AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Jeg trener meg opp til bli en god og rask løper, og trener derfor løping 4 dager i uken kombinert med helkroppsstyke to dager i uken. Dette er et eksempel på hva jeg spiser i løpet av en dag: Frokost: 1 fettfri yoghurt + 1 husman knekkebrød med kremost Lunsj: Stekt ris med reker og grønnsaker Snack: Gulrøtter Mellommåltid: Husman knekkebrød med hummus og tomat, grov brødskive med hummus og tomat Middag: Grønnsakssuppe laget på buljong med potet, paprika, gulrot og brokkoli med linser Kveldsmåltid: 2 grove brødskiver med hummus, salat, tomat, agurk og to skiver gulost Jeg spiser ikke kjøtt eller kylling så derfor jeg spiser sjømat/fisk og linser/bønner istedenfor. Hva synes du om kostholdet mitt? Anonymkode: f5575...952
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 Virker veldig magert og trist. Du blir nok ikke en enormt god løper med så lite energi. Det hadde i alle fall ikke jeg blitt. Anonymkode: e52d8...9e0
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener meg opp til bli en god og rask løper, og trener derfor løping 4 dager i uken kombinert med helkroppsstyke to dager i uken. Dette er et eksempel på hva jeg spiser i løpet av en dag: Frokost: 1 fettfri yoghurt + 1 husman knekkebrød med kremost Lunsj: Stekt ris med reker og grønnsaker Snack: Gulrøtter Mellommåltid: Husman knekkebrød med hummus og tomat, grov brødskive med hummus og tomat Middag: Grønnsakssuppe laget på buljong med potet, paprika, gulrot og brokkoli med linser Kveldsmåltid: 2 grove brødskiver med hummus, salat, tomat, agurk og to skiver gulost Jeg spiser ikke kjøtt eller kylling så derfor jeg spiser sjømat/fisk og linser/bønner istedenfor. Hva synes du om kostholdet mitt? Anonymkode: f5575...952 Du lurer på om dette er nok mat. Vi kan jo ikke vite dette når du ikke oppgir høyde, alder, kjønn, hvor mye du forbrenner og nøyaktig hvor mye du spiser. Dette kan du enkelt finne ut av selv ved å regne ut hvor mange kalorier du trenger og hvor mange du spiser. Vi er ikke synske. Når det er sagt så synes jeg det ser stusslig ut. Hvor er frukt og bær? For ikke å snakke om fett? Anonymkode: 8c684...736 1
Gjest Runforit Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener meg opp til bli en god og rask løper, og trener derfor løping 4 dager i uken kombinert med helkroppsstyke to dager i uken. Dette er et eksempel på hva jeg spiser i løpet av en dag: Frokost: 1 fettfri yoghurt + 1 husman knekkebrød med kremost Lunsj: Stekt ris med reker og grønnsaker Snack: Gulrøtter Mellommåltid: Husman knekkebrød med hummus og tomat, grov brødskive med hummus og tomat Middag: Grønnsakssuppe laget på buljong med potet, paprika, gulrot og brokkoli med linser Kveldsmåltid: 2 grove brødskiver med hummus, salat, tomat, agurk og to skiver gulost Jeg spiser ikke kjøtt eller kylling så derfor jeg spiser sjømat/fisk og linser/bønner istedenfor. Hva synes du om kostholdet mitt? Anonymkode: f5575...952 Skal du bli en god og rask løper så må energinivået i maten opp betraktelig. Du spiser jo bare mager og kalorifattig mat. Hvor er fettet? Fet laks, nøtter, oljer, smør etc? Frukt? Om du spiser nok kalorier er umulig å svare på når du verken oppgir kjønn, alder, vekt eller høyde og ikke skriver nøyaktige mengder mat. Ikke skriver du hvor langt du løper heller. Uansett er kostholdet dårlig sammensatt.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 40 minutter siden, Runforit skrev: Skal du bli en god og rask løper så må energinivået i maten opp betraktelig. Du spiser jo bare mager og kalorifattig mat. Hvor er fettet? Fet laks, nøtter, oljer, smør etc? Frukt? Om du spiser nok kalorier er umulig å svare på når du verken oppgir kjønn, alder, vekt eller høyde og ikke skriver nøyaktige mengder mat. Ikke skriver du hvor langt du løper heller. Uansett er kostholdet dårlig sammensatt. Godt du kunne gjenta. Anonymkode: 8c684...736
Gjest Runforit Skrevet 12. april 2016 #7 Skrevet 12. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt du kunne gjenta. Anonymkode: 8c684...736 Slo det deg at jeg kun leste HL?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #8 Skrevet 12. april 2016 Mulig du er liten og spinkel og trenger lite mat, men jeg hadde knapt holdt meg gående selv uten trening på det kostholdet der. Litt usikker på proteininnholdet i linser, hvor mye du får dekket der, men tanken som slo meg var i alle fall litt lite proteiner og litt lite fett. Og så håper jeg du spiser en god del annet enn det du oppgir her innimellom. Jeg løper selv 4-5 ganger i uka, og spiser en god del mer enn du oppgir, og likevel må jeg nesten jobbe aktivt for å holde vekta oppe. (slutter jeg helt å spise snop og snacks så raser jeg ned i vekt... For å sette det på spissen.) Anonymkode: 2e778...2fe
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #9 Skrevet 12. april 2016 Som andre skriver oppgir du altfor lite informasjon til at vi kan gi et godt svar. I utgangspunktet ser dette ut som et kosthold som gir altfor lite energi dersom målet er å bli en rask løper. Som idrettsutøver selv mener jeg kostholdet bør inneholde mye mer karbohydrater. Karbohydratene gir deg energien du trenger for å holde ut treningsøktene. Utgangspunktet jeg vil gi er 1 gram protein per kg kroppsvekt, nok karbohydrater til at du orker å gjennomføre de harde treningsøktene og deretter fylle på med sunne fettsyrer. Enkelte mener du kan få energien fra fett og dermed begrense inntaket av karbohydrater, men dette må du selv føle deg litt frem med. Det som hvertfall ikke er til å komme unna er at i en konkurransesituasjon (dersom dette er aktuelt) er det karbohydrater som gjelder for å prestere maks. Anonymkode: 106bf...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå