjerne må spare/være gjerrig med seg selv, men for all del ikke syt om dette og ikke snylt på vennenne dine eller gi elendige gaver. Noen burde sette henne på plass der 1
Tibbie Skrevet 12. april 2016 #19 Skrevet 12. april 2016 Den 12.4.2016 at 11.35, Torelli skrev: Skjønner bedre da. Jeg syns folk gjerne må spare/være gjerrig med seg selv, men for all del ikke syt om dette og ikke snylt på vennenne dine eller gi elendige gaver. Noen burde sette henne på plass der Orker nok ikke sette henne på plass, men hun risikerer jo alltid at hun er den siste man inviterer med på ting siden hun blir så kjedelig når hun ikke vil bruke ett eneste øre øre
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #20 Skrevet 12. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør man det? Ikke dumt👏🏼 Anonymkode: dab2d...08d Du sparer mer ved å la være å bruke kortet. Anonymkode: a1a80...b70 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå