AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Ja, er de det? Ser de ned på folk som ikke tjener 1-100mill i året? Hvordan er det egentlig på vestkanten? Er fra Trondheim og vi har det hvertfall ikke sånn Anonymkode: 1f66d...d7c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Nei, og jeg blir ganske lei av sosialister som prøver å assosiere ordene rik/velstående med det å ikke ha venner, være ond, ikke ha følelser, osv. Anonymkode: c6187...631 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, og jeg blir ganske lei av sosialister som prøver å assosiere ordene rik/velstående med det å ikke ha venner, være ond, ikke ha følelser, osv. Anonymkode: c6187...631 Joa, men hører stadig negative ting om vestkantsfolk som har penger Anonymkode: 1f66d...d7c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er de det? Ser de ned på folk som ikke tjener 1-100mill i året? Hvordan er det egentlig på vestkanten? Er fra Trondheim og vi har det hvertfall ikke sånn Anonymkode: 1f66d...d7c Begynn med å definere hva en snobb er, så kan vi prøve å svare deg. Anonymkode: 80f47...742
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynn med å definere hva en snobb er, så kan vi prøve å svare deg. Anonymkode: 80f47...742 Folk som ser ned på en som ikke er like rik Anonymkode: 1f66d...d7c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 Som regel merker man ikke at folk har penger med mindre de selv ønsker å vise det. Anonymkode: 22145...674 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #7 Skrevet 11. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som regel merker man ikke at folk har penger med mindre de selv ønsker å vise det. Anonymkode: 22145...674 Men er ikke de fleste på oslo vest rike? Anonymkode: 1f66d...d7c
Fashionistaen Skrevet 11. april 2016 #8 Skrevet 11. april 2016 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #9 Skrevet 11. april 2016 2 minutter siden, Fashionistaen skrev: Hva definerer du som rik egentlig? Også er det litt forskjell på Oslo Vest da. Blir for dumt å prate om disse som en homogen gruppe. Oslo Vest er ikke en bydel, men mange bydeler med ulike sammensetninger av mennesker. Oslo Vest består jo av alt fra små 1-roms leiligheter på Majorstuen til store herskapsboliger i Holmenkollen osv. Er jo også ganske innlysende at det som regel vil være litt forskjell på økonomien til en på et lite bøttekott og en med en penthouse-leilighet. Generelt sett har befolkningen på Oslo Vest en høyere inntekt enn landsgjennomsnittet, men boliglånene er også deretter. Vet dermed ikke om differansen på hva man sitter igjen med etter lån er betalt, er så stor for den vanlige mannen i gata. Tror alt mest handler om hvilke kretser man henger i mer enn hvor man befinner seg. Jeg er delvis enig, men i Oslo(og andre byer, men spesielt Oslo) ser iallefall jeg store forskjeller fra de ulike bydelene. Jeg har bodd både sentralt type Torshov/Bjølsen samt på Majorstuen - og det var kun på Majorstuen jeg noensinne så stellevesker på helsestasjonen til 20tusen(ikke vanlig syn, men det skjedde) og en gjeng ungdommer på 14-16 år som hadde antrekk og designervesker til den nette sum av sikkert 50tusen. Det var også flere på vestkanten som leide små leiligheter med foreldre uten spesielt supergod råd(selv om begge jobber i normale jobber) - men jeg vil si at i enkelte strøk på vestkanten er det helt definitivt snobbete. Jeg merker også stor forskjell fra vestkant og type Grünerløkka/øtskantsentrum - begge deler er dyrt å bo, men det er sterke tendenser til å ville vise veldig tydelig at du har penger(eller eventuelt late som) på Frogner/Majorstuen/Ullern. Det er jo ikke akkurat billig å bå i en fin leilighet på Sagene(som jo i likhet med Frogner er de dyreste bydelene i hele landet) - men på Sagene ser du omtrent ikke ei Louis Vuittonveske selv om folka på gata like gjerne kan bo i et hus til 15mill. Anonymkode: 3a606...932
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #10 Skrevet 11. april 2016 Er det sykepleieren som er opphengt i Oslo vest igjen? Anonymkode: ffc4f...929 2
Utenegenart Skrevet 11. april 2016 #11 Skrevet 11. april 2016 (endret) Så dere episoden av "Typisk deg" om penger? Der viste de til forskning på at det å eie mye faktisk kan påvirke hvordan du forholder deg til andre folk og samfunnet. Her var det vel først og fremst snakk om i en mindre sympatisk retning og. Som all populærkulturell vitenskapsformidling ville jeg nok tatt det med en klype salt da. Kanskje litt pepper også til og med. Endret 11. april 2016 av Utenegenart
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #12 Skrevet 11. april 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke de fleste på oslo vest rike? Anonymkode: 1f66d...d7c Anders Behring Breivik vokste opp på Oslo vest. Moren fikk i perioder sosialstønad. Så nei, alle på Oslo vest er ikke rike. Anonymkode: f205f...eae 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #13 Skrevet 11. april 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke de fleste på oslo vest rike? Anonymkode: 1f66d...d7c "Oslo vest" er litt for bredt. Du kan jo bare se på boligprisene. Prisnivået på Vinderen, Ullern, Røa, Slemdal, Madserud, Frogner, Majorstuen og selvsagt Bygdøy ligger selvsagt høyt. Så har du rimeligere områder i mellom. Å leie kan de fleste få til om de virkelig vil. Kulturen er nok mer homogen i enkelte strøk. Men det er sjelden så homogent at en gitt person ikke jobber med mange ulike mennesker. Foreldrene mine er fra Ullern og de har flere i omgangskretsen fra helt andre nabolag. Kjæresten er fra Bygdøy og hans foreldre omgås riktignok nesten bare andre med like mye penger. Jeg merker det også på hans familie - og de er litt "out of touch". Men de er unntaket. Anonymkode: f6878...0cc
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #14 Skrevet 11. april 2016 Nå bor jeg i Bergen og ikke i Oslo, men jeg vokste opp i et svært velstående strøk i Bergen og var omgitt av leger, advokater og grundere. Svært mange av dem var millionærer,og flere var også milliardærer,det som var felles for mange av disse " gammel-rike" var at de ikke var snobber. Rikdommen hos mange hadde gått i generasjoner og de hadde svært lite behov for å flashe sin rikdom, altså ikke som mange " ny-rike" som liker å vise frem sin rikdom. Gjetter at det er temmelig likt på vestkanten i Oslo. Anonymkode: 2edda...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #15 Skrevet 11. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå bor jeg i Bergen og ikke i Oslo, men jeg vokste opp i et svært velstående strøk i Bergen og var omgitt av leger, advokater og grundere. Svært mange av dem var millionærer,og flere var også milliardærer,det som var felles for mange av disse " gammel-rike" var at de ikke var snobber. Rikdommen hos mange hadde gått i generasjoner og de hadde svært lite behov for å flashe sin rikdom, altså ikke som mange " ny-rike" som liker å vise frem sin rikdom. Gjetter at det er temmelig likt på vestkanten i Oslo. Anonymkode: 2edda...c3f Det er det, men avstanden er fortsatt mye mindre enn i andre land. Norge har simpelthen ikke vært velstående så veldig lenge, og vi har ikke hatt et aristokrati på samme måte som i f.eks. England. Sett med britiske øyne er jo alle rike nordmenn nyrike. At det går tilbake til besteforeldre teller liksom ikke - du er mer disponert for å være utdannet og belest, og det er mer "cash than flash", men disse skillelinjene er ganske interne. Selv arvingene til de største rederiene i Norge (som går en viss tid tilbake) er ikke blyge. Jeg vokste opp midt iblant de fleste og de etterlater liten tvil om hvem de er. De er kanskje "moderate" i forhold de verste champagnespruterne, men de ville fått en britisk aristokrat til å himle med øynene. Ikke at det skal være målestokken - men du forstår hvor jeg vil hen. Enden på visa er vel at Norge er lite nok til at det som virkelig teller er hva du gjør med dine sjanser. Noen av landets rikeste vokste opp med ingenting. Og selv om Stordalen er tacky, er datteren hans del av det gode selskap på like linje med alle andre. Det er få nok i denne eliten til at det er rom for å diskriminere. Det viktigste er hva du får til. Men ja, det er selvsagt en annen forventning til prestasjonsnivå der de fleste har mer. Anonymkode: f6878...0cc
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #16 Skrevet 11. april 2016 ER ALLE FATTIGE ØSTKANTFOLK SKITNE OG SKABBETE TRYGDESNYLTERE? Skjønner du hvor dumt det høres ut eller? Nå må disse trådene ta slutt. Anonymkode: cceee...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #17 Skrevet 11. april 2016 Jeg har ikke engang fått svar på spørsmålet mitt Anonymkode: 1f66d...d7c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #18 Skrevet 11. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke engang fått svar på spørsmålet mitt Anonymkode: 1f66d...d7c Svaret er nei Anonymkode: 24fad...b8e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #19 Skrevet 11. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svaret er nei Anonymkode: 24fad...b8e Så en rik mann fra bydgøy, la oss si han tjener 3 mill, kan fint omgås med folk som tjener 500-900 tusen? Anonymkode: 1f66d...d7c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #20 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så en rik mann fra bydgøy, la oss si han tjener 3 mill, kan fint omgås med folk som tjener 500-900 tusen? Anonymkode: 1f66d...d7c Ja. Jeg tjener normalt og henger med "slike folk, fra bygdøy med alt for mye penger" Anonymkode: 24fad...b8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå