pommistrøbbel Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Finnes det noensinne noe grunnlag for at valpekjøperne med god samvittighet skal kunne bryte kontrakten? Eller vil oppdretter alltid kunne komme etter de om det står skrevet i kontrakten at man skal holde kontakt? For 1år siden kom jeg over en annonnse på finn som virket helt perfekt, den skilte seg ut fra de andre, oppdretteren virket som om h*n virkelig brydde seg om valpene og hvem de endte opp hos. Jeg sendte en melding og ikke lenge etterpå stilte jeg opp på noe som føltes mer som et intervju enn et besøk, lykkelig gikk jeg derifra med beskjed om at jeg var kommet gjennom nåløyet og kunne få levere depositum så jeg kunne få med meg en liten pomeranian valp noen uker senere. Noen uker senere når jeg hentet valpen begynte problemene, gutten ble ikke omregistrert på meg for dette tok uker å få til. Jeg tenkte ikke noe mer over dette annet enn at det sikkert var forandret siden jeg kjøpte hund sist. Ukene gikk og hunden ble fortsatt ikke registrert på meg, h*n hadde en ny unskyldning for hver gang, skyldte alltid på alle andre. Vetrinær besøkene ble vanskligere for hver gang, der jeg går scanner de chippen på alle som kommer inn og hver eneste gang måtte jeg forklare at ja hunden er min, men nei oppdretter har ikke registrert han på meg enda. Jeg maste på oppdretter som hadde enda en ny unskyldning. Hunden blir syk, jeg tar kontakt med oppdretter og informerer, ber om familie historie ettersom det er en arvelig sykdom. Unskyldninger igjen, vetrinæren lyver kommer ikke fra oppdretters dyr! Enda ingen omregistrering. På dette tidspunktet er jeg lei så jeg leter opp de som kjøpte søsknene til hunden min på facebook for å spørre om de har samme problemet. Ikke bare kan de informere om at ingen har fått omregistrert, men ingen er blitt informert om sykdommen til hunden min og vi er heller ikke blitt informert om sykdom hos en av de andre i kullet. Igjen har oppdretter unskyldninger. Valpekjøperne er ikke lenger interessert i å holde kontrakten med oppdretter ettersom de ikke vet hva som er sant og hva som er løgn lenger. Er det greit å bryte kontrakten? Har oppdretter gått for langt? Hva risikerer valpekjøperne ved å bryte kontrakten på denne måten når det er signert på at kontakten skal holdes? Kontrakten nevner at det skal være møter et par ganger i året fordi det er koslig for hele kullet og at det skal sendes bilder i blant. Oppdretter vil også ha det siste ordet i en eventuel avlivning uansett grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Jeg ville gått sammen med de andre, og kontaktet advokat og forbrukerombudet.. Dere burde kreve penger tilbake! Anonymkode: a8261...88c 9
pommistrøbbel Skrevet 11. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville gått sammen med de andre, og kontaktet advokat og forbrukerombudet.. Dere burde kreve penger tilbake! Anonymkode: a8261...88c Forbrukerrådet er kontaktet, de kunne ikke hjelpe.
ArtyFarty Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 Her ville jeg for det første krevd økonomisk kompensasjon, for du har ikke fått det du har betalt for. Tidligere avgjørelser i Forliksrådet som ligner på denne har ført til at oppdretter har måttet betale tilbake halve kjøpesummen.Kontakt også NKK for å informere om oppdretter og det som har skjedd, NKK vil kunne ilegge oppdretter aktivitetsforbud. Og ja, det er helt legitimt å ikke overholde sin del av kontrakten - oppdretter har ikke overholdt sin del. 7
pommistrøbbel Skrevet 11. april 2016 Forfatter #5 Skrevet 11. april 2016 2 minutter siden, ArtyFarty skrev: Her ville jeg for det første krevd økonomisk kompensasjon, for du har ikke fått det du har betalt for. Tidligere avgjørelser i Forliksrådet som ligner på denne har ført til at oppdretter har måttet betale tilbake halve kjøpesummen.Kontakt også NKK for å informere om oppdretter og det som har skjedd, NKK vil kunne ilegge oppdretter aktivitetsforbud. Og ja, det er helt legitimt å ikke overholde sin del av kontrakten - oppdretter har ikke overholdt sin del. Har du noen referanser til disse sakene? Forbrukerrådet er kontaktet og de insisterer på at de ikke kan hjelpe i denne saken.
Fjompen Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 Er ikke kontrakter som går ut over en ren kjøpskontrakt knapt verdt mer enn papiret de er skrevet på? Her er det jo kjøpsloven som gjelder, evt forbrukerkjøpsloven om oppdretter kan oppfattes som den profesjonelle part. På samme måte som at Elkjøp ikke kan kreve at du tar med laptopen din på et kull-treff to ganger i året, og nekte å skrive den over på deg mtp garanti og service, så kan ikke en oppdretter heve seg over loven. At hundefolket har godtatt en slik ukultur er uforståelig. 7
pommistrøbbel Skrevet 11. april 2016 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, Fjompen skrev: Er ikke kontrakter som går ut over en ren kjøpskontrakt knapt verdt mer enn papiret de er skrevet på? Her er det jo kjøpsloven som gjelder, evt forbrukerkjøpsloven om oppdretter kan oppfattes som den profesjonelle part. På samme måte som at Elkjøp ikke kan kreve at du tar med laptopen din på et kull-treff to ganger i året, og nekte å skrive den over på deg mtp garanti og service, så kan ikke en oppdretter heve seg over loven. At hundefolket har godtatt en slik ukultur er uforståelig. Det var akkurat dette jeg lurte på, for det vil jo si at hva som står i kontrakten er mer en anmodning enn lovpålagt? Burde vel strengt tatt skrevet "er alt dikkedariet i en hundekontrakt lovpålagt?" og holdt det til det.
Fjompen Skrevet 11. april 2016 #8 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, pommistrøbbel skrev: Det var akkurat dette jeg lurte på, for det vil jo si at hva som står i kontrakten er mer en anmodning enn lovpålagt? Burde vel strengt tatt skrevet "er alt dikkedariet i en hundekontrakt lovpålagt?" og holdt det til det. Ja, jeg tror jeg får overlate til forumets jurister å svare helt konkret, men om du ikke har fått hunden skrevet over på deg,og det har en vesentlig betydning så har du allerede der rett på kompensasjon, og om det innebærer at selger har tilbakeholdt opplysninger om sykdom, så kan du ha en sterk sak på erstatning. Jeg vet ikke hvor mye penger det er snakk om, men det høres jo ut som om du kanskje burde kontakte en advokat. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #9 Skrevet 11. april 2016 Nei, det er ikke lovpålagt. Det er kjøpsloven som gjelder og alle andre krav og trusler oppdretter velger å skrive inn i kontrakten er ikke juridisk bindende. Jeg irriterte meg veldig over slike oppdrettere selv da jeg var på leting etter ny katt for noen år tilbake. Veldig mye gikk på at katten måtte være innekatt og utegang var forbudt. Dem om det, jeg har utekatter... Det skal sies at valget falt på en realistisk oppdretter, uten tåpelige krav og som i tillegg har fantastiske katter Anonymkode: eea8d...d9a 1
pommistrøbbel Skrevet 11. april 2016 Forfatter #10 Skrevet 11. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke lovpålagt. Det er kjøpsloven som gjelder og alle andre krav og trusler oppdretter velger å skrive inn i kontrakten er ikke juridisk bindende. Jeg irriterte meg veldig over slike oppdrettere selv da jeg var på leting etter ny katt for noen år tilbake. Veldig mye gikk på at katten måtte være innekatt og utegang var forbudt. Dem om det, jeg har utekatter... Det skal sies at valget falt på en realistisk oppdretter, uten tåpelige krav og som i tillegg har fantastiske katter Anonymkode: eea8d...d9a Takk!
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #11 Skrevet 11. april 2016 Kan NKK hjelpe, hvis hunden viser seg å ikke være registrert i NKK, fordi det var feilparring? Har samme utfordring her, men annen rase, og oppdretter lokket med full NKK registrering, og så viste det seg at det ikke stemte. Etter fullført kjøp, etterlyste jeg NKK registreringen, men fikk bare høre at "åh nei, uff, det gikk ikke, kan ikke registrere da de ble født for nært forrige kull"...... Anonymkode: e3b0a...ea0 1
pommistrøbbel Skrevet 11. april 2016 Forfatter #12 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan NKK hjelpe, hvis hunden viser seg å ikke være registrert i NKK, fordi det var feilparring? Har samme utfordring her, men annen rase, og oppdretter lokket med full NKK registrering, og så viste det seg at det ikke stemte. Etter fullført kjøp, etterlyste jeg NKK registreringen, men fikk bare høre at "åh nei, uff, det gikk ikke, kan ikke registrere da de ble født for nært forrige kull"...... Anonymkode: e3b0a...ea0 Akkurat samme problem her, nei huff får ikke registrert for det var en tyvparring og NKK registrerer ikke to kull så nære hverandre.. beskjeden selvsagt gitt den dagen jeg kom for å hente hunden, ikke en av gangen jeg var på besøk i de ukene før kjøpet ble gjenomført eller når depositumet ble betalt..
ArtyFarty Skrevet 11. april 2016 #13 Skrevet 11. april 2016 42 minutter siden, pommistrøbbel skrev: Har du noen referanser til disse sakene? Forbrukerrådet er kontaktet og de insisterer på at de ikke kan hjelpe i denne saken. http://www.dinside.no/935998/har-hunden-din-en-sykdom-se-om-du-kan-klage#_ga=1.97833759.1672056678.1451067779 2
ArtyFarty Skrevet 11. april 2016 #14 Skrevet 11. april 2016 16 minutter siden, pommistrøbbel skrev: Akkurat samme problem her, nei huff får ikke registrert for det var en tyvparring og NKK registrerer ikke to kull så nære hverandre.. beskjeden selvsagt gitt den dagen jeg kom for å hente hunden, ikke en av gangen jeg var på besøk i de ukene før kjøpet ble gjenomført eller når depositumet ble betalt.. Dette høres jo veldig rart ut. Nkk registrerer kull om en tispe har kull på to påfølgende løpetider, men hun må deretter har pause før et evt tredje kull registreres. Om hun har hatt kull tre løpetider på ras så burde det jo vært i deres interesse å sanksjonere mot denne oppdretteren. Har du vært i kontakt med raseklubben?
pommistrøbbel Skrevet 11. april 2016 Forfatter #15 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, ArtyFarty skrev: Dette høres jo veldig rart ut. Nkk registrerer kull om en tispe har kull på to påfølgende løpetider, men hun må deretter har pause før et evt tredje kull registreres. Om hun har hatt kull tre løpetider på ras så burde det jo vært i deres interesse å sanksjonere mot denne oppdretteren. Har du vært i kontakt med raseklubben? Det var jo selvsagt en løgn, foreldrene er jo ikke NKK registrerte. Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet og mattilsynet som ikke kan gjøre noe, NKK har det ikke falt meg inn å kontakte ettersom h*n opererer utenom de. I dag føles det mer som at jeg har reddet en hund enn å ha kjøpt en. Jeg er overhodet ikke interesert i å ha noe med denne personen å gjøre, men jeg vil gjerne vite at jeg har loven på min side om jeg bryter kontakten for hva jeg er interessert i er å prøve å få hindret h*n til å fortsette på denne måten og noe sier meg at det kan være litt vanskelig om vi valpekjøpere gjør noe galt om vi bryter kontakten.
ArtyFarty Skrevet 11. april 2016 #16 Skrevet 11. april 2016 2 minutter siden, pommistrøbbel skrev: Det var jo selvsagt en løgn, foreldrene er jo ikke NKK registrerte. Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet og mattilsynet som ikke kan gjøre noe, NKK har det ikke falt meg inn å kontakte ettersom h*n opererer utenom de. I dag føles det mer som at jeg har reddet en hund enn å ha kjøpt en. Jeg er overhodet ikke interesert i å ha noe med denne personen å gjøre, men jeg vil gjerne vite at jeg har loven på min side om jeg bryter kontakten for hva jeg er interessert i er å prøve å få hindret h*n til å fortsette på denne måten og noe sier meg at det kan være litt vanskelig om vi valpekjøpere gjør noe galt om vi bryter kontakten. Kjør på. Denne oppdretteren har ikke noe å fare med. 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #17 Skrevet 13. april 2016 Hvis det står i kontrakten at valpene skal registreres i NKK er det et kontrakt brudd vis det ikke er gjort. Oppfordrer alle som skal kjøpe hund og som ønsker den registrert i NKK til å be om å få se mors og gjerne fars stamtavle når de er på besøk for å se på valpen. Gjennom mors og fars navn (stamtavle ) kan du gå inn på NKK sine sider og se om de har vært på utstilling og hvilken resultater de har fra disse,det kan være grei informasjon å ha. Anonymkode: 59307...067 2
Skywise Skrevet 14. april 2016 #18 Skrevet 14. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det står i kontrakten at valpene skal registreres i NKK er det et kontrakt brudd vis det ikke er gjort. Oppfordrer alle som skal kjøpe hund og som ønsker den registrert i NKK til å be om å få se mors og gjerne fars stamtavle når de er på besøk for å se på valpen. Gjennom mors og fars navn (stamtavle ) kan du gå inn på NKK sine sider og se om de har vært på utstilling og hvilken resultater de har fra disse,det kan være grei informasjon å ha. Anonymkode: 59307...067 Eller man kan slutte å handle hund via finn.no og sjekkke ut raseklubbens valpehenvisninger, eller i det minste at oppdretter står oppført på raseklubbens hjemmesider. En kjøpskontrakt med klausuler som gir oppdretter mulighet til å bestemme over varen(hunden) etter den er solgt, er ikke verdt papiret den er skrevet på. Så bryt kontrakten så mye du vil. At du ikke forhører deg om sykdom før kjøpet, men etter hunden ble syk, får du ta på egen kappe. Sykdom er ganske vanlig å spørre om, og de som svarer at det ikke finnes noe eller tilnærmet ingenting i slekta, burde få varsellampene til å blinke. 3
mlso Skrevet 25. april 2016 #19 Skrevet 25. april 2016 Den 13.4.2016 at 1.49, AnonymBruker skrev: Hvis det står i kontrakten at valpene skal registreres i NKK er det et kontrakt brudd vis det ikke er gjort. Oppfordrer alle som skal kjøpe hund og som ønsker den registrert i NKK til å be om å få se mors og gjerne fars stamtavle når de er på besøk for å se på valpen. Gjennom mors og fars navn (stamtavle ) kan du gå inn på NKK sine sider og se om de har vært på utstilling og hvilken resultater de har fra disse,det kan være grei informasjon å ha. Anonymkode: 59307...067 Det står ikke i kontrakten at hunden er registrert i NKK, dette ble fortalt muntlig og "oppdretter" informerte kun om at dette ikke stemte når kontrakten ble lagt fram og dette ikke var nevnt der. Etter hvert ble det ganske tydelig at det var mye som skurrete og for min egen del ble det viktigere å få valpen ut enn å få en registrert hund. Jeg kan ikke gå inn på detaljer for det vil avsløre for mye av saken som nå er opprettet mot denne personen, jeg var kun ute etter litt informasjon om kontrakten før jeg gikk videre med det.
mlso Skrevet 25. april 2016 #20 Skrevet 25. april 2016 Den 14.4.2016 at 7.49, Skywise skrev: Eller man kan slutte å handle hund via finn.no og sjekkke ut raseklubbens valpehenvisninger, eller i det minste at oppdretter står oppført på raseklubbens hjemmesider. En kjøpskontrakt med klausuler som gir oppdretter mulighet til å bestemme over varen(hunden) etter den er solgt, er ikke verdt papiret den er skrevet på. Så bryt kontrakten så mye du vil. At du ikke forhører deg om sykdom før kjøpet, men etter hunden ble syk, får du ta på egen kappe. Sykdom er ganske vanlig å spørre om, og de som svarer at det ikke finnes noe eller tilnærmet ingenting i slekta, burde få varsellampene til å blinke. Valpeformidler ble kontaktet, nå er det ett år siden og har fortsatt ikke hørt fra de.. Det sier mer om raseklubben enn meg... Forhørte meg opp og ned når det gjaldt sykdom, fikk veterinær attester og så resultatene av undersøkelsene tatt av foreldrene. Fikk også høre om ting langt bak i slekta. Så nei, det tar jeg ikke på egen kappe. Det er laget sak på denne personen som jeg ikke kan si noe om fordi den pågår, men jeg er sjeleglad for at bikkja mi er hos meg og ikke ble værende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå