Gå til innhold

Single jenter og P-piller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har noen single veninner og har lagt merke til at flere av dem ofte har p-piller liggende rundt. Er det vanlig å bruke dette når man ikke er i forhold? Eventuelt hvorfor (om man ikke har ff eller ons)?

Anonymkode: 58b6f...769

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg har noen single veninner og har lagt merke til at flere av dem ofte har p-piller liggende rundt. Er det vanlig å bruke dette når man ikke er i forhold? Eventuelt hvorfor (om man ikke har ff eller ons)?

Det er vanlig:

1. Dumt å gå av og på pillene. Ikke bra for kroppen

2. Greit å ha kontroll over syklus og smerter

3. fordi de vil

Anonymkode: 8d702...fa3

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker det fordi jeg blør som en gal når jeg har mensen, og med pillene så har jeg ingen blødninger i det hele tatt. Dessuten har jeg livmorknuter som gir en del smerter, og disse dempes av p-pillene. Ellers er det jo greit å ha kontroll på syklusen, kunne utsett mensen ved behov og slippe å gå av/på piller ved behov, det er ikke bra for kroppen.

Anonymkode: 5cc12...4d1

• Liker 3
Skrevet

Det er stor risiko for blodpropp de tre første månedene man bruker p-piller, så det anbefales å bruke det jevnlig og unngå opphold. I tillegg er det veldig greit med tanke på å utsette mensen osv. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom det fortsatt skulle være noen tvil: Ja, p-piller har flere bruksområder enn kun prevensjon. Jenter i 15-årsalderen begynner på p-piller uten å ha kjæreste eller noen form for seksuell omgang. 

• Liker 2
Gjest Notatboka
Skrevet

Jeg bruker det hovedsakelig fordi de gjør mine uutholdelige menssmerter til noe det er mulig å leve med.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

De alvorlige bivirkningene som kan oppstå ved p-pillebruk (blodpropp etc) har størst sjanse for å oppstå de første månedene man bruker p-piller (første gang eller etter en pause), så hvis man tror man får behov for p-piller igjen kan det være like lurt å ikke ta en pause.

Mange som har problemer med pms, kraftige blødninger, sterke menssmerter eller uren hud, har god effekt mot dette av p-piller.

Når man går på p-piller kan man utsette / hoppe over mensen, og det kan være greit ved ferie osv.

Om man har ons, så er p-piller ikke en god prevensjon (alene), så jeg vil anta at de fleste bruker p-piller som prevensjon i faste forhold, og som hjelp i de problemene nevnt over. Og forhåpentligvis bruker kondom ved ons / helt nye forhold.

Anonymkode: 4076d...44e

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke bra for kroppen å gå av og på p piller hele tiden. P piller gjør at man har mulighet til å hoppe over mensen om man vil, man får mer regelmessige blødninger og derfor bedre kontroll. P piller hjelper også mange med tanke på pms, smerter og på å korte ned perioden man blør. 

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt flere ganger i tråden er det ikke gunstig å gå av og på P-piller. De fleste fortsetter da med p-piller selv om man ikke er i et forhold lenger. I tillegg gir det god oversikt over menstruasjonsblødninger samt gir muligheten til å hoppe over blødninger. Flere opplever å få reduserte menstruasjonssmerter og mindre blødninger. Andre har også en effekt når det gjelder mye kviser og uren hud. 

Anonymkode: 2d0ab...610

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for godesvar :)

Skrevet

Er jo greit å gå på prevensjon selv om man er singel ;)

For min del så går jeg på p piller fordi jeg ikke vil bli gravid! Også er det veldig greit å kunne slippe mensen hver måned :)

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke la deg lure. De fleste går på p-piller fordi de har sex i ny og ne, enten ONS eller en fast fyr.

Anonymkode: 3143a...67e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du trodde var grunnen?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke la deg lure. De fleste går på p-piller fordi de har sex i ny og ne, enten ONS eller en fast fyr.

Eller av de grunnene som er nevnt over samt at de slipper å stresse med å starte opp med ppiller når de treffer noen.

• Liker 1
Skrevet

Går på p-piller selv om jeg kun ser kjæresten hver 6. måned fordi jeg vil ha ansvar for min egen kropp og graviditet når jeg først skal ha sex, om det så er kun for 2 uker, og fordi menssmertene er så uutholdelige at jeg ikke har råd til å være borte fra jobb og studier en gang hver 4. uke. Blir helt slått ut og må ligge på det varme baderomsgulvet vedsiden av doen...

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste på p-piller bruker vel kondom under ONS mtp. kjønnsykdommer. 

Anonymkode: 83bee...1f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, VinterSnø skrev:

Kan jeg spørre hva du trodde var grunnen?

Jeg tenkte at det var fordi de var ute og hadde ons eller ff, tenkte ikke over at det kunne gjøre så mye annet. Var bare en tanke som slo meg når jeg så dem ligge fremme :)

Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet
6 timer siden, Notatboka skrev:

Jeg bruker det hovedsakelig fordi de gjør mine uutholdelige menssmerter til noe det er mulig å leve med.

Samme her. Hvis jeg ikke tar p-piller ender det i at jeg spyr og besvimer under mensen. Går ikke på p-piller pga noe heftig sexliv akkurat, siden menn ikke ville tatt i meg med tang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...