Gå til innhold

Kunnskapsministeren vil fjerne unødvendige fag fra pensum

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2016/04/11/nyheter/utdanning/politikk/skoler/innenriks/43833313/

Jeg støtter dette 100%. Hva med dere?

Som mor til to barn er jeg uenig i at en vanner ut skoletiden med all slags ditt og datt, samtidig så bruker barna for mye av sin fritid på lekser fordi lærerene ikke rekker å gå igjennom pensum tilstrekkelig. Færre emner, mer dybdelæring. Ja takk!

Og jeg har et hemmelig ønske: Bort med nynorsken!

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Gjest blåbærpike
Skrevet

Han vil ikke fjerne hele skolefag, men emner. Jeg er forøvrig helt enig med kunnskapsministeren i denne saken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også helt enig i kunnskapsministeren. Da jeg gikk ut av VGS med gode karakterer kunne jeg tolke dikt og greie ut om hvordan norrøne tekster var bygd opp, men jeg kunne verken skrive søknad eller cv. I skolen er det mye matematikk, men skremmende mange voksne har ikke lært å sette opp et budsjett eller holde orden på økonomien.

Det var også mange emner som ble gjennomgått i mange fag, bl.a kosthold som var tema i både mat- og helse, gym og naturfag på ungdomsskolen. Det var omtrent det samme stoffet i alle tre fagene. Dette hadde vært et fantastisk utgangspunkt for at lærerene kunne samarbeide på tvers av fagene, men alle vet at det skjer ikke i praksis. Vi endte derfor opp med å ha akkurat det samme i tre ulike fag, aka bortkastet tid.

Nynorsken tror jeg det blir vanskelig å fjerne, men man kunne gjerne sett på omfanget av litteraturhistorie på videregående. Man kunne faktisk rydde tid til et ekstra valgfag, og lage litteraturhistorie som et eget valgfag for spesielt intereserte

Anonymkode: 67656...ce4

• Liker 13
Skrevet

Hvilke emner vil ikke ha med?

Sløyd og håndarbeid? Alt lages jo rimeligere i Kina likevel.

Dikt? Er jo bare kjedelig.

Brøkregning? Det er det jo ingen som skjønner like vel.

Frankrike? Alle trenger jo ikke lære om det. Kan være valg fag.

Norsk? Vi kommer jo alle til å måtte lære oss kinesisk snart likevel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Dette burde vært gjort for lengst. Tror alle som må forholde seg til kompetansemål er enig i dette. Det er rett og slett for mange av dem! Blir veldig glad hvis de fjerner noe.. Kanskje nynorsken burde bli et eget emne i stedet for et eget fag for eksempel? Det tror jeg hadde hjulpet mange av de svakeste elevene. 

Anonymkode: 15ef3...0fc

• Liker 1
Skrevet

Man nok enda engste seg litt for nøyaktig hva "skoleorganisasjonene, skoleeiere, lærere og forskere" velger å anse som kjernen av hvert fag, og hva sluttproduktene ender opp som. Og for hva Krf kommer til å prøve seg på denne gangen, de har jo en fargerik historie med å ville påvirke skolesystemet.

Spørs kanskje også om livsmestring, medborgerskap og bærekraftig utvikling osv får lov til å nå samme dybde som fagene skal, eller om de blir nok en politisk kampanje i skolen med høye ambisjoner og lite substans.

Målet i seg selv synes jeg virker bra, dog. Har vi kanskje endelig kommet dit i politisk debatt i Norge at vi kan snakke om hva som må prioriteres bort også, ikke bare motsatt vei?

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Dette burde vært gjort for lengst. Tror alle som må forholde seg til kompetansemål er enig i dette. Det er rett og slett for mange av dem! Blir veldig glad hvis de fjerner noe.. Kanskje nynorsken burde bli et eget emne i stedet for et eget fag for eksempel? Det tror jeg hadde hjulpet mange av de svakeste elevene. 

Men hvordan hjelper det å ha mindre norsk, når man sliter med matte? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, stan skrev:

Men hvordan hjelper det å ha mindre norsk, når man sliter med matte? 

Fordi da kan man jo velge å legge til mer matte? Eller man får mer tid til å fokusere på matte? Mange elever bruker masse tid på nynorsklekser og innleveringer. 

• Liker 1
Skrevet

Enig med forslaget, men vil ikke fjerne nynorsk. Vil heller fjerne bokmål.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Jolene skrev:

What? Hvorfor det? 

Anonymkode: 28f8d...103

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What? Hvorfor det? 

Anonymkode: 28f8d...103

Nynorsk har en bedre tradisjon over seg enn hva bokmål har. Bokmål har for mye preg av dansk i seg, mens nynorsk er mer etter hvordan nordmenn snakker -> dialekter. Bokmål er derfor en avart av dansk, mens nynorsk spiller inn på det norske. Derfor er jeg mer tilhenger av nynorsk enn bokmål.

Sitat
Sitat

Altså er nynorsk en sammenheng mellom gammelnorsk og dialekter, mens bokmål er en fornorsket utgave av dansk.

Forøvrig kan man fint bruke ordet "Hva" på norsk i stedet for å benytte seg av engelsk.

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi da kan man jo velge å legge til mer matte? Eller man får mer tid til å fokusere på matte? Mange elever bruker masse tid på nynorsklekser og innleveringer. 

Er det ikke bedre at de slipper å lære matte hvis det er så vanskelig. Så kan de heller bruke tiden på noe de kan.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jolene skrev:

Jeg har "egentlig" nynorsk som hovedmål, men er uenig med deg her. Ikke fordi jeg ikke synes nynorsk er fint og flott osv., men fordi det er andre fag jeg ser at elevene heller må få bruke tiden sin på. For å ha en liten sjanse for å holde nynorsken i live tror jeg det hadde vært bedre å tilby nynorsk som et tilleggsfag, hvor de som tar det og får god karakter i det får ekstra poeng å bruke når de skal søke seg til høyere utdanning på samme måte som f.eks. kjemi og fysikk. 

De barne-, ungdoms- og videregående skolene hvor flesteparten allerede har nynorsk som hovedmål, kan bare fortsette med det. Synes ikke at de bør tvinges til å lære seg bokmål, på samme måte som jeg ikke synes de som har en dialekt som ligger nærmere bokmål skal tvinges til å lære seg nynorsk. 

Anonymkode: 93653...396

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Jolene skrev:

Helt urealistisk. Skal man ha ett skriftspråk må det bli bokmål. Nynorsk er en rådyr luksus vi ikke har bruk for. Jeg hadde for øvrig nynorsk som hovedmål på skolen. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har "egentlig" nynorsk som hovedmål, men er uenig med deg her. Ikke fordi jeg ikke synes nynorsk er fint og flott osv., men fordi det er andre fag jeg ser at elevene heller må få bruke tiden sin på. For å ha en liten sjanse for å holde nynorsken i live tror jeg det hadde vært bedre å tilby nynorsk som et tilleggsfag, hvor de som tar det og får god karakter i det får ekstra poeng å bruke når de skal søke seg til høyere utdanning på samme måte som f.eks. kjemi og fysikk. 

De barne-, ungdoms- og videregående skolene hvor flesteparten allerede har nynorsk som hovedmål, kan bare fortsette med det. Synes ikke at de bør tvinges til å lære seg bokmål, på samme måte som jeg ikke synes de som har en dialekt som ligger nærmere bokmål skal tvinges til å lære seg nynorsk. 

Anonymkode: 93653...396

Det som burde kuttes ned på, er unødvendige fag som sløyd, tegning, musikk og teater. DETTE burde være tilleggsfag, fordi det er kosefag. Dermed burde hovedfokuset ligge på norsk, nynorsk, matte, naturfag, heimkunnskap, gym, historie og samfunnsfag.

1 minutt siden, Kenta skrev:

Helt urealistisk. Skal man ha ett skriftspråk må det bli bokmål. Nynorsk er en rådyr luksus vi ikke har bruk for. Jeg hadde for øvrig nynorsk som hovedmål på skolen. 

Nei. Vi burde heller ha nynorsk over bokmål. Vekk med dansketiden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Jolene skrev:

Nynorsk har en bedre tradisjon over seg enn hva bokmål har. Bokmål har for mye preg av dansk i seg, mens nynorsk er mer etter hvordan nordmenn snakker -> dialekter. Bokmål er derfor en avart av dansk, mens nynorsk spiller inn på det norske. Derfor er jeg mer tilhenger av nynorsk enn bokmål.

Altså er nynorsk en sammenheng mellom gammelnorsk og dialekter, mens bokmål er en fornorsket utgave av dansk.

Forøvrig kan man fint bruke ordet "Hva" på norsk i stedet for å benytte seg av engelsk.

Beklager, men hele nynorsk "språket" er bare reinspikka tull. Når det ble konstruelt ble det plukket ord og strukturer fra alle deler av Norge som skaperen likte, dvs. at det er et språk som slettes ikke speiler det norske språk bedre enn bokmål, i våre dager er det heller motsatt. At østlandet ike ble medregnet under skapelsen sier vel sitt, når dette var plassen med flest innbyggere på tiden.

Anonymkode: 31691...44c

• Liker 11
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men hele nynorsk "språket" er bare reinspikka tull. Når det ble konstruelt ble det plukket ord og strukturer fra alle deler av Norge som skaperen likte, dvs. at det er et språk som slettes ikke speiler det norske språk bedre enn bokmål, i våre dager er det heller motsatt. At østlandet ike ble medregnet under skapelsen sier vel sitt, når dette var plassen med flest innbyggere på tiden.

Anonymkode: 31691...44c

Det er av den enkle grunnen at nynorsk ble basert på norske dialekter og det norrøne språk. Østlandet var for likt det danske språk, altså ingen norsk særegenhet over seg. Ikke spesielt rart at det ikke ble medregnet.

Endret av Jolene
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Jolene skrev:

Det som burde kuttes ned på, er unødvendige fag som sløyd, tegning, musikk og teater. DETTE burde være tilleggsfag, fordi det er kosefag. Dermed burde hovedfokuset ligge på norsk, nynorsk, matte, naturfag, heimkunnskap, gym, historie og samfunnsfag.

Hvorfor ikke norrønt, dersom du vil ha "ekte" norsk? Det kommer selvsagt aldri til å skje at nynorsk, som bare drøyt en av ti har som hovedmål, blir det eneste skriftspråket.

Jeg støtter Ivar Aasen: "Denne nye språkforma burde ein likevel absolutt ikkje påby eller presse på nokon":

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor skal vi gidde å bruke tid på å lære historie? Vi har jo ikke lært noe av den, selv om vi lærte om den på skolen.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Jolene skrev:

Og ironisk nok....

Anonymkode: 41590...13b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...