Gå til innhold

Forsover meg !

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd i ett voldelig forhold i 10 år, nå har jeg kommet meg vekk fra det og jeg og min søn har bodd for oss selv i 6 mnd. Men i løpet av disse 6 mnd så har jeg forsovet meg og dermed levert sønnen min for sent på skolen kanskje 10 ganger (5-30 min for sent), dette synes jeg selv begynner å bli veldig flaut, og jeg merker på sønnen min også at han ikke liker det. Jeg sliter veldig med søvn da jeg har fått diagnosen PTSD etter forholdet med BF, og sovner ikke før 3-4 tiden. Har dere noen gode tips til hvordan jeg kan få meg selv opp av sengen i tide ? Syns det er så slitsomt og føler at jeg ikke strekker til som mor pga. dette. 

Anonymkode: e4c14...c59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du har en diagnose så synes jeg du skal ta saken opp med skolen, og være i forkant. Informer at du sliter med å sove, og dermed forsover deg. Kan barnet få en vekkealarm og dermed hjelpe deg? Kommer selvsagt an på barnets alder. Barn skal ikke være foreldrenes påpassere. 

Ved å informere skolen om problemet unngår du forhåpentligvis at skolen kontakter bv og at du får unødvendige bekymringer. 

Den som har satt diagnosen din, kan hun/han hjelpe deg med råd? Eller kan fastlegen hjelpe? (Det er ingenting som er mer pinlig enn å forsove seg, gjentatte ganger.)

Anonymkode: 14d29...86c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sett på mange alarmer. Gjerne en så du må stå opp for å skru av.

Anonymkode: 4afb5...820

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere alarmer er tingen. Selv med søvn vansker er det å forsove seg gang på gang et valg. 
For sønnen din sin skyld, kom deg opp av senga og lever ham i tide.

Anonymkode: bf037...e59

AnonymBruker
Skrevet

Ha mange alarmer på. Ha også en så langt vekk fra sengen at du må stå opp. Du kan ikke forsove deg stadig vekk pga dette synes jeg, det vil fort gå utover barnet. Kanskje du bør få noe hjelp ift søvn? Finnes ting man kan prøve ut, veldig slitsomt å ikke få sove før kl 4 :( 

Anonymkode: 80fa4...320

• Liker 1
Skrevet

Fitbit har alarm som vibrerer på armen. Det våkner jeg av, ihvertfall! Den kiler skikkelig. Jeg kunne også forsove meg veldig før jeg fikk den. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det kan hjelpe, men har du prøvd melatonin? Det kan hjelpe deg med å sovne inn og det vil ikke gjøre sånn at du sover unaturlig tungt (er naturlig) 

hvis du ikke har prøvd så burde du gjøre et forsøk. Du trenger nok hjelp til å få god søvn-hygiene igjen :) 

Anonymkode: 014f5...f45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha flere alarmer, og en som står slik så du må stå opp for å skru den av. Også informerer du skolen om grunn til at ungen din ofte kommer for sent. 

Anonymkode: d055f...d08

Skrevet

For meg er det livsfarlig å ha flere alarmer på mobilen på rad. Sover glatt gjennom nummer to og tre om jeg kommer borti slumrefunksjonen på den første. Det som hjelper meg er å ha to vekkerklokker. Mobilen har jeg må med lyd og vibrering og i en glass-skål litt unna senga, så jeg ikke rekker bort uten å reise meg. Den andre er en gammeldags vekkerklokke som jeg setter på "nesten for sent". Så når jeg hører den ringe vet jeg at jeg har dårlig tid.

Bytter også ringetone på alarmen ofte.

Om du sliter med søvnkvaliteten og innsovning, så anbefaler jeg deg å prøve melatonin i en periode, gjerne den typen som er tilsatt noe som er avslappende (Valeria). Begge deler er naturlig i kroppen og reseptfritt. Du får ingen hangover eller blir avhenging av noen av disse. Bare ta en før du legger deg. Etter hvert vil kroppen din finne rytmen og du kan droppe å ta dem. Hold deg unna skjermer (mobil, tablets, PC og TV den siste timer før du skal sove.. gjerne mer. Les en bok, hør på avslappende musikk (type naturlyder) på lav styrke. Begynne å legge deg supertidlig en stund og stå opp før du må.

Det du gjør mellom klokka 21 og midnatt kan du like godt gjøre mellom klokka 5 og 8 om morgenen. Til og med å se på film eller serier (dusj, badekåpe, film og kaffekopp). Klesvasken kan du også sette på.

Jeg har vært både B og C menneske hele livet og har klart å snu ting pga jobb det siste året. Føler meg mye bedre hele dagen etter en stressfri morgen og etter å ha sovnet tidlig. Det gpr hardt utover sosiale ting på kveldstid, men ettersom du har barn, så regner jeg med at du er hjemme de fleste kvelder likevel.

Lykke til :)

Skrevet

Hei jeg har vært gjennom det samme som deg og sliter med søvn. Jeg tar noe som heter god søvn anbefalt av apoteket. Den er en innsovningstablett som hjelper meg med å sove inn lettere. Tar du andre medikamenter slik jeg gjør mot angst så er dette som ble anbefalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Tar ikke noen andre medikamenter siden jeg er redd for å ikke være tilstedet for sønnen min i hverdagen. Vi har det veldig bra nå som vi er kommet ut av dette forholdet etter mye kamp, og det er for det meste bare søvnen min som går ut over han i den forstand. Jeg skal kjøpe meg sånn fitbit ting og noen flere alarmklokker. Hvor får man kjøpt melatonin ? 
Takk igjen, dere er flotte :) 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange gode svar! Tar ikke noen andre medikamenter siden jeg er redd for å ikke være tilstedet for sønnen min i hverdagen. Vi har det veldig bra nå som vi er kommet ut av dette forholdet etter mye kamp, og det er for det meste bare søvnen min som går ut over han i den forstand. Jeg skal kjøpe meg sånn fitbit ting og noen flere alarmklokker. Hvor får man kjøpt melatonin ? 

Melatonin gir deg ikke "hangover" iallfall :) den hjelper med innsovning og den virker ikke uten at det ligger til rette for det (mørkt i rommet osv). Så du vil ikke kunne ta melatonin på dagtid og plutselig sovne mens du gjør husarbeid hvis du skjønner. Kroppen vår produserer melatonin naturlig (det er et hormon) og når det blir mørkt virker dette hormonet og gjør deg trøtt. Noen produserer lite melatonin og kan da ha nytte av tilskudd og noen bruker det for å få tilbake døgnrytme. Sønnen min sliter med innsovning og bruker melatonin og det fungerer godt for han. Søsteren min bruker det også (har ADHD og føler mye uro som gjør at hun sliter med å sovne) og sier at det fungerer godt. 

Har selv vurdert det, men har funnet ut at med lydbok så klarer jeg lettere å sovne (sånn at ikke tankespinnet forstyrrer meg) så inntil videre gjør jeg bare det :) 

du må ha resept for å få melatonin. Somregel gis noe som heter cirkadin (inneholder melatonin) men har hørt fra flere at den ikke har så god effekt. Du kan be spesifikt om melatonin (må søkes om registreringsfritak ettersom det ikke er et registrert preparat i Norge, men det er ikke noe problem og ikke noe du må styre med) :) ville absolutt styrt unna SOVEmedisiner (noe melatonin ikke er) og skjønner godt at du ikke ønsker å bruke noe som gjør deg sløv :) 

Anonymkode: 014f5...f45

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

!elatonin får du hos legen din. 

Lykke til. :blomst: 

Anonymkode: 14d29...86c

Skrevet

Jeg håper i det minste at du går til behandling. Ellers utsetter du deg selv for unødig stress. Det jeg bruker gjør meg ikke rusa. Så den kommentaren var unødvendig om medikamenter. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, needinspiration skrev:

Jeg håper i det minste at du går til behandling. Ellers utsetter du deg selv for unødig stress. Det jeg bruker gjør meg ikke rusa. Så den kommentaren var unødvendig om medikamenter. 

Har gått i behandling, men syntes det var mer slitsomt og fikk ikke noe særlig ut av det. 
Mente absolutt ikke noe stygt om folk som bruker medikamenter, mener bare at det ikke er det rette valget for meg. 

Skrevet

Anbefaler deg melatonin som flere andre her. I tillegg anbefaler jeg noe som heter mindfullness for å slå av tankekjøret. Mindfullness skanning lærer en å bli bevist på kroppen sin og lærer en å slappe av. Anbefales å høres på når du ligger i senga og ikke får sove! For å ikke forsove deg ville jeg ha kjøpt noe som heter wake up fra Philips. Det er en vekkerklokke som slår på ett lys i løpet av en halvtime som en soloppgang før alarmen går av. Lettere for hjernen å våkne og ikke sovne igjen :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...