Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Koster varen 280kr, og shippingen kommer på 200kr. Må jeg betale toll da, eller er det varen dem går utifra?

Anonymkode: 68617...57c

Skrevet

Ganske sikker på at du må betale toll ta. Grensen er 350 kr inkludert frakt

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Koster varen 280kr, og shippingen kommer på 200kr. Må jeg betale toll da, eller er det varen dem går utifra?

Vanligvis er det totalsummen 350 kr. Men der er noen merkelige unntak jeg ikke forstår. Jeg har bestilt for høyere beløp og sluppet toll. Google og du finner flere artikler på temaet ditt. 

Anonymkode: 41861...f53

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis er det totalsummen 350 kr. Men der er noen merkelige unntak jeg ikke forstår. Jeg har bestilt for høyere beløp og sluppet toll. Google og du finner flere artikler på temaet ditt.

De eneste unntakene er ting som ikke er avgiftspliktige (bøker) og hvis de ikke oppdager at pakka er verd mer enn grensa når den blir fortollet.

Anonymkode: cfa33...91f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De eneste unntakene er ting som ikke er avgiftspliktige (bøker) og hvis de ikke oppdager at pakka er verd mer enn grensa når den blir fortollet.

Nei, der er noen med håndarbeid, varer rpodusert i EU land, sko og kanskje noe jeg ikke huser i farten. Jeg har bestilt mye håndsydde duker på ebay. De har vært dyre, og noen ganger sender hun flere i samme konvolutten. Da jeg skrev at det måtte ikke selger gjøre fordi jeg da fikk tax på varene så svarte hun at håndarbeid fra EU skulle ikke fortolles mår man skriver korrekt utenpå den toll lappen. 

Bher fra usa betaler jeg heller ikke toll på selv om de er over 350 kr. Så dette forstår jeg ikke helt. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, der er noen med håndarbeid, varer rpodusert i EU land, sko og kanskje noe jeg ikke huser i farten. Jeg har bestilt mye håndsydde duker på ebay. De har vært dyre, og noen ganger sender hun flere i samme konvolutten. Da jeg skrev at det måtte ikke selger gjøre fordi jeg da fikk tax på varene så svarte hun at håndarbeid fra EU skulle ikke fortolles mår man skriver korrekt utenpå den toll lappen. 

Bher fra usa betaler jeg heller ikke toll på selv om de er over 350 kr. Så dette forstår jeg ikke helt. 

Kan være lurt å dele opp forsendelsene ja. Jeg har gjort dette ved bestillinger fra bl.a. spreadshirt og lignende nettsteder. Det blir faktisk billigere å heller betale dobbelt opp med frakt enn å måtte betale toll og MVA på hele bestillingen.

Anonymkode: 1ef27...8b2

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har hun nok trodd at Norge er et EU-land for det er feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom prisen er over 350 kr inkludert frakt må du betale moms og evt toll. Det er veldig få varer det er toll på, stort sett klær som har toll.

Bruk denne kalkulatoren for å beregne om du skal betale moms/toll:

http://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

I tillegg kommer det et tollgebyr dersom du skal betale moms/toll. Dette gebyret avhenger av hvem som står for frakten.

Anonymkode: d6493...d58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nesten kun bøker som har momsfritak. Håndarbeid er ikke ett av disse unntakene. 

At du ikke har betalt avgifter på BHer til over 350 kroner skyldes "flaks". På BHer skal du egentlig betale både toll og moms.

Anonymkode: d6493...d58

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...