AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Jeg orker ikke å skrive detaljert da jeg er helt knust, men jeg trenger raskt hjelp.. Det er slutt mellom meg og min samboer, et veldig sårt brudd som gjør dette enda vanskeligere.. Vi leier en leilighet som vi er bundet til frem til januar og etter den tid har vi oppsigelsestid på x-antall måneder. Jeg flytter til min mor på torsdag, men problemet er at han ikke har råd til å leie leiligheten alene da den er ganske dyr. Vi har kontrakt på at vi er bundet til januar, men er det ingenting vi kan gjøre for å "bryte" den? Er eneste muligheten at han tar lån for å kunne bo der frem til han får sagt opp? Kjenner jeg får helt vondt av han, er jo utrolig i han og skulle inderlig ønske vi kunne fortsette sammen.. Jeg har prøvd å ordne opp i forholdet og ikke minst dette siste problemet som virkelig var dråpen, men jeg klarer ikke og jeg orker ikke å være i et forhold som dette lenger.. Jeg er helt fra meg og trenger trøst, men har heller ingen venner jeg kan prate med.. Nå sporer jeg av, det jeg trenger hjelp til er å vite om det er noen måte å gå utenfor kontrakten på, eller om han faktisk må ta lån for å bo der frem til januar..? Utleieren er nok dessverre ikke så medgjørlig på å gjøre et unntak og la oss bryte denne kontrakten da det ikke er så lenge siden vi flyttet inn.. Livet er så vondt Anonymkode: b5722...b4b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Min erfaring er at utleiere faktisk pleier å være hjelpsomme 😊 Anonymkode: d60b2...20c 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at utleiere faktisk pleier å være hjelpsomme 😊 Anonymkode: d60b2...20c Tusen takk for raskt svar! Det er også min erfaring, men denne utleieren er ganske spesiell og streng, hvis jeg kan si det på den måten.. Utleieren har vel egentlig sagt indirekte at kontrakten skal holdes og ikke brytes.. Anonymkode: b5722...b4b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 Hør med utleier. For øvrig er jo du like bundet til å betale ut oppsigelsestid som han, og det burde ikke være noe problem, siden du kan bo hos moren din i mens. Anonymkode: c3025...5ad 11
Juniper Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 Hvis dere får eier av leiligheten til å gå med på at dere framleier den, eller finner noen som han kan godkjenne som overtar kontrakten, så kan det løse seg. 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 Er dere begge to leietakere i kontrakten? Da er dere begge ansvarlig for leien. Anonymkode: 997aa...3f8 13
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #7 Skrevet 11. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg orker ikke å skrive detaljert da jeg er helt knust, men jeg trenger raskt hjelp.. Det er slutt mellom meg og min samboer, et veldig sårt brudd som gjør dette enda vanskeligere.. Vi leier en leilighet som vi er bundet til frem til januar og etter den tid har vi oppsigelsestid på x-antall måneder. Jeg flytter til min mor på torsdag, men problemet er at han ikke har råd til å leie leiligheten alene da den er ganske dyr. Vi har kontrakt på at vi er bundet til januar, men er det ingenting vi kan gjøre for å "bryte" den? Er eneste muligheten at han tar lån for å kunne bo der frem til han får sagt opp? Kjenner jeg får helt vondt av han, er jo utrolig i han og skulle inderlig ønske vi kunne fortsette sammen.. Jeg har prøvd å ordne opp i forholdet og ikke minst dette siste problemet som virkelig var dråpen, men jeg klarer ikke og jeg orker ikke å være i et forhold som dette lenger.. Jeg er helt fra meg og trenger trøst, men har heller ingen venner jeg kan prate med.. Nå sporer jeg av, det jeg trenger hjelp til er å vite om det er noen måte å gå utenfor kontrakten på, eller om han faktisk må ta lån for å bo der frem til januar..? Utleieren er nok dessverre ikke så medgjørlig på å gjøre et unntak og la oss bryte denne kontrakten da det ikke er så lenge siden vi flyttet inn.. Livet er så vondt Anonymkode: b5722...b4b Jeg forstår ikke helt hvorfor han skal være nødt til å ta opp lån...? Du har vel også et ansvar for utgiftene som gjelder leiligheten hvis dere har leid den i fellesskap. Dere må jo forøvrig si opp så fort som mulig slik at dere er fri fra kontrakten 1.januar og sånn at hvis utleier får tak i noen andre så kan dere sette leiligheten til disposisjon. Anonymkode: 4e3be...182 17
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #8 Skrevet 11. april 2016 Dere bør ta kontakt med utleier nå, og forklare situasjonen, og spørre om hun/han kan lyse den ut for leie så fort som mulig. Med mindre husleier er ond, har hun jo ikke noe å tape på at dere flytter ut litt tidligere, hvis hun har skaffet nye leietakere. Det er ingen vits i å vente til januar + oppsigelsestid bare fordi dere tror utleier er streng. Hvis dere må dere spørre om dere kan fremleie den eller en av dere ta inn en ny medleietaker. Er det sikkert at det er han og ikke du som skal bli boende til dere kan flytte helt ut? Kan noen av dere ta inn en venn, en student eller andre? Begge må vel betale for den så lenge dere leier den sammen? Anonymkode: 971aa...2d6 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #9 Skrevet 11. april 2016 TS her, takk for mange svar! Utleier ønsker ikke framleie. Men ja, vi er begge to leietakere i kontrakten og derfor har også jeg et ansvar for å betale halve husleien. Det beste for oss hadde vært om vi fikk flyttet ut av leiligheten så fort som mulig og skaffet oss egne (og billigere) leiligheter.. Jeg er bare helt fra meg nå og ønsker å komme meg bort fra både han og leiligheten så fort som mulig da jeg blir enda mer såret av å være her. Jeg får prøve å prate med han hvis jeg klarer, bare ikke sinnet og tristheten tar overhånd igjen.. Merker jeg er helt surrete - jeg kan jo bli boende her så kan han flytte et annet sted. Jeg har heller ikke råd til å ha denne alene, men da slipper i hvert fall han å ha den byrden på skuldrene.. Det blir vel til at en av oss betaler husleie to steder (både her og den nye leiligheten) frem til januar, så får vi se hvem av oss som blir boende her.. Takk igjen for svar! Anonymkode: b5722...b4b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #10 Skrevet 11. april 2016 Han skal iallefall ikke trenge å ta opp lån for å betale hele leien hvis dere begge er bundet til kontrakten. Kjenner egentlig jeg ble litt provosert. Hvis du bor hos moren din, bor du vel gratis? da har du god råd til å betale din halvdel av leien frem til januar. Selvfølgelig kjipt, men sånn er livet. PS: hør med leietaker først da, kan jo hende det ordner seg på annet vis. Anonymkode: 8f63a...742 9
ambre Skrevet 11. april 2016 #11 Skrevet 11. april 2016 Er det noen av dere som har en venn som kunne tenke seg å bo med en av dere frem til januar? Jeg og samboeren min var på nippet til å gjøre det slutt for litt siden, og var nødt til å tenke på hva vi skulle gjøre med leiligheten.. Et alternativ var å bytte på å bo der, annenhver måned. Eventuelt kan dere jo dele opp tiden frem til januar slik at eks. du bor der i x antall måneder, og han resten av månedene.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #12 Skrevet 11. april 2016 Spørsmålet er jo om det i en slik situasjon kan "svare seg" å bli kastet ut av boligen? Anonymkode: 997aa...3f8
Hjärtat Skrevet 11. april 2016 #13 Skrevet 11. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her, takk for mange svar! Utleier ønsker ikke framleie. Men ja, vi er begge to leietakere i kontrakten og derfor har også jeg et ansvar for å betale halve husleien. Det beste for oss hadde vært om vi fikk flyttet ut av leiligheten så fort som mulig og skaffet oss egne (og billigere) leiligheter.. Jeg er bare helt fra meg nå og ønsker å komme meg bort fra både han og leiligheten så fort som mulig da jeg blir enda mer såret av å være her. Jeg får prøve å prate med han hvis jeg klarer, bare ikke sinnet og tristheten tar overhånd igjen.. Merker jeg er helt surrete - jeg kan jo bli boende her så kan han flytte et annet sted. Jeg har heller ikke råd til å ha denne alene, men da slipper i hvert fall han å ha den byrden på skuldrene.. Det blir vel til at en av oss betaler husleie to steder (både her og den nye leiligheten) frem til januar, så får vi se hvem av oss som blir boende her.. Takk igjen for svar! Anonymkode: b5722...b4b Hvis du skal flytte ut fra moren din etter hvert, foreslår jeg at dere legger sammen husleien fra den gamle leiligheten (som eksen din bor i) og den nye leiligheten du skal leie, og deler det på to. Så blir det like dyrt for dere begge, en må jo flytte ut, og da er det jo ikke rettferdig at vedkommende får både sin egen leie òg den halve av den andres leie. 1
Nanami Skrevet 11. april 2016 #15 Skrevet 11. april 2016 Hvorfor skal han ta opp lån for en leilighet dere er felles ansvarlig for? Hvorfor skal du flytte? 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #16 Skrevet 11. april 2016 Ta kontakt med leieboerforeningen, meld dere inn og be de hjelpe dere til å avslutte kontrakt. Utleier tjener mer på å få inn nye leieboere enn å stille seg på bakbena. Anonymkode: 2f370...263
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #17 Skrevet 11. april 2016 26 minutter siden, Hjärtat skrev: Hvis du skal flytte ut fra moren din etter hvert, foreslår jeg at dere legger sammen husleien fra den gamle leiligheten (som eksen din bor i) og den nye leiligheten du skal leie, og deler det på to. Så blir det like dyrt for dere begge, en må jo flytte ut, og da er det jo ikke rettferdig at vedkommende får både sin egen leie òg den halve av den andres leie. Og hva hvis den ene parten synes det er helt ok at de bor sammen ut kontrakten mens den andre ikke vil? Anonymkode: 53a1d...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #18 Skrevet 11. april 2016 Huff, er det ingen av dere som kan noe om loven? Dere har 3 mnd oppsigelse uansett. Det er lov å si opp uansett om dere har til januar. Dette er en frist for dere for hvor lenge dere er lovet å ha leiligheten, men det er selvfølgelig lov å si opp før den tid. Det er 3 mnd oppsigelse, ikke ta alle sorger på forskudd. Si opp i dag og derved må du ha den frem til ut juli. Anonymkode: e902b...db1 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #19 Skrevet 11. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Huff, er det ingen av dere som kan noe om loven? Dere har 3 mnd oppsigelse uansett. Det er lov å si opp uansett om dere har til januar. Dette er en frist for dere for hvor lenge dere er lovet å ha leiligheten, men det er selvfølgelig lov å si opp før den tid. Det er 3 mnd oppsigelse, ikke ta alle sorger på forskudd. Si opp i dag og derved må du ha den frem til ut juli. Anonymkode: e902b...db1 Haha! Du kan i hvert fall ikke loven. Det er fullstendig lov å lage en kontrakt med binding opp til ett år. Dvs tre måneders oppsigelse-fristen gjelder, men ikke før etter 9 mnd eller etter utgangen av året. Anonymkode: 46061...1e7 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #20 Skrevet 11. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha! Du kan i hvert fall ikke loven. Det er fullstendig lov å lage en kontrakt med binding opp til ett år. Dvs tre måneders oppsigelse-fristen gjelder, men ikke før etter 9 mnd eller etter utgangen av året. Anonymkode: 46061...1e7 "Haha".. Vel. Sjekk loven selv da. I 2009 ble ny lov innført, sjekk husleieloven jf 9-2. Utleier har i de fleste tilfeller ikke rett til å si opp en tidsbestemt avtale, men det kan leietaker. Anonymkode: e902b...db1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå