Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2004 #1 Skrevet 24. oktober 2004 Jeg er så lei av at alle ser på TV hele tiden! Tv er ok i små doser, men jeg blir sprø av å ha TV på hele tiden. Kjæresten min (og de jeg har hatt tidligere) er enige om at TV egentlig er litt kjedelig, men benytter likevel alle anledninger til å skru på TV en! Jeg blir utrolig rastløs av å sitte passivt å se på Tv sammen med andre. Vi gjør jo mange andre ting sammen,eller med venner, går på kafe, lager mat, koser oss med hverandre (ikke med vennene da :D), og sånt.. Men, det jeg ikke liker er at så fort det er litt "kjedelig" er TV redningen liksom, enten man spiser, ikke er trett før man legger seg, mens jeg dusjer osv.. altså så fort ikke noe skjer. Og da blir jo TV stående på til jeg foreslår å finne på noe annet! Hva gjør andre sammen med kjæresten? Er det sånn at de fleste par som er mye sammen ser mye på TV? Er ikke det litt trist i tilfelle?? Jeg syns iallfall det..
Gjest Fighter Skrevet 24. oktober 2004 #2 Skrevet 24. oktober 2004 Hva vil du skal skje når det ikke er noe annet som skjer da? Hos oss går det mye i at vi sitter foran pc-ene når det ikke skjer noe annet. Så lenge det ikke går utover andre ting synes jeg det er greit.
Arkana Skrevet 24. oktober 2004 #3 Skrevet 24. oktober 2004 Vi ser ikke så mye på TV, men det hender den står på mest for lydens skyld. Det vi oftere gjør om vi ikke gidder gjøre noe annet er å sitte ved hver vår PC, vi snakker jo sammen mens vi driver med hvert vårt da, så det er litt sosialt selv om vi ikke gjør det sammen. Jeg ser egentlig ikke noe galt i å se på TV, så fremt (som Fighter sier) det ikke går ut over noe annet.
Gjest Anonymous Skrevet 24. oktober 2004 #4 Skrevet 24. oktober 2004 Er helt enig med innlegger her jeg da... Hvorfor må man ha noe å gjøre hele tiden da? Hvorfor ikke gjøre ingenting sammen? Tror den tiden man er sammen og venter og gjør ingenting har mye større betydning i positiv forstand enn det folk har lyst til å tro. Det må liksom skje noe hele tiden. Tror folk har godt av å gå litt i seg selv... Synes tvèn burde være underholdning en gang i blandt, el litt oftere, mn heele tiden er litt drøyt--selvom det ikke er annet å finne på. Meningsløs tid spør du meg!
Gjest Melk Skrevet 24. oktober 2004 #5 Skrevet 24. oktober 2004 Her står tv mye på. Skjønner ikke hvorfor det gjør deg noe at han ser tv mens du dusjer, såfremt normalt husarbeid blir opprettholdt. Hva mener du han burde gjøre?
diddi Skrevet 24. oktober 2004 #6 Skrevet 24. oktober 2004 Så har du oss som sitter foran pc'n (KG) og gløtter på tv'n samtidig! Nei seriøst; jeg er helt enig med deg. Det er egentlig trist at vi "kaster bort" så mye tid med å glo på alle søppelprogrammene på tv. (Med amøbeøyne!!) Burde være mye flinkere til å skru av. Lese en god bok, spille spill, prate sammen, (Gjøre husarbeid ). Det er sikkert mye som kunne være 1000 ganger bedre enn tv'n. Men å titte litt er da helt greit. Men det tar litt av (det samme med pc'n!!! :oops: )
Vilje Skrevet 24. oktober 2004 #7 Skrevet 24. oktober 2004 er helt enig med deg!! tv er en effektiv samtaledreper, og bidrar ikke til å styrke noen sosiale bånd hvis den står på absolutt hele tiden! man bør velge ut programmer man virkelig ønsker og se, og prøve å ha en tv fri periode hver dag.. Det finnes mange andre aktiviteter som er mindre passiviserende ..
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2004 #8 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg er ikke sånn TV hater altså. Jeg kan kose meg meg spennende programmer, og kan gjerne se på noe sammen med andre. Problemet er at TV så ofte blir stående lenge utover dette, og da mener jeg at det går faktisk på en måte utover forholdet, på de måtene flere kommenterer over. Det åpner ikke akkurat for gode samtaler, eller ideer til å finne på ting.. og jeg er helt enig, det må vel gå an å tilbringe tid sammen uten at det skjer så innmari mye? Og, det plager meg ikke at kjæresten ser på TV mens jeg dusjer, men, det plager meg hvis det skjer HVER gang jeg dusjer, og at han da sitter med firkanta øyer lenge etter jeg er ferdig.. (Vi dusjer jo ofte sammen da, det er jo mye bedre enn TV... ) Jeg føler iallfall det er en dårlig måte å bruke så mye av tiden sin. Føler liksom for å leve det virkelige livet i stedet for å se andre leve sine liv på TV.
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2004 #9 Skrevet 25. oktober 2004 Jeg levde en periode uten TV, det var flott! I starten var det litt rart, men etter hvert oppdaget jeg hvor god tid jeg egentlig hadde, hvor lange dagene egentlig var! Jeg fikk gjort alt husarbeidet, jeg skrev brev (for hånd!), jeg fikk lest bøkene jeg hadde lyst til og jeg fikk et bedre sosialt liv enn jeg noen gang har hatt (fordi jeg trengte inpulser og gikk på besøk til folk eller på kroa når jeg ville underholdes). selv har jeg en uskreven regel om at TV, det er kveldsaktivitet. Pleier å se nyhetene kl 1900, men før det er det stort sett søppel-tv likevel.
Gjest gjestegjest Skrevet 26. oktober 2004 #10 Skrevet 26. oktober 2004 Enig med trådstarter. Vi har bare tre kanaler, så tv-tittinga er sjelden altoppslukende, men tv-en står på (og er stor og vi har liten plass...). Og selv om vi er bevisst på det tror jeg det er veldig lett å bli passivisert - i stedet for å ta initiativ til noe annet (gå tur, skrive brev, lese en bok som det blir nevnt her) setter man seg foran tv-en. Og så går man vekk fra den, og så setter man seg der igjen. En slags passiv rastløshet... Når vi flytter og får mer plass skal ikke tv-en stå i stua. Faren er bare at vi murer oss inn på tv-rommet... Men hos oss er pc-ene mer oppmerksomhetskrevende - han spiller og jeg surfer (og jobber... litt). Disse aktvitetene krever i hvert fall at vi konsentrerer oss, men likevel... hvor blir det av de sosiale behovene våre, og lysten til å finne på noe annet? Ideelt synes jeg i hvert fall vi burde klare å begrense den "unyttige" bruken av tv og pc til etter bestemte klokkeslett. Men ser jo hvor flink jeg er til å ikke bruke nettet... ehh..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå