Arkana Skrevet 12. april 2016 #41 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg tror virkelig ikke problemet her i verden er at for mange går rundt og tror at de er så fantastisk nydelige og vakre, det er vanligvis heller motsatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 12. april 2016 #42 Del Skrevet 12. april 2016 38 minutter siden, Arkana skrev: Jeg tror virkelig ikke problemet her i verden er at for mange går rundt og tror at de er så fantastisk nydelige og vakre, det er vanligvis heller motsatt. Jeg tror faktisk at noe av problemet er at for mange har fått høre i hele oppveksten hvor pene, nydelige, flinke og feilfrie de er, fordi de sliter med å takle det når de vokser opp og føler på at det stilles krav de ikke var forberedt på å møte. Vi kan ikke være så redde for å lære barn opp i virkeligheten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. april 2016 #43 Del Skrevet 12. april 2016 Nå overdriver du. Og feilfri er ikke et ord jeg synes man skal bruke om noen. Slik du beskriver det skulle man tro enkelte foreldre ikke gjorde annet enn å sitte å skryte uhemmet av sine barns utseende og det er faktisk ikke slik det foregår. Men fortsett gjerne med å ignorere dine barns utseende, hvis det er det du mener er riktig. Jeg foretrekker å lære barna mine at alle har noe pent ved seg og styrke selvtilliten deres ved å la dem høre at også, men ikke bare, utseendet deres er noe av det som er fint ved dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vival Skrevet 12. april 2016 #44 Del Skrevet 12. april 2016 Barnet mitt får høre at det er flink, snill, morsom, vakker, nydelig, omtenksom, hjelpsom, osv. Tror det er viktig å vite at man er vakker både utenpå og inni 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vival Skrevet 12. april 2016 #45 Del Skrevet 12. april 2016 4 timer siden, Petra75 skrev: Vet ikke om jeg er helt enig med deg. Å hele tiden få ros for utseendet sitt av foreldrene hjelper lite hvis man kommer ut i verden og samfunnet ikke deler synet. Ikke bare får man følelsen av at man er stygg, men samtidig skjønner man at foreldrene har jugd for deg hele livet. Hvorfor kan man ikke kutte ut dette utseendefokuset en gang for alle? Å være pen hjelper deg lite hvis du ikke klarer å skjære en brødskive. Lær ungene selvstendighet og evnen til å tenke sjæl. Det ser ut til at det har vært for lite fokus på det de siste parogtjue årene. Foreldre juger vel ikke fordi de sier at barnet sitt er vakkert. Der har du problemet, verden utenfor har ulike skjønnhetsidealer i ulike perioder. Møter man ikke den standaren, så er man ikke pen. Å lære barna sine det EE feil. Barnet mitt er nydelig, og det mener jeg fra bunnen av mitt hjerte. Uavhengig av hva andre måtte mene. Beauty is in the eye of the beholder 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra75 Skrevet 12. april 2016 #46 Del Skrevet 12. april 2016 Et øyeblikk siden, Vival skrev: Foreldre juger vel ikke fordi de sier at barnet sitt er vakkert. Der har du problemet, verden utenfor har ulike skjønnhetsidealer i ulike perioder. Møter man ikke den standaren, så er man ikke pen. Å lære barna sine det EE feil. Barnet mitt er nydelig, og det mener jeg fra bunnen av mitt hjerte. Uavhengig av hva andre måtte mene. Beauty is in the eye of the beholder Mange ungdommer vil nok påstå det, jo. Men foreldre er jo programmert til å mene at ungene sine er vakre. Og det skulle jo bare mangle. Men jeg mener at det ikke er udelt positivt å innprente ungene sine at de er vakrest, flinkest og nydeligst. Det har ingenting med hva som er standard og ikke, men hvilken personlighet man utvikler ut fra det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vival Skrevet 12. april 2016 #47 Del Skrevet 12. april 2016 1 minutt siden, Petra75 skrev: Mange ungdommer vil nok påstå det, jo. Men foreldre er jo programmert til å mene at ungene sine er vakre. Og det skulle jo bare mangle. Men jeg mener at det ikke er udelt positivt å innprente ungene sine at de er vakrest, flinkest og nydeligst. Det har ingenting med hva som er standard og ikke, men hvilken personlighet man utvikler ut fra det. Jeg klarte fint å skille mellom min families syn på meg og andres syn på meg. Jeg forstod jo at jeg var godt likt i klassen og var gjennomsnittlig. Men familien min syntes jeg var vakker, smart og morsom. Jeg mente aldri at de løy, men visste jo at familiekjærligheten gjør at de mest av det fine med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #48 Del Skrevet 12. april 2016 Bare ikke skryt for mye av ting som ikke stemmer, er en grunn for at det blir kjørt nye runder med Idol hvert år "men, mamma sa jo jeg var flink å synge!" Anonymkode: ebe68...bad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 12. april 2016 #49 Del Skrevet 12. april 2016 Mine barn og barnebarn er nydelige og jeg sier det til dem også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AryaKillie Skrevet 12. april 2016 #50 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg sier hver dag: Tenk at mamma har så vakre jenter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cesil Skrevet 12. april 2016 #51 Del Skrevet 12. april 2016 Ja, hver eneste dag. Men vi gir dem også mange komplimenter som ikke går på utseendet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 12. april 2016 #52 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) 8 timer siden, Vera Vinge skrev: Det har i grunnen aldri falt meg inn å si til barna mine at de er pene (gutter på 2 og 4), men jeg sier mange andre fine ting til dem, som at jeg er glad i dem, at de snille mot hverandre, at de er morsomme å være sammen med, at jeg liker dem så godt osv. Men jo, jeg kan si at de er fine når de har pyntet seg, da. Men det er vel en ganske stor forskjell på å ha gutter og jenter der. Man ser jo allerede på facebook-gratulasjoner når noen har fått baby - mens de som får guttebabyer får gratulasjoner, syns jeg ofte jeg ser at jentebabyers utseende kommenteres mye mer ("så nydelig", for en prinsesse", så vakker" osv). Ikke rart småjenter forventer kommentarer på utseende fra tidlig alder. Og siden det ligger i vår kultur, kan jeg se at det gir mening å kommentere jenters utseende positivt i noe større grad enn gutter, fordi det er forventet. Men jeg ville vært litt varsom med det også, fordi jeg ikke ville ønsket at en datter skulle tillegge eget utseende for stor betydning. At utseende utgjør hoveddelen av hennes verdi eller identitet. Jeg syns en bruker over her et sted er på bomtur når det nevnes at det å avstå fra å gi positiv oppmerksomhet er gammeldags. Jeg tror nesten ikke barn kan få for mye positiv oppmerksomhet og kjærlighet, men jeg tror det er uheldig med alt for mange kommentarer på utseende og "flinkhet", fordi det da fort vil utgjøre en for stor del av selvbildet. Og at dette igjen blir et noe skjørt grunnlag å bygge selvtillit på, dersom barnet ubevisst opplever at de ikke er "gode nok" om de ikke er flinke og pene hele tiden. Veldig enig med deg! Tror aldri det har falt meg inn å si at gutta mine er pene heller. Jeg sier at de er fine og kjekke når de har pynta seg, ordna seg på håret og slikt, men å bare si at de er pene sånn ut av det blå? Næh. Jeg sier de er snille, søte, snille, morsomme, gode, at jeg synes det er fint å være sammen med de osv. Gir spesifikke komplimenter og skryt til det de gjør mer enn til det de er. Edit: Når jeg tenker meg om sier jeg ofte at de er "verdens fineste gutter". Men pen og vakker er ikke ord jeg ønsker å bruke på dem, eller et fokus jeg ønsker å ha. Endret 12. april 2016 av kisskissbangbang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #53 Del Skrevet 12. april 2016 Jeg sier fine ting til dem om både utseende, personlighet og ting de gjør. Jeg er ærlig, så om de spør hender det jeg sier ting de kunne gjort bedre, men jeg prøver å vinkle det positivt. Og de gjør det samme til meg. Vi er enige i at det er viktigere å være snill enn å være pen, og viktigere å kunne stå opp for seg selv og andre enn å være snill... og viktigere å like seg selv enn at andre liker deg. Anonymkode: 72cd9...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Riskrem Skrevet 12. april 2016 #54 Del Skrevet 12. april 2016 Mine foreldre fortalte meg aldri at jeg var fin. Første gang jeg fikk høre at jeg var fin var i bursdagen til en venninne da jeg var 12 år. Det var foreldrene til venninnen min som sa at jeg var kjempefin i kjolen jeg hadde på meg. At de sa at jeg var fin betydde alt for meg den gangen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå