Strawberrygirl Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Jeg har kjøpt fitbit. Det jeg trenger litt hjelp med å forstå er dette med kalorier som er "out" og kalorier "in" og "under/over budget". Feks i går viser fitbit at jeg forbrente 2539 kcal. Jeg spiste 1360 kcal. I ukedagene inkludert søndager har jeg maksgrense på 1400kcal å spise på. Dette har jeg fått fra myfitnesspal appen.( Den foreslo egentlig 1200, men det ble litt for tøft for meg.) Jeg har også registrert på fitbit at jeg skal.gå ned I vekt, med ca 700gram I uka. Det jeg ikke helt forstår er når jeg forbrenner ca 2500kcal om dagen, og spiser 1360, så sier den at jeg er under budget. Men hva vil det si? Er jeg under budget ift å vedlikeholde vekta, eller for å gå ned I vekt? Ble så usikker på om jeg spiser for lite kcal? Noen som.vet? Jeg går ned I vekt, og har forsøkt å ligge på både 1500 og 1600 kcal, men da gikk vektnedgangen veldig tregt. Er forresten 158cm, og veier nå 77,8.
Yme Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Kaloritellerne fitbit bruker, er helt feil. så du kan ikke følge det den sier. De er for øyeblikket i rettsak pga dette, fordi overvektige mennesker har blitt enda mer overvektige, etter å ha fulgt kalorinivåene de ble tildelt. Jeg har prøvd dette selv, og førte opp at jeg skulle være 1000 kalorier i underskudd. Etter 6 måneder, hadde jeg gått fra 85 kilo til 93. Det er ikke mulig å gå opp i vekt, i et så stort underskudd. Fitbit er gøy som motivasjon til trening, men du kan ikke stole på kaloriene den gir deg. Bruk de andre funksjonene, men forhold deg til en spesifikk mengde kalorier en person på din høyde og vekt skal spise, om du vil forandre vekten din.
Strawberrygirl Skrevet 11. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2016 3 minutter siden, Yme skrev: Kaloritellerne fitbit bruker, er helt feil. så du kan ikke følge det den sier. De er for øyeblikket i rettsak pga dette, fordi overvektige mennesker har blitt enda mer overvektige, etter å ha fulgt kalorinivåene de ble tildelt. Jeg har prøvd dette selv, og førte opp at jeg skulle være 1000 kalorier i underskudd. Etter 6 måneder, hadde jeg gått fra 85 kilo til 93. Det er ikke mulig å gå opp i vekt, i et så stort underskudd. Fitbit er gøy som motivasjon til trening, men du kan ikke stole på kaloriene den gir deg. Bruk de andre funksjonene, men forhold deg til en spesifikk mengde kalorier en person på din høyde og vekt skal spise, om du vil forandre vekten din. Javel? Det høres jo litt merkelig ut da. At de har et produkt som teller feil? Har du en link o.l å vise til?
Yme Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 7 minutter siden, Strawberrygirl skrev: Javel? Det høres jo litt merkelig ut da. At de har et produkt som teller feil? Har du en link o.l å vise til? Det er ikke så merkelig, med tanke på at det ikke går an å telle kalorier ut ifra hvor mange skritt en person tar. Fitbit har noen modeller med pulsmåler, men den greier heller ikke holde tellinga når man kommer litt opp i puls, og holder seg stadig 30 slag per minutt under andre pulsmålere, som feks de man bruker i medisinsk sammenheng. Her er ett av søksmålene de har blitt utsatt forhttp://mashable.com/2016/01/08/fitbit-lawsuit-inaccurate-heart-rate-monitors/#iIee9K7krEqa I tillegg til dette, er det problematisk å telle kalorier, fordi alle mennesker er forskjellige, og forbrenner forskjellige mengder kalorier. Oppå dette igjen, er det sånn at alt annet også er unikt. 2 bananer har også varierende mengder kalorier, så selv om de veier det samme, er energinivået forskjellig. Mange små variasjoner hoper seg opp til en stor, så når du for eksempel da skal spise 2000 kalorier, og måler nøyaktig, har man en dag spist 2200, mens en annen dag blei det 1800, selv om det er nøyaktig samme mat.. Hvis du skal telle kalorier, må du gå ut ifra det en person på din vekt og alder bruker som gjennomsnitt, så må du justere det opp og ned selv, ut ifra hvordan din kropp reagerer. Så, dette er ikke et problem i akkurat fitbit sine produkter, men en generell greie om at det er problematisk å måle kaloriforbruk ut fra skritt og puls alene. 1
Yme Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 (endret) Her er en artikkel som forteller ganske greit hvorfor målere, som fitbit, ikke kan være helt nøyaktige. Noen av dem bommer med over 20%.http://greatist.com/fitness/do-calorie-monitors-really-work Endret 11. april 2016 av Yme
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #6 Skrevet 12. april 2016 13 timer siden, Yme skrev: Her er ett av søksmålene de har blitt utsatt forhttp://mashable.com/2016/01/08/fitbit-lawsuit-inaccurate-heart-rate-monitors/#iIee9K7krEqa Når jeg leser dette, tenker jeg "hva med å bruke litt sunn fornuft?" Jeg er sikker på at alle som har brukt pulsklokke ved minst en anledning har opplevd at klokken enten viser at du ikke har puls i det hele tatt, eller at du har puls langt over makspuls. Skal vi saksøke produsentene på grunn av dette, eller skal vi bruke sunn fornuft? Til trådstarter: Ingen kaloriteller i verden kan gi deg en nøyaktig fasit på hvor mye du forbrenner i løpet av dagen. For å få et nøyaktig svar behøves det pulsmålinger, pusteprøver, blodprøver osv. Det beste vi kan få er et ca-tall basert på antatt BMR og aktivitet i løpet av dagen. Men for å svare på ditt spørsmål: Ut i fra oppgitt informasjon er det forventet at du skal ha 700 kcal i underskudd. Fitbit måler aktivitet gjennom hele døgnet, og kaloriinformasjonen oppjusteres hele tiden. Kalorimålingen (basert på faktisk aktivitet gjennom dagen)gjennom dagen viser at du har forbrent ca 2500 kcal. Hvis du da spiser 1400 kcal denne dagen ligger du 1100 kcal under kaloribudsjettet, ikke 700 som planlagt. Du kan derfor spise 400 kcal mer hvis du vil. Hvis du logger mat på morgenen, før du har vært aktiv, vil du se at du står som "over budget". Det er fordi du har spist mer enn du har forbrent på det tidspunktet. Anonymkode: 3f927...eea 1
Strawberrygirl Skrevet 12. april 2016 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser dette, tenker jeg "hva med å bruke litt sunn fornuft?" Jeg er sikker på at alle som har brukt pulsklokke ved minst en anledning har opplevd at klokken enten viser at du ikke har puls i det hele tatt, eller at du har puls langt over makspuls. Skal vi saksøke produsentene på grunn av dette, eller skal vi bruke sunn fornuft? Til trådstarter: Ingen kaloriteller i verden kan gi deg en nøyaktig fasit på hvor mye du forbrenner i løpet av dagen. For å få et nøyaktig svar behøves det pulsmålinger, pusteprøver, blodprøver osv. Det beste vi kan få er et ca-tall basert på antatt BMR og aktivitet i løpet av dagen. Men for å svare på ditt spørsmål: Ut i fra oppgitt informasjon er det forventet at du skal ha 700 kcal i underskudd. Fitbit måler aktivitet gjennom hele døgnet, og kaloriinformasjonen oppjusteres hele tiden. Kalorimålingen (basert på faktisk aktivitet gjennom dagen)gjennom dagen viser at du har forbrent ca 2500 kcal. Hvis du da spiser 1400 kcal denne dagen ligger du 1100 kcal under kaloribudsjettet, ikke 700 som planlagt. Du kan derfor spise 400 kcal mer hvis du vil. Hvis du logger mat på morgenen, før du har vært aktiv, vil du se at du står som "over budget". Det er fordi du har spist mer enn du har forbrent på det tidspunktet. Anonymkode: 3f927...eea Takker for svar! Så det vil si at jeg egentlig spiser for lite da? Blir ikke så klok på dette. Det er kjipt hvis det blir som Yme sier, og jeg legger på meg i steden for å gå ned.. for når jeg lå noen uker på 1600kcal gikk jeg ikke ned i vekt 😕
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #8 Skrevet 12. april 2016 1 minutt siden, Strawberrygirl skrev: Takker for svar! Så det vil si at jeg egentlig spiser for lite da? Blir ikke så klok på dette. Det er kjipt hvis det blir som Yme sier, og jeg legger på meg i steden for å gå ned.. for når jeg lå noen uker på 1600kcal gikk jeg ikke ned i vekt 😕 De ekstra kaloriene er "treningskalorier", og du kan spise alle, noen, eller ingen. Fritt valg på øverste hylle. Personlig er jeg av den formening at ingen normalt aktive bør spise under 1500 kcal. Hvis dette ikke gir ønsket resulatet, bør en heller justere litt på aktivitetsmengden slik at forbrenningen øker. Hvis du ikke går ned med 1600 kcal når du etter sigende forbrenner over 2000, da er det noe som ikke stemmer helt, og da ville jeg heller snakket med fagpersoner for å finne ut av som er galt. fremfor å redusere inntaket ytterligere. Anonymkode: 3f927...eea 1
Strawberrygirl Skrevet 12. april 2016 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ekstra kaloriene er "treningskalorier", og du kan spise alle, noen, eller ingen. Fritt valg på øverste hylle. Personlig er jeg av den formening at ingen normalt aktive bør spise under 1500 kcal. Hvis dette ikke gir ønsket resulatet, bør en heller justere litt på aktivitetsmengden slik at forbrenningen øker. Hvis du ikke går ned med 1600 kcal når du etter sigende forbrenner over 2000, da er det noe som ikke stemmer helt, og da ville jeg heller snakket med fagpersoner for å finne ut av som er galt. fremfor å redusere inntaket ytterligere. Anonymkode: 3f927...eea Det kan jo hende jeg gikk litt ned, men ikke raskt nok. Litt utålmodig da 😛 og når jeg ligger på 1400 registrerer jeg ikke smør og olje. Så blir jo mer enn 1400 uansett... Jeg er nok ganske sikker på at jeg vet hva som er grunnen til at jeg ikke går så ned som jeg vil. Jeg har to barn, ene straks 2 år og den andre er 6mnd. Det har vært veldig lite søvn de siste årene, samt at det foregår mye stresspising. Det høres med til sjeldenhetene at vi får sitt å kose oss med maten. Gleder meg til å begynne på jobb igjen, da får I det minste ett måltid I fred og ro 😂
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #10 Skrevet 12. april 2016 2 timer siden, Strawberrygirl skrev: Det kan jo hende jeg gikk litt ned, men ikke raskt nok. Litt utålmodig da 😛 og når jeg ligger på 1400 registrerer jeg ikke smør og olje. Så blir jo mer enn 1400 uansett... Jeg er nok ganske sikker på at jeg vet hva som er grunnen til at jeg ikke går så ned som jeg vil. Jeg har to barn, ene straks 2 år og den andre er 6mnd. Det har vært veldig lite søvn de siste årene, samt at det foregår mye stresspising. Det høres med til sjeldenhetene at vi får sitt å kose oss med maten. Gleder meg til å begynne på jobb igjen, da får I det minste ett måltid I fred og ro 😂 Jeg skjønner deg godt! Jeg husker godt første måltidet jeg fikk spise i fred og ro etter førstemann ble født, for mer enn 20 år siden! Stress og lite søvn kan bremse en vektreduksjon på grunn av forhøyet kortisolnivå, og utålmodighet gjør ikke saken noe særlig bedre. Med litt tid ser du sikkert resultatene komme. Smør og olje utgjør litt, og jeg gjetter at du ligger 150 -200 kcal over det du beregnet, og det er bra. Anonymkode: 3f927...eea
Yme Skrevet 13. april 2016 #11 Skrevet 13. april 2016 12 timer siden, Strawberrygirl skrev: Takker for svar! Så det vil si at jeg egentlig spiser for lite da? Blir ikke så klok på dette. Det er kjipt hvis det blir som Yme sier, og jeg legger på meg i steden for å gå ned.. for når jeg lå noen uker på 1600kcal gikk jeg ikke ned i vekt 😕 Jeg har fitbit surge, og syns den er veldig kul. Bruker den hver dag, men ser bort ifra kaloriene den utdeler. Det er så stor forskjell i kaloriene folk forbrenner, og hva slags forbrenning de har, at en sånn type måler bare ikke fungerer for alle, og det ser man om man stikker inn på forumet dems, og leser. Noen sier fitbitten gir dem for mange kalorier, mens andre sier den gir for få. Med tanke på at noen mennesker har en forbrenning som lar dem spise 10.000 kalorier om dagen, uten å bli tykke, mens jeg selv må holde meg på 2800 kalorier og trene 12 timer i uka, for å ikke bli tykk, ser man at det er ganske stor forskjell på individer. Et annet problem er at om man spiser alt for lite, vil man faktisk heller ikke ha noe stor suksess i å gå ned i vekt, fordi det vil få kroppen til å produsere mye stresshormon, noe som blokkerer fettforbrenning. Den eneste måten å gjøre dette på, hvertfall for de som er som meg, og har en kropp som ikke liker å gi slipp på fettet, er å finne en gjennomsnittsutregning av kalorier, for en personer på din vekt og høyde, så være fullstendig nazi på å holde seg 200-400 kalorier under den, hver eneste dag ( og justere opp eller ned, annenhver uke, basert på progresjonen man har), til man syns man ser bra ut. Også må man huske på at 3 sjokolader på lørdagen kan være nok kalorier til å undergrave absolutt alt man har forbrent hele uka, så man ikke kommer noen vei med nedgangen sin. Det er så enormt mye som spiller inn, så hvis man er uheldig og har en kropp som ikke vil ned, må man virkelig være nøye og streng... Og ikke gjett kaloriene. Vei absolutt all maten din, uansett hva det er, og regn ut kaloriene. Om du gjetter, har du plutselig bomma med 1000 kalorier på en dag. Det skal ikke mye til.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2016 #12 Skrevet 13. april 2016 4 minutter siden, Yme skrev: Jeg har fitbit surge, og syns den er veldig kul. Bruker den hver dag, men ser bort ifra kaloriene den utdeler. Det er så stor forskjell i kaloriene folk forbrenner, og hva slags forbrenning de har, at en sånn type måler bare ikke fungerer for alle, og det ser man om man stikker inn på forumet dems, og leser. Noen sier fitbitten gir dem for mange kalorier, mens andre sier den gir for få.Med tanke på at noen mennesker har en forbrenning som lar dem spise 10.000 kalorier om dagen, uten å bli tykke, mens jeg selv må holde meg på 2800 kalorier og trene 12 timer i uka, for å ikke bli tykk, ser man at det er ganske stor forskjell på individer. Et annet problem er at om man spiser alt for lite, vil man faktisk heller ikke ha noe stor suksess i å gå ned i vekt, fordi det vil få kroppen til å produsere mye stresshormon, noe som blokkerer fettforbrenning. Den eneste måten å gjøre dette på, hvertfall for de som er som meg, og har en kropp som ikke liker å gi slipp på fettet, er å finne en gjennomsnittsutregning av kalorier, for en personer på din vekt og høyde, så være fullstendig nazi på å holde seg 200-400 kalorier under den, hver eneste dag ( og justere opp eller ned, annenhver uke, basert på progresjonen man har), til man syns man ser bra ut. Også må man huske på at 3 sjokolader på lørdagen kan være nok kalorier til å undergrave absolutt alt man har forbrent hele uka, så man ikke kommer noen vei med nedgangen sin. Det er så enormt mye som spiller inn, så hvis man er uheldig og har en kropp som ikke vil ned, må man virkelig være nøye og streng... Og ikke gjett kaloriene. Vei absolutt all maten din, uansett hva det er, og regn ut kaloriene. Om du gjetter, har du plutselig bomma med 1000 kalorier på en dag. Det skal ikke mye til. Du sier, som alltid, mye fornuftig, og spesielt om det å spise for lite, men det jeg har uthevet er en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke så stor forskjell på forbrenning som du skisserer i avsnittet. Hvis noen kan spise 10 000 kcal pr dag uten å legge på seg, er det fordi de er særdeles aktive, og har en ekstremt høy muskelmasse. Jeg tenker da på profesjonelle idrettsutøvere i konkurransesammenheng, for eksempel syklistene under Tour de France. Andre som spiser så mye uten å legge på seg har vanligvis en sykdom som burde behandles. (Som oftest diabetes, tarmsykdom, eller stoffskiftesykdom) Små variasjoner i hvileforbrenningen finnes, men da er det snakk om +-10 %, eller noe rundt der for oss "vanlige". Slike små naturlige variasjoner i hvileforbrenningen skyldes ofte ulik muskelmasse og små ulikheter i stoffskiftet. Men til tross for at variasjonene i forbrenningen er små, vil det likevel utgjøre stor forskjell i det daglige. Ta to mennesker på samme alder, med samme høyde, vekt og aktivitetsnivå*. A har 5% høyere hvileforbrenning enn estimert, B har 5 % lavere forbrenning enn estimert. A er rastløs, og fikler alltid med noe når hen sitter "stille". B er bedagelig, og er stillesittende når hen er stillesittende. Forskjellen her utgjør kanskje ca 0,5 % av den totale forbrenningen gjennom dagen. Ved estimert forbruk 2000 kcal pr dag, vil A forbrenne ca 110 kcal mer enn estimatet på grunn av naturlig variasjon i hvileforbrenning, og 10 kcal mer på grunn av rastløsheten, og bør ligge på 2110 kcal for å holde vekten. Mens B, med nøyaktig samme tall, og 5 % avvik andre veien, kun vil forbrenne ca 1900 kcal. Med en så liten variasjon utgjør det hele 210 kcal forskjell. Det er nesten et helt måltid! * Jeg brukte følgende tall på en BMR-kalkulator. 175 cm høy, 70 kg, og 30 år, lett aktivitetsnivå. Daglig kaloribehov (for å holde vekten) ble for kvinner beregnet til å være 2039 kcal med disse tallene. Basale behov var 1483 kcal. Anonymkode: 3f927...eea
Strawberrygirl Skrevet 13. april 2016 Forfatter #13 Skrevet 13. april 2016 2 timer siden, Yme skrev: Jeg har fitbit surge, og syns den er veldig kul. Bruker den hver dag, men ser bort ifra kaloriene den utdeler. Det er så stor forskjell i kaloriene folk forbrenner, og hva slags forbrenning de har, at en sånn type måler bare ikke fungerer for alle, og det ser man om man stikker inn på forumet dems, og leser. Noen sier fitbitten gir dem for mange kalorier, mens andre sier den gir for få. Med tanke på at noen mennesker har en forbrenning som lar dem spise 10.000 kalorier om dagen, uten å bli tykke, mens jeg selv må holde meg på 2800 kalorier og trene 12 timer i uka, for å ikke bli tykk, ser man at det er ganske stor forskjell på individer. Et annet problem er at om man spiser alt for lite, vil man faktisk heller ikke ha noe stor suksess i å gå ned i vekt, fordi det vil få kroppen til å produsere mye stresshormon, noe som blokkerer fettforbrenning. Den eneste måten å gjøre dette på, hvertfall for de som er som meg, og har en kropp som ikke liker å gi slipp på fettet, er å finne en gjennomsnittsutregning av kalorier, for en personer på din vekt og høyde, så være fullstendig nazi på å holde seg 200-400 kalorier under den, hver eneste dag ( og justere opp eller ned, annenhver uke, basert på progresjonen man har), til man syns man ser bra ut. Også må man huske på at 3 sjokolader på lørdagen kan være nok kalorier til å undergrave absolutt alt man har forbrent hele uka, så man ikke kommer noen vei med nedgangen sin. Det er så enormt mye som spiller inn, så hvis man er uheldig og har en kropp som ikke vil ned, må man virkelig være nøye og streng... Og ikke gjett kaloriene. Vei absolutt all maten din, uansett hva det er, og regn ut kaloriene. Om du gjetter, har du plutselig bomma med 1000 kalorier på en dag. Det skal ikke mye til. Takker for utdypende svar. Jeg veier opp alt jeg spiser, utenom smør og olje. Veide dette I starten, men har valgt å kutte ut akkurat det. Så da ligger jeg på ca 1400kcal I ukedagene. 1500 I helgene. Jeg måler også sjokolade om jeg unner meg det, måler potetgull, vafler, kaker og annet snadder. Måler melk og kakao. Absolutt alt. Jeg unner meg godsaker innimellom, men da regner jeg det ut slik at jeg da må ta kaloriene fra et annet måltid. Jeg skal fortsette å bruke fitbiten, og fortsette å ligge under budget, siden den kanskje regner litt feil på kaloriene.. så får jeg finne ut etter hvert om jeg skal justere på kalorier (eller bli mer aktiv 😉).
Strawberrygirl Skrevet 13. april 2016 Forfatter #14 Skrevet 13. april 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner deg godt! Jeg husker godt første måltidet jeg fikk spise i fred og ro etter førstemann ble født, for mer enn 20 år siden! Stress og lite søvn kan bremse en vektreduksjon på grunn av forhøyet kortisolnivå, og utålmodighet gjør ikke saken noe særlig bedre. Med litt tid ser du sikkert resultatene komme. Smør og olje utgjør litt, og jeg gjetter at du ligger 150 -200 kcal over det du beregnet, og det er bra. Anonymkode: 3f927...eea Ja, jeg har nå gått ned fra 92kg til 77,8 på 6mnd. Men nå var jo 92kg når jeg var høygravid, så Mye forsvant jo når jeg fødte! (Heldigvis 😛) Jeg får bare smøre meg med mer tålmodighet og begynne å komme meg litt mer ut på tur, så kanskje det blir bedre 😊
Yme Skrevet 13. april 2016 #15 Skrevet 13. april 2016 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sier, som alltid, mye fornuftig, og spesielt om det å spise for lite, men det jeg har uthevet er en sannhet med modifikasjoner. Nei, noen kan spise så mye uten å trene spesielt mye, uten å ha noen feil eller sykdommer, og uten å legge på seg. Det er rett og slett bare forskjell på folk, og hva kroppen gjør med overflødig energi.http://inhumanexperiment.blogspot.no/2010/07/why-are-thin-people-not-fat.htmlhttps://www.youtube.com/watch?v=U1hbPXooB1U Endret 13. april 2016 av Yme
Yme Skrevet 13. april 2016 #16 Skrevet 13. april 2016 (endret) 12 timer siden, Strawberrygirl skrev: Takker for utdypende svar. Jeg veier opp alt jeg spiser, utenom smør og olje. Veide dette I starten, men har valgt å kutte ut akkurat det. Så da ligger jeg på ca 1400kcal I ukedagene. 1500 I helgene. Jeg måler også sjokolade om jeg unner meg det, måler potetgull, vafler, kaker og annet snadder. Måler melk og kakao. Absolutt alt. Jeg unner meg godsaker innimellom, men da regner jeg det ut slik at jeg da må ta kaloriene fra et annet måltid. Jeg skal fortsette å bruke fitbiten, og fortsette å ligge under budget, siden den kanskje regner litt feil på kaloriene.. så får jeg finne ut etter hvert om jeg skal justere på kalorier (eller bli mer aktiv 😉). Problemet med med å følge kaloriene den forteller deg, er at du ikke veit om den gir deg for mye eller for lite, og du veit ikke om mengden den gir for mye eller for lite. Jeg skulle ligge 1000 kalorier i underskudd, og den greide å bomme så mye at jeg la på meg det maksimale man overhode kan hver eneste uke. Den har rett og slett et fullstendig ubrukelig kalorimål. Endret 13. april 2016 av Yme
Gjest Kaida Skrevet 14. april 2016 #17 Skrevet 14. april 2016 19 timer siden, Yme skrev: Problemet med med å følge kaloriene den forteller deg, er at du ikke veit om den gir deg for mye eller for lite, og du veit ikke om mengden den gir for mye eller for lite. Jeg skulle ligge 1000 kalorier i underskudd, og den greide å bomme så mye at jeg la på meg det maksimale man overhode kan hver eneste uke. Den har rett og slett et fullstendig ubrukelig kalorimål. For meg fungerte den helt ypperlig, så at den er fullstendig ubrukelig er jeg ikke helt enig i. Men det er jo tydelig at den ikke fungerer for alle!
Yme Skrevet 14. april 2016 #18 Skrevet 14. april 2016 (endret) 2 timer siden, Kaida skrev: For meg fungerte den helt ypperlig, så at den er fullstendig ubrukelig er jeg ikke helt enig i. Men det er jo tydelig at den ikke fungerer for alle! Den fungerer for noen, men ikke for andre... Det at det er en usikkerhet der, hvor det er relativt stor sjanse for at produktet, som koster 1000 kroner og oppover, absolutt ikke fungerer for deg, gjør det ganske ubrukelig. For at fitbit skal fungere, må du rett og slett ha flaks, så du passer inn i formlene de har brukt da de lagde produktet. Hadde du syns det var ok å kjøpe et annet produkt, med samme usikkerhet? La oss si det var 50/50 om TVen du ønsker deg, fungerer... Eller støvsugeren, kjøleskap, eller klokka di... Hvis det var 50% sjanse for at klokka di ikke fortalte deg riktig tid, ville det vært akseptabelt? Poenget er da at kaloritelleren er ubrukelig, av samme grunn som en klokka som har 50% sjanse for å vise deg riktig tid, er ubrukelig. Jeg syns fitbiten min er fin treningsmotivasjon, og en grei måte å ha 24 timers pulsmåler, i tillegg til søvnmonitor, men akkurat den kaloriberegningen dems (som er grunnen til at de fleste kjøper) er så ustabil at de ikke burde kunne reklamere med den en gang. De selger deg et produkt hvor du, som sagt, må ha flaks for å få en av hovedfunksjonene til å fungere som den skal. Endret 14. april 2016 av Yme
Gjest Kaida Skrevet 14. april 2016 #19 Skrevet 14. april 2016 @Yme Njææ, relativt stor sjanse, 50/50, det synes jeg høres noe overdrevent ut. Altså, vi er jo ikke maskiner, så det vil nok alltid være situasjoner hvor et aktivitetsarmbånd ikke kan være helt nøyaktig. En jeg kjenner fikk en masse skritt av å drive med håndarbeid, og dermed et høyt kaloriunderskudd i appen. Det sier seg jo selv at man ikke kan begynne å spise dobbelt så mye fordi man har heklet litt en kveld. Hvis man ikke legger inn skrittlengde, høyde, har armbåndet på "feil" arm osv. så blir det nok raskt større sjanse for feil, og at det baller på seg. Men hva som er rimelig og ikke lærer man underveis, tror jeg. Vel, det er min opplevelse da.
Yme Skrevet 15. april 2016 #20 Skrevet 15. april 2016 13 timer siden, Kaida skrev: @Yme Njææ, relativt stor sjanse, 50/50, det synes jeg høres noe overdrevent ut. Altså, vi er jo ikke maskiner, så det vil nok alltid være situasjoner hvor et aktivitetsarmbånd ikke kan være helt nøyaktig. En jeg kjenner fikk en masse skritt av å drive med håndarbeid, og dermed et høyt kaloriunderskudd i appen. Det sier seg jo selv at man ikke kan begynne å spise dobbelt så mye fordi man har heklet litt en kveld. Hvis man ikke legger inn skrittlengde, høyde, har armbåndet på "feil" arm osv. så blir det nok raskt større sjanse for feil, og at det baller på seg. Men hva som er rimelig og ikke lærer man underveis, tror jeg. Vel, det er min opplevelse da. Gidder ikke lese gjennom innlegget mitt akkurat nå, så du får bare akseptere at det sikker bogner av skrivefeil, og muligens en og annen uferdig, eller utydelig setning Sannheten er at det er lavere sjanse enn 50/50 på at den tildeler deg riktig kalorier, fordi kaloriforbruken din er helt individuell fra alle andre. Ikke bare det, men de forskjellige musklene i kroppen din, forbrenner forskjellige mengder kalorier, utifra forskjellige typer aktiviteter, så hvis du bruker en av fitbittene som har pulsmåler, for eksempel under styrketrening, vil den beregne samme kaloriforbruk som hvis du jogga, noe som er helt fjernt. Bicepsen din forbrenner på ingen måter samme mengde kalorier som lårmuskelen din, selv om treningen øker pulsen. Til og med småting som at du har lange eller korte bein, med lange eller korte lår/legger, vil spille inn på kaloriene du forbrenner. Faktisk så basale ting som hva du tenker på, har noe å si. Også har man dette med at om man har vært ekstremt aktiv en dag, og har forbrent så mye som 4000 kalorier, vil ikke kroppen din greie å benytte seg av all den maten, på den ene dagen, så du vil ikke ha dratt inn alle de kaloriene før en og to dager seinere... På de dagene har fitbitten din tildelt deg enda flere kalorier, og dermed blir regnestykket veldig skjeivt etter hvert. Ikke får man justert hjertesonene sine i den heller, så alt er bare basert på diverse gjennomsnitter, med alle sine unike feil og mangler som hoper seg opp. Noen mennesker er heldige når de kjøper dette produktet, og har en kropp som passer inn i alle regnestykkene (og ikke liker å hekle ;P) så da vil den greie å vise deg et ok estimat, men for mange fungerer den ikke. Jo mer aktiv du er, jo større blir feilen i utregningen. Spesielt hvis du driver med litt forskjellige typer sport og trening. Mulig den fungerer bra for flere, om jogging er den eneste sporten de driver med, og de unnlater ting som hekling hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå