AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Har bare hatt en svigerfamilie så vet ikke om dette er det normale eller ikke. Jeg trodde man hadde besøk av svigerforeldre som andre mennesker. At man sitter i sofaen og snakker om forskjellige ting. Men her (spesielt svigermor) snakkes det ikke om annet enn ting vi må gjøre og ikke finne på å gjøre. Vi har ett barn og der stopper ikke "rådene". Vi må gjøre det sånn og sånn. Om vi sier at vi ønsker å gjøre det på den ene måten så kommer hun med hundre argumenter for at vi skal gjøre det på en annen måte. Og hun slutter aldri.. Holder på fra hun kommer inn døra til hun går igjen. Fatter ikke hvordan hun klarer å finne på ting hver gang. Ser hun ikke noe nytt å kommentere så tar hun gjerne fram noe hun har kommentert før. Blir så ufattelig sliten av dette, føler alt vi gjør er feil. Det er aldri bra nok. Hun blander seg opp i alt. Det er ikke som at vi tar opp emnene, de finner hun selv.. Om vi har kjøpt ett nytt møbel er det garantert at hun skal kommentere at det nye møblet burde stå der og der. Eller at vi heller burde kjøpt ett eller annet annet. Hun kan også finne på å flytte på dette. Vi skulle kjøpe hytte for en stund siden. Dette fikk hun med seg. Vi hadde allerede bestemt oss for hvor vi ville denne hytten skulle være. Da kommer hun med alt negativt med det stedet. Vi fortalte henne at vi ikke var interessert i å kjøpe hytte noe annet sted. Det brydde hun seg ingenting om, sendte oss en haug med linker fra det stedet hun mente vi burde kjøpe. Hver gang hun kom hadde hun finn.no klart og skulle vise oss. Vi sa vi ikke ville se da vi hadde bestemt oss, hun fortsatte og fortsatte... Andre eksempler på det jeg syns er mas er eks: hun kan begynne i september og fortelle oss at når det blir snø må vi huske å måke. Eller på sommeren fortelle oss at vi må rake blader til høsten. Dette gjentar hun på mange besøk. Føler meg så liten når hun er her. Hun behandler oss som om vi ikke har hjerne selv og er små barn. Det er vel ikke sånn det skal være når man har svigers på besøk, eller er det? Anonymkode: fedfc...18c 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 "Tei deg, kvinne!" Funker hver gang. Anonymkode: bf26d...dc1 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 Det går vel ikke helt på om det er "sånn det er å ha svigers på besøk" siden alle svigerforeldre er forskjellig. Bom! Jeg vil tippe det er sånn det er for mannen min å ha min mor på besøk, stakar mannen min. Nei, vent, jeg lar ikke mora mi holde på sånn. Nåja, hun begynner på nytt hver gang for i hennes hode er jeg 17 år og hun tror fortsatt hun bestemmer overalt, men jeg svarer henne hver gang hun begynner sånn her for å fortelle at ... hold kjeft, du har ikke en dritt du skulle sagt. Bom! Anonymkode: f3313...8ac
nelipot Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 Slik oppførsel som du beskriver blir litt for ekstrem (tenker nå jeg da). I mitt tilfelle så er det ikke svigermor som maser overdrevent mye, men min egen mor og da sier jeg rett og slett bare ifra. Få mannen din til å si ifra, eller gjør det selv. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 Svigermoren din ser nok på sin sønn som en unge fremdeles... her må dere sette henne litt på plass og fortelle hvor skapet skal stå... I alle betydninger.. hehe. men prøv å holde en saklig tone da. Uvennskap med svigers er ikke å anbefale.... Anonymkode: 2fc39...a24
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har bare hatt en svigerfamilie så vet ikke om dette er det normale eller ikke. Jeg trodde man hadde besøk av svigerforeldre som andre mennesker. At man sitter i sofaen og snakker om forskjellige ting. Men her (spesielt svigermor) snakkes det ikke om annet enn ting vi må gjøre og ikke finne på å gjøre. Vi har ett barn og der stopper ikke "rådene". Vi må gjøre det sånn og sånn. Om vi sier at vi ønsker å gjøre det på den ene måten så kommer hun med hundre argumenter for at vi skal gjøre det på en annen måte. Og hun slutter aldri.. Holder på fra hun kommer inn døra til hun går igjen. Fatter ikke hvordan hun klarer å finne på ting hver gang. Ser hun ikke noe nytt å kommentere så tar hun gjerne fram noe hun har kommentert før. Blir så ufattelig sliten av dette, føler alt vi gjør er feil. Det er aldri bra nok. Hun blander seg opp i alt. Det er ikke som at vi tar opp emnene, de finner hun selv.. Om vi har kjøpt ett nytt møbel er det garantert at hun skal kommentere at det nye møblet burde stå der og der. Eller at vi heller burde kjøpt ett eller annet annet. Hun kan også finne på å flytte på dette. Vi skulle kjøpe hytte for en stund siden. Dette fikk hun med seg. Vi hadde allerede bestemt oss for hvor vi ville denne hytten skulle være. Da kommer hun med alt negativt med det stedet. Vi fortalte henne at vi ikke var interessert i å kjøpe hytte noe annet sted. Det brydde hun seg ingenting om, sendte oss en haug med linker fra det stedet hun mente vi burde kjøpe. Hver gang hun kom hadde hun finn.no klart og skulle vise oss. Vi sa vi ikke ville se da vi hadde bestemt oss, hun fortsatte og fortsatte... Andre eksempler på det jeg syns er mas er eks: hun kan begynne i september og fortelle oss at når det blir snø må vi huske å måke. Eller på sommeren fortelle oss at vi må rake blader til høsten. Dette gjentar hun på mange besøk. Føler meg så liten når hun er her. Hun behandler oss som om vi ikke har hjerne selv og er små barn. Det er vel ikke sånn det skal være når man har svigers på besøk, eller er det? Anonymkode: fedfc...18c Øv deg i å sette grenser, hun tror hun er mor til en 14åring fortsatt. "Jeg er voksen, her bestemmes vi. Kan du ikke respektere det, så er du ikke velkommen!" Bom! Anonymkode: adf70...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #7 Skrevet 11. april 2016 TS: Men hvordan kan man få sagt i fra? Når hun forteller oss at vi må huske og måke snø når det kommer snø så svarer vi "ja skal gjøre det". Så kommer hun med noen argumenter for hvorfor vi burde gjøre det. Så kan vi svare at vi klarer å finne ut det selv. Da fortsetter hun gjerne med ENDA flere argumenter, eller så kan hun svare "jada jada, dere gjør vel det". Ved det siste svaret virker det som hun forstår at vi klarer ting selv. Men så fortsetter hun bare med andre ting. Og gjerne gjentar ved neste besøk at vi må huske og måke snø da snøen kommer.. Blir veldig slitsomt og det eneste det ender med (og som vi har begynt med) er jo å ikke fortelle henne ting. Siden det blir så mye meninger og mas rundt det.. Anonymkode: fedfc...18c 1
Gjest Cel Skrevet 11. april 2016 #8 Skrevet 11. april 2016 Si at hun må gi seg, fordi det blir slitsomt med alle disse kommentarene og påminnelsene. Dere er tross alt voksne nå, kan dere si.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #9 Skrevet 11. april 2016 Min svigermor er veldig lik. Hun skal blande seg i alt, og forsøker å overstyre alle beslutninger vi tar. Det har hendt hun har dukket opp med møbler her, som hun mener passer bedre enn de vi har. Når dette har blitt negativt motatt, har hun heller begynt å gi oss de i julegave osv., sånn at vi ikke kan si nei. Hun blander seg opp i hva vi spiser, hvor vi reiser, til og med så detaljerte ting som hvilken hudkrem jeg bruker. Jeg er veldig konfliktsky, men tok til slutt mot til meg da hun igjen snakket negativt om meg til barnet vårt. Da nekter hun helt, og situasjonen er nå gått helt i lås. Og det er på sett og vis befriende at hun er så furt, for da slipper jeg å ha noe med henne å gjøre. Anonymkode: 726c1...8a6 2
Sirah Skrevet 11. april 2016 #10 Skrevet 11. april 2016 "Jobben" til svigermor er å være vanskelig. I det minste tror jeg mange av dem er hellig overbevist om det. Høres kjent ut TS. Jeg kunne ikke fordra min ekssvigemor. Hun var helt lik. 1
Pinnis Skrevet 11. april 2016 #11 Skrevet 11. april 2016 "Dere må huske å måke i vinter." "vet du hva, svigermor? I år tenkte vi at det ville være morsomt å snø inne." Sagt med glimt i øyet og et smil. "Sofaen hadde passet bedre der." "Da vet du det om du skaffer deg en tilsvarende leilighet/hus." Hun ser på dere som barn enda. Enten må dere (mannen din) ta det direkte opp med henne, ellers må dere begynne å svare henne direkte. Det er slik jeg gjør med min mamma. 7
Juniper Skrevet 11. april 2016 #12 Skrevet 11. april 2016 Din mann sin mor. Han må sette ned foten. Om hun gjør seg vanskelig, så kan dere finne en strategi å bruke mot henne. OBS: Det gjelder der svigermor er en bøffel, og overhode ikke lydhør for normal kommunikasjon! I normale fall anbefaler jeg kommunikasjon, men det er vel alt prøvd? For eksempel: Hver gang hun starter med råd og formaninger avbryter dere henne og spør om hun ikke burde ha vært hos legen igjen. Si at altzheimer kan ramme tidlig, det er så trist med alle som blir demente og bare babler tull, friske og fine mennesker som de egentlig er. Si at dere har hørt det hjelper å ta tran. Og spise tyttebær. Og så spør dere om hun husker på å gjøre det. Hun er vel sikker på at hun husker det? Og så videre. Kom med formaninger og kjærringråd til hun holder på å gå på veggene! Hver gang hun starter med å formane dere. Indiker at hun kan ha helseproblemer, muligens alzheimer, og spør om hun bruker ditt og datt. Enten slutter hun å komme innom, eller så tar hun hintet. Om hun sier at dere er ute og kjører og ikke skal blande dere inn med dette med helsen, så svarer dere at ja, helt riktig, man skal ikke blande seg så mye, og dere har forsøkt å forklare det til henne lenge. Siden det overhode ikke går inn, så er dere engstelige for den mentale tilstanden hennes. 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #13 Skrevet 11. april 2016 Åå, kjenner det igjen, men min svigermor er ikke så ekstrem. Først jattet jeg bare med og latet som ingenting, men nå går jeg lei, og kjenner jeg sliter litt vær gang vi møtes, men heldigvis er det ikke for ofte, til tross vi bor i samme by. Min kjære har ikke merka noe, og vi har vært sammen et par år, og jeg synes det er vanskelig å si i fra til han, da det kan bli litt sårt. Jeg liker henne bare ikke, og med råd og tips hun kommer med, de gir jeg beng i. nei, forhold svigermor-svigerdatter har vel aldri vært 100 % glansfullt..... Har du tatt det opp med sin kjære? Jeg tror jeg selv kommer til å gjøre det en dag, med han. Dette måking og raking, går det an å si "ærlig talt , vi er voksne minsker og husker da den slags" og går det an å forsiktig si at hun nevner dette vært år og at du lurer på hvorfor hun gjør det! Hehe. Jaja, litt som faren min jeg ser sjeldent skal gi meg råd og glemmer at jeg er voksen og etablert og klarer meg helt utmerket. Anonymkode: 18274...9e3
exictence Skrevet 11. april 2016 #14 Skrevet 11. april 2016 Jeg bare ler og sier så godt at du bryr deg om oss, men akkurat de tingene finner vi ut/vet vi selv/har bestemt oss for. Vi merker at vi har det best ved å selv tenke ut hva vi skal gjøre, så vi hadde satt pris på om du ikke fortalte oss hva vi må gjøre og ikke gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #15 Skrevet 11. april 2016 TS: Har tatt det opp med han mange ganger. Han vet ikke hvordan han skal ta det opp, han sier hun er bare sånn og at han kan ikke endre hvordan hun er. Han har forsøkt og ignorere og si at vi finner ut av det selv. Men hun gir seg ikke likevel. Jeg har begynt å være alle andre steder i huset da hun kommer på besøk, men hun kommer etter meg likevel.. Anonymkode: fedfc...18c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #16 Skrevet 11. april 2016 Vanskelig det der. Min mor er omtrent likeens, og hun tåler ikke at vi sier særlig mye i mot. Da blir hun skikkelig dramaqueen og går umiddelbart inn i offerrollen. Vi er så fæle, ingen respekterer osv. Hun er typen til å bare dra, for så å være uvenner med egen familie i årevis, uten skrupler. Min løsning er å ikke legge opp til for mange meningsutvekslinger, ikke provosere for mye, men være klar på at dette har vi kontroll på/bestemt oss for og vi trenger ikke å diskutere det. Det har tatt noen år, men det har blitt noe bedre. Jeg er 35 år, er gift, har 3 barn, jobb, bil, hus osv. Fortsatt vil hun bestemme hvilken hudkrem jeg skal bruke, hvilke sko barna skal ha, om/hvor/når de skal døpes osv. Anonymkode: 2ea30...b72
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #17 Skrevet 11. april 2016 Må bare fortelle henne rett ut at om hun fortsetter i samme gata, så finnes fortsatt ytterdøra der den var da hun kom inn til dere. Anonymkode: b050c...e98 1
happywife Skrevet 11. april 2016 #18 Skrevet 11. april 2016 Omg eg hadde dødd.😂 Men her må dere, du eller mannen, bare si ifra og sette ned foten. Evt sette hardt mot hardt å si at dere ikke orker å komme på besøk 😈 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #19 Skrevet 11. april 2016 Min svigermor er og sånn men ikke fult så ille men hun tror at hun kan bestemme hva hun vil. Eller trodde det mer før, vi har oppdratt henne Når jeg ble gravid så skulle hun bestemme navnet på ungen, hun skulle bestemme hva slags vogn vi skulle ha, hva slags klær babyen skulle ha (helt greit å kjøpe klær til babyen men hun skulle velge ca alt), og mye annet ang barnet. Vi sa i mot på en høflig måte. Blant annet så foreslo jeg at vi kunne dra sammen og se på vogn. Men hun klikket og ble skikkelig fjortis sinna, aldri opplevd et voksent menneske så barnslig sinna før. Hun har også prøvd å bestemme alt mulig annet ang barnet men også oss. Ting som hun har ingenting med. Og vi sier alltid vår mening på en høflig måte og hun klikker. Men i det siste har hun sluttet å klikke så regner med at hun har skjønt greia nå Anonymkode: cdcd8...106
Zienna Skrevet 11. april 2016 #20 Skrevet 11. april 2016 Det er mannen din som må sette ned foten. Han må si at VI, du og han, er enige om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå