AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Jeg ble litt sjokka. Det viser seg visst at moren hans mener det samme. Er det normalt, og er det jeg som overreagerer? Anonymkode: 4d411...c82
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Handler det om nødverge, så er det jo så klart at han er nødt til å forsvare seg. Hva legger han i å slå da? er det et lite klaps på baken eller en knyttneve midt i lua? Anonymkode: b8d14...fb8 8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 Det er vel ganske dumt å slå tilbake uansett om det er en gutt eller jente som slår. En voksen person vil trekke seg unna og si i fra at det ikke er greit. Anonymkode: 5c33e...9de 24
Tekopper Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 Har hørt politifolk si at det er vanlig at mannfolket får problemer, fordi han tar igjen. Men at kvinnfolket starter. Grunnen til at han får problemer er at han er sterkere og slår "værre". 4
Kittlingur Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 Han har lov til å forsvare seg. Ingen jente har lov til å slå en mann bare fordi at hun er en jente! Synes at du overeagerer 36
Cathrine88 Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 Dersom han mener en kvinne når han sier jente, så er jeg enig. Saken blir selvsagt en annen hvis han snakker om en åtteåring... 32
kattaa Skrevet 11. april 2016 #7 Skrevet 11. april 2016 Man slår ikke folk med mindre det er i nødverge. Kjønnet på den som eventuelt blir slått har ingenting å si. Min mening er at så lenge den som slår først ikke er en trussel så vil det være galt å slå tilbake. 16
Million Skrevet 11. april 2016 #8 Skrevet 11. april 2016 (endret) Dette er et vanskelig spørsmål. Man vil i utgangspunktet si at en gutt ikke skal slå en jente. Men hvis en helt hysterisk jente, gal av sinne, styrter løs på han og bruker knyttneven mot ansiktet hans.... ja, da skjønner jeg det hvis han tyr til selvforsvar og gir en klask tilbake. Ikke denge henne, men slå eller dytte hardt for å få henne unna og få slutt på angrepet, så og si. En kamp mellom gutt og jente vil jo stort sett alltid ende i guttens favør, med mindre jenta er godt trent i kampsport eller noe. Det er god gammeldags respekt og høflighet at gutter ikke skal slå jenter, fordi det er en urettferdig match i utgangspunktet. Det betyr at en gutt bør "uskadeliggjøre" en jente som slår han, ikke ved å slå tilbake, men ved å ta tak i armene hennes og holde dem fast til hun roer seg og slutter å prøve og slå. Hvis en jente bare gir en gutt en klask på kinnet, en ørefik altså, synes ikke jeg han skal slå tilbake, nei. Da er det å holde fast armene som gjelder. Endret 11. april 2016 av Million 13
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #9 Skrevet 11. april 2016 2 minutter siden, Cathrine88 skrev: Saken blir selvsagt en annen hvis han snakker om en åtteåring... Er man med på leken, får man tåle steken !!! Anonymkode: a8d67...40f 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #10 Skrevet 11. april 2016 TS her. Han er høy og styrkeløfter, så at ei jente skal kunne skade ham, er vel relativt hypotetisk. Verken jeg eller han har vært fysiske noen gang i løpet av 6 år, men jeg ble litt skeptisk etter å ha hørt dette. Jeg unnskylder ikke vold under noen omstendigheter, uansett kjønn, men er litt engstelig for at hva om jeg blir sørpa full en gang og gjør noe jeg ikke tenker over? Har aldri skjedd, og vil nok ikke skje, men. Jeg trodde de fleste gutter holdt sin stolthet i å ikke slå jenter? Anonymkode: 4d411...c82 2
Rosa Sitron Skrevet 11. april 2016 #11 Skrevet 11. april 2016 Jeg mener han har lov å slå tilbake. Selvfølgelig egentlig, for om ikke åpner man for at kvinner har lov å slå. 13
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #12 Skrevet 11. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble litt sjokka. Det viser seg visst at moren hans mener det samme. Er det normalt, og er det jeg som overreagerer? Anonymkode: 4d411...c82 Det er forbudt å slå andre, uansett kjønn eller alder. Den som slår tilbake, og ikke vender det andre kinnet til, gjør en like stor feil som den som slo først. Vold avler vold. Anonymkode: a6050...c78 8
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #13 Skrevet 11. april 2016 7 minutter siden, Kittlingur skrev: Han har lov til å forsvare seg. Ingen jente har lov til å slå en mann bare fordi at hun er en jente! Synes at du overeagerer Så du mener at han, stor og sterk, skal kunne slå ei jente på 45 kg tilbake? Jeg er enig i at han bør forsvare seg, men proporsjonalt. Anonymkode: 4d411...c82 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #14 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Han er høy og styrkeløfter, så at ei jente skal kunne skade ham, er vel relativt hypotetisk. Verken jeg eller han har vært fysiske noen gang i løpet av 6 år, men jeg ble litt skeptisk etter å ha hørt dette. Jeg unnskylder ikke vold under noen omstendigheter, uansett kjønn, men er litt engstelig for at hva om jeg blir sørpa full en gang og gjør noe jeg ikke tenker over? Har aldri skjedd, og vil nok ikke skje, men. Jeg trodde de fleste gutter holdt sin stolthet i å ikke slå jenter? Anonymkode: 4d411...c82 Jaja, og jenter bør helst være inntullet i bomull og kun snakkes til med innestemme. Anonymkode: 529db...888 18
Rosa Sitron Skrevet 11. april 2016 #15 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at han, stor og sterk, skal kunne slå ei jente på 45 kg tilbake? Jeg er enig i at han bør forsvare seg, men proporsjonalt. Anonymkode: 4d411...c82 Ikke meg du spør, men ja. Han kan slå tilbake. Men han må selvsagt bergene styrke utifra hvem han slår etter. For mange er den eneste naturlige responsen av et uprovosert slag å slå tilbake. Så slår du, må du tåle å få et slag tilbake. 13
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #16 Skrevet 11. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jaja, og jenter bør helst være inntullet i bomull og kun snakkes til med innestemme. Anonymkode: 529db...888 Sier ikke det, men hvis han slår noen som er 1/2 av størrelsen hans, har det større konsekvenser for henne enn ham. Om noen hadde slått meg hadde jeg ikke slått tilbake, så finner det merkelig at han i det hele tatt forsvarer å bruke vold. Anonymkode: 4d411...c82 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #17 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, VinterSnø skrev: Ikke meg du spør, men ja. Han kan slå tilbake. Men han må selvsagt bergene styrke utifra hvem han slår etter. For mange er den eneste naturlige responsen av et uprovosert slag å slå tilbake. Så slår du, må du tåle å få et slag tilbake. Etter min mening, er det mange ting han kan gjøre før man slår. Om han hadde slått meg, hadde jeg ikke slått tilbake. Så jeg blir litt skeptisk til hans syn på vold. Anonymkode: 4d411...c82 4
mrrte Skrevet 11. april 2016 #18 Skrevet 11. april 2016 Syns ikke vold er greit uansett, tenk hva slags forhold man får om man skal gå rundt å slå hverandre...! Nå slår jo menn en god del hardere enn kvinner, men det er feil uansett. Hvis man er i et forhold med en gutt eller jente som plutselig skal begynne å slå, da kan man bare avslutte hele forholdet, for da har det allerede rukket å bli så ille at man kan ikke 100% vite om dette er noe som vil gjenta seg. Ville verken slått eller blitt i et forhold med noen som slo. 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #19 Skrevet 11. april 2016 Et øyeblikk siden, mrrte skrev: Syns ikke vold er greit uansett, tenk hva slags forhold man får om man skal gå rundt å slå hverandre...! Nå slår jo menn en god del hardere enn kvinner, men det er feil uansett. Hvis man er i et forhold med en gutt eller jente som plutselig skal begynne å slå, da kan man bare avslutte hele forholdet, for da har det allerede rukket å bli så ille at man kan ikke 100% vite om dette er noe som vil gjenta seg. Ville verken slått eller blitt i et forhold med noen som slo. Helt enig. Anonymkode: 4d411...c82 1
Cathrine88 Skrevet 11. april 2016 #20 Skrevet 11. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at han, stor og sterk, skal kunne slå ei jente på 45 kg tilbake? Jeg er enig i at han bør forsvare seg, men proporsjonalt. Anonymkode: 4d411...c82 Hvis dama du har bodd sammen med i flere år, og som aldri har vært voldelig før, plutselig slår til deg så tror jeg du vil reagere instinktivt. Da er det sikkert ikke så lett å tenke over om du reagerer"proporsjonalt". Så ja, jeg ville forventa at han slo tilbake. 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå